• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Nä, killgissa var en överdrift får jag hålla med om. Vill dock påpeka att volymkontroll på en digital signal inte alls behöver innebära påverkan på ljudsignalen. Med analog signal är det definitivt så dock.

Behöver inte, nej. Jag förstår dock inte hur man kan förstärka en etta och en nolla utan att påverka signalen.

Jag förutsätter att det är samma signal till DAC:en om det skall vara en rättvis jämförelse. Annars är det inte Mac vs pc eller pc vs pc utan 44/16 vs 96/24 (till exempel).
Nu var det inte en Mac Vs PC. Det du säger är alltså att det kan vara skillnad om den ena datorn kör en ”sämre” samplingsfrekvens och vad mottagaren (DAC) har för möjligheter?

Behöver inte, nej. Jag förstår dock inte hur man kan förstärka en etta och en nolla utan att påverka signalen.
Ljudinformationen kommer ju ändå vara samma, det är DAC:ens utsignal (gain) som påverkas.
Nu var det inte en Mac Vs PC. Det du säger är alltså att det kan vara skillnad om den ena datorn kör en ”sämre” samplingsfrekvens och vad mottagaren (DAC) har för möjligheter?
I teorin ja. Har du en inspelning som är mastrad i 96/24 behöver den ju samplas ner om den skall gå ut som 44.1. Det kan ha påverkan jämfört med om den skickas ut oförändrad till DAC:en.
Alla någorlunda moderna DAC:ar lär stödja vanlig PCM upp till 96/24 eller 192/24

Kan det skiljar på två olika datorer som du matar in via usb i en dac? Bör inte vara skillnad väll?
Ja, det kan skilja. Här är lite intressant info:
Mestadels fokus på Mac mini men ganska matnyttigt ändå. En del om bitperfekt data m.m. (som kan skilja mellan datorer) Jag kör själv en Mac mini med Audiorvana: https://audirvana.com
med USB kabel till min DAC/försteg. Låter otroligt bra.

För övrigt väldigt mycket bra informativa videos här: https://www.youtube.com/user/sharanelani/videos

Vi behöver fler musiktips här!

hystar in en bunt till:

Toku - Monolake
I know what it’s like - Amanda Shires
When it’s my time - Imelda May
If you could read my mind - Diana Krall, Sarah McLachlan
Long after you’re gone - Chris Jones
Rooting for you - London Grammar
Born to die - Lana Del Rey
Angel - Massive Attack
Real high - Night Jewel
I feel it like you - Malia
Melancholia - Eva & Manu
Familiär - Agnes Obel
Powderfinger - Neil Young
I dare you - The xx
Angel dance - Robert Plant
Lovehate thing - Wale
Hot merchandise - Rodg
Silhouette - Birdy
I wouldn’t want to be like you - the Alan Parsons Project
Tin Pan alley - Stevie Ray Vaughan
A place nearby - Lene Marlin
Homesick - Dua Lipa
Take my hand - Dido
Daniel (Jesper S remix) - Max Elto
Sailing to Philadelphia - Mark Knopfler
It doesn’t matter - Alison Krauss
Breakers roar - Sturgill Simpson
Good to love - FKA Twigs
Sierra - Boz Scaggs

Senast ändrad:
Tänkte lägga in en reflektion ang varför vissa högtalare anses vara bättre till film eller musik. Oftast upplevs högtalare med hög känslighet fungera bättre till film då mindre kraft ger högre volym. Stabila watt kostar och ska man ha fem eller fler högtalare så drar det lätt iväg. Även en lätt avrullad diskant, klart mellanregister och djup bas brukar anses vara mer hembio än hi-fi.

Då var spellistan fixad enligt EssexX tips!
hystar in en bunt till:

Toku - Monolake
I know what it’s like - Amanda Shires
When it’s my time - Imelda May
If you could read my mind - Diana Krall, Sarah McLachlan
Long after you’re gone - Chris Jones
Rooting for you - London Grammar
Born to die - Lana Del Rey
Angel - Massive Attack
Real high - Night Jewel
I feel it like you - Malia
Melancholia - Eva & Manu
Familiär - Agnes Obel
Powderfinger - Neil Young
I dare you - The xx
Angel dance - Robert Plant
Lovehate thing - Wale
Hot merchandise - Rodg
Silhouette - Birdy
I wouldn’t want to be like you - the Alan Parsons Project
Tin Pan alley - Stevie Ray Vaughan
A place nearby - Lene Marlin
Homesick - Dua Lipa
Take my hand - Dido
Daniel (Jesper S remix) - Max Elto
Sailing to Philadelphia - Mark Knopfler
It doesn’t matter - Alison Krauss
Breakers roar - Sturgill Simpson
Good to love - FKA Twigs
Sierra - Boz Scaggs

Då var spellistan fixad enligt EssexX tips!

