• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

ante_77

Cartier
2-Faktor
en firma som har som slogan "No Bullshit" känns detta sannerligen det rakt motsatta. :banghead:

Nu spelar alla högtalare i rum egentligen, men det kan ju vara väldigt beroende med tanke på avstånd till vägg och annan placering.
Finns en del som anger In-Room, men jag tycker att det är bättre med bransch”standarden”.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
aldrig tidigare stött på detta, måste vara något relativt nytt då. tanken går såklart genast till att det är ett oseriöst företag som av någon anledning inte vill skylta med prestanda som går att jämföra med andra eller att den har konstiga frekvenskurvor som sedan är justerade i ett specialanpassat rum. nu säger jag inte att det är en dålig högtalare, frekvenskurvor är inte hela sanningen, den kan vara rent suverän. men det är trots allt en högtalare där man inte vill visa sina mätdata. jag anar att något inte står rätt till.
Det finns riktigt bra och seriösa tillverkare som brukar ange ”in room”.
Men jag är enig i vad du säger, även om man alltid spelar med högtalaren i ett rum.

Det är lite det samma med mätdata från ett högtalarelement. Det blir helt annat när man placerar elementet i en låda. Att då ange elementens parametrar för en högtalare blir fel.
Allt beror ju på hur man byggt högtalarlådan.
Det samma med ”in room”. Det beror på rummet och det beror på placeringen i rummet, så oavsett vad man anger som ”in room”, så blir det fel likförbannat.

Som sagt. Knepigt, men även jag föredrar det traditionella sättet att ange frekvensomfånget.
 
  • Like
Reactions: :-)

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Okaj chockerande nog så har jag fått en godkänd högtalare av frugan, det blev ingen Larsen eller annan modern sak utan Dieter Rams L2 :D
Ja jag klagar inte.... Men är lite chockad..
Nu kommer jag inte köpa L2 utan det blir något modernare med waveguide och 12" bas.

Braun_L2-speaker.jpg
 
Senast ändrad:

Makkanxd

Rolex
Jag har en Sonos play 5 just nu och var fruktansvärt nära att köpa en sub för några dagar sedan, men så blev det ikke.
Ni som har Sonos, är det värt att köpa 2 st play 1? Använder de endast för musik för tillfället. Eller ska man bara köpa en sub?
 

Sumojocke

Omega
Jag har en Sonos play 5 just nu och var fruktansvärt nära att köpa en sub för några dagar sedan, men så blev det ikke.
Ni som har Sonos, är det värt att köpa 2 st play 1? Använder de endast för musik för tillfället. Eller ska man bara köpa en sub?
Bara en sub! Om du vill ha fylligare ljud. 2 play 1 fyller ingen riktig funktion. Vill du ha mer stereokänsla kan du ist komplettera med en till play 5:a.
 

Sumojocke

Omega
Yes okej. Kanske får bli den där subbben iallafall. Så jäkla dyr bara!
Visst bör det väl gå att koppla play 5an till tvn?
Men det blir en helt annan upplevelse med suben!

Det går att koppla 5:an till tvn, dock via hörlursutgången vilket blir ok ljud men det kommer att bli mer eller mindre
lip-sync problem. Annars är det playbase/playbar/beam som gäller, då kan du också styra ljudet med tvns originalfjärr.
 

Makkanxd

Rolex
Men det blir en helt annan upplevelse med suben!

Det går att koppla 5:an till tvn, dock via hörlursutgången vilket blir ok ljud men det kommer att bli mer eller mindre
lip-sync problem. Annars är det playbase/playbar/beam som gäller, då kan du också styra ljudet med tvns originalfjärr.
Ja, kan tänka mig.
Optimalt vore det väl med en playbase eller bar, kanske inte är lönt riktigt att köra med play 5 i tvn
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Orkade inte kolla igenom hela, men att det är en kanonbra uppfinning råder det ingen tvekan om.
Vad exakt söker man på för att hitta denna typen av videos?
Han upprepar sig otroligt mycket. Tittade du åtminstone tills han sagt "intercourse" ett par gånger har du nog inte missat mycket.
Fick den i pm av en bekant. Kanske kan dra ur honom några lämpliga sökfraser.
 

LéKrâk

Omega
2-Faktor
Provar att kasta ut lite hemmabiofrågor här istället för att skapa en ny tråd, verkar som att intresse och kunskap finns här :)

Har ett rum hemma som jag är lite sugen på att göra om till en hemmabio modell enklare (kommer säkert dra iväg och inte bli så enkelt som jag tänkt :D). Kan dock inte riktigt klura ut vad som blir bästa möbleringen och söker därför lite input.

Rummet har inga fönster, dörren som är 90 cm bred leder ut till altan.

