• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Om någon var intresserad av Buchardt som jag skrev om tidigare så fick jag hem Buchardt-stativarna häromdagen:

29072019-DSC08543.jpg

29072019-DSC08544.jpg

29072019-DSC08552.jpg

De låter så otroligt bra! Precis som jag mindes dom på high-end-mässan för 2 år sedan när jag lyssnade på prototyperna första gången.
Bred och djup ljudbild, detaljerat och (relativt) djupt. Framförallt grym spridning på de lägre tonerna. Passar till de mesta olika genres, allt från pop till metal till elektroniskt. Om någon är sugen på nya stativare så missa inte dessa. Skrev om dom för några sidor sedan. Detta är S400.
Är det en separat strömmatning till basarna på baksidan? (Ser att der är fyra kablar in till kabinettet)

Provar att kasta ut lite hemmabiofrågor här istället för att skapa en ny tråd, verkar som att intresse och kunskap finns här :)

Har ett rum hemma som jag är lite sugen på att göra om till en hemmabio modell enklare (kommer säkert dra iväg och inte bli så enkelt som jag tänkt :D). Kan dock inte riktigt klura ut vad som blir bästa möbleringen och söker därför lite input.

Rummet har inga fönster, dörren som är 90 cm bred leder ut till altan.

Rummet med mått, inte så skalenligt:
Bild1.JPG

Andra ledden, längst med väggarna, mot taket, går det rör och ventilation som är inbyggt, följande mått:
Bild2.JPG

Layout 1, gissningsvis det som passar en projektor bäst?
Bild3.JPG

Layout 2, får in en större soffa / en till recliner:
Bild4.JPG

Hur hade ni gjort, något helt annat än ovan? Ingen teknik/duk, förutom ett enklare 2.1 system som kan duga i början, är inhandlad än så länge. Har också en äldre projektor men den är det tveksamt om det ens är värt att hänga upp.

Tips utöver layout uppskattas naturligtvis också.
Det jag inte har kläm på ännu är:
Duk (vit i.o.m. att det är lätt att mörklägga hela rummet?)
Ljudsystem, Dolby Atmos?
Projektor, 4k?
Ska det verkligen vara projektor eller ska jag gå på en större TV istället?
Min budget låg på ca 120000 kr. Hälften av pengarna låg på högtalare där jag satsade på golvhögtalare och en separat 2-kanalsförstärkare för musiklyssning. Högtalarna var av märket Focal och ljud och bild från Marantz. På den tiden var det Panasonic plasma-TV som gällde för att få fram detaljerna i de mörkaste partierna i filmen. Systemet kunde kalibreras så det lät bra från lyssningsplatsen. Det var i ett vanligt vardagsrum så jag la inga pengar på ljudabsorbtion. Det jag vet är att basvågor är längre och behöver en längre väg från högtalaren till örat så du vinner nog på att placera de främre högtalarna och dina öron så långt ifrån varandra som möjligt. Tänk på att en hemmabioförstärkare kostar 3 ggr pengarna innan den motsvarar en 2-kanals eftersom bild och ljudsystem innefattar licenspengar. Stereoljud har inga sådana kostnader. Lycka till! Allt måste inte bli klart med en gång så börja med att satsa mycket pengar i det som håller länge och se efter hur dina krav utvecklar sig. Med det sagt var mina saker ganska dyra, men oerhört långt från high end. Det är ett bottenlöst träsk du är på väg in i, precis som det är med klockor. :)

Vilken budget har du?
Behöver du använda dörren ut mot altanen? Det brukar oftast kännas bäst att gå all-in när det gäller sådana byggen.
Hur stora krav har du på utrustningen? Ska du endast kolla film eller använda rummet som hifirum?

Jag hade ett nästan identiskt rum när jag byggde min hembio och det går att få till det riktigt bra.

Jag skulle jag bygga en låda i taket som döljer en motordriven ljudtransparent duk. Du kan då programmera allt så att när du ska titta på film så åker duken ner automatiskt.
På väggen skulle jag regla upp 3st högtalare (L+C+R) avsedda för hembio, tex detta paket:
Resten av väggen skulle jag isolera för att få dumpning i rummet. Och klä allt i svart tyg så att det inte syns när duken är uppe.
Jag skulle göra samma sak på bakväggen där bakhögtalarna är.

