• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Tjo,

Ska ut och flyga, tänkte köpa ett par brusreducerande hörlurar till resan.

Satt och googlade lite igår och det verkar som att Bose Quiet Comfort 35 är bäst, de kostar däremot 3,5-4k, shiiiiiit. Trådlöst + möjlighet till kabel låter dock nice. Läste om Beats motsvarighet vilka är typ en tusing billigare men flera skriver att de inte sitter skönt.

Så, någon som har tips på alternativ?

Tjo,

Satt och googlade lite igår och det verkar som att Bose Quiet Comfort 35 är bäst, de kostar däremot 3,5-4k, shiiiiiit. Trådlöst + möjlighet till kabel låter dock nice. Läste om Beats motsvarighet vilka är typ en tusing billigare men flera skriver att de inte sitter skönt.

Beoplay H9.

Brusreducering är grymt skönt. Har alltid hånlett lite åt det tidigare men flyger själv en del och sedan ett par år så använder jag nästan alltid ett par QC. Tycker att jag kommer fram fräschare och piggare även på Europaflygningar.

Tjo,

Sonys mdrx1000 är trevliga. Bra nc, vettig ljudkvalite för en nc lur, bra passform och lite trevliga funktioner.

https://m.prisjakt.nu/product/3889377

Edit: bästa är ju såklart att testa olika alternativ, passformen är så personlig. Tänk också på att vissa nc lurar låter rätt mycket dåligare när man kör kabel, så jag hade testat med och utan innan jag slog till på ett par.

Beoplay H9.

Brusreducering är grymt skönt. Har alltid hånlett lite åt det tidigare men flyger själv en del och sedan ett par år så använder jag nästan alltid ett par QC. Tycker att jag kommer fram fräschare och piggare även på Europaflygningar.
De där var ju för fan ÄNNU dyrare. :D
Sonys mdrx1000 är trevliga. Bra nc, vettig ljudkvalite för en nc lur, bra passform och lite trevliga funktioner.

https://m.prisjakt.nu/product/3889377
Cool, ska läsa på. Har alltid gillat Sonys lurar.

Har aldrig haft lurar med aktiv brusreducering tidigare, finns det någon nackdel med det? Gissar att det ger ett litet övertryck? Blir det typ som lurarna man hade i lumpen när man lekte krig?

Har aldrig haft lurar med aktiv brusreducering tidigare, finns det någon nackdel med det? Gissar att det ger ett litet övertryck? Blir det typ som lurarna man hade i lumpen när man lekte krig?

Jag veeeet! :D

Jag ser ingen nackdel, de är inte obekväma eller nåt. Inget övertryck. Det är ju elektronisk brusreducering så inget som påverkar mekaniskt.

Kan bli drygt när luftutsläppen på planen blåser rakt in i micken på lurarna bara. Då får man ett ytterligare brus...

Det enda är att jag hittills inte hittat några lurar som verkligen har bra ljud. Det är tex inte Boses starka sida. Men det är ju å andra sidan inte deras huvudfunktion och 95% skulle också säga att dom låter superbra!

Senast ändrad:

Precis, det finns en viss obehagskänsla utav övertrycket om man inte har musik i lurarna för då tänker man inte på det. Jag upplever det också som att även om QC35 har helt okej ljud så skapar noise-cancellingtekniken begränsningar för ren "hifi-prestanda". En "vanlig" lur i samma prisklass låter ofta bättre - hemma... men inte i en brusig miljö.

Jag tyckte också att QC35 var hiskeligt dyra så jag testade runt bland alla konkurrenterna (cirka 1 år sedan) och det var tyvärr inte i närheten. Jag är svinnöjd med mina QC35 och har inte ångrat en sekund sen jag köpte dem :)

Ni är grymma! Stort tack! Sony eller Bose får det bli då, hoppas de finns på frankfurts flygplats, gissar att de inte finns på Landvetter. Hade jag varit smart så hade jag köpt ett par förra veckan men men. Får väl ladda dem via min powerbank i någon timma eller så.

