• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

INSANE

Panerai
2-Faktor
Nytt band till klockan och lite musik på det :)
20180831_202651.jpg
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
my bad... blandade ihop siffrorna, var inne hos hifiklubben och kollade 805orna (lyssnade aldrig) som du har och då fortsatte diskutera även golvmodellerna. Riktigt balla pjäser!
Hur är basen i 805? kompletterar du med sub?
Har lyssnat på dom största i serien några gånger 800D3 först där faller allt på plats :happyhappy:

805D3 spelar bra med bas för en stativare, inget som tar över för mycket i ljudbilden utan bara fyller ut där det behövs. Däremot gillar jag mer bas... Så ska testa lite olika baslådor framöver, har en B&W DB4 hemma just nu och visst fan är det lite roligare med en baslåda.
20180901_221027.jpg
 

Duckie

Omega
Finns det någon som gillar vintage high end högtalare?
Behöver tyvärr avyttra dessa och söker någon som har förutsättningarna för att dessa ska komma till sin rätt. Dvs ett stort rum och mkt strömstark förstärkare och gillar tvåkanal.
Infinity Kappa 8 or från slutet av 80 talet.

DSC_0416.jpg
DSC_0418.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Finns det någon som gillar vintage high end högtalare?
Behöver tyvärr avyttra dessa och söker någon som har förutsättningarna för att dessa ska komma till sin rätt. Dvs ett stort rum och mkt strömstark förstärkare och gillar tvåkanal.
Infinity Kappa 8 or från slutet av 80 talet.

DSC_0416.jpg
DSC_0418.jpg

Riktigt fina, kommer ihåg att handlarn i stan hade ett par inne när man fått sin första sommarjobbslön. Då stog man och suktade.
I vilken prisklass ligger de i? Hur krånglig är lasten?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ljud suger.
Så fort man hör något bättre vill man ha mer..
Polaren lånade hem dubbla SVS SB12 dubbar av en kollega till honom. Och satan igatan vad vi snackar gräva djupt i basen. Första gången jag upplever infrabas på hög volym.
Och nu köpte han dubbla Velodyne SPL-1200 som låter helt fantastiskt bra.

Och nu tycker jag att min singel XTZ 12.17 låter skräp.
Jag bröt mot en gyllene regel: lyssna inte på en bättre anläggning...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ljud suger.
Så fort man hör något bättre vill man ha mer..
Polaren lånade hem dubbla SVS SB12 dubbar av en kollega till honom. Och satan igatan vad vi snackar gräva djupt i basen. Första gången jag upplever infrabas på hög volym.
Och nu köpte han dubbla Velodyne SPL-1200 som låter helt fantastiskt bra.

Och nu tycker jag att min singel XTZ 12.17 låter skräp.
Jag bröt mot en gyllene regel: lyssna inte på en bättre anläggning...
Det finns alltid något bättre därute. Men bor inte du i lägenhet? :)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tyvärr så finns det alltid bättre ja. :)
Jo det gör jag. Och en 12.17 är redan bara den för stor för lägenheten rent mått-mässigt så en till får inte plats.
Jag har en snarlik bas hemma. Om jag maxar den stör jag grannar åt alla håll.

Jag bor i stenhus/villa med 30-40 m till grannarna...
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ino system löser det mesta Ino Pi60 och något infrasystem till detta så blir det bra.
Problemet med Ino, förutom att de ser ut som ett bygge från niornas träslöjd, är ju att det krävs att man bygger om halva rummet med dämpning för att de ska mäta som Ingvar vill.
Sen är de inte gratis heller.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Problemet med Ino, förutom att de ser ut som ett bygge från niornas träslöjd, är ju att det krävs att man bygger om halva rummet med dämpning för att de ska mäta som Ingvar vill.
Sen är de inte gratis heller.

Så är det väl med de flesta högtalare egentligen.
Ingenting låter bra i ett skyddsrum.
B&O’ senaste kanske kan fungera halvbra i ett akustiskt dåligt rum.
Det är nog inte många högtalare som kommer till sin rätt utan akustikfix.

