• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Haha jag gillar hur tipser låter här i tråden. Halva kampen med att få till bra placering är att få chefen nöjd/ovetandes :D

När jag senast bytte golvare räknade jag med att det skulle passera obemärkt med ungefär samma storlek (+ 10 cm..) och samma vita högglans men se det märkte hon minsann. Fast hon gnällde inte för det. Underbara kvinna!
Däremot var hon chanslös att märka när den här ersatte den förra som hade hälften av effekten. De är identiska på utsidan. :D
2-kanaligt är livet ❤️

166A874F-7AC2-4E11-A044-B1BE2C588D88.jpeg

När jag senast bytte golvare räknade jag med att det skulle passera obemärkt med ungefär samma storlek (+ 10 cm..) och samma vita högglans men se det märkte hon minsann. Fast hon gnällde inte för det. Underbara kvinna!
Däremot var hon chanslös att märka när den här ersatte den förra som hade hälften av effekten. De är identiska på utsidan. :D
2-kanaligt är livet ❤️

Väldigt snygg maskin! Min reciever gnälls det inte heller över. Den är också lika stor till utsidan men 635w istället för 235 :) sen är de undangömda i TV-bänken också. Vilket även ett stereoslutsteg ska kunna gömmas där inne.

Passade på att smyga ut frontarna igår så toppen är 15cm från väggen medan hon pluggade och samtidigt pynta hela vardagsrummet. Hon har inte märkt någonting ännu :D

Väldigt snygg maskin! Min reciever gnälls det inte heller över. Den är också lika stor till utsidan men 635w istället för 235 :) sen är de undangömda i TV-bänken också. Vilket även ett stereoslutsteg ska kunna gömmas där inne.

Passade på att smyga ut frontarna igår så toppen är 15cm från väggen medan hon pluggade och samtidigt pynta hela vardagsrummet. Hon har inte märkt någonting ännu :D
Gjorde det skillnad i ljud?

Har inte riktigt hunnit lyssna ordentligt. Behöver antagligen ha tid själv hemma och lyssna. Pausa musiken, flytta, lyssna, upprepa.
Man måste gå systematiskt tillväga för att hitta bästa högtalarplacering. Börja intill väggen och flytta säg 4cm i taget utåt och det gör man så länge man hör förbättringar. När man hör en försämring så backar man samma 4cm och tar det i mindre steg, säg 2cm. Sen kan man gå ned 1cm flyttningar. Sen är det ju som så att förflyttningar i sidled också gör skillnad.
Det här är ju enkelt i teorin men inte alltid i praktiken. Saker som golvets ojämnheter gör att man kanske måste justera fötterna efter varje förflyttning.

2-kanaligt är livet ❤️

Kul! Dålig koll på det märket men verkar vara en Ice power historia?

Kul! Dålig koll på det märket men verkar vara en Ice power historia?

Ja, det stämmer att man tryckt i class D ICEpowermoduler. Resulterar i kraft en masse! När jag första gången hörde märket för snart tre år sedan blev jag fullständigt golvad. Maken till dynamik, detaljrikedom och total kontroll över hela registret fick jag ju bara inte gå miste om. Den har dessutom alla ingångar jag behöver och ett i mina ögon extremt snyggt utförande. Sparsmakat och elegant. Affär gjordes på studs. Peachtree Audio gör helt klart något av det främsta som går att finna för pengarna, och frågan är om jag ens kan påminna mig om att jag hört något annat leverera bättre ljud, oavsett prisklass som jag lyssnat till. Det var iofs ganska många år sedan när jag sprang hos Best Sound var och varannan vecka och åkte hem med Rotel Michi, Meridian, Micromega, TAG McLaren, Perregaux och annat i bilen för att låna hem över helgen. Jag kände personalen bra och de ville att jag skulle lyssna i min hemmiljö. Bästa försäljningsknepet :greedy:. Inte sällan blev också lånen kvar hemma och jag åkte tillbaka med min förra apparat som inbyte. Jag var fast i uppgraderingshjulet och det kände herrarna på Best Sound mycket väl till :D . Sedan gick intresset i träda när ungar kom in i bilden och när de var som yngst.
Men jag har sedan ett antal år konsoliderat och skalat ner. Är personligen less på drösvis med jättestora svarta eller silverfärgade enheter. Har nu en enda (inte helt sant, jag har vinylsvarv och streamer också) snygg enhet som är makalöst kompetent och kapabel. Jag har verkligen inte hört ”allt”, men ganska mycket ändå, och jag är sjukt nöjd med min Peachtree Nova. Each to their own, som vanligt i HiFi-sammanhang.