Rummet med mått, inte så skalenligt:
Bild1.JPG


Andra ledden, längst med väggarna, mot taket, går det rör och ventilation som är inbyggt, följande mått:
Bild2.JPG


Layout 1, gissningsvis det som passar en projektor bäst?
Bild3.JPG


Layout 2, får in en större soffa / en till recliner:
Bild4.JPG


Hur hade ni gjort, något helt annat än ovan? Ingen teknik/duk, förutom ett enklare 2.1 system som kan duga i början, är inhandlad än så länge. Har också en äldre projektor men den är det tveksamt om det ens är värt att hänga upp.

Tips utöver layout uppskattas naturligtvis också.
Det jag inte har kläm på ännu är:
Duk (vit i.o.m. att det är lätt att mörklägga hela rummet?)
Ljudsystem, Dolby Atmos?
Projektor, 4k?
Ska det verkligen vara projektor eller ska jag gå på en större TV istället?
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
Rummet har inga fönster, dörren som är 90 cm bred leder ut till altan.

Det jag inte har kläm på ännu är:
Duk (vit i.o.m. att det är lätt att mörklägga hela rummet?)
Ljudsystem, Dolby Atmos?
Projektor, 4k?
Ska det verkligen vara projektor eller ska jag gå på en större TV istället?

Vilken budget har du?
Behöver du använda dörren ut mot altanen? Det brukar oftast kännas bäst att gå all-in när det gäller sådana byggen.
Hur stora krav har du på utrustningen? Ska du endast kolla film eller använda rummet som hifirum?

Jag hade ett nästan identiskt rum när jag byggde min hembio och det går att få till det riktigt bra.

Jag skulle jag bygga en låda i taket som döljer en motordriven ljudtransparent duk. Du kan då programmera allt så att när du ska titta på film så åker duken ner automatiskt.
På väggen skulle jag regla upp 3st högtalare (L+C+R) avsedda för hembio, tex detta paket:
Resten av väggen skulle jag isolera för att få dumpning i rummet. Och klä allt i svart tyg så att det inte syns när duken är uppe.
Jag skulle göra samma sak på bakväggen där bakhögtalarna är.

För att få bort den dåliga baskurvan i rummet så skulle jag lägga till och köpa en extra subwoofer för att komplettera den som medföljer samt att räta ut frekvenskurvan något. Det finns smarta "lådor" som du kopplar mellan basarna och mäter rummet som gör ett ganska bra jobb med att göra kurvan rak:
1088033CINEMA.jpg

Nu skriver du inte vad det är för rum, men jag skulle lägga en heltäckningsmatta (en som andas om det är betongplatta) som både gör det varmt och mysigt men även dämpar ekot från taket.

Taket är ganska lågt, men det ultimata vore att sätta in akustikplattor i taket, då kan du också sätta upp Atmos-högtalare i plattorna och då syns de inte, men du behöver nog sänka taket med ca 10-15cm för att högtalare ska få rum. Men då får du också rum med spotlights vilket gör det till ett riktigt mysigt rum.

Med denna installation kommer du ganska långt. Men jag skulle också planera för plan B när det gäller väggarna. Där vill du också ha lite dämpning. Det finns olika lösningar på ljuddämpande tyger men de är väldigt dyra och blir inte så snyggt. Så även här kan du regla upp och isolera med tex mineral-ull eller annat (beroende på hur mycket eko du har i rummet). Regla och dämpa är ganska enkelt om du bara vill ha det amatörmässigt. Vill du ha ett rum som akustiken är perfekt i så behöver du anlita en firma som hjälper dig, men då springer det gärna iväg.

När det gäller projektor så köper du en så dyr Sony som du har råd med. I 4K för det har du verkligen användning för i en hemmabio. Du får googla här men de är fantastiska.

Och för att driva allt så kör du antingen en integrerad förstärkare eller ett försteg + slutsteg.

Och kablage till detta så kommer du långt med Supras kablar. Tänk på att ta i lite när det gäller diameter för bakhögtalarna och atmoshögtalarna.

Såhär blev min hembio:
bild
Tog ungefär 8 veckor att bygga och blev riktigt bra. Nu har jag dock sålt allt och flyttat så då kunde jag inte ha det kvar. Mätte upp 126db i rummet, titta noga så ser ni basarna i hörnen :)

Kan skriva hur mycket som helst men lämnar det där eftersom jag inte har en aning om vad du är ute efter :)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Vilken budget har du?
Behöver du använda dörren ut mot altanen? Det brukar oftast kännas bäst att gå all-in när det gäller sådana byggen.
Hur stora krav har du på utrustningen? Ska du endast kolla film eller använda rummet som hifirum?

Jag hade ett nästan identiskt rum när jag byggde min hembio och det går att få till det riktigt bra.

Jag skulle jag bygga en låda i taket som döljer en motordriven ljudtransparent duk. Du kan då programmera allt så att när du ska titta på film så åker duken ner automatiskt.
På väggen skulle jag regla upp 3st högtalare (L+C+R) avsedda för hembio, tex detta paket:
Resten av väggen skulle jag isolera för att få dumpning i rummet. Och klä allt i svart tyg så att det inte syns när duken är uppe.
Jag skulle göra samma sak på bakväggen där bakhögtalarna är.

