• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Någon som har erfarenhet utav B&W PV1(D)? Jag är lite sugen på att addera en subbas till mina golvare.

Ljudtryck är inte så högt prioriterat hos mig. Snarare musikalitet, möjligheten att "smälta in" med golvarna, samt att kunna spela låg bas vid låga volymer.

Jag har kikat lite på den eller något ur Velodynes SPL-serie.

Jag anser att min XTZ 12.17 smälter in ruskigt bra med mina golvare.
Och för det priset kan du nästan köpa 2 stycken och maximera insmältningen.

Jag har dock inte så mycket erfarenhet av andra subbar tyvärr.
 
Någon som har erfarenhet utav B&W PV1(D)? Jag är lite sugen på att addera en subbas till mina golvare.

Ljudtryck är inte så högt prioriterat hos mig. Snarare musikalitet, möjligheten att "smälta in" med golvarna, samt att kunna spela låg bas vid låga volymer.

Jag har kikat lite på den eller något ur Velodynes SPL-serie.
Jag har en Velodyne SPL-1000, men som synes använder jag den inte till annat än som blomsterbord. Jag tycker inte det ger ett rent ljud, inte som förr iaf när man hade högtalare med samma storlek på baselementet i en basreflexlåda. Då kändes det i kroppen när funkmusiken dunkade på.
ADB7450B-108A-4FFC-A1C2-173EB9C9E7D2.jpeg
 
Jag har en Velodyne SPL-1000, men som synes använder jag den inte till annat än som blomsterbord. Jag tycker inte det ger ett rent ljud, inte som förr iaf när man hade högtalare med samma storlek på baselementet i en basreflexlåda. Då kändes det i kroppen när funkmusiken dunkade på.
ADB7450B-108A-4FFC-A1C2-173EB9C9E7D2.jpeg

Oh, det låter verkligen som vad jag försöker ducka :( får kanske släppa velodyne. Tyvärr har jag inte möjligheten att provlyssna eller låna hem en
 
Någon som har erfarenhet utav B&W PV1(D)? Jag är lite sugen på att addera en subbas till mina golvare.

Ljudtryck är inte så högt prioriterat hos mig. Snarare musikalitet, möjligheten att "smälta in" med golvarna, samt att kunna spela låg bas vid låga volymer.

Jag har kikat lite på den eller något ur Velodynes SPL-serie.
Den är snygg och låter bra. Annars tycker jag subbasar är bland det fulaste man kan ha i ett hem, lådor på golvet! Kör på den du så blir du nöjd och den pryder sin plats.
 
Jag har för mig att SVS mer är hemmabio, eller är jag fel ute? Vill absolut inte ha någon bullrig bas

Nej då, finns väl inte subbasar som är gjorda speciellt för hemmabio?
Bullrig bas vill ingen ha :)
Det jag har emot pv1d är specen, 7,5Hz vid -3dB i en låda på 32liter yttermått. Undrar hur mycket distorition den skickar ur sig då :D

Köper du två basar så får du ytterligare en ljudkälla (mot en då) som alstrar ljud och eliminerar lite rumsnoder (vid lite tur). Vilket ger en jämnare frekvenskurva och bättre bas (läs bättre och inte mer).
 
Jag kör på en SVS SB2000, mest till film men även till en del musik. Den är riktigt bra, tyvärr så kör jag i ett rum som inte är optimal, men jag tycker att den ändå levererar grymt bra.
 
Titta på R.E.L
Du kopplar den både högnivå ( tillsammans med dina högtalarkablar ) samt lågnivå ( LFE ).
Deras små instegsmodeller är utmärkta, gärna två mindre subbar än en stor. Lägger du ner några timmar med integreringen och dess placering så har du en fantastisk botten i grundljudbilden och bra drag vid filmtittande (LFE).
Bumliga 15-tumsbasar går fetbort.
 
Blir förmodligen hängd, men chansar ändå..

Finns det någon soundbar (utan sub) värd att ha? Sambon vägrar ha massa "fula högtalare överallt" och jag vill helt enkelt ha bättre ljud än det TV:n erbjuder. Kräver inte så mycket, är mest ute efter bättre ljud + ev. möjlighet att koppla på musik via Bluetooth. Är helt grön inom området så tips på aktuella objekt tas tacksamt emot!
 