Senast ändrad:
Man måste gå systematiskt tillväga för att hitta bästa högtalarplacering. Börja intill väggen och flytta säg 4cm i taget utåt och det gör man så länge man hör förbättringar. När man hör en försämring så backar man samma 4cm och tar det i mindre steg, säg 2cm. Sen kan man gå ned 1cm flyttningar. Sen är det ju som så att förflyttningar i sidled också gör skillnad.
Det här är ju enkelt i teorin men inte alltid i praktiken. Saker som golvets ojämnheter gör att man kanske måste justera fötterna efter varje förflyttning.
Som för många andra kommer det in vissa begränsningar i placering för mig. Inte fysiska utan snarare praktiska/estetiska. Kan absolut dra ut dom 1m från väggen men då står de mitt emellan vardagsrumsbord och vägg. Mao mitt i "gångstråket".

Har de nu så långt ut att de passar bra med det praktiska. Längre ut och det börjar bli tveksamt på den praktiska biten.

Men ska för experimentets skull nångång om man lyckas vara hemma själv prova att flytta de bakåt för att lyssna om jag hör en försämring.

Blir alltid en viss kompromiss eftersom vi inte bor jättestort eller har ett rum som kan vara dedikerat för ljud.

Hur har ni gjort med väggarna hemma? Har ni gjort någonting speciellt för akustiken i form av dämpande plattor? Om det finns snygga diskreta sådana kanske de kan gå in hemma.

Svärfar kom förbi och jag har spelar lite låtar för honom nu. Spelade lite allt möjligt och han tyckte det lät väldigt bra. Men när jag drog på några låtar han känner igen och gillar: Eagles - Hotel California och Toto - Rosanna

Svärfar:Oj! såhär har jag aldrig hört låtarna förut!

:)

@Nissenutz det finns väl ingen anledning att tro att du skulle hamna på 1m från väggen. Testa enligt beskriven metod, vinkla in dom testar man sist.
Textiler är alltid bra, julgardiner har du väl fått upp nu ? En matta framför har vi avhandlat... sen, högra högtalaren inne i hörnet känns lite tveksamt. Om man kunde få in hela alltet nån bit.

Testade en annan kul grej idag jag lånade. http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml
Den mäter upp hur ljudet beter sig och gör korrigeringar efter vad som kan förbättras. Just nu har jag ingen ”huvudanläggning” så fick testa det i min mancave. Jag har lagt noll krut på akustisken där än(klinkers utan matta och tomma väggar då det är nybyggt).
Det var ganska oväntat hur den fick basen så tight. Buchardt klarar ner till 35hz enligt mätning men tidigare har det var ganska bullrig bas. Efter justering så blev den jäkligt tight och snabb. Trodde inte det kunde göra så stor skillnad alls.

Testade en annan kul grej idag jag lånade. http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml
Den mäter upp hur ljudet beter sig och gör korrigeringar efter vad som kan förbättras. Just nu har jag ingen ”huvudanläggning” så fick testa det i min mancave. Jag har lagt noll krut på akustisken där än(klinkers utan matta och tomma väggar då det är nybyggt).
Det var ganska oväntat hur den fick basen så tight. Buchardt klarar ner till 35hz enligt mätning men tidigare har det var ganska bullrig bas. Efter justering så blev den jäkligt tight och snabb. Trodde inte det kunde göra så stor skillnad alls.
Jag har https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/equalizer/170670-dspeaker-anti-mode-8033cinema/ i filmrummet fantastisk liten grej.

