• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Gjorde ett miniprojekt hemma i våras och sjukt nöjd med resultatet.

Får samma känsla i tv-rummet och slipper alla kablar, inställningar och kalibreringar.
Allt synkar med varandra och bara att starta och köra. Frugan och barnen klarar själva att köra. Bara fördelar som jag ser det.

Slet ut min Souround Reciver och 5.1 B&W systemet och kör nu bara B&W Panorama 2 Soundbar med förstärkning av deras coola sub i form av en "kanonkula" (PV1D) som har dubbla chassin och element på båda sidor. Helt vibrationsfri.

https://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Theatre_Solutions/Panorama_2

https://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Theatre_Solutions/Mini_Theatre/PV1D.html

20181001_193205-01-01.jpeg

Inget fancy som er övriga.
Men fick ett ryck och scouta "nytt" på blocket.

Ut med Paradigm MilleniaOne setupen, eller ut och ut de skall sättas upp nere.

In kom Dali Zensor 1 och Zensor Vokal. Har lagt ut bevakning på Zensor 3or... 1orna är för små för rummet egentligen. Fick frontar och center för 2600, helt ok

Subben är en SVS SB2000(sjukt bra)

Får samma känsla i tv-rummet och slipper alla kablar, inställningar och kalibreringar.
Allt synkar med varandra och bara att starta och köra. Frugan och barnen klarar själva att köra. Bara fördelar som jag ser det.

Slet ut min Souround Reciver och 5.1 B&W systemet och kör nu bara B&W Panorama 2 Soundbar med förstärkning av deras coola sub i form av en "kanonkula" (PV1D) som har dubbla chassin och element på båda sidor. Helt vibrationsfri.

https://www.bowers-wilkins.com/Speakers/Theatre_Solutions/Mini_Theatre/PV1D.html
Spännande. Vad kostar panorama 2?
Sitter själv med fundering kring tv-ljudet. Har ingen lust att montera upp surround högtalare eller investera i en ny receiver. Samtidigt har jag både appleTV, switch, PS4, Wii U och vill få in Chromecast också så 3 HDMI duger inte alls.

In kom Dali Zensor 1 och Zensor Vokal. Har lagt ut bevakning på Zensor 3or... 1orna är för små för rummet egentligen. Fick frontar och center för 2600, helt ok

Snyggt!
Bra och simpelt system, kan tänka mig att det spelar på bra! SVS är fina subbar :)

Snyggt!
Bra och simpelt system, kan tänka mig att det spelar på bra! SVS är fina subbar :)

Tack, har inte kunnat testa. Hämtade centern för 1h sedan :D och barnen sover .... De sov när jag väl hade hämtat frontarna igår...

Lite OT kommer dit med bilen, killen kommer ut jag tänker jag kan ta centern ifrån honom och lägga den i bilen så vi kan swisha etc. Han håller i den som om det är en PP 5711. "Jag vill att du swishar mig först". Under senaste året gjort det mesta för att behärska mig men men varpå säger till honom "du behöver inte oroa dig för att jag snor den.... tankar för mer än den summan varje vecka(ok jag vet lite väl drygt)" ....

Spännande. Vad kostar panorama 2?
Sitter själv med fundering kring tv-ljudet. Har ingen lust att montera upp surround högtalare eller investera i en ny receiver. Samtidigt har jag både appleTV, switch, PS4, Wii U och vill få in Chromecast också så 3 HDMI duger inte alls.
Kolla på hifiklubben.se. Minns inte exakt. Jag kör ps4 som mediahub för netflix etc och switch, tv, kamera router etc men funkar bra för mig, panoraman är en HDMI switch (heter det så) i sig.

A45DB317-AC28-41A1-B723-19FFCA6FC68E.jpeg

20% av på Zensor serien just nu på HFK

Yes har sett det. Avvaktar tills jag kan göra ett kap på blocket
jag har samma system, utan suben dock
Mycket minder rum än dig dock.
funkar bra Zensor 1 orna är riktigt fina i ljudet men lite klena om man har större rum som du säger

vad driver du det hela med, kör du även bakhögtalare i sammsa serie ?

Sen sitter centern väldigt långt ner ska den inte upp ?

Tack, har inte kunnat testa. Hämtade centern för 1h sedan :D och barnen sover .... De sov när jag väl hade hämtat frontarna igår...

