• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

En kanske konstig fråga från en hifi-novis men here goes.

Jag har en HK 970 förstärkare (ca 10+ år) och ett par B&W CM8or. Har fått någon fix idé att byta förstärkare då jag upplever det som den inte orkar driva högtalarna, musiken blommar inte ut eller hur jag ska beskriva det. En fix idé eller kan det ligga något i det?

Ska tillägga att jag till 99% bara spelar musik från Spotify.

Jag har en HK 970 förstärkare (ca 10+ år) och ett par B&W CM8or. Har fått någon fix idé att byta förstärkare då jag upplever det som den inte orkar driva högtalarna, musiken blommar inte ut eller hur jag ska beskriva det. En fix idé eller kan det ligga något i det?

Du har alltså köpt ett par högtalare som kostade 15k, och driver dom med en stärkare som kostade 3k? Högtalare som dessutom har en nominell impedans på 3-8ohm och 88db känslighet :D?

Om det finns möjlighet till det, köp ett slutsteg för att driva högtalarna och använd din stärkare som försteg. Annars köp nytt. Den du har pallar garanterat inte driva dom där.

Du har alltså köpt ett par högtalare som kostade 15k, och driver dom med en stärkare som kostade 3k? Högtalare som dessutom har en nominell impedans på 3-8ohm och 88db känslighet :D?

Om det finns möjlighet till det, köp ett slutsteg för att driva högtalarna och använd din stärkare som försteg. Annars köp nytt. Den du har pallar garanterat inte driva dom där.

För att förtydliga. Förstärkaren fanns sen tidigare högtalarna köptes senare. Tanken var att byta allt men livet kom emellan

Har ingen susning om vad du menar med ohm etc men förstår slutsatsen. Tack för svar.

Edit. Några förslag på ny förstärkare? Budget 10-15k, ej beg.

För att förtydliga. Förstärkaren fanns sen tidigare högtalarna köptes senare. Tanken var att byta allt men livet kom emellan

Har ingen susning om vad du menar med ohm etc men förstår slutsatsen. Tack för svar.

En snabbkurs i elektronik:

Vl0TeY2.png

Ström mäts i ampere.
Spänning mäts i volt.
Impedans mäts i ohm.

Dessa relaterar enligt ohms lag: ström = spänning/impedans. Dvs, ju lägre impedans du har givet en viss spänning, ju mer ström. Så när dina högtalare dippar ner på 3ohm i impedans, behöver de mer ström. Kan inte din förstärkare förse detta kommer det låta dåligt eller så kanske den rakt av stänger av sig själv.

Känsligheten mäts i dB, och är ett mått på hur effektiv högtalaren är på att omvandla ström till ljud. Rent konkret så är denna siffra hur högt ljud högtalaren kan producera, uppmätt med en mikrofon placerad 1m från högtalaren, när den matas med 1 watt (vid en given frekvens, typiskt 1kHz).

Jag hade kört något åt det här hållet: https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/nad-c275bee-effektforstarkare/

Antingen fortsatt med förstärkaren du har idag, och satt den som försteg, eller köpt valfri mackapär och sätta som försteg. Själv kör jag en hembioreceiver som försteg till mina högtalare.

Planera in ett besök till Hifiklubben till helgen, ta med kortet och be att få låna med dig ett slutsteg/ny receiver som orkar driva dina högtalare över helgen. Och för att ge dom rätta börja bygga upp ett bibliotek av musik i flac/lossless, det är du och högtalarna värda.

Dom säljer ju b&w så bara o testa där

Det med så de har nog koll på vad som är lämpligt att driva dom med. Dock håller jag mig borta på helgerna då vissa extra jobbare (inget illa menat mot dessa, jag har varit en sådan fast i en annan bransch) inte alltid har så bra koll. Kan dock bli rätt dyrt. typ A1 dyrt när man ska köpa en halvbillig TV som blev test vinnande TV...