För att få bort den dåliga baskurvan i rummet så skulle jag lägga till och köpa en extra subwoofer för att komplettera den som medföljer samt att räta ut frekvenskurvan något. Det finns smarta "lådor" som du kopplar mellan basarna och mäter rummet som gör ett ganska bra jobb med att göra kurvan rak:
1088033CINEMA.jpg

Nu skriver du inte vad det är för rum, men jag skulle lägga en heltäckningsmatta (en som andas om det är betongplatta) som både gör det varmt och mysigt men även dämpar ekot från taket.

Taket är ganska lågt, men det ultimata vore att sätta in akustikplattor i taket, då kan du också sätta upp Atmos-högtalare i plattorna och då syns de inte, men du behöver nog sänka taket med ca 10-15cm för att högtalare ska få rum. Men då får du också rum med spotlights vilket gör det till ett riktigt mysigt rum.

Med denna installation kommer du ganska långt. Men jag skulle också planera för plan B när det gäller väggarna. Där vill du också ha lite dämpning. Det finns olika lösningar på ljuddämpande tyger men de är väldigt dyra och blir inte så snyggt. Så även här kan du regla upp och isolera med tex mineral-ull eller annat (beroende på hur mycket eko du har i rummet). Regla och dämpa är ganska enkelt om du bara vill ha det amatörmässigt. Vill du ha ett rum som akustiken är perfekt i så behöver du anlita en firma som hjälper dig, men då springer det gärna iväg.

När det gäller projektor så köper du en så dyr Sony som du har råd med. I 4K för det har du verkligen användning för i en hemmabio. Du får googla här men de är fantastiska.

Och för att driva allt så kör du antingen en integrerad förstärkare eller ett försteg + slutsteg.

Och kablage till detta så kommer du långt med Supras kablar. Tänk på att ta i lite när det gäller diameter för bakhögtalarna och atmoshögtalarna.

Såhär blev min hembio:
bild
Tog ungefär 8 veckor att bygga och blev riktigt bra. Nu har jag dock sålt allt och flyttat så då kunde jag inte ha det kvar. Mätte upp 126db i rummet, titta noga så ser ni basarna i hörnen :)

Kan skriva hur mycket som helst men lämnar det där eftersom jag inte har en aning om vad du är ute efter :)

Aha det rummet känner jag igen, då har jag köpt en Primare C32 fjärr av dig en gång för många år sedan :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Vad tror ni om Ikea och Sonos samarbete?
A978697A-5C2C-4C4F-93DF-EB0D6E9EA0E7.png
Jag lyssnade på dom igår på Ikea, Symfonisk lät väldigt stort men jag saknade topp. Kändes nästan som att hela högtalaren var ett mellanregister. Men å andra sidan så spelade de på rätt många och på ett stort område så det gick inte skaffa någon bra uppfattning.

Symfonisk kanske låter bättre då den endast är en högtalare (och en hylla enligt Ikea...).
 

Makkanxd

Rolex
Jag lyssnade på dom igår på Ikea, Symfonisk lät väldigt stort men jag saknade topp. Kändes nästan som att hela högtalaren var ett mellanregister. Men å andra sidan så spelade de på rätt många och på ett stort område så det gick inte skaffa någon bra uppfattning.

Symfonisk kanske låter bättre då den endast är en högtalare (och en hylla enligt Ikea...).
Ja okej. Man får väl vad man betalar för antar jag. Men för 1000kr borde det väl kunna vara intressant för många! Som hylla då alltså ;)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Om någon var intresserad av Buchardt som jag skrev om tidigare så fick jag hem Buchardt-stativarna häromdagen:

29072019-DSC08543.jpg

29072019-DSC08544.jpg

29072019-DSC08552.jpg

De låter så otroligt bra! Precis som jag mindes dom på high-end-mässan för 2 år sedan när jag lyssnade på prototyperna första gången.
Bred och djup ljudbild, detaljerat och (relativt) djupt. Framförallt grym spridning på de lägre tonerna. Passar till de mesta olika genres, allt från pop till metal till elektroniskt. Om någon är sugen på nya stativare så missa inte dessa. Skrev om dom för några sidor sedan. Detta är S400.
 

par

Patek
2-Faktor
Om någon var intresserad av Buchardt som jag skrev om tidigare så fick jag hem Buchardt-stativarna häromdagen:

29072019-DSC08543.jpg

29072019-DSC08544.jpg

29072019-DSC08552.jpg

De låter så otroligt bra! Precis som jag mindes dom på high-end-mässan för 2 år sedan när jag lyssnade på prototyperna första gången.
Bred och djup ljudbild, detaljerat och (relativt) djupt. Framförallt grym spridning på de lägre tonerna. Passar till de mesta olika genres, allt från pop till metal till elektroniskt. Om någon är sugen på nya stativare så missa inte dessa. Skrev om dom för några sidor sedan. Detta är S400.
Grattis! Kan bara hålla med!
 
Topp