• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Pantzar

Omega
Hmm, snurrigt. Ja jag får nog kolla på det där.

Speciellt eftersom jag kör
från grafikkort>TV
&
Från TV>förstärkare

Känns ju rimligen som min nya TV bör kunna skicka vidare 5.1 iaf.

Tv och förstärkare bör klara 5.1 via optisk, dock kan inte tvn endast köra surround via optisk då du kör material direkt från tvn, exempelvis Netflix. Dock kan du inte ansluta en dator eller liknande via hdmi till din tv och sedan få 5.1 via optisk, detta beror på det digitala kopierskyddet som blir via hdmi. Därför kan tvn inte omvandla ljudsignalen till optisk.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tv och förstärkare bör klara 5.1 via optisk, dock kan inte tvn endast köra surround via optisk då du kör material direkt från tvn, exempelvis Netflix. Dock kan du inte ansluta en dator eller liknande via hdmi till din tv och sedan få 5.1 via optisk, detta beror på det digitala kopierskyddet som blir via hdmi. Därför kan tvn inte omvandla ljudsignalen till optisk.
Det blev lite rörigt så hängde inte med till 100%.

Men jag tolkar det som att jag behöver köpa en ny förstärkare med ARC.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Fick hem denna skivspelare från Rotel idag, en RP-300, skicket ser riktigt trevligt ut!

5BD15A1E-47B8-494A-A506-51B8F75BA8AF.jpeg

76F57ABC-F0EC-4C6D-AF72-828D839784DC.jpeg


Men jag har stött på patrull, vet inte hur jag ska sätta dit drivremmen. Känns som remmen är för lång! Men enligt säljaren så ska den vara OK. är det någon/några som har några idéer, kanske @mega, @Exxet, @Lolle!

Fick för mig att remmen ska var lika stor skivtallriken är på undersidan, som den sitter på bilden.
09035D64-ED8E-464A-B0C3-5AF3C85FC262.jpeg


För att sedan hakas i den inringade armen.
87C15A72-09DB-4845-8F5A-8C59356E158D.jpeg
4057242B-E7B8-45EF-BE63-F2290C8BB389.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fick hem denna skivspelare från Rotel idag, en RP-300, skicket ser riktigt trevligt ut!

5BD15A1E-47B8-494A-A506-51B8F75BA8AF.jpeg

76F57ABC-F0EC-4C6D-AF72-828D839784DC.jpeg


Men jag har stött på patrull, vet inte hur jag ska sätta dit drivremmen. Känns som remmen är för lång! Men enligt säljaren så ska den vara OK. är det någon/några som har några idéer, kanske @mega, @Exxet, @Lolle!

Fick för mig att remmen ska var lika stor skivtallriken är på undersidan, som den sitter på bilden.
09035D64-ED8E-464A-B0C3-5AF3C85FC262.jpeg


För att sedan hakas i den inringade armen.
87C15A72-09DB-4845-8F5A-8C59356E158D.jpeg
4057242B-E7B8-45EF-BE63-F2290C8BB389.jpeg
Hur menar du? Är den för lång när du hakar i den eller är du osäker på hur du skall göra?
Om du har remmen på tallriken och håller den lite i spänn med ett finger genom hålet, vänd sedan tallriken så att hålet placeras där rullen/motorn sitter så bör du kunna trä den på plats.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hur menar du? Är den för lång när du hakar i den eller är du osäker på hur du skall göra?
Om du har remmen på tallriken och håller den lite i spänn med ett finger genom hålet, vänd sedan tallriken så att hålet placeras där rullen/motorn sitter så bör du kunna trä den på plats.


Drivremmen är inte sträckt, den är värre än en slapptask, finns inget motstånd i skivtallriken kontra armen!

A08FDC40-26B6-4E1A-8AA5-ADE5F8E7327E.jpeg
8A543095-5EED-428B-AC65-FEC38F6E1BB3.jpeg

086ADA75-AA20-4F9A-85DD-A89445F2A82E.jpeg
 

Exxet

Rolex
Drivremmen är inte sträckt, den är värre än en slapptask, finns inget motstånd i skivtallriken kontra armen!

