• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Vad använder du för försteg/högtalare? Hur upplever du det?
Primare är ju riktigt bra priser på nu för tiden så man får ju mycket för pengarna. Sist jag hade Primare var för 13 år sedan och då var det en SPA20:
bild

Jag var riktigt nöjd med den men den hade inga HDMI eller digitala ingångar om jag minns rätt.
Just nu kör jag min gamla AV receiver, en Marantz SR7005 och steget driver ett par Monitor Audio gs60. Tycker det funkar bra så här långt - mer tryck och kontroll på hög volym men jag skall som sagt ge det några dagar innan jag beslutar om steget skall få stanna eller om jag skall investera i en integrerad förstärkare.

Det känns dock svårt att hitta en med motsvarande funktioner och kraft som jag får med denna kombo. Jag kan ju på detta vis skjuta upp en stor investering och samtidigt få bra ljud under tiden.
När jag sen köper ett finare försteg kan jag både få balanserade in och utgångar samt diverse annat lull.

Det är en utmaning att hitta en förstärkare som är både stark, snygg, har RIAA och inte kostar en förmögenhet. Jag betalade 7K för denna A33.2 och för att få motsvarande spec behöver jag nog slanta uppemot 20, eller mer.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Intressant fråga ovan.

Är inte långt insatt i detta och kommer främst använda min setup för film. Har/hade bestämt mig för att köpa en Sony str-dn1080 reciever för att få tillgång till allt de senaste som filmvärlden bjuder på.

Men om man ska lyssna musik föredras ett slutsteg har jag förstått. Kommer den Sonyn jag kikat på gå att koppla ett slutsteg till om jag vill i framtiden?

Eller måste jag lätta mer på lädret och börja om mitt sökande nu?
Det är inte värt att kompromissa. Kör din Hemmabio enligt plan och om du sen kommer på att den inte duger för 2-kanal så tycker jag att du kollar upp en bra stereo vid sidan om. Rena bioförsteg är apdyra, men AV receivers med preout finns ju. Jag köpte min Marantz med tanken att kunna ha en hybrid men det blev aldrig av.
Dessutom är det svårt att lyssna på musik och kolla film samtidigt på samma anläggning :)
Nu har jag som sagt en ren stereo och en ren Hemmabio och det känns helrätt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz Du kan inte koppla ett slutsteg till DN1080. Den har ingen pre-out.
Däremot så ska du ju först och främst använda förstärkaren till film och då lär den funka bra. Den har ju också fått positiva omdömen för ljud i 2-kanal så det märker du först när du lyssnar på musik. Alla tycker ju olika om just ljud så har du tur så kanske du är nöjd.

Det blir ganska dyrt om du ska köpa ett försteg för hemmabio och stereo. Testa att söka på försteg för hemmabio så förstår du vad jag menar.
Det bästa du kan göra isåfall är att köpa DN1080 för hemmabio och om du inte blir nöjd så köper du en integrerad förstärkare för stereo.

En integrerad 2-kanalsförstärkare kan vara minst lika bra som för/slutsteg-kombination.
Allt handlar om hur mycket pengar man vill lägga... Som vanligt :)
Mm lite rörigt i skallen detta. Tänkte just om man skulle kika en 7.2 med pre-out för iaf frontar. T.ex denna https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receiver/293570-onkyo-tx-nr696/

Frågan är väl bara om den snackar bra med min Sony tv så man kan skippa fjärren till receivern för höja och sänka volymen.
Det är inte värt att kompromissa. Kör din Hemmabio enligt plan och om du sen kommer på att den inte duger för 2-kanal så tycker jag att du kollar upp en bra stereo vid sidan om. Rena bioförsteg är apdyra, men AV receivers med preout finns ju. Jag köpte min Marantz med tanken att kunna ha en hybrid men det blev aldrig av.
Dessutom är det svårt att lyssna på musik och kolla film samtidigt på samma anläggning :)
Nu har jag som sagt en ren stereo och en ren Hemmabio och det känns helrätt.
Förstår! Har inte plats eller budget för att köra dubbla system just nu så kikade just därför på möjligheten till att kunna utöka senare med onkyon länkad ovan.

