• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Har en gammal Pioneer SA-6200 som köptes ny av min morbror ~1975. För närvarande driver den några gamla Olle Mirsch. Har planer på att bygga egna lådor kring SEAS bredbandselement eller liknande under nästa år. Har också haft tankar på att köpa nytt, men har svårt att slita mig från det varma härliga ljudet från de äldre förstärkarna. Bild från förra vintern. Har tyvärr inte kvar Scotthögtalarna.

46461122172_d0a37ca63c_h.jpg
Snyggt.

Har en gammal Pioneer SA-6200 som köptes ny av min morbror ~1975. För närvarande driver den några gamla Olle Mirsch. Har planer på att bygga egna lådor kring SEAS bredbandselement eller liknande under nästa år. Har också haft tankar på att köpa nytt, men har svårt att slita mig från det varma härliga ljudet från de äldre förstärkarna. Bild från förra vintern. Har tyvärr inte kvar Scotthögtalarna.

Fin lampa också, även om det är en annan tråd.

Väldigt stiligt! Vintage men ändå väldigt modern look.

Är dåligt insatt på ljud men fick lampan som ikea och sonos har tagit fram tillsammans.

läst lite recensioner men vad säger ni här? Bra eller dåligt?

Är dåligt insatt på ljud men fick lampan som ikea och sonos har tagit fram tillsammans.

läst lite recensioner men vad säger ni här? Bra eller dåligt?
Jag tycker den låter helt ok. Klart bättre än de mindre högtalarna IKEA säljer.
Enda nackdelen är att det är en Lampa, så det kan vara en lite större utmaning att placera den optimalt ljudmässigt.
Äger dock ingen, har bara provlyssnat på IKEA.

Nja, det finns nog en massa som kan trolla till det innan det når porten, så det kan nog säkert göra skillnad, speciellt om datorns ljudkort går in och fingrar.
Om datorns ljudkort går in och fingrar i det hela vet jag dock inte.
Men man bör väll inte använda datorns ljudkort när man kör usb in i en dac?

Nja, det finns nog en massa som kan trolla till det innan det når porten, så det kan nog säkert göra skillnad, speciellt om datorns ljudkort går in och fingrar.
Om datorns ljudkort går in och fingrar i det hela vet jag dock inte.
Nu vet jag inte vad du pratar om riktigt. USB går inte via ljudkortet. Skickar man ljud över USB till en DAC så är DAC:en ljudkort.
Det som kan påverka är om porten eller kabeln är defekt så att det blir dataförlust. Eventuellt kan DAC:en kompensera för bortfall men det mest troliga är att man får ljudartefakter eller inget ljud alls om det är fallet.

Men man bör väll inte använda datorns ljudkort när man kör usb in i en dac?

Nej, det bör vara oförvanskad signal.
Om det sedan är det, kan ju vara svårt att styra själv.
Men...
Själv upplever jag skillnad om jag matar musik från en HP eller Mac, till Mac’ens fördel. Kanske placebo, men jag har inte gjort blindtestet.

Nu vet jag inte vad du pratar om riktigt. USB går inte via ljudkortet. Skickar man ljud över USB till en DAC så är DAC:en ljudkort.
Det som kan påverka är om porten eller kabeln är defekt så att det blir dataförlust. Eventuellt kan DAC:en kompensera för bortfall men det mest troliga är att man får ljudartefakter eller inget ljud alls om det är fallet.

Ja, det borde vara så. Om det är så fullt ut vet jag inte. Kanske har med uppspelaren att göra.

Nej, det bör vara oförvanskad signal.
Om det sedan är det, kan ju vara svårt att styra själv.
Men...
Själv upplever jag skillnad om jag matar musik från en HP eller Mac, till Mac’ens fördel. Kanske placebo, men jag har inte gjort blindtestet.
Ganska definitivt placebo, men visst kan ljudspelaren ha viss påverkan om den filtrerar eller avkoda komprimerade format annorlunda. Lossless bör låta exakt samma och tidal/Spotify lär koda av likadant på. Mac/PC

Ganska definitivt placebo, men visst kan ljudspelaren ha viss påverkan om den filtrerar eller avkoda komprimerade format annorlunda. Lossless bör låta exakt samma och tidal/Spotify lär koda av likadant på. Mac/PC
Kanske har med samplingsfrekvensen att göra. 44.1 eller annat som säkert kan ställas in.
Du kan nog ge en bättre analys om det

Ja, dock så hör jag ganska stor skillnad.
Om det går att höja volymen via datorn så bör det vara möjlighet till påverkan.
Men som sagt, det är inga fakta jag presenterar och jag tycker inte att jag har framställt det som fakta heller.
Nä, killgissa var en överdrift får jag hålla med om. Vill dock påpeka att volymkontroll på en digital signal inte alls behöver innebära påverkan på ljudsignalen. Med analog signal är det definitivt så dock.

Kanske har med samplingsfrekvensen att göra. 44.1 eller annat som säkert kan ställas in.
Du kan nog ge en bättre analys om det
Jag förutsätter att det är samma signal till DAC:en om det skall vara en rättvis jämförelse. Annars är det inte Mac vs pc eller pc vs pc utan 44/16 vs 96/24 (till exempel).

Tillbaka
Topp