• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

@Veratio jag hade kört en Heos AVR med små frontar och center, kört heos 1 bak (så du slipper dra kablar). Byggt ut med bas om det behövs(vilket det gör :D), men det finns många alternativ DLS, HECO, Audio PRO, Canton, Earthquake har subbar som är 12-17cm höga/rektangulära i formen) kan ha dem bakom soffa exv.

Exv
http://www.hifikit.se/hifi/flatsub-8
http://www.hifikit.se/hifi/flatsub-8-large
http://www.hifikit.se/hifi/flatsub-midi

Du kommer bli förvånad att man kan få sådan bas ifrån en sådan liten låda
https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/150650-earthquake-sleekwave-cp8/


Heos AVR så får du i princip hifiklass, men möjlighet till trådlöshet(bak) samt Heos Sub som också är trådlös.
Suben kan du köpa ifrån Amazon uk för 479, vilket är ganska så mycket billigare än på klubben.

https://www.amazon.co.uk/HEOS-HEOSS...qid=1515147334&sr=8-1&keywords=heos+subwoofer

Vi skall också köra på downsizing(dock inte subben). Kommer köra på Paradigm MilleniaOne fram. Hade dem sedan tidigzare, låter riktigt bra för sin storlek, säljs tyvärr inte längre. Monitor Audio har en liknande serie(dock dyrt, hembiobutiken säljer bland annat)

20171228_103441.jpg
 
Senast ändrad:
Jag hade nog funderat på att sälja alltihop och satsa på stereo med en stereoförstärkare och två golvhögtalare som klarar djup bas. Då skulle det inte ta så mycket plats men ge en bra ljudbild och ha bra bas. Skulle du sen få för dig att det vore kul att också kunna spela musik ur högtalarna, köper du till en D/A-omvandlare på t.ex. Hifi-huset. D/A-omvandlaren bör du köpa det senaste så du får med wi-fi, men stereoförstärkaren och golvhögtalarna köper du med fördel begagnat.
 
Senast ändrad:
Jag hade nog funderat på att sälja alltihop och satsa på stereo med en stereoförstärkare och två golvhögtalare som klarar djup bas. Då skulle det inte ta så mycket plats men ge en bra ljudbild med bas. Skulle du sen få för dig att det vore kul att också kunna spela musik ur högtalarna, köper du till en D/A-omvandlare på t.ex. Hifi-huset. D/A-omvandlaren bör du söka det senaste så du får med wi-fi, men stereoförstärkaren och golvhögtalarna köper di med fördel begagnat.

Jag håller med dig.
Jag kör enbart stereo och har aldrig känt ett behov av surround. Jag vet inte varför folk envisas med att ha det då jag har hellre bra frontar & sub än ett halvdant surround.
Jag tycker helt ärligt att det inte tillför så mycket mer än att det är högtalare och kablar precis överallt.
 
Jag håller med dig.
Jag kör enbart stereo och har aldrig känt ett behov av surround. Jag vet inte varför folk envisas med att ha det då jag har hellre bra frontar & sub än ett halvdant surround.
Jag tycker helt ärligt att det inte tillför så mycket mer än att det är högtalare och kablar precis överallt.
Visst är det kul med bra surround, men det blir mycket kabel som du säger och det kostar också, speciellt om man inte vill kompensera bort bra ljud i stereo.
 
Visst är det kul med bra surround, men det blir mycket kabel som du säger och det kostar också, speciellt om man inte vill kompensera bort bra ljud i stereo.

När jag får en känsla av att veta hur surround skulle låta i min lägenhet så drar jag bara upp volymen tills det skakar i skåpen hos grannen och så är jag nöjd igen.
Jag kör hellre hög kvalité på frontar än surround. 2st Hög kvalité frontar skapar ju en mycket bättre ljudbild än 5st låg kvalité surround.
Jag skulle kunna sträcka mig till att ha 3.1 istället för 2.1 jag har nu, men då kan jag inte köra stereoförstärkare. Då måste jag har en reciever och det känns onödigt.
Så istället försöker jag satsa på 2.2 men Sambon är inte helt med på att ha en till, enorm, sub i vardagsrummet. Förståeligt, men samtidigt lite tråkig ;)
 
