Ett allmänt tips för er som gillar välljud.
Buchardt S400, en liten stabilare från Danmark.
"IT’S NOT THE SIZE THAT COUNTS. IT’S HOW YOU USE IT.
Proof that big sound truly can come from small packages, the S400 delivers on what enthusiasts have wanting for decades - a shoebox sized speaker that plays with the confidence of a rock star all the while keeping the presentation clean and classy.
To be clear, this isn’t the kinda small hi-fi monitor that only sounds good with little girls and their guitar. This is a bonafide, high-end performer that you don’t have to make excuses for. It doesn’t matter where you are on the musical spectrum, the S400’s invite you to rock on!"
Spelar otroligt bra. Fin bas genom hela registret trots de blygsamma 33hz +-3b. Jag lyssnade första gången på dessa på highend-mässan för 2 år sedan.
Då var S400 en prototyp.
Jag gick omkring på mässan i alla olika rum och tyckte att allt lät oerhört tråkigt. Sen kom jag till "lilla" mässan där de mindre företagen var och gick in i Buchardts demorum. Där spelade de på S400 på 2 olika förstärkare. En för ca 40 000:- och en för 2000:-.
Högtalarna lät väldigt imponerande, hela rummet fylldes med torr rapp bas och ett mellanregister och en topp som spelade otroligt bra ihop. Jag pratade med Mads Buchardt, han som har tillverkat denna högtalare (har för mig att han jobbade på Dynaudio tidigare men skapade Buchardt för att få skapa något eget mer prisvärt).
De sköter allt från R&D till försäljning via sin hemsida och man kan få otroligt mycket support från Mads via antingen Messenger eller mail.
30 dagars buy and try så du kan testa hemma i lugn och ro och bestämma dig för om du vill behålla eller ej.
TECHNICAL SPECIFICATIONS
Operating principle: 2-way Passive radiator system
Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide
Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization
Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added
Impedance: 4 ohms
Sensitivity: 88 dB
Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)
Crossover Point: 2000hz
Power recommendation: 40 - 200 W
Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm
Weight: 18 kg / set
Speaker grilles included
Här kommer lite foton:
Ljud och Bild testade precis S400 och gav dem full pott. Måste dock ha betalt konto för att kunna läsa.
Nackdelarna då?
Slutsålda till september. Då kommer nästa batch.
Jag får inget för att skriva detta men vill gärna dela med mig av min erfarenhet. Jag väntar själv på mina vita som jag har beställt. En lång väntan som snart är över förhoppningsvis.