Blir förmodligen hängd, men chansar ändå..

Finns det någon soundbar (utan sub) värd att ha? Sambon vägrar ha massa "fula högtalare överallt" och jag vill helt enkelt ha bättre ljud än det TV:n erbjuder. Kräver inte så mycket, är mest ute efter bättre ljud + ev. möjlighet att koppla på musik via Bluetooth. Är helt grön inom området så tips på aktuella objekt tas tacksamt emot!
Ha ha, hifi är en djup brunn. :) Vi var inte ens halvvägs ner :blackalien:. Det går inte att ha hifi allt överallt, ibland behövs det som tar mindre plats men som ändå låter hyfsat bra. En platt-TV har dåligt ljud generellt eftersom den inte har någon resonanslåda som den gamla tjock-TVn hade. Ett enkelt sätt, som jag är nöjd med, är två stativhögtalare på varsin sida om TV. Det finns aktiva högttalare där den ena är utrustad med wifi och radio så man kan spela t ex via spotify. Den andra högtalaren drar man bara en kabel till så den agerar slav. Sen går det att sätta en kabel in i TV så får du TV-ljudet ut. Jag köpte mina aktiva stativare på http://audioconcept.se . Det finns fler ställen att handla på, men jag tror det är audioconcept som arrangerar den årliga Hifi-mässan i Stockholm. De är en oberoende leverantör och brinner för bra ljud. Nej, jag har ingen som helst koppling till dem, men jag gillar när säljare och köpare söker samma sak. Prislappen sätter du. Det jag köpte kostade 10K och det används mycket till att lyssna på musik och konserter via youtube och massor av annat. Gör en kompromiss med missen därhemma, att om du går henne tillmötes kring storleken så väljer du resten. Ta med henne förresten så hon också hör att det är mer än en utseendefråga.
 
Senast ändrad:
Blir förmodligen hängd, men chansar ändå..

Finns det någon soundbar (utan sub) värd att ha? Sambon vägrar ha massa "fula högtalare överallt" och jag vill helt enkelt ha bättre ljud än det TV:n erbjuder. Kräver inte så mycket, är mest ute efter bättre ljud + ev. möjlighet att koppla på musik via Bluetooth. Är helt grön inom området så tips på aktuella objekt tas tacksamt emot!
Canton DM 100

Sjukt imponerande ljud för att vara en limpa och har imponerat på oss samt alla som varit över och lyssnat. 4st 4” baselement inbyggda så det är bra tryck för att återigen komma från en limpa.
 
Den tekniska utvecklingen inom området gör att gamla deviser och regler inte gäller längre. Det handlar inte om att bryta mot några naturlagar; det går inte. Men det handlar om hur man kan påverka ljudframställningen med DSP och andra tekniska lösningar. Idag kan man få betydligt kraftigare bas från små lådor och få grejerna att låta så mycket bättre än när jag började med detta. Att läsa specifikationer säger idag föga (vem lyssnar på tekniska siffror), man måste lyssna hemma eller i butik. Det som gällde "igår" gäller definitivt inte idag.

Jag är helt såld på DSP-tekniken och aktiva högtalare. Men det är inget för den som vill mecka med kablar och förstärkare samt andra tillbehör. För mig är ljudupplevelsen det viktigaste och att det går att spela det mesta med en skön upplevelse. DSP-tekniken gör ljudupplevelser från bland annat subbar enklare praktiskt sett eftersom man inte behöver har lådor likt en 20-fots container :D Även förstärkartekniken utvecklas och betänk hur kraftiga förstärkare det idag byggs in i bland annat subbar och aktiva högtalare. Förr var det inte möjligt med den "gamla" tekniken och problemet som uppstod med all värme som alstrades. Ljudlimpor - absolut det finns flera som jag tycker fungerar bra och spelar medryckande.

För den som gillar grejerna är ju marknaden hur rolig som helst, det finns massor av begagnat därute till rena vrakpriser. Själv söker jag en cd-spelare eftersom det inte går att strömma när och om internet är dött :cigar: Den gamla skivsamlingen måste kunna spelas även då och jag tror visst jag behöver en kabel...
 