När jag får en känsla av att veta hur surround skulle låta i min lägenhet så drar jag bara upp volymen tills det skakar i skåpen hos grannen och så är jag nöjd igen.
Jag kör hellre hög kvalité på frontar än surround. 2st Hög kvalité frontar skapar ju en mycket bättre ljudbild än 5st låg kvalité surround.
Jag skulle kunna sträcka mig till att ha 3.1 istället för 2.1 jag har nu, men då kan jag inte köra stereoförstärkare. Då måste jag har en reciever och det känns onödigt.
Så istället försöker jag satsa på 2.2 men Sambon är inte helt med på att ha en till, enorm, sub i vardagsrummet. Förståeligt, men samtidigt lite tråkig ;)
Om du hade surround 5.1 eller 7.1 visste du inte vilken av grannarna som bankade i väggen. Surround till film och stereo är det optimala, men man måste kompromissa någonstans om man inte har en egen biograf i källaren. Då är det bättre att satsa på stereo.
 
Senast ändrad:
När jag får en känsla av att veta hur surround skulle låta i min lägenhet så drar jag bara upp volymen tills det skakar i skåpen hos grannen och så är jag nöjd igen.
Jag kör hellre hög kvalité på frontar än surround. 2st Hög kvalité frontar skapar ju en mycket bättre ljudbild än 5st låg kvalité surround.
Jag skulle kunna sträcka mig till att ha 3.1 istället för 2.1 jag har nu, men då kan jag inte köra stereoförstärkare. Då måste jag har en reciever och det känns onödigt.
Så istället försöker jag satsa på 2.2 men Sambon är inte helt med på att ha en till, enorm, sub i vardagsrummet. Förståeligt, men samtidigt lite tråkig ;)
Håller med. Många som är helt låsta på att "det ska va surrooooound för det sa säljaren på Elgiganten". För en given budget, vilken som helst, får man bättre ljud med en tvåkanalsförstärkare och fullregisterhögtalare. Det ser ofta mindre plottrigt ut dessutom när man slipper kablar överallt.
 
Ha ha, hifi är en djup brunn. :) Vi var inte ens halvvägs ner :blackalien:. Det går inte att ha hifi allt överallt, ibland behövs det som tar mindre plats men som ändå låter hyfsat bra. En platt-TV har dåligt ljud generellt eftersom den inte har någon resonanslåda som den gamla tjock-TVn hade. Ett enkelt sätt, som jag är nöjd med, är två stativhögtalare på varsin sida om TV. Det finns aktiva högttalare där den ena är utrustad med wifi och radio så man kan spela t ex via spotify. Den andra högtalaren drar man bara en kabel till så den agerar slav. Sen går det att sätta en kabel in i TV så får du TV-ljudet ut. Jag köpte mina aktiva stativare på http://audioconcept.se . Det finns fler ställen att handla på, men jag tror det är audioconcept som arrangerar den årliga Hifi-mässan i Stockholm. De är en oberoende leverantör och brinner för bra ljud. Nej, jag har ingen som helst koppling till dem, men jag gillar när säljare och köpare söker samma sak. Prislappen sätter du. Det jag köpte kostade 10K och det används mycket till att lyssna på musik och konserter via youtube och massor av annat. Gör en kompromiss med missen därhemma, att om du går henne tillmötes kring storleken så väljer du resten. Ta med henne förresten så hon också hör att det är mer än en utseendefråga.
Ingen använder väl tv:n till att lyssna på??? :eek: :nailbiting:
 
Om du hade sorround 5.1 eller 7.1 visste du inte vilken av grannarna som bankar i väggen. Surround till film och stereo är det optimala, men man måste kompromissa någonstans om man inte har en egen biograf i källaren. Då är det bättre att satsa på stereo.

Det kan bankas i golvet med eftersom bas tar sig överallt ;) Det är som ohyra...
Visst är surround till film det optimala. Men säg att du har 10k att lägga. För 10k får du helt okej frontare stereoförstärkare och sub.
Inga wow-saker men helt okej.
Säg t.ex en XTZ 10.17 sub, XTZ 95.44 frontar och valfri förstärkare till det. Behöver inte vara någon flådig då de flesta golvare är känsliga ändå.
Byt annars ut frontarna mot valfri Canton, klipsch osv.

