Satt imorse och roade mig med att konvertera tre låtar från FLAC till mp3 320 kbps. Gjorde konverteringen i en Mac med programmet "Aiseesoft Audio Converter".
Första gången jag gör detta så det kanske inte är perfekt tänkt.
Jag valde att testa med Thåströms "Beväpna dig med vingar" och The Knife "Heartbeats". Rippade även Thåströms "Samarkanda" men har inte hunnit lyssna/jämföra.
Eftersom jag valde gratisalternativet kan jag bara rippa om halva låtar.
I alla fall...
Jämför jag på datorn så kan jag inte med säkerhet säga vad som är bättre eller sämre.
Kör fortfarande med datorns högtalare och inbillar mig att om datorn gjort ett bättre jobb hade jag hört skillnaderna.
Lyssnar jag på stereon (Jämförde bara "Beväpna dig med vingar" pga tidsbrist) så är det väldigt enkelt att höra skillnaden, min son fick också testa på stereon (typ blindtest eftersom jag bara frågade vad han tyckte lät bäst) och tog dom direkt, utan att tveka.
Jag lyssnar bara ca 30 sekunder, ett par sekunder in i sången, sen stoppar jag och byter låt.
Det som är tydligast är att pianot låter tröttare på mp3, nästn lite ostämt, samt att rösten är mycket mer närvarande och skärpt på FLAC.
Har lagt ut filerna, vore kul att höra vad ni tycker:
https://drop.l3system.se/s/Isf42DNQFMmSlK1
Edit: Använder VLC för att lyssna på datorn då jag inbillar mig att den klarar dom flesta format utan att konstra för mycket.