• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Scipio

Patek
2-Faktor
Du har säkert rätt, suget blir bara starkt när man står böjd bakom dammiga hyllor och kablar och försöker laga något för hundrade gången att bara hiva ut skiten och köpa splitternytt...
Ett mellanting mellan frustration och nytt kan vara att lämna grejerna till folk som jobbar med sånt hela dagarna. Då får du i alla fall ett besked och något att utgå ifrån. Spontant låter det som att det slirar.
 

Exxet

Rolex
Hastigheten. Motorn orkar inte driva runt tallriken när den startar, utan behöver "knuffas" igång, och spelar sen skivorna lite, lite för långsamt. Testade att byta bältet vilket hjälpte ungefär en dag, men sen uppstod samma problem.
Prova att göra rent anliggningsytorna på tallriken och motorn, kolla att längden på remmen stämmer, saxat från Svalander, du har ingen garanti kvar på den?
rega.jpg
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Du har säkert rätt, suget blir bara starkt när man står böjd bakom dammiga hyllor och kablar och försöker laga något för hundrade gången att bara hiva ut skiten och köpa splitternytt...

Din Rega som du har kan du ju säkert lämna in på service och få fixad men det lär ju kosta en del eftersom de antagligen behöver byta motor/nätdel. Men fördelen är ju att du då kan köpa ett Rega RIAA-steg och köra med Onkyon, och det blir då den billigaste lösningen men en ganska tråkig lösning.

Du kan ju också köpa en ny skivspelare och en förstärkare med inbyggt RIAA.
Eller en ny skivspelare, ett RIAA och en ny förstärkare... :)

Jag har ägt lite olika vinylspelare; Rega, Pro-ject, Linn och nu senast så köpte jag en Sony HX500 som har inbyggt RIAA (och digitalt ljudkort så du kan spela vinyl via datorn eller tippa vinyl i DSD om man nu vill det...)
https://www.whathifi.com/sony/ps-hx500/review
Billig på giggen:
https://www.elgiganten.se/product/l...e-ps-hx500?scid=2_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB
Denna tycker jag spelar väldigt bra, är enkel att ändra hastighet, motorn går jämnt och fint. Och bra byggkvalitet. Du har ju 30 dagar prova-på hos Elgiganten så det kan ju vara värt att testa?
 
Senast ändrad:

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Tack än en gång för råd, har själv gått igenom olika rekommenderade metoder samt pratat med reparatör, och kommit fram till att reparation troligtvis är dyrare än vad spelaren är värd. Ska läggas till att att det är en äldre Planar 2, från sent 80. Lite vag fråga, men har gått igenom alternativ efter budget och står nu mellan en Audio Technica AT-LP5 och någon äldre enklare begagnade Pro-Ject eller Rega-modell (typ någon äldre P1 eller Essential 2) samt RIAA-steg. Tar gärna emot tankar kring vad som vore bäst av dem, alternativt om någon runt Gbg har ett annat alternativ som den blivit sugen på att sälja :).
 

Exxet

Rolex
Tack än en gång för råd, har själv gått igenom olika rekommenderade metoder samt pratat med reparatör, och kommit fram till att reparation troligtvis är dyrare än vad spelaren är värd. Ska läggas till att att det är en äldre Planar 2, från sent 80. Lite vag fråga, men har gått igenom alternativ efter budget och står nu mellan en Audio Technica AT-LP5 och någon äldre enklare begagnade Pro-Ject eller Rega-modell (typ någon äldre P1 eller Essential 2) samt RIAA-steg. Tar gärna emot tankar kring vad som vore bäst av dem, alternativt om någon runt Gbg har ett annat alternativ som den blivit sugen på att sälja :).
Den va så gammal, kan tyvärr inte yttra mig om någon av dom du räknar upp, vintage är min bag ( Lenco 75 ), varför inte en Rega P1 plus, inbyggt riia lr riaa, betyder visst samma med båda förkortningarna.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som har eller har tips på golvhögtalare (eller större stativare) som är godkända av petig fru?
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Någon som har eller har tips på golvhögtalare (eller större stativare) som är godkända av petig fru?
Vita brukar ju gå hem..
Stativare verkar mer elegant enligt qvinnorna..
Elac samt senare b&w är ju väldigt diskreta.
Elac är snygga men kanske inte diskreta.

Varför inte Dynaudio Emit M20 ?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Någon som har eller har tips på golvhögtalare (eller större stativare) som är godkända av petig fru?
Få frun att intressera sig för trafficking, brott mot mänskliga rättigheter och gängkriminalitet som hotar tilliten så skiter hon nog i vilken färg på högtalarna du väljer.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vita brukar ju gå hem..
Stativare verkar mer elegant enligt qvinnorna..
Elac samt senare b&w är ju väldigt diskreta.
Elac är snygga men kanske inte diskreta.

Varför inte Dynaudio Emit M20 ?
Ska kolla dom, har gillat Dynaudio förr när jag provlyssnat.