Vad får du för surround för dom pengarna som kan jämföras med det där? Inte mycket. En liten plastlåda som "Sub" och några plasthögtalare som hängs upp på väggen med träskruv.
Men visst! Du får surround. Absolut. Men är det bättre ljud? Jag tycker inte det.

Håller med. Många som är helt låsta på att "det ska va surrooooound för det sa säljaren på Elgiganten". För en given budget, vilken som helst, får man bättre ljud med en tvåkanalsförstärkare och fullregisterhögtalare. Det ser ofta mindre plottrigt ut dessutom när man slipper kablar överallt.

Håller med dig fullständigt.
Jag tycker man ska gå på en riktigt stadig 2.0 med bra frontar och en OK förstärkare om man lyssnar mycket på musik.
Tittar man mest på film så tycker jag att man ska gå ner lite i frontare och komplettera med en sub.

Och här man budgeten så köp både bra frontar och en bra sub!
Sub lyfter högtalare något helt kopiöst, Det är inte bara för film. En bra inställd sub lyfter ett helt system tycker jag :)
En sub ska inte höras eller spela. Den ska bara fylla.
 
Frågat surround-killen på Hifiklubben följande frågor:
- OM man har en specifik budget, får man väl ALLTID bäst ljud med stereo?
Han svarade Ja efter en stunds funderande över frågan, dvs om surround inte alltid är en kompromiss?
Hur många har obegränsad budget?
 
Frågat surround-killen på Hifiklubben följande frågor:
- OM man har en specifik budget, får man väl ALLTID bäst ljud med stereo?
Han svarade Ja efter en stunds funderande över frågan, dvs om surround inte alltid är en kompromiss?
Hur många har obegränsad budget?
Det var stort av honom, tycker jag. Hans uppgift är ju inte att ge dig det bästa ljudet utifrån budget. Det är inte därför han är anställd. Han är nog inte van att få den frågan. De flesta kommer nog in och frågar efter ett bättre ljud till TV:n och då får de det.
 
Men nu har @Veratio em budget på 20k, vilket är mycket pengar.
Nu kan jag ingenting om surround men något bra surround för de pengarna måste det väl finnas?
Annars kostar ju Sonus Feber Venere 2.5 "bara" 20k just nu hos HifiExperience ;)
Och en billig stereoförstärkare på blocket för 500kr till att börja med :D


Jag kan säga att jag har ett 2.1 system för cirka 25k och det låter helt fantastiskt. Som referens. Du får gärna komma och provlyssna om du är suger.
Det består av:
Audiovector QR3
XTZ 12.17
NAD C326BEE
 
Men nu har @Veratio em budget på 20k, vilket är mycket pengar.
Nu kan jag ingenting om surround men något bra surround för de pengarna måste det väl finnas?
Annars kostar ju Sonus Feber Venere 2.5 "bara" 20k just nu hos HifiExperience ;)
Och en billig stereoförstärkare på blocket för 500kr till att börja med :D


Jag kan säga att jag har ett 2.1 system för cirka 25k och det låter helt fantastiskt. Som referens. Du får gärna komma och provlyssna om du är suger.
Det består av:
Audiovector QR3
XTZ 12.17
NAD C326BEE
Har ett par 2.5 påväg hem. Osäker på om jag valde fel med svart..

AC3C1191-085E-4C28-893F-CAF74DACC0C8.jpeg
 
Man kan väl inte hävda att man får ett undermåligt filmljud om man tjackar surround för 20 kakor? Onkyo eller Denonreciever i mellansegmentet med något passande högtalarsystem lär väl smaka fågel både till film o musik. Frågan var ju något lämpligt till nya monstertv'n.
 
Det var stort av honom, tycker jag. Hans uppgift är ju inte att ge dig det bästa ljudet utifrån budget. Det är inte därför han är anställd. Han är nog inte van att få den frågan. De flesta kommer nog in och frågar efter ett bättre ljud till TV:n och då får de det.
Har märkt när jag talat med dom att det beror till stor del vem kunden är. När jag kommer in och talar högtalarplacering, strömstyrka kontra resistans, elementstorlek, etc, så är det lite annorlunda än när Agda säger "Det surrar i högtalaren kan jag få en som inte surrar".

Så är det iaf på Hifiklubben vid mig!
 
för 20k får man fullgott hembio som låter bra i stereo.
Bara att hitta beggat! Men frågan är lite vilket behov @Veratio har, en bra sub, bra hembio med sub, bra 2.1, bra 2.0 .....

