Det ser ju väldigt kalt ut runt dina prylar så lite tyger och nåt som dämpar en del hade säkert hjälpt. Har du nån madrass kan du prova att ställa upp bakom högtalarna bara för att kolla vilken effekt det har. Gör som du skrev att du provar när du är ensam hemma nån kväll eller så!
Mattor är också bra, och det kan tom hjälpa mer att lägga mattor längs med väggarna, än att ha matta mitt på golvet.
I mitt fall så försökte jag läsa på en del om akustikåtgärder, men jag gav till slut upp och anlitade en akustiker som fick komma och räkna och rita upp mitt rum med "rätt" åtgärder för att få ordning på akustiken. Det slutade med tjocka absorbenter bakom högtalarna, och mellan högtalare och sidoväggarna. Jag har två soffor bakom varandra och den bakre står på ett podium som dessutom fungerar som en öppen basabsorbent. I bakre hörnen har byggt jag en sorts spaltabsorbenter fyllda med isolering, och sist men inte minst ligger det en tjock heltäckningsmatta i rummet.
Nu har jag ynnesten att ha ett rum bara för teve/film/musik och dessutom en härlig fru som låter mig hållas. Det fungerar som familjens huvudteverum, så alla får njuta av riktigt bra ljud och det är alltså inte bara till för mig själv. Ofta när vi har middagar med vänner eller liknande så brukar det sluta med att vi sitter i ljudrummet och pratar och lyssnar på musik - det är riktigt trevligt. Direkt när man kommer in i rummet så kommer ett lugn över en eftersom rummet är så tyst. Det är alltså inte bara musik och film som låter bra, utan akustiken gör ju även att ett vanligt samtal blir liksom bekvämare.
Förr höll även jag på och bytte kablar och drömde om nya ljudprylar hela tiden, men sedan jag fick till mitt rum så är den jakten inte längre intressant. Att fixa till akustiken gör så otroligt mycket för hela upplevelsen, så det är nåt som alla som är intresserade av god återgivning borde prioritera lite högre tycker jag. Om man har möjligheten alltså. Jag menar inte att man måste göra så mycket som jag har gjort, men även små åtgärder åt rätt håll gör ofta mycket mer än att byta tex förstärkare eller kablar eller vad det nu kan vara. Ett par schyssta högtalare med adekvat drivning räcker långt ihop med lite tänk på akustiken.