Planera in ett besök till Hifiklubben till helgen, ta med kortet och be att få låna med dig ett slutsteg/ny receiver som orkar driva dina högtalare över helgen. Och för att ge dom rätta börja bygga upp ett bibliotek av musik i flac/lossless, det är du och högtalarna värda.

Hade mer än gärna gjort soml du säger men dessvärre bor jag inte i Sverige utan i ett utvecklingsland där allt importerad elektronik är dubbla priset mot Sverige och tex Tidal inte finns tillgängligt. Men helt klart är att jag måste försöka göra något ändå åt situationen :)

Senast ändrad:
En snabbkurs i elektronik:

Vl0TeY2.png

Ström mäts i ampere.
Spänning mäts i volt.
Impedans mäts i ohm.

Dessa relaterar enligt ohms lag: ström = spänning/impedans. Dvs, ju lägre impedans du har givet en viss spänning, ju mer ström. Så när dina högtalare dippar ner på 3ohm i impedans, behöver de mer ström. Kan inte din förstärkare förse detta kommer det låta dåligt eller så kanske den rakt av stänger av sig själv.

Känsligheten mäts i dB, och är ett mått på hur effektiv högtalaren är på att omvandla ström till ljud. Rent konkret så är denna siffra hur högt ljud högtalaren kan producera, uppmätt med en mikrofon placerad 1m från högtalaren, när den matas med 1 watt (vid en given frekvens, typiskt 1kHz).
Gillar att lära mig nya saker tack för lektionen :)

P. S fick inte multi citat att fungera där av separata svar.

Hade mer än gärna gjort soml du säger men dessvärre bor jag inte i Sverige utan i ett utvecklingsland där allt importerad elektronik är dubbla priset mot Sverige och tex Tidal inte finns tillgängligt. Men helt klart är att jag måste försöka göra något ändå åt situationen :)

Jättesvårt att tipsa om tips vi inte ens vet om modellen eller märket finns i landet du bor i.

Men jag tror att det är rummet eller högtalarna, kanske räcker med att justera högtalarna i rummet de står i. Hur är de placerade nu?

Grym input, tack! Hade ju hoppats att landa på 10k. (Eftersom henns förbannade tv kostar över 20, sen Apple tv på det).
Tycker du att jag ska fokusera på det stora rummet i huset och skita i högtalare i t.ex. badrum, sovrum m.m.?

Begagnade Guru Junior (eller Junior plus) dyker upp ibland för 7k, sedan en Yamaha WXA-50 till det som förstärkare :)
Dynaudio Xeo är aktiva med optiskt in, har för mig @demondave har dessa och kan säkert berätta mer om dom.

The Frame verkar dock inte ha en analog hörlursutgång så du måste ha högtalare/förstärkare som klarar optisk in eller HDMI, blåtand ska väl i teorin fungera men jag skulle inte lita på att ljud / bild synkningen fungerar som den ska.

Streaming kan absolut bli hygglig hifi, det är inte där bristen ligger med Marshall högtalare, utan i svårigheten att ge ett vettigt stereoperspektiv från en enda låda.
Beroende på behov och hur mkt man orkar pilla finns ju allt från Sonos till att göra som jag gjort hemma - en hemmabioförstärkare med Spotify Connect och multi-room. Den driver två vägghängda högtalare vid tvn, två vid matbordet och två i köket. Samt en sub i garderoben den står bakom tvn. Och allt styrs med en iOS-app där jag väljer volym i zon1-2-3 samt källa.
Vill jag ha "hifi" så kör jag tidal/flac med min 2.0 stereo med golfare från Kef.
Vad använder du för stärkare som har 3 zoner? Är det såpass användarvänligt att hela familjen kan sköta grejerna även när pappa inte är hemma?

En tumregel har varit att din stärkare bör kosta lika mycket eller mer som dina högtalare. Ta det med en nypa salt, men du gör dig själv en björntjänst om du köper högtalare för 10k och stärkare för 3k.
Nja. Du har rätt i att man inte ska snåla på effekt men högtalarna är den komponent som gör mest för ljudet.
Vad använder du för stärkare som har 3 zoner? Är det såpass användarvänligt att hela familjen kan sköta grejerna även när pappa inte är hemma?
det är en rätt vanlig från Integra. Den har bara två zoner men även möjlighet att styra vilka kanaler som ska vara aktiva i resp surroundprogram. lite pill så...
Användarvänligt... nja Sonos är enklare. Men sjukt mycket dyrare för sämre prestanda.