När man kommer upp i sådana summor så hjälper det föga hur bra ett par högtalare är. Större och ”bättre” grejer kräver enligt mig allt för mycket akustikfix.
För min del har jag gett upp ljudsnöandet redan innan det började.

Stativare is da shit!
Litet, smidigt och kan placeras så att inte ungar kommer åt dessa.

Idag kör jag med en Naim Uniti Qute och ett par Neat Iota.
Skulle dock kunna tänka mig 2st Rel t-zero så att dom får lite stöd i botten.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Så är det väl med de flesta högtalare egentligen.
Ingenting låter bra i ett skyddsrum.
B&O’ senaste kanske kan fungera halvbra i ett akustiskt dåligt rum.
Det är nog inte många högtalare som kommer till sin rätt utan akustikfix.

När man kommer upp i sådana summor så hjälper det föga hur bra ett par högtalare är. Större och ”bättre” grejer kräver enligt mig allt för mycket akustikfix.
För min del har jag gett upp ljudsnöandet redan innan det började.

Stativare is da shit!
Litet, smidigt och kan placeras så att inte ungar kommer åt dessa.

Idag kör jag med en Naim Uniti Qute och ett par Neat Iota.
Skulle dock kunna tänka mig 2st Rel t-zero så att dom får lite stöd i botten.

Jag var själv inne på att gå från stora golvare till stativare.
Men jag provlyssna mycket olika fabrikat men inget lät som jag vill. Dock Dynaudios stativare (minns inte modell) som kostade herrejösses spelade därefter med, satan i gatan!
Men jag föll för Audiovector QR3. Banddiskanten låter helt fantastiskt. Har aldrig hört en diskant så fantastiskt fin som dessa. Sitter just nu med en bärs och lyssnar på R.E.M på dom. Fantastiska högtalare...
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Yes, dubbla portar med ena pluggad. Var länge sedan jag labbade med det men kanske får prova igen

Det kommer tyvärr inte att hjälpa om du har utsläckning vissa delar av rummet, då det är rummet som spökar, så flera basar eller akustikfix behövs. Eller labba med placering såklart.
Men skadar inte att prova med plugg, då går de lite lägre på bekostnad på kapacitet.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Det kommer tyvärr inte att hjälpa om du har utsläckning vissa delar av rummet, då det är rummet som spökar, så flera basar eller akustikfix behövs. Eller labba med placering såklart.
Men skadar inte att prova med plugg, då går de lite lägre på bekostnad på kapacitet.

Detta rummet är iallafall inte lika illa som huset jag hade. Det vardagsrummet svalde all bas, sluuurp! Fanns inget kvar oavsett vart subben stod.. Placering har jag labbat mest med i detta vardagsrum och där jag har den nu var bästa då, men det har tillkommit möbler efter det så kanske får testa flytta den igen...
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Detta rummet är iallafall inte lika illa som huset jag hade. Det vardagsrummet svalde all bas, sluuurp! Fanns inget kvar oavsett vart subben stod.. Placering har jag labbat mest med i detta vardagsrum och där jag har den nu var bästa då, men det har tillkommit möbler efter det så kanske får testa flytta den igen...

Lösningar på diverse problem med bas brukar vara att köpa fler av dessa.
Kanske dags att köra slutna lådor och infrabas?
Eller varför inte kontakta en akustiker?
 

Duckie

Omega
Riktigt fina, kommer ihåg att handlarn i stan hade ett par inne när man fått sin första sommarjobbslön. Då stog man och suktade.
I vilken prisklass ligger de i? Hur krånglig är lasten?

Dom går ned mot en ohms impedans så kräver rejäla grejor. Jag fick inte riktigt liv i dessa förrän jag skaffade en HK 990. Det blev en helt annan närvaro och skärpa på ljudet.
Gällande priser har jag sett på internationella forum där man begär 1250 USD per par (hittar ingen historik i sverige). Jag skulle dock nöja mig med mindre då dom just nu tar en massa plats där hemma.
 
Topp