• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Men svart är ju det nya svarta (vita) säger jag som arbetar med inredning :)

Kanske om vi pratar om små högtalare i formatet stativ eller nätta golvare, men skall du avnjuta musik som det är tänkt menar jag att då kräver det rejält stora kabinett, på den ena, den andra eller den tredje leden, och det kommer aldrig att se bra ut i svart.

Kanske om vi pratar om små högtalare i formatet stativ eller nätta golvare, men skall du avnjuta musik som det är tänkt menar jag att då kräver det rejält stora kabinett, på den ena, den andra eller den tredje leden, och det kommer aldrig att se bra ut i svart.
Sett ur en annan aspekt så blir vita högtalarskydd mycket snabbare skitiga eftersom luft flyttas fram och tillbaka genom tyget. Det är därför många högtalartillverkare har ett grått skydd på vita kabinett. Men gillar man vitt så se då till att tyget är avtagbart och kan tvättas.

Någon som kan rekommendera en billig förstärkare till ett par DM 2/6? Dom bara står nu efter jag sålt recievern :/

Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men jag gör ett försök . Söker ett par shyssta over-ear hörlurar för max 2000kr och skulle behöva lite tips på alternativ med bra ljud i.

Vet inte om det är rätt ställe att fråga på men jag gör ett försök . Söker ett par shyssta over-ear hörlurar för max 2000kr och skulle behöva lite tips på alternativ med bra ljud i.
Prova Sony MDR-1A går att få för runt 1000kr (till och från), går att använda hemma och jobbat (funkar bra med mobil)
Philips Fidelio X2 går för runt 1900 (till och från), öppna lurar mer ämnat för hemmabruk
Bose QC25 (noice cancelling) får för under 2000 (då och då). Om du pendlar eller åker kommunalt så är de grymma. Funkar bra med mobil

Har alla ovan nämnda lurar :) och alla är bra på sitt sätt.

Har även haft flera lurar ifrån AKG(föra ljusa i ljudkaraktären för mig), samt haft Sennheisser Momentum (over ear, för små koppar för mina öron), NAD VISO H50 (riktigt bra, men satt ej bra på mig)

Men det gäller att testa och prova, ergonomin samt ljudbild

Plantronics Voyager focus/sense. Det som skiljer de två åt är micken. Sense är även lite billigare.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    156.9 KB · Visningar: 62
Bose QC25 (noice cancelling) får för under 2000 (då och då). Om du pendlar eller åker kommunalt så är de grymma. Funkar bra med mobil

Har dessa och som sagt så pendlar man är de grymma då man inte behöver vräka på för att slippa bakgrundsljud. Dock får jag säga att ljudkvalitén inte ligger i paritet med priset. Fördel är att man kan använda dessa till Skype-möte på datorn och då stänga ute allt annat störande.

Har dessa och som sagt så pendlar man är de grymma då man inte behöver vräka på för att slippa bakgrundsljud. Dock får jag säga att ljudkvalitén inte ligger i paritet med priset. Fördel är att man kan använda dessa till Skype-möte på datorn och då stänga ute allt annat störande.
Samma gäller Plantronics Voyager.

Rotel RA-12 eller Marantz PM6005 om du vill ha något billigare. Vill du ha något väldigt litet kan jag säga att Pro-Ject Maia är riktigt najs. http://www.hifikit.se/maia

Köp den här på nätet, packa upp försiktigt, duger den inte så lämna tillbaka (14 dagars returrätt).
http://www.kjell.com/se/sortiment/l...ning/forstarkare/brik-hifi-forstarkare-p39384

Den kan mer än vad man tror.

Både Maia och Brik känns för klent för ett par trögdrivna Dynaudio? Nu är dom iofs inte lika tröga som dom andra serierna.

Både Maia och Brik känns för klent för ett par trögdrivna Dynaudio? Nu är dom iofs inte lika tröga som dom andra serierna.
Beror på hur högt du vill spela, tror många överskattar hur mycket effekt de använder. Men jag tror ändå att den (Brik) klarar mer än vad du tror, därav rek. att köpa online så har du 14 dagars returrätt.
Jag har levt med en sådan nu i 4 månader tillsammans med ett par Carlsson OD11, lånade den av en kompis som har den till sina stativare vid TVn och vid normal lägenhetsvolym så är det inga problem.