Vilken budget har du och vad lyssnar ni på för musik? Var ska de vara? Vardagsrum, sovrum osv?
10k kanske, kan sträcka mig högre om det skulle vara så :)
Vardagsrum kopplade till tv:n, jag lyssnar mest på gammal rock, frugan på topplistorna.

JBL 4355. Lite svåra att få tag på nuförtiden (och dyra) men det går.
Borde vara godkänd av alla ljudintresserade fruar. :p
Hade gärna haft dom hemma ;)
Dessa kanske kan funka: https://www.elac.com/product/navis-arb-61/ i vitt. De är aktiva så det är bara att spela via telefon eller annan källa.
ARB-51GW-Angle-750x579@2x.png
Har inte hört dessa, men har inte gillat Elac så mycket tidigare.

Hade senast ett par JBL monitorer med horn, innan dess hemmabyggen med 15" och 1,5" kompressionshorndiskant. Innan det var det lite olika Ino modeller. Jag har kommit fram till att jag gillar diskanthorn iaf :)
 
  • Like
Reactions: :-)

ante_77

Cartier
2-Faktor
Skulle påstå att VITA Larsen 4or eller 6or är bland de bästa du kan köpa då. Väldigt diskreta, lättplacerade och mycket bang for buck:)

Edit: 8orna är nog lite stora för en petig fru:)

Men nu har ju Carlsson nya grejer på marknaden, trots att herr Carlsson själv inte existerar längre.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Ett allmänt tips för er som gillar välljud. Buchardt S400, en liten stabilare från Danmark.

"IT’S NOT THE SIZE THAT COUNTS. IT’S HOW YOU USE IT.
Proof that big sound truly can come from small packages, the S400 delivers on what enthusiasts have wanting for decades - a shoebox sized speaker that plays with the confidence of a rock star all the while keeping the presentation clean and classy.

To be clear, this isn’t the kinda small hi-fi monitor that only sounds good with little girls and their guitar. This is a bonafide, high-end performer that you don’t have to make excuses for. It doesn’t matter where you are on the musical spectrum, the S400’s invite you to rock on!"

Spelar otroligt bra. Fin bas genom hela registret trots de blygsamma 33hz +-3b. Jag lyssnade första gången på dessa på highend-mässan för 2 år sedan.
Då var S400 en prototyp.
Jag gick omkring på mässan i alla olika rum och tyckte att allt lät oerhört tråkigt. Sen kom jag till "lilla" mässan där de mindre företagen var och gick in i Buchardts demorum. Där spelade de på S400 på 2 olika förstärkare. En för ca 40 000:- och en för 2000:-.

Högtalarna lät väldigt imponerande, hela rummet fylldes med torr rapp bas och ett mellanregister och en topp som spelade otroligt bra ihop. Jag pratade med Mads Buchardt, han som har tillverkat denna högtalare (har för mig att han jobbade på Dynaudio tidigare men skapade Buchardt för att få skapa något eget mer prisvärt).

De sköter allt från R&D till försäljning via sin hemsida och man kan få otroligt mycket support från Mads via antingen Messenger eller mail.

30 dagars buy and try så du kan testa hemma i lugn och ro och bestämma dig för om du vill behålla eller ej.


TECHNICAL SPECIFICATIONS
Operating principle: 2-way Passive radiator system
Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide
Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization
Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added
Impedance: 4 ohms
Sensitivity: 88 dB
Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)
Crossover Point: 2000hz
Power recommendation: 40 - 200 W
Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm
Weight: 18 kg / set
Speaker grilles included


Här kommer lite foton:

Skärmavbild 2019-07-07 kl. 11.18.51.png


Skärmavbild 2019-07-07 kl. 11.07.37.png


Ljud och Bild testade precis S400 och gav dem full pott. Måste dock ha betalt konto för att kunna läsa.
Nackdelarna då?
Slutsålda till september. Då kommer nästa batch.

Jag får inget för att skriva detta men vill gärna dela med mig av min erfarenhet. Jag väntar själv på mina vita som jag har beställt. En lång väntan som snart är över förhoppningsvis.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ett allmänt tips för er som gillar välljud. Buchardt S400, en liten stabilare från Danmark.

"IT’S NOT THE SIZE THAT COUNTS. IT’S HOW YOU USE IT.
Proof that big sound truly can come from small packages, the S400 delivers on what enthusiasts have wanting for decades - a shoebox sized speaker that plays with the confidence of a rock star all the while keeping the presentation clean and classy.

To be clear, this isn’t the kinda small hi-fi monitor that only sounds good with little girls and their guitar. This is a bonafide, high-end performer that you don’t have to make excuses for. It doesn’t matter where you are on the musical spectrum, the S400’s invite you to rock on!"

Spelar otroligt bra. Fin bas genom hela registret trots de blygsamma 33hz +-3b. Jag lyssnade första gången på dessa på highend-mässan för 2 år sedan.
Då var S400 en prototyp.
Jag gick omkring på mässan i alla olika rum och tyckte att allt lät oerhört tråkigt. Sen kom jag till "lilla" mässan där de mindre företagen var och gick in i Buchardts demorum. Där spelade de på S400 på 2 olika förstärkare. En för ca 40 000:- och en för 2000:-.

