• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

morrism

Audemars
Min ena studiomonitor brann bokstavligen upp härförleden.
Hade inga tillgångar att slå på stort och frågade på ett engelskt musiknörd-forum vad man köper om man inga stålar har. Alla skrek 'JBL lsr305'.
Beställde snabbt från emusic.se. Ca 1300:-/st och jag kan inte nog vråla att det är helt galet mycket högtalare för pengarna.
Bred ljudbild, luftig diskant och fast djup bas för ett par så små monitorer.
Blir ett par till för vardagsrummet!
Aktiva, så det är bara plug'n play!
image.jpg

Vad gör du för musik?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag som varit inbiten hifi-nörd (vill jag nog påstå) har fått bita i det sura och kommit fram till att i nya lyan så kommer det att fungera halvbra med stereo och långt ifrån allt är godkänt av en väldigt granskande, medveten och bestämd (men ändå underbar) sambo. Vad göra när stora högtalare går fetbort och jag inte orkar bygga om tv-bänkar för att få plats med basar osv. Jo först så beställdes en Beplay A2 till köket.

o-BEOPLAY-A2-facebook.jpg


Till vardagsrummet blev det en Naim Mu-So, väldigt smidigt med en "allt i ett" enhet, medans "riktiga" stereon får vänta på sitt dedikerade rum.
Anledningen till denna istället för ett separat system är såklart smidigheten och att jag tror inte det kommer vara så stor skillnad mot ett par små stativhögtalare som sitter på väggen :nailbiting:

naim-muso-schuin.jpg
 

_jonte

Patek
Jag som varit inbiten hifi-nörd (vill jag nog påstå) har fått bita i det sura och kommit fram till att i nya lyan så kommer det att fungera halvbra med stereo och långt ifrån allt är godkänt av en väldigt granskande, medveten och bestämd (men ändå underbar) sambo. Vad göra när stora högtalare går fetbort och jag inte orkar bygga om tv-bänkar för att få plats med basar osv. Jo först så beställdes en Beplay A2 till köket.

o-BEOPLAY-A2-facebook.jpg


Till vardagsrummet blev det en Naim Mu-So, väldigt smidigt med en "allt i ett" enhet, medans "riktiga" stereon får vänta på sitt dedikerade rum.
Anledningen till denna istället för ett separat system är såklart smidigheten och att jag tror inte det kommer vara så stor skillnad mot ett par små stativhögtalare som sitter på väggen :nailbiting:

naim-muso-schuin.jpg
Kul med Naim'en, var nära att köpa en sån tidigare i år men blev ett par Carlsson oa50 istället.. :) Återkom gärna med vad du tycker om den sen!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Kul med Naim'en, var nära att köpa en sån tidigare i år men blev ett par Carlsson oa50 istället.. :) Återkom gärna med vad du tycker om den sen!

Ja absolut, vad tycker du om OA50? Hade de i åtanke också, har OD11 just nu vilken är en imponerande högtalare men jag känner att den inte räcker hela vägen riktigt.
 

_jonte

Patek
Ja absolut, vad tycker du om OA50? Hade de i åtanke också, har OD11 just nu vilken är en imponerande högtalare men jag känner att den inte räcker hela vägen riktigt.
Tycker de är grymma, exakt det varma och mjuka ljudet som jag gillar. Gillar dem särskilt för de låter så bra vid låg till mellanhög volym i hela rummet; men kraft finns så det räcker och blir över för mig.
OD11 har jag aldrig lyssnat på, så kan tyvärr inte jämföra.
Driver dem med en fin gammal Pioneer från 70-talet. Perfect match! :)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Jag som varit inbiten hifi-nörd (vill jag nog påstå) har fått bita i det sura och kommit fram till att i nya lyan så kommer det att fungera halvbra med stereo och långt ifrån allt är godkänt av en väldigt granskande, medveten och bestämd (men ändå underbar) sambo. Vad göra när stora högtalare går fetbort och jag inte orkar bygga om tv-bänkar för att få plats med basar osv. Jo först så beställdes en Beplay A2 till köket.
Hur är Beoplay A2? Är batteritiden bra? Jag behöver något välljudande att ta med när man är ute i skogen eller hänger med polarna.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
@CCB
Jo batteriet tycker jag är helt ok. De utlovar ju 24h batteritid men har inte testat det. Vi slölyssnar på radio på morgonen och bakgrundsmusik på kvällarna, laddar den ungefär varannan vecka. Men kan tänka mig att kör man på max så går batteriet rätt snabbt.
Tycker ljudet är bra, finns en liten bose som låter mycket och är mindre men i mina öron så är den för basig. Tycker överlag att ljudet är bra balanserat från A2.
 