Frontarna jag ska driva är dessa Sonus faber venere 2.5
Venere_2_5_White-1008x1024.jpg

Har även köpt matchande center.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@Nissenutz
Mitt förslag är att du sätter av en helg att testa. Köp Sonyn och den/de andra på Hembiobutiken, gör klart för dom att det är en av dom du ska behålla så du får bra input från dom. Prata med Chriss där, han är riktigt bra. Din budget för förstärkaren är ganska låg och du kommer inte att lyckas få en topphembio+stereo. Det krävs rätt många tusenlappar extra för det.
Men det kan ju vara så att du hittar en förstärkare som gör att kombon funkar tillräckligt bra för dig och då är det win win.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz
Mitt förslag är att du sätter av en helg att testa. Köp Sonyn och den/de andra på Hembiobutiken, gör klart för dom att det är en av dom du ska behålla så du får bra input från dom. Prata med Chriss där, han är riktigt bra. Din budget för förstärkaren är ganska låg och du kommer inte att lyckas få en topphembio+stereo. Det krävs rätt många tusenlappar extra för det.
Men det kan ju vara så att du hittar en förstärkare som gör att kombon funkar tillräckligt bra för dig och då är det win win.
Absolut. Medveten om att budgeten är låg men är också en glad amatör som vill åt instegsgrejer för att åtminstone få smaka på den goda frukten. Kommer jag vilja äta av den är jag medveten om att lädret behöver lätta rejält men då spelar det ingen roll vad jag köpt hittils :p

Har ju ändå suttit rätt nöjd med en 11år gammal 5.1 pioneer vsx-819h och ännu äldre AudioPro black diamond.

Får ringa hemmabiobutiken imorgon och prata lite :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
@Nissenutz
Kan inte uttala mig om Onkyon men jag kan inte tänka mig att du blir missnöjd om du kör den mot de där högtalarna och sedan adderar ett bra slutsteg längre fram.

Det är visserligen så att försteget sätter mycket av ljudkaraktären men det är nog den bästa kompromiss jag kan se för din del utan att du dubblar/tripplar pengarna för receivern.
Du får definitivt goda möjligheter att uppgradera och kanske knoppa av komponenter för en renodlad stereosetup längre fram.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ok! Hjälp mig här nu. Självklart ska jag kunna bygga ut senare så körde massa filter på prisjakt och landade i 6st. Varav de 2 billigaste är inom rimlig budget.

6k ish
*Yamaha rx-v685
*Marantz nr1608
8k ish
*Marantz sr5012
*Marantz nr1710 (tror jag, föll tydligen bort vid något filter, hmm..)

Vill att den ska snacka bra med min Sony TV (tänk en fjärr). Klara alla ljudformat inkl ATMOS och ha möjlighet till att koppla slutsteg på minst frontar. Funkar vilken som för mig tror ni?

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s422426330&catId=40&sort=price_include_shipping&direction=asc
 

Edin

Panerai
@Nissenutz
Kör med en Sona A1 TV och Sony 1080 receiver och de snackar hur bra som helst. Ända saken jag stör mig på (men inte orkat engagera mig i) är att ljudbilden ofta går över till stereo när man slår på TVn och då får byta till 5.1 lite då och då. Samma sak på landet där vi har nån billigare Sony TV (men samma årsmodell) med Android med och min gamla 1070 (för jag behövde ju givetvis nyare hemma än vad som ska finnas på landet :D ) ..
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz
Kör med en Sona A1 TV och Sony 1080 receiver och de snackar hur bra som helst. Ända saken jag stör mig på (men inte orkat engagera mig i) är att ljudbilden ofta går över till stereo när man slår på TVn och då får byta till 5.1 lite då och då. Samma sak på landet där vi har nån billigare Sony TV (men samma årsmodell) med Android med och min gamla 1070 (för jag behövde ju givetvis nyare hemma än vad som ska finnas på landet :D ) ..
Hmm, ja jag förutsätter ju att Sony str-dn1080 ska lira med min Sony TV från 2018.

Problemet var nu detta med att kunna koppla på ett slutsteg till frontarna. Ingen Sony som gör det.

Lutar åt Yamaha rx-v685 då den går att beställa hem från komplett med öppet köp i 60 dagar.

Den lämnar dessutom flest tusenlappar åt ett separat slutsteg till frontarna.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Samt en multifjärr kanske, så slipper du fundera på det :)
Men moderna (och omoderna) receivers brukar ju kunna gå att programmera fjärrkontrollen på.
Ja alltså det är inte ett krav att TV fjärren ska kunna styra volymen på receivern men visst hade det varit bekvämt :)

Kör allt mitt material från PC så TV'n står alltid redo på rätt källa när jag startar den. Mao jag använder idag den fjärren endast till AV och PÅ.