Högtalarna lät väldigt imponerande, hela rummet fylldes med torr rapp bas och ett mellanregister och en topp som spelade otroligt bra ihop. Jag pratade med Mads Buchardt, han som har tillverkat denna högtalare (har för mig att han jobbade på Dynaudio tidigare men skapade Buchardt för att få skapa något eget mer prisvärt).

De sköter allt från R&D till försäljning via sin hemsida och man kan få otroligt mycket support från Mads via antingen Messenger eller mail.

30 dagars buy and try så du kan testa hemma i lugn och ro och bestämma dig för om du vill behålla eller ej.


TECHNICAL SPECIFICATIONS
Operating principle: 2-way Passive radiator system
Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide
Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization
Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added
Impedance: 4 ohms
Sensitivity: 88 dB
Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)
Crossover Point: 2000hz
Power recommendation: 40 - 200 W
Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm
Weight: 18 kg / set
Speaker grilles included


Här kommer lite foton:

Skärmavbild 2019-07-07 kl. 11.18.51.png


Skärmavbild 2019-07-07 kl. 11.07.37.png


Ljud och Bild testade precis S400 och gav dem full pott. Måste dock ha betalt konto för att kunna läsa.
Nackdelarna då?
Slutsålda till september. Då kommer nästa batch.

Jag får inget för att skriva detta men vill gärna dela med mig av min erfarenhet. Jag väntar själv på mina vita som jag har beställt. En lång väntan som snart är över förhoppningsvis.

Jag gillar även 200:an och 300:an.

Små grejer som låter större än dom är.
 

par

Patek
2-Faktor
Ett allmänt tips för er som gillar välljud. Buchardt S400, en liten stabilare från Danmark.

"IT’S NOT THE SIZE THAT COUNTS. IT’S HOW YOU USE IT.
Proof that big sound truly can come from small packages, the S400 delivers on what enthusiasts have wanting for decades - a shoebox sized speaker that plays with the confidence of a rock star all the while keeping the presentation clean and classy.

To be clear, this isn’t the kinda small hi-fi monitor that only sounds good with little girls and their guitar. This is a bonafide, high-end performer that you don’t have to make excuses for. It doesn’t matter where you are on the musical spectrum, the S400’s invite you to rock on!"

Spelar otroligt bra. Fin bas genom hela registret trots de blygsamma 33hz +-3b. Jag lyssnade första gången på dessa på highend-mässan för 2 år sedan.
Då var S400 en prototyp.
Jag gick omkring på mässan i alla olika rum och tyckte att allt lät oerhört tråkigt. Sen kom jag till "lilla" mässan där de mindre företagen var och gick in i Buchardts demorum. Där spelade de på S400 på 2 olika förstärkare. En för ca 40 000:- och en för 2000:-.

Högtalarna lät väldigt imponerande, hela rummet fylldes med torr rapp bas och ett mellanregister och en topp som spelade otroligt bra ihop. Jag pratade med Mads Buchardt, han som har tillverkat denna högtalare (har för mig att han jobbade på Dynaudio tidigare men skapade Buchardt för att få skapa något eget mer prisvärt).

De sköter allt från R&D till försäljning via sin hemsida och man kan få otroligt mycket support från Mads via antingen Messenger eller mail.

30 dagars buy and try så du kan testa hemma i lugn och ro och bestämma dig för om du vill behålla eller ej.


TECHNICAL SPECIFICATIONS
Operating principle: 2-way Passive radiator system
Tweeter: 1 x 0,74" Custom fine weave soft fabric textile with CDC aluminum waveguide
Mid / woofer: 1 x 6" Aluminum cone with break-up optimization
Passive Radiator: 1 x 5x8" Long throw passive radiator with very low mass added
Impedance: 4 ohms
Sensitivity: 88 dB
Frequency response: 33 - 40.000 Hz +/- 3dB (in-room)
Crossover Point: 2000hz
Power recommendation: 40 - 200 W
Measurements (h x w x d): 365 x 180 x 240 mm
Weight: 18 kg / set
Speaker grilles included


Här kommer lite foton:

Skärmavbild 2019-07-07 kl. 11.18.51.png


Skärmavbild 2019-07-07 kl. 11.07.37.png


Ljud och Bild testade precis S400 och gav dem full pott. Måste dock ha betalt konto för att kunna läsa.
Nackdelarna då?
Slutsålda till september. Då kommer nästa batch.

Jag får inget för att skriva detta men vill gärna dela med mig av min erfarenhet. Jag väntar själv på mina vita som jag har beställt. En lång väntan som snart är över förhoppningsvis.


Allt med Buchardt är otroligt bra! Har haft dessa ett tag i min 2a anläggning. Löjligt bra för storlek och pengar. Fastnade för dem på hifimässan i Malmö för något år sen och blev väldigt imponerad.

För prisklassen är djupet i basen och hanteringen väldigt bra ändå.

Nu står de i min mancave istället där man får mer användning(ej på bilden)
E39B9E86-47C4-45C2-B797-7C19A33C900D.jpeg
 
Topp