• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Men hur pass mycket sämre är då PX jämfört BOSE och Sony avseende brusreduceringen? Det är nästan det viktigaste för mig, men jag kommer inte röra mig i speciellt stökiga miljöer utan det är mest i hemmet samt kontorsmiljö, promenad osv. En och annan flygresa såklart men det är inte huvudsysslan direkt.
Jag skulle inte nödvändigtvis beskriva PX ANC som sämre, bara annorlunda. Du slipper den känsla av tryck som många upplever med Bose, och ljudet med ANC på är något bättre. Men det är inte samma känsla av att befinna sig i en bubbla.

Nu är det här väl inte direkt fin-HiFi men kanske ändå finns några med koll.

Vilka är dom "bästa" lurarna med brusreducering? Användningsområde är lyssna på podcasts, lyssna på TV via apple-TV, lite musik och så absolut tystnad vid typ avslappning. Tänkte köpa BOSE QC 35 ii men lessnade då jag såg att de gått upp typ 500 spänn senaste veckan.
Nu blev jag nyfiken, går det alltså att lyssna på tv-ljudet via en AppleTV till ett par trådlösa hörlurar..?

Nu är det här väl inte direkt fin-HiFi men kanske ändå finns några med koll.

Vilka är dom "bästa" lurarna med brusreducering? Användningsområde är lyssna på podcasts, lyssna på TV via apple-TV, lite musik och så absolut tystnad vid typ avslappning. Tänkte köpa BOSE QC 35 ii men lessnade då jag såg att de gått upp typ 500 spänn senaste veckan.
Ingen egen erfarenhet men Sony wh-1000xm3 brukar väl anses bäst. :)

Tänkte söka lite råd om lämplig förstärkare med stöd för streaming via wifi/Bluetooth.

Har ett par monitor audio Gs10 som är riktigt bra men jag vill ha en nätt stärkare med vettig styrka till dessa, gärna med RIAA-steg inbyggt.
Prisklass: upp till 10K, kan sträcka mig högre för rätt produkt.

Kandidaterna är just nu:

Denon AMP1 ca 5K
NAD C338 ca 7K
Rotel A12 ca 9K
NAD C368 ca 10K

Lutar lite svagt mot Denon då den på pappret passar väl och är ganska billig.
Tyvärr ingen pre-out, samma med den billigare NADen.

NAD C368 är ordentligt utbyggbar med moduler och har dessutom pre-out men saknar USB som standard. Modulerna kostar också en bra slant.

Rotel A12 tycker jag är snyggast, den stödjer inte några moduler och är specad till endast 2x60 kontra 2x80 för den dyrare NADen. Den har dock pre-out och USB.

Alla har Bluetooth och RIAA.

Är det någon annan produkt jag borde kolla på? Är det någon här som har erfarenhet av någon av dessa?

Tänkte söka lite råd om lämplig förstärkare med stöd för streaming via wifi/Bluetooth.

Har ett par monitor audio Gs10 som är riktigt bra men jag vill ha en nätt stärkare med vettig styrka till dessa, gärna med RIAA-steg inbyggt.

Kandidaterna är just nu:

Denon AMP1 ca 5K
NAD C338 ca 7K
Rotel A12 ca 9K
NAD C368 ca 10K

NAD C368 är ordentligt utbyggbar med moduler och har dessutom pre-out men saknar USB som standard. Modulerna kostar också en bra slant.

Rotel A12 tycker jag är snyggast, den stödjer inte några moduler och är specad till endast 2x60 kontra 2x80 för den dyrare NADen. Den har dock pre-out och USB.

Är det någon annan produkt jag borde kolla på? Är det någon här som har erfarenhet av någon av dessa?
Viktigast är ju hur dom spelar med dina högtalare.
Ta med dom o prova :)

Ja, I ett tidigare liv kanske jag skulle kunnat göra det. Nu får jag nöja mig med att killgissa.
jag förstår, verkligen är ju så.
Jag vet inte hur dina högtalare låter, men NAD har ju en tendens att spela lite burrigt enligt mina erfarenheter.
Cambridge är en riktig favorit hos mig iaf, underbara stärkare som ger krispigt ljud,
Jag hade satsat på Rotel av dom du listat.

jag förstår, verkligen är ju så.
Jag vet inte hur dina högtalare låter, men NAD har ju en tendens att spela lite burrigt enligt mina erfarenheter.
Cambridge är en riktig favorit hos mig iaf, underbara stärkare som ger krispigt ljud,
Jag hade satsat på Rotel av dom du listat.
Magkänslan säger också Rotel. Jag vill påstå att de har rykte som sig att vara strama, neutrala. Med högtalare som drar åt det basiga hållet (med underbar diskant) kanske inte NAD är rätt matchning.

Magkänslan säger också Rotel. Jag vill påstå att de har rykte som sig att vara strama, neutrala. Med högtalare som drar åt det basiga hållet (med underbar diskant) kanske inte NAD är rätt matchning.
precis, det är min erfarenhet iaf, att NAD kan göra det ännu mer basigt etc.
Men ge cambridge en chans, jag hade CXA60, provlyssnade den mot några mycket dyrare NAD, cambridge var renare och krispigare, dom i butiken höll med.