För att få bort den dåliga baskurvan i rummet så skulle jag lägga till och köpa en extra subwoofer för att komplettera den som medföljer samt att räta ut frekvenskurvan något. Det finns smarta "lådor" som du kopplar mellan basarna och mäter rummet som gör ett ganska bra jobb med att göra kurvan rak:
1088033CINEMA.jpg

Nu skriver du inte vad det är för rum, men jag skulle lägga en heltäckningsmatta (en som andas om det är betongplatta) som både gör det varmt och mysigt men även dämpar ekot från taket.

Taket är ganska lågt, men det ultimata vore att sätta in akustikplattor i taket, då kan du också sätta upp Atmos-högtalare i plattorna och då syns de inte, men du behöver nog sänka taket med ca 10-15cm för att högtalare ska få rum. Men då får du också rum med spotlights vilket gör det till ett riktigt mysigt rum.

Med denna installation kommer du ganska långt. Men jag skulle också planera för plan B när det gäller väggarna. Där vill du också ha lite dämpning. Det finns olika lösningar på ljuddämpande tyger men de är väldigt dyra och blir inte så snyggt. Så även här kan du regla upp och isolera med tex mineral-ull eller annat (beroende på hur mycket eko du har i rummet). Regla och dämpa är ganska enkelt om du bara vill ha det amatörmässigt. Vill du ha ett rum som akustiken är perfekt i så behöver du anlita en firma som hjälper dig, men då springer det gärna iväg.

När det gäller projektor så köper du en så dyr Sony som du har råd med. I 4K för det har du verkligen användning för i en hemmabio. Du får googla här men de är fantastiska.

Och för att driva allt så kör du antingen en integrerad förstärkare eller ett försteg + slutsteg.

Och kablage till detta så kommer du långt med Supras kablar. Tänk på att ta i lite när det gäller diameter för bakhögtalarna och atmoshögtalarna.

Såhär blev min hembio:
bild
Tog ungefär 8 veckor att bygga och blev riktigt bra. Nu har jag dock sålt allt och flyttat så då kunde jag inte ha det kvar. Mätte upp 126db i rummet, titta noga så ser ni basarna i hörnen :)

Kan skriva hur mycket som helst men lämnar det där eftersom jag inte har en aning om vad du är ute efter :)

Wow! Stort tack för det utförliga svaret, tack också för bilden på ditt biorum, otroligt fint! Ska försöka förtydliga mig lite :)

Kommer vilja använda rummet till film, "TV" (Formel 1, fotboll, hockey) spel (typ Fifa, Forza Horizon. Finns det projektorer med låg "inputlag") och musiklyssning. Prio på film och spel. 16:9 duk?

Vore bra om vi fortsättningsvis kan använda dörren till altanen men sätter det för stora käppar i hjulet när jag kommit igång så kanske jag får omvärdera detta.

Jag vet inte alls vilken nivå jag kommer att landa på vad det gäller utrustning eller om-/tillbyggnad i rummet. Helt nytt för mig det här, men jag kommer inte plöja in 100tkr++ till att börja med i alla fall, det kommer behöva bli ett work in progress. Tänker mig att det jag ska köpa till till att börja med är duk och proj, mitt gamla 2.1 får hänga med till att börja med. Nästa steg blir nytt ljudsystem + receiver :)

Tycker du layout 1 verkar smartast att utgå ifrån? Såg också att jag ritat layout 2 fel, ska man gå den vägen så borde det vara smartare att byta vägg på recliner och duk.

Min tanke nu, efter att ha läst ditt inlägg och surfat runt lite är att börja med att bygga ned taket runt om i rummet för att "matcha" bef. rörinbyggnad (22x50cm) och sätta spottar runt om. Då går det också i samma veva att bygga in en motordriven duk och förbereda tomrör för flera högtalare fram över :) I den förhöjning som blir kvar i mitten av rummet tänkte jag sätta akustikplattor. Runt om alla väggar tänkte jag hänga tyg på någon form av gardinskenor, bland annat för att kunna gömma en uppfällbar skrivbordsskiva bakom "gardinerna" någonstans, och på golvet lägga heltäckningsmatta. Några uppenbara feltänk här?