Sen receiverfjärren till höja och sänka volym.

Styr PC via trådlöst tangentbord inkl touchpad. Om ingen hindrar mig så köper jag nog Yamahan i dagarna. Skulle få låna ett slutsteg av en gammal bekant om jag ville för att testa :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Så vad tror vi om detta som jag har eller har på ingående:
Sonus faber venere 2.5
Sonus faber venere center
Äldre AudioPro image surround
Äldre AudioPro 1.35 subbas (10")

Driva med:
Ny 7.2 Yamahas rx-v685
+ något beggat stereoslutsteg i 4k klassen.

Kommer så småningom införskaffa några atmos-högtalare och montera i takhöjd ovanför frontarna
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Så vad tror vi om detta som jag har eller har på ingående:
Sonus faber venere 2.5
Sonus faber venere center
Äldre AudioPro image surround
Äldre AudioPro 1.35 subbas (10")

Driva med:
Ny 7.2 Yamahas rx-v685
+ något beggat stereoslutsteg i 4k klassen.

Kommer så småningom införskaffa några atmos-högtalare och montera i takhöjd ovanför frontarna
Det blir nog super.
Jag hade tagit Marantz NR1608 över Yamaha. Dels för att den har 7 Hdmi bak och dels för att den har trevligare design och nättare format. Den plus ett slutsteg skulle göra sig rätt bra storleksmässigt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det blir nog super.
Jag hade tagit Marantz NR1608 över Yamaha. Dels för att den har 7 Hdmi bak och dels för att den har trevligare design och nättare format. Den plus ett slutsteg skulle göra sig rätt bra storleksmässigt.
Jo och jag har även fått för mig att marantz ger mer välljud. Har nu dock kollat in denna då värre alltid är roligare :D
https://www.hifi-punkten.se/produkt.../biofoerstaerkare/marantz-sr-5013/?prisjakt=1

Jag menar, 6k eller 8k när man ändå är i farten. :hilarious: den bör väl vara en riktigt bra rackare? Där kan jag bygga ut allt till förbannelse senare om jag vill. Tillräckligt ny för att matcha resten av setupen också
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
@Nissenutz
Kör med en Sona A1 TV och Sony 1080 receiver och de snackar hur bra som helst. Ända saken jag stör mig på (men inte orkat engagera mig i) är att ljudbilden ofta går över till stereo när man slår på TVn och då får byta till 5.1 lite då och då. Samma sak på landet där vi har nån billigare Sony TV (men samma årsmodell) med Android med och min gamla 1070 (för jag behövde ju givetvis nyare hemma än vad som ska finnas på landet :D ) ..
Det är nog för att programmet sänds i stereo. Kör du 5.1 får du samma ljud i alla högtalare och ändå inget rikrigt surround.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jo och jag har även fått för mig att marantz ger mer välljud. Har nu dock kollat in denna då värre alltid är roligare :D
https://www.hifi-punkten.se/produkt.../biofoerstaerkare/marantz-sr-5013/?prisjakt=1

Jag menar, 6k eller 8k när man ändå är i farten. :hilarious: den bör väl vara en riktigt bra rackare? Där kan jag bygga ut allt till förbannelse senare om jag vill. Tillräckligt ny för att matcha resten av setupen också
Haha, sådär kan man hålla på.
Ja, klart bättre. Den skulle jag köpa.
Bra spec för pengarna, inte mycket att snacka om egentligen med de kriterier du har. Den extra effekten kan ju komma väl till pass för högtalarna du valt och med preout för alla kanaler så har du ju alla möjligheter att uppgradera effekten.
Om den är mer välljudande beror nog mycket på matchningen mot högtalarna skulle jag säga.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Haha, sådär kan man hålla på.
Ja, klart bättre. Den skulle jag köpa.
Bra spec för pengarna, inte mycket att snacka om egentligen med de kriterier du har. Den extra effekten kan ju komma väl till pass för högtalarna du valt och med preout för alla kanaler så har du ju alla möjligheter att uppgradera effekten.
Om den är mer välljudande beror nog mycket på matchningen mot högtalarna skulle jag säga.
Den känns väldigt lovande. Ska ringa butiken och fråga lite men blir nog en beställning i helgen :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Haha, sådär kan man hålla på.
Ja, klart bättre. Den skulle jag köpa.
Bra spec för pengarna, inte mycket att snacka om egentligen med de kriterier du har. Den extra effekten kan ju komma väl till pass för högtalarna du valt och med preout för alla kanaler så har du ju alla möjligheter att uppgradera effekten.
Om den är mer välljudande beror nog mycket på matchningen mot högtalarna skulle jag säga.
Beställd med lite tur. Ringde dom och det var sista exet 5013 till brapris sen var det nya 5014 som fanns.

