• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

You got 2 out of 6 correct!
Tyckte det var helt omöjligt att höra skillnad. Lyssnade direkt på datorn, utan lurar. Jag tror att man måste ha någon typ av lägsta nivå på utrustningen innan man
med säkerhet kan höra skillnader. Lite som att utvärdera bromsbelägg i två gamla skruttiga bilar, det är för dåliga förutsättningar för att märka skillnader.
Men du fixar att höra skillnad på Spotify / Tidal i en bilkupe med resonans och annat?

Du kör alltså ett ljustest genom laptopens högtalare?? Ok det förklarar ju saken, och nej, det hade inte hjälpt med högre volym... ;)
Haha, men va fasen... filerna ligger ju på en hemsida... Hur sjutton skall man få dom kortaste möjliga väg till stereon? Utan att passera webbläsare/airplay etc helst...

You got 2 out of 6 correct!
Tyckte det var helt omöjligt att höra skillnad. Lyssnade direkt på datorn, utan lurar. Jag tror att man måste ha någon typ av lägsta nivå på utrustningen innan man
med säkerhet kan höra skillnader. Lite som att utvärdera bromsbelägg i två gamla skruttiga bilar, det är för dåliga förutsättningar för att märka skillnader.
Lyssnade först med mina portabla hörlurar, B&W PX, via en iPhone 7 över BT.
Lyckades identifiera 128kbps-materialet i samtliga fall utom den idiotiskt dåligt samplade "Speed of Sound" av Coldplay.
Hade rätt på 3 av 6.

Gjorde om testet med en riktig DAC och samma lurar och inbillar mig att jag ev hade fixat ett rätt till (men det är svårt när man redan vet vilken version som är lossless).

Problemet med ett sånt här test är ju att källan, även i fallet där filen råkar vara okomprimerad, är långt från perfekt. Få av oss har bra ljudkort/DAC och att spela en streamad fil genom en webbläsare är knappast idealiskt.

Med det sagt - lyssnar man som de flesta i risiga hörlurar och streamat från en mobil så kan man nog skita i Tidal. Särskilt i en bil som rullar...

Haha, men va fasen... filerna ligger ju på en hemsida... Hur sjutton skall man få dom kortaste möjliga väg till stereon? Utan att passera webbläsare/airplay etc helst...
Det är ju precis det som är problemet.
Det finns liknande tester där man laddar ner filerna och sen kan man spela upp dem i en lämplig spelare.

Vilken julafton, lyssnar du dig fram till högtalarplaceringen eller går du på känn/praktiskt?
Helt klart julafton för mig ;)

Började med en placering där högtalarna spelade mer rakt ut i rummet men har kört senaste dagarna med en kraftigare vinkel inåt mot sweet-spoten, låter lite bättre inbillar jag mig. Sen är spridningen väldigt bra så man får ett bra ljud i hela soffan. Rummet är litet så får placera efter hur praktiskt det blir i rummet också så klart :)

Fick en efterlängtad leverans två veckor sedan...
20180706_111100.jpg
20180706_130314.jpg
20180706_143004.jpg
20180706_143221.jpg
20180718_202341.jpg
20180720_074000.jpg
20180720_074103.jpg
20180720_215258.jpg
20180720_215320.jpg
20180720_215430.jpg

Det återstår att fixa till kablarna snyggare såklart, men fuck it! Det låter grymt :cigar:
Nice
Mina B&W har alltid behövt mycket luft mot bakvägg för att låta bäst.
Typ 30-50 cm

Lyssnade först med mina portabla hörlurar, B&W PX, via en iPhone 7 över BT.
Gjorde om testet med en riktig DAC och samma lurar och inbillar mig att jag ev hade fixat ett rätt till (men det är svårt när man redan vet vilken version som är lossless).
Versionerna kommer i slumpad ordning varje gång du laddar sidan så går inte att "fuska". :)
Hållit på med musik i olika form i större delen av mitt liv och är van att lyssna och sitter själv just nu med ett ljudkort för lättare studiobruk, line out till en O2 hörlursförstärkare för att sedan lyssna i ett par Sennheiser HD650, så inte direkt kattskit vad gäller utrustning. 128kbps tar jag ganska lätt men skillnaden mellan 320kbps mp3 och lossless är jäkligt tufft. o_O

Satt imorse och roade mig med att konvertera tre låtar från FLAC till mp3 320 kbps. Gjorde konverteringen i en Mac med programmet "Aiseesoft Audio Converter".
Första gången jag gör detta så det kanske inte är perfekt tänkt.
Jag valde att testa med Thåströms "Beväpna dig med vingar" och The Knife "Heartbeats". Rippade även Thåströms "Samarkanda" men har inte hunnit lyssna/jämföra.
Eftersom jag valde gratisalternativet kan jag bara rippa om halva låtar.

I alla fall...
Jämför jag på datorn så kan jag inte med säkerhet säga vad som är bättre eller sämre.
Kör fortfarande med datorns högtalare och inbillar mig att om datorn gjort ett bättre jobb hade jag hört skillnaderna.

Lyssnar jag på stereon (Jämförde bara "Beväpna dig med vingar" pga tidsbrist) så är det väldigt enkelt att höra skillnaden, min son fick också testa på stereon (typ blindtest eftersom jag bara frågade vad han tyckte lät bäst) och tog dom direkt, utan att tveka.
Jag lyssnar bara ca 30 sekunder, ett par sekunder in i sången, sen stoppar jag och byter låt.
Det som är tydligast är att pianot låter tröttare på mp3, nästn lite ostämt, samt att rösten är mycket mer närvarande och skärpt på FLAC.