Gjorde en snabb tabell, ladda hem en app i telefonen och mät lite snabbt hur starkt du brukar spela och jämför sedan i tabellen så får du ett hum om hur mycket effekt som kan behövas.
2015-11-09 15_05_29-Book1 - Excel.png

Beror på hur högt du vill spela, tror många överskattar hur mycket effekt de använder. Men jag tror ändå att den (Brik) klarar mer än vad du tror, därav rek. att köpa online så har du 14 dagars returrätt.
Jag har levt med en sådan nu i 4 månader tillsammans med ett par Carlsson OD11, lånade den av en kompis som har den till sina stativare vid TVn och vid normal lägenhetsvolym så är det inga problem.

Gjorde en snabb tabell, ladda hem en app i telefonen och mät lite snabbt hur starkt du brukar spela och jämför sedan i tabellen så får du ett hum om hur mycket effekt som kan behövas.

Exakt! Maian vet jag levererar rätt ordentliga watt. Driver ett par mindre golvhögtalare utan större problem, så länge man inte förväntar sig några brutala volymer. Den har faktiskt väldigt bra kontroll i basen både på lägre och lite högre volymer!

Exakt! Maian vet jag levererar rätt ordentliga watt. Driver ett par mindre golvhögtalare utan större problem, så länge man inte förväntar sig några brutala volymer. Den har faktiskt väldigt bra kontroll i basen både på lägre och lite högre volymer!
Jo så är det nog. Men det är ju annat än watt man inte får. Allt är ju sämre rakt igenom oftast med låga watt (dac, försteg etc)

Jo så är det nog. Men det är ju annat än watt man inte får. Allt är ju sämre rakt igenom oftast med låga watt (dac, försteg etc)
Sant, plus att det är digitala watt. Inte alltid lika kul. Dock så är det rätt ok grejer som sitter i Pro-Ject-stärkaren. Inte alls top of the line, men inte alls det sämsta heller! Är man måttligt intresserad men inte vill lägga allt för mycket pengar är den rätt perfekt, just för att den har flera digitala ingångar, några analoga och även Phono. Blåtand är väl ett litet bekvämlighets-plus!

2015-11-09 15_05_29-Book1 - Excel.png
Tror du den kan driva ett par OA50 väl till lägenhetsvolym?

Sant, plus att det är digitala watt. Inte alltid lika kul. Dock så är det rätt ok grejer som sitter i Pro-Ject-stärkaren. Inte alls top of the line, men inte alls det sämsta heller! Är man måttligt intresserad men inte vill lägga allt för mycket pengar är den rätt perfekt, just för att den har flera digitala ingångar, några analoga och även Phono. Blåtand är väl ett litet bekvämlighets-plus!
Funderat lite på Marantz MCR511. Känns ganska smidig. Jag skulle nog aldrig sålt min reciever nu i efterhand :)

Tror du den kan driva ett par OA50 väl till lägenhetsvolym?

Ja absolut, den ger ca 10w i 8ohm och dina OA50 torde vara 8ohm och ha 89dB i känslighet vilket borde bli ca 98dB som max.

Just Briken har ingen DAC, men det andra är sant, feelgooden är inte så hög direkt.
Men för pengarna är den grym.
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?p=1441406#p1441406
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?p=1442350#p1442350

M-CR-maskinerna är trevliga! Kan rekommendera! Att det finns Spotify Connect inbyggt är ju fördelaktigt!
När jag provlyssnar något så testar jag alltid något annat dyrare och då duger aldrig det jag skulle dit för att testa. Då går jag därifrån och tänker att jag ska spara pengar. Som jag aldrig gör. För helt enkelt ge fan i att lyssna på annat :)

När jag provlyssnar något så testar jag alltid något annat dyrare och då duger aldrig det jag skulle dit för att testa. Då går jag därifrån och tänker att jag ska spara pengar. Som jag aldrig gör. För helt enkelt ge fan i att lyssna på annat :)
Haha, ja du är inte ensam om det "misstaget"

Lite sen in i spelet men har drivit mina Audio Physic Yara med en NuForce Icon på 12 w. Funkar bra om man bor i lägenhet iaf.

Någon som har erfarenhet av Bowers and Wilkins p7?
Har ett par. Underbar klang och välbyggda med allmänt hög kvalitetskänsla. Klarar att drivas från mobilen men förtjänar en bättre källa. Enligt mig något av det bästa i prisklassen.
Testa även Nad HP50 Viso om du gillar ljudet.

Tillbaka
Topp