Tack så mycket för hjälpen :)

Wow! Stort tack för det utförliga svaret, tack också för bilden på ditt biorum, otroligt fint! Ska försöka förtydliga mig lite :)

Kommer vilja använda rummet till film, "TV" (Formel 1, fotboll, hockey) spel (typ Fifa, Forza Horizon. Finns det projektorer med låg "inputlag") och musiklyssning. Prio på film och spel. 16:9 duk?

Vore bra om vi fortsättningsvis kan använda dörren till altanen men sätter det för stora käppar i hjulet när jag kommit igång så kanske jag får omvärdera detta.

Jag vet inte alls vilken nivå jag kommer att landa på vad det gäller utrustning eller om-/tillbyggnad i rummet. Helt nytt för mig det här, men jag kommer inte plöja in 100tkr++ till att börja med i alla fall, det kommer behöva bli ett work in progress. Tänker mig att det jag ska köpa till till att börja med är duk och proj, mitt gamla 2.1 får hänga med till att börja med. Nästa steg blir nytt ljudsystem + receiver :)

Tycker du layout 1 verkar smartast att utgå ifrån? Såg också att jag ritat layout 2 fel, ska man gå den vägen så borde det vara smartare att byta vägg på recliner och duk.

Min tanke nu, efter att ha läst ditt inlägg och surfat runt lite är att börja med att bygga ned taket runt om i rummet för att "matcha" bef. rörinbyggnad (22x50cm) och sätta spottar runt om. Då går det också i samma veva att bygga in en motordriven duk och förbereda tomrör för flera högtalare fram över :) I den förhöjning som blir kvar i mitten av rummet tänkte jag sätta akustikplattor. Runt om alla väggar tänkte jag hänga tyg på någon form av gardinskenor, bland annat för att kunna gömma en uppfällbar skrivbordsskiva bakom "gardinerna" någonstans, och på golvet lägga heltäckningsmatta. Några uppenbara feltänk här?

Hur många sittplatser behöver du?
Du skulle kunna göra som jag och sätta två soffor bakom varandra om det behövs. Då bygger du ett podium till den bakre soffan som också fungerar som en öppen basabsorbent.

Hur många sittplatser behöver du?
Du skulle kunna göra som jag och sätta två soffor bakom varandra om det behövs. Då bygger du ett podium till den bakre soffan som också fungerar som en öppen basabsorbent.

"Behöver" (;)) 2st + kanske några saccosäckar om vi råkar ha gäster. Men 4st vore såklart ännu schysstare, ska kika på podiumbygge :)

Min budget låg på ca 120000 kr. Hälften av pengarna låg på högtalare där jag satsade på golvhögtalare och en separat 2-kanalsförstärkare för musiklyssning. Högtalarna var av märket Focal och ljud och bild från Marantz. På den tiden var det Panasonic plasma-TV som gällde för att få fram detaljerna i de mörkaste partierna i filmen. Systemet kunde kalibreras så det lät bra från lyssningsplatsen. Det var i ett vanligt vardagsrum så jag la inga pengar på ljudabsorbtion. Det jag vet är att basvågor är längre och behöver en längre väg från högtalaren till örat så du vinner nog på att placera de främre högtalarna och dina öron så långt ifrån varandra som möjligt. Tänk på att en hemmabioförstärkare kostar 3 ggr pengarna innan den motsvarar en 2-kanals eftersom bild och ljudsystem innefattar licenspengar. Stereoljud har inga sådana kostnader. Lycka till! Allt måste inte bli klart med en gång så börja med att satsa mycket pengar i det som håller länge och se efter hur dina krav utvecklar sig. Med det sagt var mina saker ganska dyra, men oerhört långt från high end. Det är ett bottenlöst träsk du är på väg in i, precis som det är med klockor. :)
Våglängden spelar ingen roll så du behöver inte sitta långt från högtalarna. Det kan i många fall vara sämre då du får ljudfördröjningsproblem istället. Kan lösas med kalibrering dock.

Våglängden spelar ingen roll så du behöver inte sitta långt från högtalarna. Det kan i många fall vara sämre då du får ljudfördröjningsproblem istället. Kan lösas med kalibrering dock.
Tack, då har jag lärt mig fel. Innebär det att det isf är bättre att montera mot den längsta väggen för att få högtalarna längre isär från varandra för en bättre ljudbild?