A08FDC40-26B6-4E1A-8AA5-ADE5F8E7327E.jpeg
8A543095-5EED-428B-AC65-FEC38F6E1BB3.jpeg

086ADA75-AA20-4F9A-85DD-A89445F2A82E.jpeg
Remmen ska ha en omkrets på 612 mm om den är någorlunda färsk (snabbkoll på Svalander) finns att köpa där men brukar vara dyrast,
glöm inte att lossa på transportskruvarna, om det nu finns några, ganska lätt att glömma.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Hej tråden! Jag har mycket dålig koll på förstärkare, och funderar på om det är värt att uppgradera min nuvarande (som jag haft i c.a 10 år och som låg inom budget-segmentet redan då). Upplever den som svag när den spelar vinyl, främst genom att både diskant och bas-reglage måste ligga nära max för att musiken inte ska låta helt platt. Specifikt så undrar jag om det är värt att uppgradera den, och i så fall vilka specs jag ska kika efter? "125W/Ch" säger mig tyvärr ingenting.
Den nuvarande förstärkaren är samma modell som på länken: https://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-8555-34917.html , och används tillsammans med Monitor Audio Bronze-hyllhögtalare, Rega Planar 2 skivspelare samt PS4.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hej tråden! Jag har mycket dålig koll på förstärkare, och funderar på om det är värt att uppgradera min nuvarande (som jag haft i c.a 10 år och som låg inom budget-segmentet redan då). Upplever den som svag när den spelar vinyl, främst genom att både diskant och bas-reglage måste ligga nära max för att musiken inte ska låta helt platt. Specifikt så undrar jag om det är värt att uppgradera den, och i så fall vilka specs jag ska kika efter? "125W/Ch" säger mig tyvärr ingenting.
Den nuvarande förstärkaren är samma modell som på länken: https://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-8555-34917.html , och används tillsammans med Monitor Audio Bronze-hyllhögtalare, Rega Planar 2 skivspelare samt PS4.
125W/Ch betyder 125 watt per kanal, men läser i specen att det är vid 4 Ohm. En av fördelarna med en stark förstärkare är att det låter bra även vid mycket låg volym. Vill du inte lägga ut en massa pengar så hittar du bra två-kanalsförstärkare begagnade. 8 ohm brukar man räkna effekten i, vad jag vet.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Remmen ska ha en omkrets på 612 mm om den är någorlunda färsk (snabbkoll på Svalander) finns att köpa där men brukar vara dyrast,
glöm inte att lossa på transportskruvarna, om det nu finns några, ganska lätt att glömma.


Tack för svar!

Hm...då är det väl som jag misstänkte att remmen är för lång!

För jag mätte skivtallriken och den verkar vara 620.

27DC4EAB-58DD-47ED-8AAE-5968AA1BCFA3.jpeg



Och remmen ser ut att vara 640.

8700A95D-9282-4C87-B7DB-576A8980F790.jpeg
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej tråden! Jag har mycket dålig koll på förstärkare, och funderar på om det är värt att uppgradera min nuvarande (som jag haft i c.a 10 år och som låg inom budget-segmentet redan då). Upplever den som svag när den spelar vinyl, främst genom att både diskant och bas-reglage måste ligga nära max för att musiken inte ska låta helt platt. Specifikt så undrar jag om det är värt att uppgradera den, och i så fall vilka specs jag ska kika efter? "125W/Ch" säger mig tyvärr ingenting.
Den nuvarande förstärkaren är samma modell som på länken: https://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-8555-34917.html , och används tillsammans med Monitor Audio Bronze-hyllhögtalare, Rega Planar 2 skivspelare samt PS4.
Det där låter konstigt.
Det måste vara nåt annat knas om du tycker att du måste dra tonkontrollerna till max för att få ”bra” ljud när du spelar vinyl. En sak kan jag konstatera och det är att det inte beror på att din stärkare är för klen.
Vad är det för pickup på din vinylspelare?
Sannolikt är det en MM - se till så att den är inkopplad på en ingång som heter Phono och inget annat. Det låter som att du kan ha kopplat in den på nån annan ingång, typ CD eller Aux eller nåt annat förutom Phono. Det råkar inte vara så eller?
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Det där låter konstigt.
Det måste vara nåt annat knas om du tycker att du måste dra tonkontrollerna till max för att få ”bra” ljud när du spelar vinyl. En sak kan jag konstatera och det är att det inte beror på att din stärkare är för klen.
Vad är det för pickup på din vinylspelare?
Sannolikt är det en MM - se till så att den är inkopplad på en ingång som heter Phono och inget annat. Det låter som att du kan ha kopplat in den på nån annan ingång, typ CD eller Aux eller nåt annat förutom Phono. Det råkar inte vara så eller?

Pickupen är en Ortofon 510, och spelare är kopplad till phono-ingång. Inget RIAA-steg, men det behövs väl inte med dedikerad phono-ingång?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Pickupen är en Ortofon 510, och spelare är kopplad till phono-ingång. Inget RIAA-steg, men det behövs väl inte med dedikerad phono-ingång?
Nej precis. RIAA-steget är så att säga inbyggt på Phonoingången. Har du någon annan vinylspelare att koppla in och jämföra med eller så?
Det är ju inte ovanligt att nivån från vinylspelare (även efter riaa-steget alltså) är lägre än motsvarande cd eller vad man nu vill, men att det ska behöva krämas på med tonkontrollerna tycker jag låter underligt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det där låter konstigt.
Det måste vara nåt annat knas om du tycker att du måste dra tonkontrollerna till max för att få ”bra” ljud när du spelar vinyl. En sak kan jag konstatera och det är att det inte beror på att din stärkare är för klen.
Vad är det för pickup på din vinylspelare?
Sannolikt är det en MM - se till så att den är inkopplad på en ingång som heter Phono och inget annat. Det låter som att du kan ha kopplat in den på nån annan ingång, typ CD eller Aux eller nåt annat förutom Phono. Det råkar inte vara så eller?
Finns det riaa-steg i moderna förstärkare?