Har lagt ut filerna, vore kul att höra vad ni tycker:
https://drop.l3system.se/s/Isf42DNQFMmSlK1

Edit: Använder VLC för att lyssna på datorn då jag inbillar mig att den klarar dom flesta format utan att konstra för mycket.

Senast ändrad:
Skulle behöva lite hjälp. Flyttade nyligen och fick göra mig av med mitt Audio Pro system för både jag och sambon skulle vilja ha mindre sladdar och någon typ av multiroom lösning.

Jag skulle vilja kunna spela ljud i arbetsrummet, sovrummet, köket och vardagsrummet. Sonos är kanske det första många tänker på. Lite för dyrt för mig så vad finns det för andra alternativ?

Idag har jag ett par XTZ Tune 4 högtalare i arbetsrummet och en Onkyo förstärkare (modell nyare) i vardagsrummet. Inte främmande för sälja mina nuvarande saker och köpa annat.

Vad bör jag titta på? Har läst på en hel del olika forum utan riktigt fastnat för något.

Skulle behöva lite hjälp. Flyttade nyligen och fick göra mig av med mitt Audio Pro system för både jag och sambon skulle vilja ha mindre sladdar och någon typ av multiroom lösning.

Jag skulle vilja kunna spela ljud i arbetsrummet, sovrummet, köket och vardagsrummet. Sonos är kanske det första många tänker på. Lite för dyrt för mig så vad finns det för andra alternativ?

Idag har jag ett par XTZ Tune 4 högtalare i arbetsrummet och en Onkyo förstärkare (modell nyare) i vardagsrummet. Inte främmande för sälja mina nuvarande saker och köpa annat.

Vad bör jag titta på? Har läst på en hel del olika forum utan riktigt fastnat för något.
Du kan ju på ett enkelt sätt köra chromecast audio i varje enhet. Stärkarn alt rakt in i valfria aktiva högtalare för att få multiroom.

Dynaudio har bra aktiva.
Dali zensor aktiva är bra också.

Du kan ju på ett enkelt sätt köra chromecast audio i varje enhet. Stärkarn alt rakt in i valfria aktiva högtalare för att få multiroom.
Dynaudio har bra aktiva.
Dali zensor aktiva är bra också.
Känns som en rätt smidig lösning. Har faktiskt funderat på något liknande du nämner. Dvs Chromecast audio på några aktiva högtalare.

Måste bara dela tipset som en "Bozze4evigt" delade på sweclockers:

2st Sonos One i valfri färg för 4446kr
https://www.komplett.se/product/1089973/tv-ljud-bild/hogtalar...

Använder du dessutom kompletts rabattkod som körs just nu med 400kr i rabatt så får du dessa dör 4046kr vilket är riktigt bra.

Billigare än så blir det nog inte

Edit: kampanjkod är hu83vGr2k

Måste man ju säga är ett vettigt pris, om man är sugen.

Sugen på att bättra på tv ljudet.
Har lämnat kabel dragning bakom mig och kör på Sonos i övriga huset.
Därför undrar jag om någon har input på nya Sonos beam? Funkar det som en ok lösning i ett vardagsrum på typ 5x10.
Kör även på en Google home I vardagsrummet så beam är intressant även av den orsaken då den ska få stöd för detta i framtiden.

Tack båda för svar:) jag är nybörjare som ni säkert förstår, får kolla på riia steget och läsa på mer om de, hade tänkt köpa ny nål till skivspelaren och låta någon kunnig gå igenom den. Vill hålla en ganska snål budget. Men ska absolut ta mig till närmaste hifi butik och försöka provlyssna och även höra mer där riia steget:)
Hur har det gått?
Om du fortfarande inte kommit till skott, försök hitta en integrerad förstärkare med phono för MM-pickup. Finns många bra begagnade som inte är att fnysa åt hos diverse HIFI-butiker. Så började jag och kör fortfarande då jag inte orkat investera i något värre.

Sugen på att bättra på tv ljudet.
Har lämnat kabel dragning bakom mig och kör på Sonos i övriga huset.
Därför undrar jag om någon har input på nya Sonos beam? Funkar det som en ok lösning i ett vardagsrum på typ 5x10.
Kör även på en Google home I vardagsrummet så beam är intressant även av den orsaken då den ska få stöd för detta i framtiden.
Över förväntan. Vi har ett relativt stort vardagsrum men den fyller upp ljudet fullt tillräckligt.

Den ersatte ett stereo-kopplat Play 1-högtalare och även om stereo-bilden blev försämrad så blev det inte den stora försämringen jag hade förväntat mig.

Alexa-integrationen fungerar dessutom betydligt bättre än på One (som jag skickade tillbaka pga detta), har nu kunnat kastat ut fjärren till TVn helt och hållet! Jag streamat allt från paddan och sätter på/stänger av samt justerar ljudet mha Alexa.

Dock skulle den må bra av en Sub, men med småbarn är det bara att glömma på ett tag.

Köp!

Över förväntan. Vi har ett relativt stort vardagsrum men den fyller upp ljudet fullt tillräckligt.

Den ersatte ett stereo-kopplat Play 1-högtalare och även om stereo-bilden blev försämrad så blev det inte den stora försämringen jag hade förväntat mig.

Alexa-integrationen fungerar dessutom betydligt bättre än på One (som jag skickade tillbaka pga detta), har nu kunnat kastat ut fjärren till TVn helt och hållet! Jag streamat allt från paddan och sätter på/stänger av samt justerar ljudet mha Alexa.

Dock skulle den må bra av en Sub, men med småbarn är det bara att glömma på ett tag.

Köp!
Tack för svar, får nog bli ett köp:)

Tillbaka
Topp