**Hittade denna som du kan kolla på: "
Input lag usually varies based on the way any given projector is configured. A projector might have a Game mode that produces 25 ms lag, a Cinema mode that is 50 ms, and a Cinema mode with Frame Interpolation that is 100 ms.4 dec. 2017

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjLkoTmu-vjAhXKtYsKHR8cC14QFjABegQICxAF&url=https://www.projectorcentral.com/projector-news.cfm?2017-12-04-Input-Lag-added-to-Database-Sort&entry_id=737&usg=AOvVaw2IvpJj9ZLdafi5RVqTBonF " **

** Material som reglar, isolering och gips är ganska billigt. Det du bör göra är att hitta ett system som du vill ha i framtiden och planera reglar osv efter det. Då är allt redan gjort. Observera att mitt förslag är en ljudtransparant duk, de är oftast ganska dyra men det kanske har kommit billigare alternativ nu mot när jag byggde om. **

** Det jag lärde mig när jag byggde var att jag i slutändan ångrade att jag inte la mer tid på att gömma rör osv som fanns i taket.
Mitt tips här är att du lägger lite extra tid och hittar snygga lösningar för det så kommer du vara nöjd i slutändan. Gällande mattor så har de fina på https://www.mattvaruhuset.se .
Jag köpte deras matta som man kan lägga direkt på betong då den släpper igenom fukt och den funkade riktigt bra. Tror den kostade ca 8000 för 25kvadrat. Den funkade också väldigt bra när jag fick vattenläcka och vattnet rann mot brunnen i slutet av rummet.

Gällande gardinerna så finns de i olika tjocklekar för att dämpa olika frekvenser. De är som jag skrev ganska dyra så en billigare lösning kan vara att regla upp väggarna och sätta isolering och framför detta så sätter du tex "högtalartyg" som är svart. **

Svar ovan i quoten.

Tack, då har jag lärt mig fel. Innebär det att det isf är bättre att montera mot den längsta väggen för att få högtalarna längre isär från varandra för en bättre ljudbild?

Här skulle jag vara försiktig. Detta beror helt på vilken spridning högtalarna har. Är de tex direktstrålande så kommer det att låta dåligt då ljudet kommer för långt bort och därmed blir ljudbilden inte rätt i förhållande till bilden på det du kollar på.

Såhär kan du tänka:
Speaker-arr-1.gif

"Dolby 5.1 design

5.1 surround design for critical listening. The Dolby 5.1 speaker placement, use a 30˚ from center for the front L/R placement and 110˚ from center for the rear L/R speakers. The distance between the center of the circle and the and the outside of the circle should be the optimal speaker/listener distance for the matched monitors.

This graphic shows a 5.1 surround monitoring design using a 110˚ placement for the back speakers. This placement of the rear speakers creates a larger optimal listing zone or sweet spot. The surround sound image created by the 5 surrounding loudspeakers will be accurate any where in the sweet spot."

Jag hade en 7.2-uppsättning hemma hos mig och hade 4st dipoler bak då bakväggen låg ganska nära soffan och på det sättet fick jag ganska stor ljudbild även bak.

250780_2.jpg

Så lite.
Idealiskt ska du ha högtalarna på kortändan (förutsatt att vinkeln inte blir mindre än 30 grader då).

Har någon erfarenhet av Harman Kardons Citation-serie? Står i valet och kvalet att antingen slå till på två stycken Citation One eller en Citation 300, alternativt köra på en Sonos Play3 som jag såg Elgiganten fortfarande hade i lager. Fördelar/nackdelar? Det kanske inte är optimalt att köpa en Play3 som har några år på nacken och som dessutom utgått ur sortimentet? Finns det andra vassa alternativ för ca 4k?

Har någon erfarenhet av Harman Kardons Citation-serie? Står i valet och kvalet att antingen slå till på två stycken Citation One eller en Citation 300, alternativt köra på en Sonos Play3 som jag såg Elgiganten fortfarande hade i lager. Fördelar/nackdelar? Det kanske inte är optimalt att köpa en Play3 som har några år på nacken och som dessutom utgått ur sortimentet? Finns det andra vassa alternativ för ca 4k?
Ingen aning om HKs ny citationserie tyvärr. Känns dock lite som att HK besudlat sitt arv lite. Har erfarenhet av dessa som var jäkligt coola.