• Like
Reactions: par
Hur har ni gjort med väggarna hemma? Har ni gjort någonting speciellt för akustiken i form av dämpande plattor? Om det finns snygga diskreta sådana kanske de kan gå in hemma.

Svärfar kom förbi och jag har spelar lite låtar för honom nu. Spelade lite allt möjligt och han tyckte det lät väldigt bra. Men när jag drog på några låtar han känner igen och gillar: Eagles - Hotel California och Toto - Rosanna

Svärfar:Oj! såhär har jag aldrig hört låtarna förut!

:)
Det ser ju väldigt kalt ut runt dina prylar så lite tyger och nåt som dämpar en del hade säkert hjälpt. Har du nån madrass kan du prova att ställa upp bakom högtalarna bara för att kolla vilken effekt det har. Gör som du skrev att du provar när du är ensam hemma nån kväll eller så!
Mattor är också bra, och det kan tom hjälpa mer att lägga mattor längs med väggarna, än att ha matta mitt på golvet.
I mitt fall så försökte jag läsa på en del om akustikåtgärder, men jag gav till slut upp och anlitade en akustiker som fick komma och räkna och rita upp mitt rum med "rätt" åtgärder för att få ordning på akustiken. Det slutade med tjocka absorbenter bakom högtalarna, och mellan högtalare och sidoväggarna. Jag har två soffor bakom varandra och den bakre står på ett podium som dessutom fungerar som en öppen basabsorbent. I bakre hörnen har byggt jag en sorts spaltabsorbenter fyllda med isolering, och sist men inte minst ligger det en tjock heltäckningsmatta i rummet.
Nu har jag ynnesten att ha ett rum bara för teve/film/musik och dessutom en härlig fru som låter mig hållas. Det fungerar som familjens huvudteverum, så alla får njuta av riktigt bra ljud och det är alltså inte bara till för mig själv. Ofta när vi har middagar med vänner eller liknande så brukar det sluta med att vi sitter i ljudrummet och pratar och lyssnar på musik - det är riktigt trevligt. Direkt när man kommer in i rummet så kommer ett lugn över en eftersom rummet är så tyst. Det är alltså inte bara musik och film som låter bra, utan akustiken gör ju även att ett vanligt samtal blir liksom bekvämare.
Förr höll även jag på och bytte kablar och drömde om nya ljudprylar hela tiden, men sedan jag fick till mitt rum så är den jakten inte längre intressant. Att fixa till akustiken gör så otroligt mycket för hela upplevelsen, så det är nåt som alla som är intresserade av god återgivning borde prioritera lite högre tycker jag. Om man har möjligheten alltså. Jag menar inte att man måste göra så mycket som jag har gjort, men även små åtgärder åt rätt håll gör ofta mycket mer än att byta tex förstärkare eller kablar eller vad det nu kan vara. Ett par schyssta högtalare med adekvat drivning räcker långt ihop med lite tänk på akustiken.

@Nissenutz det finns väl ingen anledning att tro att du skulle hamna på 1m från väggen. Testa enligt beskriven metod, vinkla in dom testar man sist.
Textiler är alltid bra, julgardiner har du väl fått upp nu ? En matta framför har vi avhandlat... sen, högra högtalaren inne i hörnet känns lite tveksamt. Om man kunde få in hela alltet nån bit.
Ok, du menar alltså att jag borde testa att ha högtalarna riktade rakt och inte vinklade in mot mig?

Julgardiner uppe japp, men de hänger inte ner något nämnvärt.

Placeringen är rätt låst för mig dessvärre. Tvbänken är 180cm bred och den står nästan centrerat mot väggen. Det som inte kanske syns så väl är att ca 30cm från vänster front börjar hallen.