Den tekniska utvecklingen inom området gör att gamla deviser och regler inte gäller längre. Det handlar inte om att bryta mot några naturlagar; det går inte. Men det handlar om hur man kan påverka ljudframställningen med DSP och andra tekniska lösningar. Idag kan man få betydligt kraftigare bas från små lådor och få grejerna att låta så mycket bättre än när jag började med detta. Att läsa specifikationer säger idag föga (vem lyssnar på tekniska siffror), man måste lyssna hemma eller i butik. Det som gällde "igår" gäller definitivt inte idag.

Jag är helt såld på DSP-tekniken och aktiva högtalare. Men det är inget för den som vill mecka med kablar och förstärkare samt andra tillbehör. För mig är ljudupplevelsen det viktigaste och att det går att spela det mesta med en skön upplevelse. DSP-tekniken gör ljudupplevelser från bland annat subbar enklare praktiskt sett eftersom man inte behöver har lådor likt en 20-fots container :D Även förstärkartekniken utvecklas och betänk hur kraftiga förstärkare det idag byggs in i bland annat subbar och aktiva högtalare. Förr var det inte möjligt med den "gamla" tekniken och problemet som uppstod med all värme som alstrades. Ljudlimpor - absolut det finns flera som jag tycker fungerar bra och spelar medryckande.

För den som gillar grejerna är ju marknaden hur rolig som helst, det finns massor av begagnat därute till rena vrakpriser. Själv söker jag en cd-spelare eftersom det inte går att strömma när och om internet är dött :cigar: Den gamla skivsamlingen måste kunna spelas även då och jag tror visst jag behöver en kabel...
Jag har förstått att utvecklingen gått framåt, speciellt marknadsföringen kring den. 40 watt lät mer förr än idag. Oavsett teknik så är det samma fysikaliska lagar som ska hanteras. Det behövs massor av strömstyrka för att förflytta ljudvågor. Jag förstår inte hur den nya DSP-tekniiken kan låta så bra(?) när den är så strömsvag? Rent fysiskt borde den inte kunna sätta igång ljudvågor. Vi har ju öron som fungerar likadant som för 30 år sedan så hur vi kan uppleva en djup bas som inte rör sig fysiskt i rummet får jag inte ihop riktigt.
 
Har en Heos soundbar till tv:n nere. För pengarna jag betalade så är den sjukt bra.Finns ibland att köpa ifrån Amazon UK för 3500kr.

Dock så medföljer sub, men den är trådlös, tryck på det hemma. Som i att "vi kan placera den var vi vill" :D. Då det är en Heos så är den likt Sonos förberedd för multiroom osv.

20171230_141253.jpg
P1000896.jpg


Blir förmodligen hängd, men chansar ändå..

Finns det någon soundbar (utan sub) värd att ha? Sambon vägrar ha massa "fula högtalare överallt" och jag vill helt enkelt ha bättre ljud än det TV:n erbjuder. Kräver inte så mycket, är mest ute efter bättre ljud + ev. möjlighet att koppla på musik via Bluetooth. Är helt grön inom området så tips på aktuella objekt tas tacksamt emot!
 
Blir förmodligen hängd, men chansar ändå..

Finns det någon soundbar (utan sub) värd att ha? Sambon vägrar ha massa "fula högtalare överallt" och jag vill helt enkelt ha bättre ljud än det TV:n erbjuder. Kräver inte så mycket, är mest ute efter bättre ljud + ev. möjlighet att koppla på musik via Bluetooth. Är helt grön inom området så tips på aktuella objekt tas tacksamt emot!
Du har inte gipsvägg? Då kan inbyggnadshögtalare vara en lösning.
 
Den tekniska utvecklingen inom området gör att gamla deviser och regler inte gäller längre. Det handlar inte om att bryta mot några naturlagar; det går inte. Men det handlar om hur man kan påverka ljudframställningen med DSP och andra tekniska lösningar. Idag kan man få betydligt kraftigare bas från små lådor och få grejerna att låta så mycket bättre än när jag började med detta. Att läsa specifikationer säger idag föga (vem lyssnar på tekniska siffror), man måste lyssna hemma eller i butik. Det som gällde "igår" gäller definitivt inte idag.