Bara det att den sista 5013 var undanlagd åt kund men saknades lapp på lådan. De skulle återkomma och ringde 20min senare och sa att den legat där några dagar och ingen kund dykt upp.

Så nu är den min! :D
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Beställd med lite tur. Ringde dom och det var sista exet 5013 till brapris sen var det nya 5014 som fanns.
Bara det att den sista 5013 var undanlagd åt kund men saknades lapp på lådan. De skulle återkomma och ringde 20min senare och sa att den legat där några dagar och ingen kund dykt upp.

Så nu är den min! :D
Gött!
Hur mkt fick du ge för 5013?
Jag funderar på att byta ut min 5005 och en 5013 eller 5014, eller 601X för den delen hade varit kul att prova. Inte för att jag saknar nåt egentligen... :bag:
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Gött!
Hur mkt fick du ge för 5013?
Jag funderar på att byta ut min 5005 och en 5013 eller 5014, eller 601X för den delen hade varit kul att prova. Inte för att jag saknar nåt egentligen... :bag:
Bara att kika länken några inlägg upp. 7900kr :)

Rätt spännande att köpa frontar, center och receiver olyssnat men det blir nog bra :D
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@Nissenutz Grattis! Ett tips gällande högtalarna är att de kräver rätt mycket luft mellan bakvägg och högtalare så laborera med placeringen om du är missnöjd med ljudet. Det brukar vara framförallt basen som blir tråkig. Läste att det rekommenderades ca 70cm i en recension jag läste så börja med det.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
@Nissenutz Grattis! Ett tips gällande högtalarna är att de kräver rätt mycket luft mellan bakvägg och högtalare så laborera med placeringen om du är missnöjd med ljudet. Det brukar vara framförallt basen som blir tråkig. Läste att det rekommenderades ca 70cm i en recension jag läste så börja med det.
Tack! Men gisses jag kan inte flytta ut dom 70cm från väggen. Då är det nog snarare jag som får flytta ut :D

Iom att basreflexen går ut neråt på mina AudioPro köper jag resonemanget men de nya har ju basreflexen riktad framåt så där lär det väl inte spela någon större roll?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Beställd med lite tur. Ringde dom och det var sista exet 5013 till brapris sen var det nya 5014 som fanns.

Bara det att den sista 5013 var undanlagd åt kund men saknades lapp på lådan. De skulle återkomma och ringde 20min senare och sa att den legat där några dagar och ingen kund dykt upp.

Så nu är den min! :D
Vilket flyt! Gratulerar, jag tror du kommer blir riktigt nöjd med den.

Tack! Men gisses jag kan inte flytta ut dom 70cm från väggen. Då är det nog snarare jag som får flytta ut :D

Iom att basreflexen går ut neråt på mina AudioPro köper jag resonemanget men de nya har ju basreflexen riktad framåt så där lär det väl inte spela någon större roll?
Tyvärr finns det fler saker som dikterar placeringsbehov än basporten. Som nämndes tidigare finns det högtalare som är designade för att stå nära vägg och de som kräver utrymme. Du får laborera med placeringen bäst du kan :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@Nissenutz
Börja med att ställ dom så långt ut som det är möjligt, sen flyttar du dom inåt mot väggen och där det är acceptabelt och ser ok ut, där är bästa placeringen.
Akustik är ett helvete när man väl börjar :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vilket flyt! Gratulerar, jag tror du kommer blir riktigt nöjd med den.