Kandidaterna är just nu:

Denon AMP1 ca 5K
NAD C338 ca 7K
Rotel A12 ca 9K
NAD C368 ca 10K

Har du kollat på Marantz?

precis, det är min erfarenhet iaf, att NAD kan göra det ännu mer basigt etc.
Men ge cambridge en chans, jag hade CXA60, provlyssnade den mot några mycket dyrare NAD, cambridge var renare och krispigare, dom i butiken höll med.
Cambridge är intressant, störande dock att Bluetooth inte är integrerat i cxa60 utan kostar en bra slant extra för en dongel.

@Scipio
Hade faktiskt en PM7003 tidigare. PM7005 som är en efterföljare verkar också ha Bluetooth. Eller hade du någon annan modell i åtanke?

Skall titta närmare på båda i vilket fall. Bra tips.

Cambridge är intressant, störande dock att Bluetooth inte är integrerat i cxa60 utan kostar en bra slant extra för en dongel.

@Scipio
Hade faktiskt en PM7003 tidigare. PM7005 som är en efterföljare verkar också ha Bluetooth. Eller hade du någon annan modell i åtanke?

Skit i Bluetooth, du lär inte använda det om du har andra alternativ.

@Scipio

Jag har själv en NA 7004 med en stereoförstärkare KI Pearl Lite som jag styr via fjärrkontrollen till min iMac. De senare modellerna har wifi vet jag. Det är bra grejer. De driver ett par Focal golvhögtalare. Jag känner mig mer bekväm med att kunna sköta allt från datorn. Av de du nämnde hade jag nog valt Rotel. Trots att jag själv är sugen på rörförstärkare som lyfter mellanregistret som inget annat.

Senast ändrad:
Jag har själv en NA 7004 med en stereoförstärkare KI Pearl Lite som jag styr via fjärrkontrollen till min iMac. De senare modellerna har wifi vet jag. Det är bra grejer. De driver ett par Focal golvhögtalare. Jag känner mig mer bekväm med att kunna sköta allt från datorn. Av de du nämnde hade jag nog valt Rotel. Trots att jag själv är sugen på rörförsärkare som lyfter mellanregistret som inget annat.

Ajaj! Hifinördarna få psykbryt!
Det ska inte lyftas något, det ska vara ofärgat.
Sen om man föredrar något annat så tycker man fel.
Rörförsäljare ger en liten mysfaktor i ljudet, men är som regel ganska distade. Men gillar man det så gillar man det.

Rörförsäljare ger en liten mysfaktor i ljudet, men är som regel ganska distade. Men gillar man det så gillar man det.
Jag ska lyssna mer och mer noga. Jag måste lyssna och höra om jag håller med dig:D. Jag håller på att damma av min gamla Technics skivspelare just nu efter att under några år fyllt på lagret med originalpressade LP-skivor. Jag har fått för mig att en rörförstärkare skulle gifta sig med vinylinspelningarna.

Jag använde nog "lyfta" fel. Alla förstärkare färgar väl ljudet på sitt sätt även om målet är neutralitet? Sång och texter är viktigt för mig så då väljer jag gärna en förstärkare som tycker likadant. Förstärkare som lyfter fram bas och trummor på bekostnad av att inte kunna höra texterna finns det för många av.

Jag använde nog "lyfta" fel. Alla förstärkare färgar väl ljudet på sitt sätt även om målet är neutralitet? Sång och texter är viktigt för mig så då väljer jag gärna en förstärkare som tycker likadant. Förstärkare som lyfter fram bas och trummor på bekostnad av att inte kunna höra texterna finns det för många av.

Veckans köptips för din del blir Neat Iota och Naim UnitiQute. Helt outstanding när det kommer till midbas och över. Saknar dock en del i de lägre registren.
Men det dessa saker gör bra, gör de så pass bra att man skiter i resten.

En annan förstärkare som jag gillar är Rega Brio. Fantastisk sak i den lägre prisklassen

Veckans köptips för din del blir Neat Iota och Naim UnitiQute. Helt outstanding när det kommer till midbas och över. Saknar dock en del i de lägre registren.
Men det dessa saker gör bra, gör de så pass bra att man skiter i resten.

En annan förstärkare som jag gillar är Rega Brio. Fantastisk sak i den lägre prisklassen
Tack för tipsen! Jag ska leta rätt på dem.

Allt är personlig tycke och smak, jag har kört igenom många högtalare och förstärkare under många många år, och i början så ville jag ha så "Ofärgat som möjligt" men det blir tbh sjukt tråkigt att lyssna på, en rörhäck kan göra guld för någon som vill ha det skoj när man lyssnar på musik, för det är vad jag tycker idag att det skall vara, roligt, inte analytiskt lyssnande, och när jag väl vill köra analytiskt så kör jag mina hörlurar och min hörlursförstärkare och Dac.

Testa dig en rörhäck @Scipio.