Jag är helt såld på DSP-tekniken och aktiva högtalare. Men det är inget för den som vill mecka med kablar och förstärkare samt andra tillbehör. För mig är ljudupplevelsen det viktigaste och att det går att spela det mesta med en skön upplevelse. DSP-tekniken gör ljudupplevelser från bland annat subbar enklare praktiskt sett eftersom man inte behöver har lådor likt en 20-fots container :D Även förstärkartekniken utvecklas och betänk hur kraftiga förstärkare det idag byggs in i bland annat subbar och aktiva högtalare. Förr var det inte möjligt med den "gamla" tekniken och problemet som uppstod med all värme som alstrades. Ljudlimpor - absolut det finns flera som jag tycker fungerar bra och spelar medryckande.

För den som gillar grejerna är ju marknaden hur rolig som helst, det finns massor av begagnat därute till rena vrakpriser. Själv söker jag en cd-spelare eftersom det inte går att strömma när och om internet är dött :cigar: Den gamla skivsamlingen måste kunna spelas även då och jag tror visst jag behöver en kabel...
Samma här. Kan inte spela mina SACD annars o artisterna finns inte på internet.
 
Har en Heos soundbar till tv:n nere. För pengarna jag betalade så är den sjukt bra.Finns ibland att köpa ifrån Amazon UK för 3500kr.

Dock så medföljer sub, men den är trådlös, tryck på det hemma. Som i att "vi kan placera den var vi vill" :D. Då det är en Heos så är den likt Sonos förberedd för multiroom osv.

20171230_141253.jpg
P1000896.jpg
Läste på lite om denna, helt klart intressant! Skall håll utkik på amazon och andra sidor.

Stort tack alla som tog sig tid att svara :)
 
Blir förmodligen hängd, men chansar ändå..

Finns det någon soundbar (utan sub) värd att ha? Sambon vägrar ha massa "fula högtalare överallt" och jag vill helt enkelt ha bättre ljud än det TV:n erbjuder. Kräver inte så mycket, är mest ute efter bättre ljud + ev. möjlighet att koppla på musik via Bluetooth. Är helt grön inom området så tips på aktuella objekt tas tacksamt emot!
Jag skippade soundbar och kör på ett par vita relativt tunna högtalare jämte TVn, monterat med dolt kablage inuti väggen. Just de jag har heter Canton Ergo 610 on wall och är i princip en fullstor stativare som kapats på djupet. Du får mycket bättre diskant och mellanregister samt stereoperspektiv än med en soundbar i samma prisklass,
Det finns mängder av vettiga alternativ där vissa går att matcha hyfsat med tvn om det nu är viktigt. Jag valde detta eftersom jag hade dem liggande från en tidigare hemmabio och jag prioriterar stereo framför tv.
Sen har jag en man cave med Hegel och B&W men den är förpassad ut från vardagsrummet...
 
Någon som har tips på billiga bra bluetooth högtalare som inte bara är batteridrivna? Vill gärna ha en nätkabel att plugga in i väggen. Ska ställa den på ungarna rum.
 
Finns många men beror lite på vad som räknas som billigt. Denna kostar en slant men ger väldigt mkt för pengarna om du eller någon i familjen är kund hos Telia.
3A771A34-2CF8-4622-9F94-0719829F8348.png
Någon som har tips på billiga bra bluetooth högtalare som inte bara är batteridrivna? Vill gärna ha en nätkabel att plugga in i väggen. Ska ställa den på ungarna rum.
 
Någon som har tips på billiga bra bluetooth högtalare som inte bara är batteridrivna? Vill gärna ha en nätkabel att plugga in i väggen. Ska ställa den på ungarna rum.
Jag köpte en trådlös högtalare från Pioneer för ett par år sedan. Minns inte modellnamnet men den funkade fint att köra över wifi med Spotify Connect och med blåtand.
 
Någon som har erfarenhet utav B&W PV1(D)? Jag är lite sugen på att addera en subbas till mina golvare.

Ljudtryck är inte så högt prioriterat hos mig. Snarare musikalitet, möjligheten att "smälta in" med golvarna, samt att kunna spela låg bas vid låga volymer.

Jag har kikat lite på den eller något ur Velodynes SPL-serie.