Kille som för 1 timme sedan köpte mina 99.36or och 99.26a för 6000kakor fick ju rätt mycket pang för pengen.

Det som många ofta missar är själva akustiken i rummet. Därför jag aldrig köpt riktigt dyra grejer.
Visst det lär låta bättre men frågan är hur mycket i ett okontrollerat rum
 
Senast ändrad:
Man kan väl inte hävda att man får ett undermåligt filmljud om man tjackar surround för 20 kakor? Onkyo eller Denonreciever i mellansegmentet med något passande högtalarsystem lär väl smaka fågel både till film o musik. Frågan var ju något lämpligt till nya monstertv'n.
Undermåligt är väl fel ord. Men för samma peng går det att få till en hyfsad anläggning för stereo som springer åttor runt en surroundanläggning med samma pris. Särskilt om man kan tänka sig "fyrkantiga lådor" till högtalare, och begagnat... det går ju till och med att hitta något snyggt på blocket.
 
Vilken diskussion som drogs igång! Tacksam!

Hifiklubben var bra. Kollade, lyssnade bla på Heos (Denons) men måste säga att jag inte är överväldigad. Mitt system låter lika bra. Tror att det systemet bara vann test hos ljud&bild pga HDMI och lull-lull. Saknar nog egentligen bara basen, undrar om man kan få möjlighet att köpa den (sambon). Tar plats och är as-ful!

Vill inte ha 2+1. Bättre ljud för musik, men behöver surroundet. Högtalare på stativ går bort.

Sonos är nog fortfarande kung för mig?
 
Frågat surround-killen på Hifiklubben följande frågor:
- OM man har en specifik budget, får man väl ALLTID bäst ljud med stereo?
Han svarade Ja efter en stunds funderande över frågan, dvs om surround inte alltid är en kompromiss?
Hur många har obegränsad budget?

Ja precis så, fast någonstans är man ju nöjd med sina front högtalare och då kan då börja utöka. Sedan behöver det ju inte kosta skjortan heller för bra grejer. Tar man sin tid och gör efterforskningar och är lite händig och teknisk så kan det bli riktigt bra :)
 
Vilken diskussion som drogs igång! Tacksam!

Hifiklubben var bra. Kollade, lyssnade bla på Heos (Denons) men måste säga att jag inte är överväldigad. Mitt system låter lika bra. Tror att det systemet bara vann test hos ljud&bild pga HDMI och lull-lull. Saknar nog egentligen bara basen, undrar om man kan få möjlighet att köpa den (sambon). Tar plats och är as-ful!

Vill inte ha 2+1. Bättre ljud för musik, men behöver surroundet. Högtalare på stativ går bort.

Sonos är nog fortfarande kung för mig?
Jag hade ju grävt fram något i stil med B&W M-1. Finns på Blocket och i vitt, silver och svart. 5 såna och en rapp sub kan du hitta för 10-12 lök och sen resten på en schysst receiver med AirPlay, Spotify Connect, BT och vad mer du nu behöver.
IMG_1618.PNG
 
Undermåligt är väl fel ord. Men för samma peng går det att få till en hyfsad anläggning för stereo som springer åttor runt en surroundanläggning med samma pris. Särskilt om man kan tänka sig "fyrkantiga lådor" till högtalare, och begagnat... det går ju till och med att hitta något snyggt på blocket.
Men det var ju surround som efterfrågades. Inte det mest Hifi betonade för minst pengar på Blocket osv. Film och surround är inte samma som sak som bäst stereoljud. Flerkanaligt ger en bättre filmupplevelese helt enkelt.
 
Men det var ju surround som efterfrågades. Inte det mest Hifi betonade för minst pengar på Blocket osv. Film och surround är inte samma som sak som bäst stereoljud. Flerkanaligt ger en bättre filmupplevelese helt enkelt.
Vågar påstå att det beror på. Riktigt schysst stereoperspektiv från bra fullregisterfrontar är köttigare än lite sämre ljud från alla håll... men visst, jag förstår vad du menar.
 
När ni ändå är inne på att prata surround vs. stereo osv:
Har idag ett par Dali Zensor 5 frontar + matchande Dali Vokal center. Dali E-9 subwoofer.
Har sedan länge plockat bort surrounden pga inredningsskäl och att jag helt enkelt inte saknade ljudet bakifrån i en lägehetssituation.