En tumregel har varit att din stärkare bör kosta lika mycket eller mer som dina högtalare. Ta det med en nypa salt, men du gör dig själv en björntjänst om du köper högtalare för 10k och stärkare för 3k.

Bara nyfiken på vad du baserar det på? Varför skulle det vara dåligt att lägga 10k på högtalare och 3k på förstärkare?

Bara nyfiken på vad du baserar det på? Varför skulle det vara dåligt att lägga 10k på högtalare och 3k på förstärkare?
Jag svarar. Det är inte nödvändigtvis dåligt och pris har inte alltid med prestanda att göra. Däremot bör man se till att förstärkaren kan driva högtalarna utan att klippa.
Har en polare som kopplade ett par rätt fina och effektkrävande Dynaudio-högtalare i 50K-klassen till en hemmabioförstärkare i 2500-kronorsklassen. Det lät ok tills han höjde volymen. Sen klippte förstärkaren och högtalarnas diskantelement gick sönder.

Kanske bättre att uttrycka sig som att det måste matcha elektroniken.

Ha bra högtalare och dålig förstärkare är ju inte kul.

Men brukar ju säga att förstärkaren alltid ska vara bättre än högtalarna, inte tvärtom.

Ett par billigare högtalare med mindre effekt kan låta mycket bättre om det matchas med en bättre förstärkare än ett par superhögtalare med en klen stärkare, eller värre, en hemmabioreceiver som inte är avsedd för stereo.

Jättesvårt att tipsa om tips vi inte ens vet om modellen eller märket finns i landet du bor i.

Men jag tror att det är rummet eller högtalarna, kanske räcker med att justera högtalarna i rummet de står i. Hur är de placerade nu?

Fastna inte i att jag inte befinner mig i Sverige, transport går alltid att lösa :)

Jag har tidigare (länge sedan) kikat på NAD vilket verkar få bra betyg generellt eller har jag förstått fel?

De är placerade längs en långvägg, ca 30 cm från väggen på bar sin sida om en tv bänk. Väggar, golv och tak är sten/betong så enda mjuka ytor är soffa, fåtöljer, mattor och gardiner. Tyvärr är de ganska låsta till just den platsen pga uttagen. Storlek på rummet är runt 90m2 skulle jag gissa.

Fastna inte i att jag inte befinner mig i Sverige, transport går alltid att lösa :)

Jag har tidigare (länge sedan) kikat på NAD vilket verkar få bra betyg generellt eller har jag förstått fel?

De är placerade längs en långvägg, ca 30 cm från väggen på bar sin sida om en tv bänk. Väggar, golv och tak är sten/betong så enda mjuka ytor är soffa, fåtöljer, mattor och gardiner. Tyvärr är de ganska låsta till just den platsen pga uttagen. Storlek på rummet är runt 90m2 skulle jag gissa.
Det låter som att du behöver mer effekt.
NAD är bra på att redovisa "ärliga" watt och inte "elgigantens 7*150W I medvind, nedförsbacke och bara I en kanal samtidigt"...
Se om du har möjlighet att låna hem en kraftigare förstärkare och se om du hör skillnad.

Det låter som att du behöver mer effekt.
NAD är bra på att redovisa "ärliga" watt och inte "elgigantens 7*150W I medvind, nedförsbacke och bara I en kanal samtidigt"...
Se om du har möjlighet att låna hem en kraftigare förstärkare och se om du hör skillnad.

Precis vad jag tror mig ha läst mig till, att de redovisar "ärliga" watt.

Efter lite googlande så verkar det finnas en åf 15 mil bort (en nätt 4h bilfärd enkel resa) så jag får försöka vrida till det som en helgutflykt :) Ska föröska kolla med dem vad de har för demohögtalare. Finns det något högtalarmärke som "påminner" om ljudet från b&w? Anledningen är att jag inte tror de lånar ut.