Edit. Oj, det hade ni redan rett ut.
 
Senast ändrad:

Exxet

Rolex
Hej tråden! Jag har mycket dålig koll på förstärkare, och funderar på om det är värt att uppgradera min nuvarande (som jag haft i c.a 10 år och som låg inom budget-segmentet redan då). Upplever den som svag när den spelar vinyl, främst genom att både diskant och bas-reglage måste ligga nära max för att musiken inte ska låta helt platt. Specifikt så undrar jag om det är värt att uppgradera den, och i så fall vilka specs jag ska kika efter? "125W/Ch" säger mig tyvärr ingenting.
Den nuvarande förstärkaren är samma modell som på länken: https://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-8555-34917.html , och används tillsammans med Monitor Audio Bronze-hyllhögtalare, Rega Planar 2 skivspelare samt PS4.
Saxat från användarmanualen:
onkyo.jpg

Du får byta "ner" dig till en R P 1 Plus.
 
Senast ändrad:

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
hur låter det med annan ljudkälla? det är ju helt ok grejer du listar...
Samma grej med bas och diskant med inkopplad CD-spelare men betydligt mer krut volymen, behöver c.a 70 % av volymreglaget för att nå samma volym som skivspelaren.

Saxat från användarmanualen:
onkyo.jpg

Du får byta "ner" dig till en R P 1 Plus.
Men vafan, förstärkaren har en dedikerad Phono-ingång men kräver alltså ändå ett externt RIAA-steg för skivspelare?
 

Exxet

Rolex
Samma grej med bas och diskant med inkopplad CD-spelare men betydligt mer krut volymen, behöver c.a 70 % av volymreglaget för att nå samma volym som skivspelaren.


Men vafan, förstärkaren har en dedikerad Phono-ingång men kräver alltså ändå ett externt RIAA-steg för skivspelare?
Det är ju inte så länge sedan vinylen var stendöd och många tillverkare fimpade den ingången på sina stärkare, en del ville kanske vara "snälla" och ha kvar möjligheten men att man fick köpa till ett steg, NAD har ett rätt prisvärt riaa, eller att du byter snurran till ett med inbyggt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är ju inte så länge sedan vinylen var stendöd och många tillverkare fimpade den ingången på sina stärkare, en del ville kanske vara "snälla" och ha kvar möjligheten men att man fick köpa till ett steg, NAD har ett rätt prisvärt riaa, eller att du byter snurran till ett med inbyggt.
Men nu har ju @JacquesCosteau ett inbyggt RIAA-steg och om det inte är defekt borde det ju funka bra. Kolla om du kan låna ett extern RIAA steg för att testa.
 

Exxet

Rolex
Samma grej med bas och diskant med inkopplad CD-spelare men betydligt mer krut volymen, behöver c.a 70 % av volymreglaget för att nå samma volym som skivspelaren.


Men vafan, förstärkaren har en dedikerad Phono-ingång men kräver alltså ändå ett externt RIAA-steg för skivspelare?
Aha! Jag läste tydligen inte ordentligt. Rent lurendrejeri skulle jag kalla det.
Eller gå all in med en sån här skönhet, har garanterat inbyggt phonosteg :)
Marantz.jpg
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Tack för hjälp och råd, totalt bullshit med en "falsk" phono-ingång. Medan jag höll på och trixade med det här har faktiskt skivspelare börjat bråka en del också, så kanske löser det hela genom att köpa en ny sådan med inbyggt RIAA istället. Får se över sommarfinanserna...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack för hjälp och råd, totalt bullshit med en "falsk" phono-ingång. Medan jag höll på och trixade med det här har faktiskt skivspelare börjat bråka en del också, så kanske löser det hela genom att köpa en ny sådan med inbyggt RIAA istället. Får se över sommarfinanserna...
Ofta blir det bättre grejer om du köper fristående dedikerat RIAA-steg och skivspelare. Regaspelaren bör du väl kunna fixa istället för att köpa ny?
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Ofta blir det bättre grejer om du köper fristående dedikerat RIAA-steg och skivspelare. Regaspelaren bör du väl kunna fixa istället för att köpa ny?
Du har säkert rätt, suget blir bara starkt när man står böjd bakom dammiga hyllor och kablar och försöker laga något för hundrade gången att bara hiva ut skiten och köpa splitternytt...
 
Topp