Uppfattar jag det korrekt att båda lurarna går att använda MED sladd? Kan ju vara bra om flygpersonalen gnäller. :)

Senast ändrad:
Någon mer som streamar Spotify via Airplay till stereon? Har problem med att Spotify pausar med ojämna mellanrum, sjukt störande. Wifi är uppgraderat med Airport Extreme och ger finfina prestanda, så uteslutit det som felkälla. Frågan är nu om det ligger i Spotify eller Dynaudio.

Ni är grymma! Stort tack! Sony eller Bose får det bli då, hoppas de finns på frankfurts flygplats, gissar att de inte finns på Landvetter. Hade jag varit smart så hade jag köpt ett par förra veckan men men. Får väl ladda dem via min powerbank i någon timma eller så.

Uppfattar jag det korrekt att båda lurarna går att använda MED sladd? Kan ju vara bra om flygpersonalen gnäller. :)
Kan rekommendera Denon ah-gc20, de är nedsatta till 2.2k just nu hos hifi butiken också, köpte själv ett par igår.

Sitter oförskämt bra, bra NC(inte testat på flyg än, ska flyga på tisdag dock), ljudet bra med lite större betoning på basen. Kvalitén och känslan på lurarna är betydligt bättre än Bose.

IMG_0388.JPG

Stressad som satan på frankfurts flygplats vid mellanlandningen. De hade två butiker, första sålde bara Sennheiser, den andra hade Sony men inte Bose så jag kunde prova båda. Lång flygresa framför mig sp jag slog till, dyrt som satan också.

Sjuka grejer det där. Jag o frugan har varsin. Köpte ett par beggade till frugan så jag slipper bli hustlad varje flygning o sitta med mobilheadset i örat. Svårt o köra annat när man väl börjat..

Finns väl plugins med bättre nc men jag ogillar typen inne i örat.

Sennheiser Momentum Wireless kostar mindre och låter lite bättre än QC35 men de har samtidigt aningen sämre brusdämpning. Jag prioriterar ljud och köpte Sennheiser till mig själv. Flickvännen som tyckte att Bose låter tillräckligt bra så hon fick ett par såna. Vi är båda nöjda.

Här brukar jag somna efter jobbet på fredagar. Mitt eget kuddrum:)

En sonos connect. Kör oftast Tidal lossless. Har gömt undan allt analogt sedan länge och cd-skivorna ligger på tippen.
IMG_2815.jpg

Sonos matar en strömstark Hegel H80 med en bra inbyggd DAC via Supra Trico
IMG_2816.jpg

Hegel matar i sin tur XTZ 99.26 som jag tycker låter extremt bra för priset. När man är i min ålder gör man som man vill och jag har därför ett dedikerat HiFi-rum med absorbenter, diffusorer och en basfälla. Gör en jätteskillnad.
IMG_2817.jpg

Högtalarna matas via Supra Sword och byglas med nord-ost
IMG_2818.jpg

Inte bara klockor kommer i fina förpackningar. En rejäl träväska till högtalarkablarna.
IMG_2819.jpg

Senast ändrad:
Okej alla hifi Wizz och ljud gurus, nu kommer den glade amatören med en fråga!

Jag sitter idag med två Sonab OA-12 som jag verkligen gillar ljudet ur. Nyrenoverade sedan något år tillbaka med pearless element (kan ha fel på namnet) och låter gudomligt i mina öron samtidigt som de är snygga som en inredningsdetalj. Saken är den att jag tittar extremt mycket på film och vill då ha en center till detta men är det någon som har tips på vettig combo. Helst ska man (som alla förstå sig påare säger) ha samma element men det är inte ett alternativ nu så jag tar gärna emot tips!

Det kommer även att bli ett par bakhögtalare av någon liten modell som kommer monteras lågt och riktas mot sweetspot men där kommer jag börja med några galma högtalare jag har.