Hej, Vill du ha något som "smälter in " ska du titta på REL.
Vet inte hur mycket du vill lägga men här har du massa alternativ.
https://www.hembiobutiken.se/loop54/sokning54.asp#page=0&section=search&query=rel

Rel använder sig utav högnivå. Basen får precis samma signal som högtalarna.
Till musik ska du absolut köra REL. :)
 
Om någon är sugen efter golvare och center så säljer jag följande

XTZ 99.36MKII (med FLR filter) samt XTZ 99.26MKII alla tre högtalarna i mattvit färg.
Tyvärr har en av golvarna fått en liten skada, inget som påverkar ljudet. Inget som syns ifrån lite längre håll.
Har ett par nya oanvända fronttyger till golvarna med

Tror det blir svårt att hitta något som låter bättre för priset....

20171226_203423.jpg


20171227_160553.jpg


Pris 6000
 
Senast ändrad:
Fundering!

Har köpt en 75" samsung tv, kommer idag. Då kommer ju tankarna på surroundet.

Har idag Sonos 1:eek:r som bakhögtalare och en Sonos playbar fram. Har lite svårt att få plats med en Sonos sub, samt att jag ogillar blanklack vilket kommer att göra den till damm-magnet. Har saknat bas nu sista åren och därför undrar jag om det finns något system, lätt, enkelt, snyggt, bra ljud (både film och musik - dock inte hifi-nivå förstås) med en smal sub som man kan ha liggande under soffan, eller bakom (inträngd).

Har sneglat lite på Heos, men även om subben är trevligare att ha framme än sonos, så är den för stor!

Prisnivå, max 20' totalt.
 
Fundering!

Har köpt en 75" samsung tv, kommer idag. Då kommer ju tankarna på surroundet.

Har idag Sonos 1:eek:r som bakhögtalare och en Sonos playbar fram. Har lite svårt att få plats med en Sonos sub, samt att jag ogillar blanklack vilket kommer att göra den till damm-magnet. Har saknat bas nu sista åren och därför undrar jag om det finns något system, lätt, enkelt, snyggt, bra ljud (både film och musik - dock inte hifi-nivå förstås) med en smal sub som man kan ha liggande under soffan, eller bakom (inträngd).

Har sneglat lite på Heos, men även om subben är trevligare att ha framme än sonos, så är den för stor!

Prisnivå, max 20' totalt.

Det viktiga med sub är att du ska möblera vardagsrummet efter där subben låter bäst.
Tyvärr.
Högtalare är inte lika petigt, Men bara att flytta en sub 10cm kan vara skillnad på kass bas och perfekt bas.

Jag har dock inga förslag, eftersom hade jag haft 20k att lägga på sub hade det blivit antingen 3st Klipsch 15" eller 2st SVS subbar :D
 
Det viktiga med sub är att du ska möblera vardagsrummet efter där subben låter bäst.
Tyvärr.
Högtalare är inte lika petigt, Men bara att flytta en sub 10cm kan vara skillnad på kass bas och perfekt bas.

Jag har dock inga förslag, eftersom hade jag haft 20k att lägga på sub hade det blivit antingen 3st Klipsch 15" eller 2st SVS subbar :D

Hahah!

Är ju inte missnöjd med Sonos, kändes bara lite dammigt nu efter flera år. Är det fel att säga omodernt? Är iaf bättre än plasta-skiten som många tillverkare prånglar ut.

Har hifi-klubben 300 meter hemifrån. Ska fan gå förbi idag.
 
Och när jag läser ditt svar igen så har jag nog uttryckt mig oklart! 20' var för hela anläggningen, alltså en sub, bakhögtalare och en limpa, typ Sonos-pris med andra ord.
 
Och när jag läser ditt svar igen så har jag nog uttryckt mig oklart! 20' var för hela anläggningen, alltså en sub, bakhögtalare och en limpa, typ Sonos-pris med andra ord.

Ah! Gotcha!

Det finns ju bra, kompakta anläggningar.
Frågan är, skulle stativare gå bra eller blir det för stort?
Tänker mig t.ex Dali Zensor 1 runt om och sedan en XTZ 8.17 till det? Problemet är att du behöver en surround reciever till det så även om det är en kompakt anläggning, Så blir den stor.
Men ljudet blir också stort.
 
Tillbaka
Topp