@ante_77 Det borde du också göra! :)

Allt är personlig tycke och smak, jag har kört igenom många högtalare och förstärkare under många många år, och i början så ville jag ha så "Ofärgat som möjligt" men det blir tbh sjukt tråkigt att lyssna på, en rörhäck kan göra guld för någon som vill ha det skoj när man lyssnar på musik, för det är vad jag tycker idag att det skall vara, roligt, inte analytiskt lyssnande, och när jag väl vill köra analytiskt så kör jag mina hörlurar och min hörlursförstärkare och Dac.

Testa dig en rörhäck @Scipio.

@ante_77 Det borde du också göra! :)

Jodå, jag har provat rörhäck. Om du hade läst klart mitt inlägg så kanske du hade förstått vad jag skrev dessutom.
Läser man mellan raderna så ser man alltså att jag har ett litet överskott på midbas och är absolut inte ofärgat.
Nu är det ju så att folk förknippar ofärgat med basfattigt, platt och tråkigt. Det är det inte. Möjligtvis kan inspelningen vara basfattig, platt och tråkig.
Som sagt, jag kör inte heller ofärgat här hemma och har ingen avsikt att göra det heller.

@Scipio

kommer du verkligen använda det ? jag undviker alltid det om jag kan.

Jodå, jag har provat rörhäck. Om du hade läst klart mitt inlägg så kanske du hade förstått vad jag skrev dessutom.
Läser man mellan raderna så ser man alltså att jag har ett litet överskott på midbas och är absolut inte ofärgat.
Nu är det ju så att folk förknippar ofärgat med basfattigt, platt och tråkigt. Det är det inte. Möjligtvis kan inspelningen vara basfattig, platt och tråkig.
Som sagt, jag kör inte heller ofärgat här hemma och har ingen avsikt att göra det heller.
Jag läste dina inlägg, hittar inte vart du säger detta, men jag är också relativt nyvaken så kan vara så att jag inte riktigt är tillräckligt observant, my bad isf :p

kommer du verkligen använda det ? jag undviker alltid det om jag kan.
Bluetooth känns smidigast och kräver inte stöd från Spotify eller apple. Vill jag skicka ljud från mobilen känns det enklast. Men jag tar gärna råd kring nätverksbaserade lösningar om det finns någon som funkar lika enkelt.
Har funderat på Yamaha R-N602 som har både Bluetooth och wifi. Vet dock inte om music cast är något att ha.

Bluetooth känns smidigast och kräver inte stöd från Spotify eller apple. Vill jag skicka ljud från mobilen känns det enklast. Men jag tar gärna råd kring nätverksbaserade lösningar om det finns någon som funkar lika enkelt.
Har funderat på Yamaha R-N602 som har både Bluetooth och wifi. Vet dock inte om music cast är något att ha.

Här hemma blir det stor skillnad på Spotify om jag streamar via BT eller använder inbyggd klient och styr med telefonen.
Det känns overkill att gå på en dyrare förstärkare för att den ska låta ”bättre” och sedan kör man med BT. Kanske senare versioner av BT är bättre än den jag sitter på, men det är helt klart ett tapp som man inte behöver vara en ”kritisk lyssnare” för att höra.

Här hemma blir det stor skillnad på Spotify om jag streamar via BT eller använder inbyggd klient och styr med telefonen.
Det känns overkill att gå på en dyrare förstärkare för att den ska låta ”bättre” och sedan kör man med BT. Kanske senare versioner av BT är bättre än den jag sitter på, men det är helt klart ett tapp som man inte behöver vara en ”kritisk lyssnare” för att höra.
Håller med dig i grunden, men det är riktigt, riktigt stor skillnad mellan olika BT-kodec. Kör t ex APT-X HD till mina B&W Px, det är klar skillnad mot lägre kodec.

Håller med dig i grunden, men det är riktigt, riktigt stor skillnad mellan olika BT-kodec. Kör t ex APT-X HD till mina B&W Px, det är klar skillnad mot lägre kodec.

Hur är skillnaden mellan APT-X HD och t.ex coax eller optisk?
Oavsett vilket så tycker jag att det är onödigt att lägga ner pengarna på den dyrare förstärkare om man primärt har tänkt köra BT.

Fair point, men jag skall inte bara lyssna via BT. Som det är nu lyssnar jag inte alls då min nuvarande stärkare inte har något streamingstöd.

Fair point, men jag skall inte bara lyssna via BT. Som det är nu lyssnar jag inte alls då min nuvarande stärkare inte har något streamingstöd.

Kanske en separat streamer?
Vad har du för någon förstärkare idag?

Själv kör jag relativt minimalistiskt.
Låter helt ok och fixar streaming på en del olika sätt.
Var har du musiken? CD, HD, Spotify, dator?
iPhone, android?

Kandidaterna är just nu:

Denon AMP1 ca 5K
NAD C338 ca 7K
Rotel A12 ca 9K
NAD C368 ca 10K

Yamaha wxc-50 och en xtz edge a-2 300?

Någon som lyssnat på sonance inbyggnadshögtalare? Funderar på vp82 och vp62r till köket.

Tillbaka
Topp