Tror inte man kunde köpa dessa på Elgiganten...
Screenshot_20190807-084759_Samsung Internet.jpg

Ingen aning om HKs ny citationserie tyvärr. Känns dock lite som att HK besudlat sitt arv lite. Har erfarenhet av dessa som var jäkligt coola.

Tror inte man kunde köpa dessa på Elgiganten...
Screenshot_20190807-084759_Samsung Internet.jpg
Hehe det första jag tänkte på också (gamla H/K).

Hade ju varit något, men det får bli i framtiden. Just nu är det bara en studentkvart som ska fyllas med ljud och då känns vintagesystem som lite overkill :)

Hade ju varit något, men det får bli i framtiden. Just nu är det bara en studentkvart som ska fyllas med ljud och då känns vintagesystem som lite overkill :)
Självklart, den kan säkert vara bra för ändamålet. Menar bara att det är tråkigt att våldföra sig på sitt arv sådär :).

Självklart, den kan säkert vara bra för ändamålet. Menar bara att det är tråkigt att våldföra sig på sitt arv sådär :).
Helt med på det! Besitter du, eller någon annan självklart, några Sonoskunskaper? Är det dumsnålt att hugga Play 3 som är äldre när play 5 finns, dessutom i gen 2?

Fyndat sovrumsanläggning :) Linn Classik Movie Di, komplett hembio/Hifi-system i en låda. Spelar CD/DVD, bra radio och såväl analoga som digitala (2 optiska) ingångar och med 5 st 75W slutsteg. Låter löjligt bra för pengarna, betalade 1800:- Den hackar lite på DVD men CD fungerar perfekt, kanske rengöring hjälper eller så är lasern på upphällning? Den här lilla lådan kostade över 30K för 15 år sedan.
ABDF723A-9097-4712-B783-2CCA44D200DB.jpeg

Fyndat sovrumsanläggning :) Linn Classik Movie Di, komplett hembio/Hifi-system i en låda. Spelar CD/DVD, bra radio och såväl analoga som digitala (2 optiska) ingångar och med 5 st 75W slutsteg. Låter löjligt bra för pengarna, betalade 1800:- Den hackar lite på DVD men CD fungerar perfekt, kanske rengöring hjälper eller så är lasern på upphällning? Den här lilla lådan kostade över 30K för 15 år sedan.
ABDF723A-9097-4712-B783-2CCA44D200DB.jpeg
Grattis, sjukt fin!

Kan man få svensk röstsyrning osv?
Vill typ kunna sägs. Spela den låten på Spotify utan att använda telefonen så barn kan slippa telefonen

Har förövrigt uppgraderat till ett par zensor 3 från zensor 1.
Vart bra.
20190803_122723.jpg
Ganska säker på att de inte har inbyggd röststyrning. Köper du en beam eller play one så är det inbyggt. Men jag köpt några echo dots som man kopplar ihop med Sonos så jag kan göra precis det du säger ”Alexa, next” eller ”alexa, play ***” funkar väldigt bra! Och detta bör gå att göra om du köper Ikeas grejer :)
74E40008-0F21-4E7B-A53B-0A11E606DEFC.jpeg

Det tog emot att byta ut min samsung soundbar mot lite dyrare Sonos playbar & sub men satan vilket bra ljud de levererar! Subben är helt galen :D
Fått en helt annan kärlek till musik. Nu kan jag bara sitta i soffan och lyssna på musik och njuta, inget jag gjorde tidigare. Inte bra om man ska börja grotta ner sig i ljud nu också :rolleyes:
1407C4FE-2BE9-48E8-ABE3-0FAD66B1B326.jpeg

Ganska säker på att de inte har inbyggd röststyrning. Köper du en beam eller play one så är det inbyggt. Men jag köpt några echo dots som man kopplar ihop med Sonos så jag kan göra precis det du säger ”Alexa, next” eller ”alexa, play ***” funkar väldigt bra! Och detta bör gå att göra om du köper Ikeas grejer :)
74E40008-0F21-4E7B-A53B-0A11E606DEFC.jpeg
Tack. Mem köpte en google home så det löste sig.

Tillbaka
Topp