Så kort och gått är jag jäkligt låst i hur det ser ut och får jobba med mindre justering av frontar, toe in och ev dämpning.
Det ser ju väldigt kalt ut runt dina prylar så lite tyger och nåt som dämpar en del hade säkert hjälpt. Har du nån madrass kan du prova att ställa upp bakom högtalarna bara för att kolla vilken effekt det har. Gör som du skrev att du provar när du är ensam hemma nån kväll eller så!
Mattor är också bra, och det kan tom hjälpa mer att lägga mattor längs med väggarna, än att ha matta mitt på golvet.
I mitt fall så försökte jag läsa på en del om akustikåtgärder, men jag gav till slut upp och anlitade en akustiker som fick komma och räkna och rita upp mitt rum med "rätt" åtgärder för att få ordning på akustiken. Det slutade med tjocka absorbenter bakom högtalarna, och mellan högtalare och sidoväggarna. Jag har två soffor bakom varandra och den bakre står på ett podium som dessutom fungerar som en öppen basabsorbent. I bakre hörnen har byggt jag en sorts spaltabsorbenter fyllda med isolering, och sist men inte minst ligger det en tjock heltäckningsmatta i rummet.
Nu har jag ynnesten att ha ett rum bara för teve/film/musik och dessutom en härlig fru som låter mig hållas. Det fungerar som familjens huvudteverum, så alla får njuta av riktigt bra ljud och det är alltså inte bara till för mig själv. Ofta när vi har middagar med vänner eller liknande så brukar det sluta med att vi sitter i ljudrummet och pratar och lyssnar på musik - det är riktigt trevligt. Direkt när man kommer in i rummet så kommer ett lugn över en eftersom rummet är så tyst. Det är alltså inte bara musik och film som låter bra, utan akustiken gör ju även att ett vanligt samtal blir liksom bekvämare.
Förr höll även jag på och bytte kablar och drömde om nya ljudprylar hela tiden, men sedan jag fick till mitt rum så är den jakten inte längre intressant. Att fixa till akustiken gör så otroligt mycket för hela upplevelsen, så det är nåt som alla som är intresserade av god återgivning borde prioritera lite högre tycker jag. Om man har möjligheten alltså. Jag menar inte att man måste göra så mycket som jag har gjort, men även små åtgärder åt rätt håll gör ofta mycket mer än att byta tex förstärkare eller kablar eller vad det nu kan vara. Ett par schyssta högtalare med adekvat drivning räcker långt ihop med lite tänk på akustiken.
Gisses! Grattis får jag väl säga :) dagen vi köper större hus är det väl mest tänkt för att ev knodd nr2 ska få plats. Ska jag få ha biorum ska garanterat damen ha ett gym. Så helt plötsligt behöver vi 6 rum :hilarious:

Damen uppskattar ju ljudet också men är inte speciellt intresserad. Så har en fin balansgång att gå här.

Väggen som soffan står emot är helt körd då det är fönster precis hela vägen. Har en drös kuddar i den dock. Matta önskas men är inte en möjlighet de heller.

Att klämma dit vita ljudadsobenter bakom frontarna bör kunna få godkänt. Har även lovat sambon att snickra upp någon hylla ovanför TV'n så hon får upp lite prydnader. Detta ska då minska den plana väggytan att studsa ljud mot plus att Sambon bör bli mycket nöjd att det inte ser så kalt ut (jag med för den delen)

Hemma med sjuk dotter. Nu när hon sover kom jag på den perfekta grejen att göra hemma. Skruva loss alla gardinstänger och sätta dit möbeltassar bakom innan jag skruvade tillbaka dom igen. Sen luftvärmepumpen, elementen, väggklocka och dit med tassar under varenda blomkruka i vardagsrummet.

Blir intressant att dra på någon Disneyrulle när hon vaknar sen för att se om det skallrar mindre.

Har nämligen hört något oljud när subwoofern jobbat tungt.

@Nissenutz Haha, don't start! Det är nästan omöjligt att få det vibrationstyst hemma....
Hehe ja det verkar inte lätt. Har inte riktigt gått upp i samma volym som när jag hörde skvallret tydligt i vissa filmer men tror faktiskt de värsta försvann.

