• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Pete11

Vacheron
2-Faktor

INSANE

Panerai
2-Faktor

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det låter inte alls bra om jag ska vara ärlig, hade hellre spelat på längden. Har en massa acoskum, stenull, scenmolton och osb som det ska bli något av :)
Köp dom här av mig
Ligger o skräpar du kan få dom ännu billigare....
https://klocksnack.se/threads/parafon-akustikplattor.96056/
Vet dock inte om dom funkar för ditt ändamål.
Hade ett par b&w starivare som lät katastrof i mitt vardagarum. Sjukt burkigt. Zensor 1 för en tredjedel av priset passade akustiken bättre.

Det är ju verkligen avgörande. Folk tänker oftast bara på högtalarna och vad man driver dom med.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Fast man kan ju inte lokalisera bastoner så eg kan man ha suben var som helst i rummet, vad jag hört.
Nej det stämmer inte riktigt, även om det för riktigt lågfrekvent ljud är mindre lätt att höra. Beroende på var du placerar basen, och hur den är avstämd, kommer ju ljudvågorna att studsa på olika sätt. Testa att flytta runt basen lite, eller hoppa runt själv i lyssningsposition så bör det vara tydligt. Hemma hos mig har jag lyckats få till bra fast bas i soffan men det leder samtidigt till att köket skakar om jag drar på ordentligt. Inte läge att tala om för frun att lösningen är att skaffa en bas till...
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Nej det stämmer inte riktigt, även om det för riktigt lågfrekvent ljud är mindre lätt att höra. Beroende på var du placerar basen, och hur den är avstämd, kommer ju ljudvågorna att studsa på olika sätt. Testa att flytta runt basen lite, eller hoppa runt själv i lyssningsposition så bör det vara tydligt. Hemma hos mig har jag lyckats få till bra fast bas i soffan men det leder samtidigt till att köket skakar om jag drar på ordentligt. Inte läge att tala om för frun att lösningen är att skaffa en bas till...
Ok. Min har ju basar i båda ”ändar” hur riktar man då?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Ok. Min har ju basar i båda ”ändar” hur riktar man då?
Den ena är väl en slavbas och sen handlar det egentligen inte om riktning så mycket som placering i stort. Visst, om du ställer den med elementet dikt an en vägg blir det konstigt men det gör man ju inte.
 

cycleMagnus

Panerai
Ny förstärkare... Hegel h80. Bra drag.
20161002_172200.jpg
Anar vilka högtalare du har där bakom, fler bilder?
 
  • Like
Reactions: joF

JLC

Panerai
2-Faktor
Den ena är väl en slavbas och sen handlar det egentligen inte om riktning så mycket som placering i stort. Visst, om du ställer den med elementet dikt an en vägg blir det konstigt men det gör man ju inte.
No offense, men det är mycket tror på detta forum. Har du titta på länken jag bifogade i min post?

upload_2018-10-4_8-34-18.png
 
D

Deleted member 5780

Guest
No offense, men det är mycket tror på detta forum. Har du titta på länken jag bifogade i min post?

upload_2018-10-4_8-34-18.png
Nej men det är fortfarande en subwoofer, med begränsade möjligheter till rumskalibrering, ståendes på en möbel.
Det är en läcker sub men den kan liksom inte trolla bort rummets påverkan.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nej men det är fortfarande en subwoofer, med begränsade möjligheter till rumskalibrering, ståendes på en möbel.
Det är en läcker sub men den kan liksom inte trolla bort rummets påverkan.
Om den nu är vibrationsfri, vad är då det stora problemet med att ha den stående på en möbel? Jag fattar att platsen i rummet kanske inte är optimal, men det låter ju som en bra kompromiss ändå. Frugan nöjd, @JLC nöjd.
 
  • Like
Reactions: JLC
D

Deleted member 5780

Guest
Om den nu är vibrationsfri, vad är då det stora problemet med att ha den stående på en möbel? Jag fattar att platsen i rummet kanske inte är optimal, men det låter ju som en bra kompromiss ändå. Frugan nöjd, @JLC nöjd.
Frugan nöjd är det viktiga!
Själv har jag flyttat subban för att göra subben glad. Eller om det var tvärtom.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Nej men det är fortfarande en subwoofer, med begränsade möjligheter till rumskalibrering, ståendes på en möbel.
Det är en läcker sub men den kan liksom inte trolla bort rummets påverkan.
Min poäng var mest du skrev att den bara har en bas. Den har ju två aktiva basar och dubbnla skal som gör den vibrationsfri. Kan vara bra kolla vad som skrivs innan man drar slutsatser... ;-)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Min poäng var mest du skrev att den bara har en bas. Den har ju två aktiva basar och dubbnla skal som gör den vibrationsfri. Kan vara bra kolla vad som skrivs innan man drar slutsatser... ;-)
Det år en bas. Med två element. Om man ska vara petnoga.
 