Tyvärr finns det fler saker som dikterar placeringsbehov än basporten. Som nämndes tidigare finns det högtalare som är designade för att stå nära vägg och de som kräver utrymme. Du får laborera med placeringen bäst du kan :)
Har inte mkt spelrum på placering men lite fram och tillbaka går att flytta :)
@Nissenutz
Börja med att ställ dom så långt ut som det är möjligt, sen flyttar du dom inåt mot väggen och där det är acceptabelt och ser ok ut, där är bästa placeringen.
Akustik är ett helvete när man väl börjar :)
Hehe ja jag har förstått det.

Har precis nu börjat läsa på om bi-wire så blir att köpa lite mer högtalarkabel :p Tänkte undvika all "magi" när man kollar kablar på nätet. Behöver ca 10m allt som allt till frontar och center, tänkte köpa 4mm2. Behöver ju inte vara billigaste om det faktiskt försämrar motståndet men jag köper inte allt annat hokus pokus.

Tips?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är rätt nära att uppgradera mina Venere 2.5 till Olympica Nova II nu. Helt förälskad i utseendet dessutom

372472AE-2F2C-4AF3-9AEF-D6AD186850DE.jpeg


A5BCD6E2-0DD9-4B18-A623-BEDAE77AFA32.jpeg
Har inte mkt spelrum på placering men lite fram och tillbaka går att flytta :)

Hehe ja jag har förstått det.

Har precis nu börjat läsa på om bi-wire så blir att köpa lite mer högtalarkabel :p Tänkte undvika all "magi" när man kollar kablar på nätet. Behöver ca 10m allt som allt till frontar och center, tänkte köpa 4mm2. Behöver ju inte vara billigaste om det faktiskt försämrar motståndet men jag köper inte allt annat hokus pokus.

Tips?
4 mm2 låter bra. Biwire är.. Ja, du har säkert läst själv hur meningslöst det är :p
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
4 mm2 låter bra. Biwire är.. Ja, du har säkert läst själv hur meningslöst det är :p
Hehe jo man kan läsa allt till förbannelse så jag kör nog singel. Men jag köper att man bör byta ut bläcken mellan terminalerna mot högtalarkabel.

Att koppla kablarna på HF terminalerna vet jag inte om de gör skillnad men det är ju gratis så why not.

Innan jag köper atmos-högtalare så kommer jag ju ha 2 kanaler lediga på marantzen. Så skulle kunna bi-ampa frontarna då. Tror jag iaf?

10m av denna blir inte så dyrt.
https://www.ljudfokus.se/sv/artikla...MIsaXXkN7v5QIVFsayCh3OdgwOEAQYCiABEgJPA_D_BwE
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hehe jo man kan läsa allt till förbannelse så jag kör nog singel. Men jag köper att man bör byta ut bläcken mellan terminalerna mot högtalarkabel.

Att koppla kablarna på HF terminalerna vet jag inte om de gör skillnad men det är ju gratis så why not.

Innan jag köper atmos-högtalare så kommer jag ju ha 2 kanaler lediga på marantzen. Så skulle kunna bi-ampa frontarna då. Tror jag iaf?

10m av denna blir inte så dyrt.
https://www.ljudfokus.se/sv/artikla...MIsaXXkN7v5QIVFsayCh3OdgwOEAQYCiABEgJPA_D_BwE
Om du vill byta blecken mellan HF och LF terminalerna så gör det, men jag ser verkligen ingen poäng med det. Inte heller lär det spela någon roll vilka terminaler du använder.
Kabeln du länkade passar bra, men personligen skulle jag försöka hitta färdigterminerade längder med spadar eller bananer då det blir snyggt och man slipper mekande. Dock lär det kosta 4-500 per längd så det är ju en prisfråga. Samtidigt kostar banankontakter en slant också så skillnaden blir kanske inte så stor om du inte redan har kontakter. D

Bi-amping förhåller jag mig skeptisk till, och många andra med mig.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
@Nissenutz Jag köpte Supra på lösmetet till mina bakhögtalare och har använt de finare XLR-kablarna från Supra och har alltid varit nöjd.
Skillnaden mellan kablar kan vara stor, men det du kan tänka på är de olika materialen, de finns ju tex i koppar och silver.
Jag upplevde väldigt stor skillnad på kablar till mina Martin Logan elektrostater, men inte samma skillnad till vanliga traditonella kablar.

Fördelen om du kan bi-ampa fronterna är att du bör testa det. Tycker du det låter bättre så kör, märker du ingen skillnad så kan du köra också. Bättre att använda alla kretsarna än att ha dom utan belastning.
 
Topp