Jag har en Yamaha RX-V673 hemmabioreceiver. Jag lyssnar allra mest på musik och en hel del serier och enstaka film. I serier är ju dialogen (därav centern) viktig för mig.
Det jag undrar är: Skulle jag tjäna något på stereoljudet om jag bytte bort 7.1-receivern till någon mer renodlad stereoförstärkare och skippade centern? Hur mycket mer kraft/bättre ljud skulle det i praktiken innebära?
Notera också att jag sällan går över -20dB i lyssningsvolym om det nu spelar någon roll.

Jag är iofs inte alls intresserad av att plocka bort centern då jag upplever att jag saknar det direkt då jag testar se någon film eller serie i stereo endast, men jag är ändå nyfiken på receiverfrågan.
 
När ni ändå är inne på att prata surround vs. stereo osv:
Har idag ett par Dali Zensor 5 frontar + matchande Dali Vokal center. Dali E-9 subwoofer.
Har sedan länge plockat bort surrounden pga inredningsskäl och att jag helt enkelt inte saknade ljudet bakifrån i en lägehetssituation.

Jag har en Yamaha RX-V673 hemmabioreceiver. Jag lyssnar allra mest på musik och en hel del serier och enstaka film. I serier är ju dialogen (därav centern) viktig för mig.
Det jag undrar är: Skulle jag tjäna något på stereoljudet om jag bytte bort 7.1-receivern till någon mer renodlad stereoförstärkare och skippade centern? Hur mycket mer kraft/bättre ljud skulle det i praktiken innebära?
Notera också att jag sällan går över -20dB i lyssningsvolym om det nu spelar någon roll.

Jag är iofs inte alls intresserad av att plocka bort centern då jag upplever att jag saknar det direkt då jag testar se någon film eller serie i stereo endast, men jag är ändå nyfiken på receiverfrågan.
Tveksamt om du märker skillnad med de högtalarna, de är lättdrivna även för en hemmabioreceiver.
 
Har ett par 2.5 påväg hem. Osäker på om jag valde fel med svart..

AC3C1191-085E-4C28-893F-CAF74DACC0C8.jpeg

Dom är förjävla vackra dom där!

Man kan väl inte hävda att man får ett undermåligt filmljud om man tjackar surround för 20 kakor? Onkyo eller Denonreciever i mellansegmentet med något passande högtalarsystem lär väl smaka fågel både till film o musik. Frågan var ju något lämpligt till nya monstertv'n.

Undermåligt nej.
För 20k får man nog fina surround saker. Men man får ännu finare stereo saker! ;)

När ni ändå är inne på att prata surround vs. stereo osv:
Har idag ett par Dali Zensor 5 frontar + matchande Dali Vokal center. Dali E-9 subwoofer.
Har sedan länge plockat bort surrounden pga inredningsskäl och att jag helt enkelt inte saknade ljudet bakifrån i en lägehetssituation.

Jag har en Yamaha RX-V673 hemmabioreceiver. Jag lyssnar allra mest på musik och en hel del serier och enstaka film. I serier är ju dialogen (därav centern) viktig för mig.
Det jag undrar är: Skulle jag tjäna något på stereoljudet om jag bytte bort 7.1-receivern till någon mer renodlad stereoförstärkare och skippade centern? Hur mycket mer kraft/bättre ljud skulle det i praktiken innebära?
Notera också att jag sällan går över -20dB i lyssningsvolym om det nu spelar någon roll.

Jag är iofs inte alls intresserad av att plocka bort centern då jag upplever att jag saknar det direkt då jag testar se någon film eller serie i stereo endast, men jag är ändå nyfiken på receiverfrågan.

Det tvivlar jag på. En stereoförstärkare är ju självklart bättre eftersom den driver då enbart det den är gjord för. En reciever gör ju så mycket mer än bara det. Men jag tror inte du skulle märka så mycket skillnad.
Isåfall bättre att byta högtalarna eller subben.
Men är du nöjd med ljudet så ska du självklart inte byta något.
Är det något du känner att du saknar från ljudet?
 
Det du direkt kommer att märka och som blir den största skillnaden, kommer att vara klarheten i ljudet på riktigt låg volym.
 
Tillbaka
Topp