Sledger

Cartier
Fast man kan ju inte lokalisera bastoner så eg kan man ha suben var som helst i rummet, vad jag hört.
Nej det stämmer inte riktigt, även om det för riktigt lågfrekvent ljud är mindre lätt att höra. Beroende på var du placerar basen, och hur den är avstämd, kommer ju ljudvågorna att studsa på olika sätt. Testa att flytta runt basen lite, eller hoppa runt själv i lyssningsposition så bör det vara tydligt. Hemma hos mig har jag lyckats få till bra fast bas i soffan men det leder samtidigt till att köket skakar om jag drar på ordentligt. Inte läge att tala om för frun att lösningen är att skaffa en bas till...
Ett sätt är att göra "The subwoofer crawl". Sätt subben där du ska sitta och lyssna, om det nu är i soffan eller fåtölj eller var som helst där du vill att det ska vara bra ljud. Sedan spelar du något med ett upprepad basgång, så det är samma karaktär på ljudet hela tiden, så kryper du runt på golvet tills du hittar den plats där det låter bäst och där ska subben stå. Fungerar faktiskt. :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
@Carlf verkar vad jag ha läst vara riktigt kunnig inom ljud så du, @JLC, kan lita på det han skriver.

Spelar ingen roll hur man tillverkar en subwoofer, dess placering har betydelse då den inte enbart spelar under människans hörbara spektrum ( < 20 Hz). THX mfl rekommendera att subben tar hand om 0-80 Hz men man kan få finlira lite med den övre delningsfrekvensen beroende på vad övriga högtalare kan hantera.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Om den nu är vibrationsfri, vad är då det stora problemet med att ha den stående på en möbel? Jag fattar att platsen i rummet kanske inte är optimal, men det låter ju som en bra kompromiss ändå. Frugan nöjd, @JLC nöjd.

Ocg om du hänger den i en fiskelina från taket?
Har du verkligen provat andra alternativ.
Nu säger jag det i all välmening och inte för att vara dryg.

Är både du och frun nöjd, så är det väl ok. Själv hade jag försökt gömma den...på golvet, även om det är en rätt trevlig design. Placering av bas är inte så oviktigt som man tror.
Inte direkt lika kritiskt som att placera limpan på sidoväggen, men du kan ju göra ett försök med placering om plats finnes.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
@Carlf verkar vad jag ha läst vara riktigt kunnig inom ljud så du, @JLC, kan lita på det han skriver.

Spelar ingen roll hur man tillverkar en subwoofer, dess placering har betydelse då den inte enbart spelar under människans hörbara spektrum ( < 20 Hz). THX mfl rekommendera att subben tar hand om 0-80 Hz men man kan få finlira lite med den övre delningsfrekvensen beroende på vad övriga högtalare kan hantera.

Då rumsmoder definitivt existerar, så har placering betydelse.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
@Carlf verkar vad jag ha läst vara riktigt kunnig inom ljud så du, @JLC, kan lita på det han skriver.

Spelar ingen roll hur man tillverkar en subwoofer, dess placering har betydelse då den inte enbart spelar under människans hörbara spektrum ( < 20 Hz). THX mfl rekommendera att subben tar hand om 0-80 Hz men man kan få finlira lite med den övre delningsfrekvensen beroende på vad övriga högtalare kan hantera.
Tack för feedback Alla, får testa och utvärdera...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Allright.
Tycket alltid det svåra är att få talet högt nog resten inte kaoshögt vid effekter, jag vet att dynamiskt ljud fungerar så , men det är lite jobbigt ibland,.

Jag har iaf skruvat upp centers level rätt högt och sänkt dom andra.

Kopplar du in en komptetent stärkare och kör 2 kanal med Zensor 1 orna kommer du bli positivt överraskad :) låter väääldigt bra för sin storlek o pris, står dom ganska nära väggen får man lite bas också, men tappar ju i annat.

Hur går det med ljudet ?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Nej det stämmer inte riktigt, även om det för riktigt lågfrekvent ljud är mindre lätt att höra. Beroende på var du placerar basen, och hur den är avstämd, kommer ju ljudvågorna att studsa på olika sätt. Testa att flytta runt basen lite, eller hoppa runt själv i lyssningsposition så bör det vara tydligt. Hemma hos mig har jag lyckats få till bra fast bas i soffan men det leder samtidigt till att köket skakar om jag drar på ordentligt. Inte läge att tala om för frun att lösningen är att skaffa en bas till...
Nja, bara för att bastonerna låter olika beroende på var du/subben står så innebär det inte att du kan lokalisera var den står. Om du promenerar runt så kommer basen att låta annorlunda pga. rumsakustiken som ändras, men en riktig subwoofer (dvs. en som enbart spelar lågfrekvenser <80Hz och inte försöker möta upp en ljudlimpa/små satelliter) kommer du inte kunna lokalisera om du blundar.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Går det att få hyffsad kvalite på ljudet med spotify på mobilen som källa till en gammal receiver från Denon AVR-3805? Trådlöst alltså...

Hur gör jag detta på bästa sätt? Någon manick man kan koppla till receivern?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Går det att få hyffsad kvalite på ljudet med spotify på mobilen som källa till en gammal receiver från Denon AVR-3805? Trådlöst alltså...

Hur gör jag detta på bästa sätt? Någon manick man kan koppla till receivern?
Typ en sån här:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ll-bluetooth-mottagare-med-aptx-3-5-mm-p94775

Det finns motsvarande prylar på Ebay för halva pengen eller mindre, men det är en chansning. Har ingen egen erfarenhet av denna produkt, men det är nog det enklaste då din receiver saknar HDMI
 
Topp