Framförallt minskade brummandet från värmepannan som fortplanta sig till elementet i vardagsrummet. Och elementet hade några lösa delar bakom som inte syntes som nu är tystade.

Tror faktiskt den lilla ansträngningen betalade sig rätt väl :)

Köpte mig ett par B&O H9i för några dagar sedan. Ska användas hemma samt till och från jobbet. Utseende samt att jag har bara B&O hemma nu som ljudsaker (förutom Google Nest Hub som köksradio) gjorde att jag valde dessa.

Känns hyfsat kvalitativa, bra ljud rent generellt - förvånad över att basen är så pass framträdande. Läste innan att noise-cancellingen gör att mellanregistret lider, men det är inget jag märkt av. Är uppenbarligen ingen finsmakare på det sättet.

Tycker att högsta volymen är lite lågt när man är ute och rör på sig. Hemma, i soffan, är det mer än tillräckligt. Finns det någon app där man kan öka högsta volymen? Vore smutt att kunna ha möjligheten.

Noise-cancellingen är bra, inte världsbäst, men bra.

Touchfunktionen på höger lur fungerar bra när det gäller höja sänka ljud, byta låt, men att sätta av och på ANC samt stänga av ljud genom att dra uppåt funkar bara 80% av gångerna. Men jag vänjer mig förhoppningsvis!

Nya inplastade svarta för 2 200 kr inklusive frakt kan man inte klaga på. Helt klart värt pengarna! Hade lite tur, hittade på blocket.

Fick hem mina Dynavoice Challenger M-65 EX V4 i veckan. Riktigt bra kvalitetsbygge. Valde ek. Ljudmässigt levererar dom också! Blir bara bättre ju mer man spelar. Var ett rejält upplyft för min anläggning. Ska fixa ljuddämpning mellan högtalare och golv så småningom.
20191213_175648.jpg
20191213_175620.jpg
20191213_175407.jpg

Fick hem mina Dynavoice Challenger M-65 EX V4 i veckan. Riktigt bra kvalitetsbygge. Valde ek. Ljudmässigt levererar dom också! Blir bara bättre ju mer man spelar. Var ett rejält upplyft för min anläggning. Ska fixa ljuddämpning mellan högtalare och golv så småningom.
20191213_175648.jpg
20191213_175620.jpg
20191213_175407.jpg
Jag blir glad ända in i innerörat av att se stora maffiga stereoanläggningar som dominerar vardagsrummet. Och dessutom en stabil knippe vinly. #fucklifestyle

Luxman L58A. Helt genomgånget alla transistorer bytta. Underbar vintage förstärkare.
C5894F9C-685B-4398-AB07-4E5A18AFF8B1.jpeg
Ja om folk förstod vad dom får för eminent kvalitet i Luxmans 60-70 talsstärkare... lyft på locket och njut av bygget. Byggda i en tid av vinyl och fina skivspelare som referens. Har några själv av dom bästa. Högklassig Hi FI. Man undrar varför folk lägger ner kopiösa pengar på moderna prylar, men vi är olika och det helt OK.

Jag blir glad ända in i innerörat av att se stora maffiga stereoanläggningar som dominerar vardagsrummet. Och dessutom en stabil knippe vinly. #fucklifestyle
Jo och det är en del av det estniska också med en anläggning. Blir mycket Mancave över det hela, sen på andra sidan dominerar en klockuppdragare på en skänk.
20191216_102913.jpg

Angående musiken uppskattar jag vinyl mest då jag älskar närvaron i ljudet det förmedlar, men blir ju ändå man kör digitalt mest pga smidigheten.

Har en gammal Pioneer SA-6200 som köptes ny av min morbror ~1975. För närvarande driver den några gamla Olle Mirsch. Har planer på att bygga egna lådor kring SEAS bredbandselement eller liknande under nästa år. Har också haft tankar på att köpa nytt, men har svårt att slita mig från det varma härliga ljudet från de äldre förstärkarna. Bild från förra vintern. Har tyvärr inte kvar Scotthögtalarna.

46461122172_d0a37ca63c_h.jpg

Tillbaka
Topp