Niclas

Omega
@CCB
finns en liten bose som låter mycket och är mindre men i mina öron så är den för basig. Tycker överlag att ljudet är bra balanserat från A2.
Jag blev ganska besviken över A2, den passade inte alls mitt ljudideal. Istället köpte jag Bose soundlink som visst är bastung, men otroligt välljudande när man hittar rätt placering. Tror dock inte att batteritiden är mer än 10 timmar.
 

Danken

Friends of KS
Jag kör med följande lösning i vardagsrummet:
En st TV-bänk från Unnu (inköpt på HIFI-klubben). Inte det billigaste alternativet med det fyllde funktionen att jag kunde gömma mina gamla stativare i två fack samt knöla in elektroniken i mittenfacket. Med TV-bänkens tygluckor går ljudet igenom helt OK och elektroniken kan få signaler från fjärrkontroller. Nackdelen var att jag var tvungen att dämpa facken med högtalarna med madrass från Jysk samt en j...a massa tvättlappar av skumgummi från ICA. Med tanke på hur dolt allt är så måste jag säga att jag är väldigt nöjd!
Elektroniken jag kör med är en NAD 390DD (digital stereoförstärkare med extra hdmi-modul), Oppo BDP 105 (Blueray) och en Apple TV gen 3 (samt en switch).
Bilderna är tagna vid olika tillfällen därav olika ljusförhållanden.
TV bänk stängd.jpg

TV bänk öppen.jpg
 

CCB

Cartier
2-Faktor
@CCB
Jo batteriet tycker jag är helt ok. De utlovar ju 24h batteritid men har inte testat det. Vi slölyssnar på radio på morgonen och bakgrundsmusik på kvällarna, laddar den ungefär varannan vecka. Men kan tänka mig att kör man på max så går batteriet rätt snabbt.
Tycker ljudet är bra, finns en liten bose som låter mycket och är mindre men i mina öron så är den för basig. Tycker överlag att ljudet är bra balanserat från A2.
Tack för utförligt svar, det låter bra. Själv har jag en Sonos Play:5 i köket som jag är nöjd över, men det är heller inget finlyssnarljud.

Jag blev ganska besviken över A2, den passade inte alls mitt ljudideal. Istället köpte jag Bose soundlink som visst är bastung, men otroligt välljudande när man hittar rätt placering. Tror dock inte att batteritiden är mer än 10 timmar.
Den är ju snygg, men jag kan tänka mig vad du menar. B&O har bra ljud i sina produkter, det har jag upplevt förr men det känns ofta som att de över lag har lite lättare bas i många av sina produkter. Jag gillar mer det rena ljudet så länge basen finns i botten. Men jag ska ut och prova både A2 och Soundlink. Tack för bra svar.
 

OBRKV

Cartier
Tack för utförligt svar, det låter bra. Själv har jag en Sonos Play:5 i köket som jag är nöjd över, men det är heller inget finlyssnarljud.
Den är ju snygg, men jag kan tänka mig vad du menar. B&O har bra ljud i sina produkter, det har jag upplevt förr men det känns ofta som att de över lag har lite lättare bas i många av sina produkter. Jag gillar mer det rena ljudet så länge basen finns i botten. Men jag ska ut och prova både A2 och Soundlink. Tack för bra svar.

Har jämfört A2 med denna högtalare från Vifa (gammalt, respekterat hifi-märke som förr endast gjorde högtalarelement) http://www.hifikit.se/helsinki . Vifan låter klart mycket bättre! Typ liknande storlek och prisklass. Kan rekommenderas!

Edit: Gröna passar ju bra i skogen ;)
 

CCB

Cartier
2-Faktor
Har jämfört A2 med denna högtalare från Vifa (gammalt, respekterat hifi-märke som förr endast gjorde högtalarelement) http://www.hifikit.se/helsinki . Vifan låter klart mycket bättre! Typ liknande storlek och prisklass. Kan rekommenderas!

Edit: Gröna passar ju bra i skogen ;)
Jasså? Detta märket har jag aldrig hört om tidigare. Det skall definitivt kollas upp! Soft med den gröna hörru ;)
 

OBRKV

Cartier
Om du är inne på DIY så är ju Ikeas köks-stommar bra att utgå ifrån. Borde gå att lösa tygfrontar t.ex. genom att klä en utsågad font-lucka etc.
Eller här, om man vill ha vitt tyg
http://www.hifikit.se/tillbehor/galler-frontskydd/hogtalartyg
 
  • Like
Reactions: CCB
Topp