Lite OT kommer dit med bilen, killen kommer ut jag tänker jag kan ta centern ifrån honom och lägga den i bilen så vi kan swisha etc. Han håller i den som om det är en PP 5711. "Jag vill att du swishar mig först". Under senaste året gjort det mesta för att behärska mig men men varpå säger till honom "du behöver inte oroa dig för att jag snor den.... tankar för mer än den summan varje vecka(ok jag vet lite väl drygt)" ....
Haha tvärt om mot han jag köpte vinterdäcken av i förrgår.
Han stod och lastade in däcken i min bil och var inte alls intresserad av att jag swishade pengar. Fick tvinga till mig hans uppmärksamhet :D

Kör med min trotjänare Yamaha RX-A 1020.
Till surround har jag Soundware ifrån Boston Acoustics.

Optiken förvränger lite kan få upp center max 15cm kanske. Dock så är stativet lutat bakåt = centern skjuter med en (liten) vinkel uppåt.

jag har samma system, utan suben dock
Mycket minder rum än dig dock.
funkar bra Zensor 1 orna är riktigt fina i ljudet men lite klena om man har större rum som du säger

vad driver du det hela med, kör du även bakhögtalare i sammsa serie ?

Sen sitter centern väldigt långt ner ska den inte upp ?

Jo, men den är inte till för att vara bra på att hålla drinken utan för att skapa lågfrekventaljudvågor. Troligen lättare om den inte står på en möbel...

Jag tror att de flesta ljudnördar har invändningar på både planka och bas.
Till TV tittande ok, i övrigt absolut oacceptabelt.

Nu bör man kanske ställa basen på golvet ändå. Den har nog ingen optimal placering där den står...rent ljudmässigt

Jag tror att de flesta ljudnördar har invändningar på både planka och bas.
Till TV tittande ok, i övrigt absolut oacceptabelt.

Nu bör man kanske ställa basen på golvet ändå. Den har nog ingen optimal placering där den står...rent ljudmässigt
Som du är inne på, en ljudlimpa är en ljudlimpa man har redan gjort en stor kompromiss. Då är det nog inte lika viktigt för den personen med vad som är en optimal placering för baslådan.

Kör med min trotjänare Yamaha RX-A 1020.
Till surround har jag Soundware ifrån Boston Acoustics.

Optiken förvränger lite kan få upp center max 15cm kanske. Dock så är stativet lutat bakåt = centern skjuter med en (liten) vinkel uppåt.
Allright.
Tycket alltid det svåra är att få talet högt nog resten inte kaoshögt vid effekter, jag vet att dynamiskt ljud fungerar så , men det är lite jobbigt ibland,.

Jag har iaf skruvat upp centers level rätt högt och sänkt dom andra.

Kopplar du in en komptetent stärkare och kör 2 kanal med Zensor 1 orna kommer du bli positivt överraskad :) låter väääldigt bra för sin storlek o pris, står dom ganska nära väggen får man lite bas också, men tappar ju i annat.

Kolla på hifiklubben.se. Minns inte exakt. Jag kör ps4 som mediahub för netflix etc och switch, tv, kamera router etc men funkar bra för mig, panoraman är en HDMI switch (heter det så) i sig.
Ursäkta, missade notifieringen om ditt svar. Jag hittade inte den på Hifiklubben, ej heller på Prisjakt. Får kolla vidare, men kanske 15-20? Subben ligger ju på 17 så det kanske är rimligt. Men om Hifiklubben inte längre säljer panorama2 blir det svårt att provlyssna.

Ursäkta, missade notifieringen om ditt svar. Jag hittade inte den på Hifiklubben, ej heller på Prisjakt. Får kolla vidare, men kanske 15-20? Subben ligger ju på 17 så det kanske är rimligt. Men om Hifiklubben inte längre säljer panorama2 blir det svårt att provlyssna.

Tror de lurade på att göra en Panomrama 3 men vet inte om den kom(kommer) ut.

GÅr det inte att söka på Pv1D och panomrama 2?

Ajabaja!

Ingen dämpning bakom högtalaren och för nära väggen, golvet för kalt m.m....för att få ut maximalt.
Fast det gäller väl alla högtalare.

Låter med stor säkerhet alldeles utmärkt ändå

Det låter inte alls bra om jag ska vara ärlig, hade hellre spelat på längden. Har en massa acoskum, stenull, scenmolton och osb som det ska bli något av :)

Tillbaka
Topp