Jag har både Bose- och Sonylurarna och kan trösta dig med att det är myyycket bättre brusreducering hos Bose så du gjorde nog rätt mtp syftet!
Intressant att vi tycker så olika, jag hade Bose QC25, när de gav upp (ena sidan dog, tydligen nått typfel) så testade jag både Sony och Bose och tyckte att Sonys brusreducering var bättre samt deras smarta funktioner gjorde dem till det bättre köpet.

En sonos connect. Kör oftast Tidal lossless. Har gömt undan allt analogt sedan länge och cd-skivorna ligger på tippen.
IMG_2815.jpg

IMG_2816.jpg

Hegel matar i sin tur XTZ 99.26 som jag tycker låter extremt bra för priset. När man är i min ålder gör man som man vill och jag har därför ett dedikerat HiFi-rum med absorbenter, diffusorer och en basfälla. Gör en jätteskillnad.
IMG_2817.jpg

IMG_2818.jpg

Inte bara klockor kommer i fina förpackningar. En rejäl träväska till högtalarkablarna.
IMG_2819.jpg

Mycket Bra!
Kör du 2.0 eller har du en sub också?

Slänger in det här skivtipset här också, då skivan är perfekt för att testa ljudanläggningar!

Willy DeVille - Miracle (1987)

Willy DeVille var frontman i bandet Mink DeVille mellan 1975 och 1985. Man hann med att ge ur sex skivor innan Willy tröttnade på att bli kallad "Mink" och satsade på en solokarriär under eget namn. Mark Knopfler från Dire Straits hade alltid uppskattat Willys röst, så när Marks fru Lourdes föreslog att dom skulle göra en skiva tillsammans blev resultatet dagens skivtips. Och vilket resultat det blev ... :happyhappy:

Skivan är full av små pärlor, oftast åstadkommet med lågmälda instrument bakom Willys fantastiska röst. Även om Mark Knopfler spelar gitarr på skivan och har producerat den finns det inga typiska spår av hans musik, mer än ett grymt gitarrspel som vanligt. Låten Storybook Love är väl mest känd då den även förekom i filmen The Princess Bride, men skivan har inte ett dåligt spår.

Jag måste också få säga något om ljudet på skivan. Det här är en av dom första heldigitala inspelningar som gjordes, med en otroligt luftig och tydlig ljudbild som resultat. Alla mina HiFi-köp efter 1987 har gjorts med den här skivan som testskiva och samtliga affärer jag besökt har själv skaffat den för demonstrationer av utrustning. Samma sak med test av ljudanläggningen i bilar jag har köpt. Om ni inte tror mig, lyssna på spåren Spanish Jack och Southern Politician på en bra anläggning, men lyssna HÖGT!!!

Willy DeVille dog av cancer 2009 vid en ålder av endast 59 år. RIP!

Rolex E1 2017-10-03 (small).jpg

OA är rundstrålande så det blir lite skevt när man just vill ha ett riktat ljud. OD kan vara en idé men tror de är samma sak där, att de är rundstrålande..
Dock en bra tanke som jag tackar för!
Om du orkar bygga en center finns ju element som är originalersättare till alla Carlsson till salu på Hifi Kit. Man kan ju bygga en mer direktstrålande högtalare med dom elementen för att få liknande karaktär.

IMG_2815.jpg

IMG_2816.jpg

IMG_2817.jpg

IMG_2818.jpg

IMG_2819.jpg
Stödjer Sonos lossless/highres nu?

Om du orkar bygga en center finns ju element som är originalersättare till alla Carlsson till salu på Hifi Kit. Man kan ju bygga en mer direktstrålande högtalare med dom elementen för att få liknande karaktär.

Det är dessa element jag har i mina OA. Dock har jag noll kunskap så det känns inte som ett gångbart alternatv. Dock helt klart en bra tanke!

Tillbaka
Topp