Strålande, tack för tipset.
Kolla på integrerade förstärkare från exempelvis Rotel eller Marantz. Att koppla på ett separat steg (förstärkare) på din befintliga HK skulle jag personligen inte ha gjort. HK gjorde en gång i tiden (läs: 70-tal) roliga grejer, men deras senare modeller tycker jag låter väldigt trist.

Jag svarar. Det är inte nödvändigtvis dåligt och pris har inte alltid med prestanda att göra. Däremot bör man se till att förstärkaren kan driva högtalarna utan att klippa.
Har en polare som kopplade ett par rätt fina och effektkrävande Dynaudio-högtalare i 50K-klassen till en hemmabioförstärkare i 2500-kronorsklassen. Det lät ok tills han höjde volymen. Sen klippte förstärkaren och högtalarnas diskantelement gick sönder.

Ja precis, men oftast så behöver inte högtalarna så himla mycket effekt för att spela hyfsat högt. Men håller helt med att det exemplet du nämner inte är en bra kombo.

Kanske bättre att uttrycka sig som att det måste matcha elektroniken.

Ha bra högtalare och dålig förstärkare är ju inte kul.

Men brukar ju säga att förstärkaren alltid ska vara bättre än högtalarna, inte tvärtom.

Ett par billigare högtalare med mindre effekt kan låta mycket bättre om det matchas med en bättre förstärkare än ett par superhögtalare med en klen stärkare, eller värre, en hemmabioreceiver som inte är avsedd för stereo.

Ja att matcha är bättre att säga men att använda tumregler är bara dumt. Ungefär som att fråga hur långt ett snöre är, man får olika svar hela tiden.
Jag anser helt tvärtom, köp ett bra högtalare istället, en bra konstruerad förstärkare förstärker signalen så gott det går utan att för mycket information blir förvrängd.

Det finns hembiorecivers som gör jobbet alldeles utmärkt, och rörförstärkare kan ju vara på 12w och låta utmärkt är inte de klena då?

Mycket magi i branschen. Finns en lite kul trend med digital förstärkning nu där den börjar bli rumsren på riktigt.
Ja men precis, mycket så.

Ja precis, men oftast så behöver inte högtalarna så himla mycket effekt för att spela hyfsat högt. Men håller helt med att det exemplet du nämner inte är en bra kombo.

Ja att matcha är bättre att säga men att använda tumregler är bara dumt. Ungefär som att fråga hur långt ett snöre är, man får olika svar hela tiden.
Jag anser helt tvärtom, köp ett bra högtalare istället, en bra konstruerad förstärkare förstärker signalen så gott det går utan att för mycket information blir förvrängd.

Det finns hembiorecivers som gör jobbet alldeles utmärkt, och rörförstärkare kan ju vara på 12w och låta utmärkt är inte de klena då?

Man måste även ha koll på frekvenskurvan för högtalaren eftersom olika frekvenser genererar olika mycket impedans.

Givetvis finns det olika kraftfulla rörförstärkare....

Rörförstärkare är ju inte riktigt samma sak :)
Men såklart vill man inte ha skithögtalare och en toppenstärkare, men jag tycker ändå att folk generellt köper för klena stärkare osv, så låter det inte så bra som man skulle kunna få det.

Ja men så är det ju i det mesta.

Kolla på integrerade förstärkare från exempelvis Rotel eller Marantz. Att koppla på ett separat steg (förstärkare) på din befintliga HK skulle jag personligen inte ha gjort. HK gjorde en gång i tiden (läs: 70-tal) roliga grejer, men deras senare modeller tycker jag låter väldigt trist.
AD för Rotel och Marantz har jag inom gåavstånd :) Så det ska jag def kolla, samma AD är även AD för b&w lämpligt nog :)

Att det blev en HK för 10 pr sedan var att det var den som fick plats i den dåvarande stereobänken:banghead:

Tillbaka
Topp