Vilken budget har du?
Behöver du använda dörren ut mot altanen? Det brukar oftast kännas bäst att gå all-in när det gäller sådana byggen.
Hur stora krav har du på utrustningen? Ska du endast kolla film eller använda rummet som hifirum?
Jag hade ett nästan identiskt rum när jag byggde min hembio och det går att få till det riktigt bra.
Jag skulle jag bygga en låda i taket som döljer en motordriven ljudtransparent duk. Du kan då programmera allt så att när du ska titta på film så åker duken ner automatiskt.
På väggen skulle jag regla upp 3st högtalare (L+C+R) avsedda för hembio, tex detta paket:
Resten av väggen skulle jag isolera för att få dumpning i rummet. Och klä allt i svart tyg så att det inte syns när duken är uppe.
Jag skulle göra samma sak på bakväggen där bakhögtalarna är.
För att få bort den dåliga baskurvan i rummet så skulle jag lägga till och köpa en extra subwoofer för att komplettera den som medföljer samt att räta ut frekvenskurvan något. Det finns smarta "lådor" som du kopplar mellan basarna och mäter rummet som gör ett ganska bra jobb med att göra kurvan rak:
Nu skriver du inte vad det är för rum, men jag skulle lägga en heltäckningsmatta (en som andas om det är betongplatta) som både gör det varmt och mysigt men även dämpar ekot från taket.
Taket är ganska lågt, men det ultimata vore att sätta in akustikplattor i taket, då kan du också sätta upp Atmos-högtalare i plattorna och då syns de inte, men du behöver nog sänka taket med ca 10-15cm för att högtalare ska få rum. Men då får du också rum med spotlights vilket gör det till ett riktigt mysigt rum.
Med denna installation kommer du ganska långt. Men jag skulle också planera för plan B när det gäller väggarna. Där vill du också ha lite dämpning. Det finns olika lösningar på ljuddämpande tyger men de är väldigt dyra och blir inte så snyggt. Så även här kan du regla upp och isolera med tex mineral-ull eller annat (beroende på hur mycket eko du har i rummet). Regla och dämpa är ganska enkelt om du bara vill ha det amatörmässigt. Vill du ha ett rum som akustiken är perfekt i så behöver du anlita en firma som hjälper dig, men då springer det gärna iväg.
När det gäller projektor så köper du en så dyr Sony som du har råd med. I 4K för det har du verkligen användning för i en hemmabio. Du får googla här men de är fantastiska.
Och för att driva allt så kör du antingen en integrerad förstärkare eller ett försteg + slutsteg.
Och kablage till detta så kommer du långt med Supras kablar. Tänk på att ta i lite när det gäller diameter för bakhögtalarna och atmoshögtalarna.
Såhär blev min hembio:
Tog ungefär 8 veckor att bygga och blev riktigt bra. Nu har jag dock sålt allt och flyttat så då kunde jag inte ha det kvar. Mätte upp 126db i rummet, titta noga så ser ni basarna i hörnen
Kan skriva hur mycket som helst men lämnar det där eftersom jag inte har en aning om vad du är ute efter