Bra där @PeterLu ! Om du inte såg de tidigare jag tipsade om så fyll på med dem också vetja

Kul, har en lång lista i Tidal som jag kort och gott kallar ”kvalitet”. Där finns både klassiker men också kanske en del oväntat. Jag kan ibland fnissa för mig själv över hur bra det låter vid de fåtal tillfällen när jag får njuta själv därhemma. Utan ungar och andra störande moment.
Annars lyssnar jag mycket på elektroniskt som Deadmau5 och Claptone och det innebär också att anläggningen får ”provtryckas” lite för att använda ett klockbegrepp. Låter också ofta förbluffande bra.
Några smakprov från Kvalitetslistan:

Hey now och Big picture m fl - London Grammar
Celestial Echo - Malia
Black tears - Imelda May
Take it back - Pink Floyd
Ride - Lana Del Rey
Include me out - Robyn
Adore you - NAO
Sweet old world och Goodbye m fl - Emmylou Harris
Fool for you - Cee-Lo Green
Morning - BecK
School - Supertramp
Sun comes up, it’s Tuesday morning - Cowboy Junkies
Pain och Thinking of a place - The War on Drugs
Three wishes - Roger Waters
River in the rain - Alison Krauss
Learn to be still - Eagles
My rival - Steely Dan
Cleaning my gun och Darling pretty - Mark Knopfler
Tecumseh Valley - Nanci Griffith
Sense of direction - Infected Mushroom
Rain - Unnveig Aas
You want it darker - Leonard Cohen
South of the border - Chris Isaak
Baltimore - Nina Simone
I Robot - the Alan Parsons Project

Jag tänkte skaffa en Sonos beam till TVn i vardagsrummet. Har öppen planlösning till kök och sällskapsdel men skulle ändå vilja komplettera med något. Är det värt att köpa den nya Play5, eller ska man försöka klippa en beggad gen1 beggad för ett par tusenlappar mindre?

En Beam och en Play5 funkar tillsammans utgår jag från? (Ej invigd i Sonos än)

@par
Är du nöjd med högtalarna? Jag är nyfiken på om de motsvarar förväntningarna.
Ja verkligen, men pga julen har jag inte hunnit med så mycket spelande som jag önskar. Har kanske 10 timmar än bara. Laborerat med olika källor och det märks tydligare skillnad nu mot mina gamla. Tex skillnaden Apple TV->Apple music->Spotify->TIDAL. Har övergett cd tidigare men kanske får omvärdera nu när jag kan få ut så mycket bättre av en riktigt bra källa. Behöver laborera mer med placering och min antimode men hoppas det ska hinnas i mellandagarna:)

Finishen är fantastisk och ljudet är bra, det som saknas lite är djupbas. Kan säkert släppa mer efter inspelning och bättre placering. Var nog tur jag inte gick på 2orna pga det.

Ja verkligen, men pga julen har jag inte hunnit med så mycket spelande som jag önskar. Har kanske 10 timmar än bara. Laborerat med olika källor och det märks tydligare skillnad nu mot mina gamla. Tex skillnaden Apple TV->Apple music->Spotify->TIDAL. Har övergett cd tidigare men kanske får omvärdera nu när jag kan få ut så mycket bättre av en riktigt bra källa. Behöver laborera mer med placering och min antimode men hoppas det ska hinnas i mellandagarna:)

Finishen är fantastisk och ljudet är bra, det som saknas lite är djupbas. Kan säkert släppa mer efter inspelning och bättre placering. Var nog tur jag inte gick på 2orna pga det.
Kul!
Ja, julen ställer till det för en. Speciellt om man har barn och bättre hälft hemma hela tiden. :)
Egentligen märkligt att de inte går djupare med tanke på storleken, men bas är ju inte allt. Dessutom är de så jäkla snygga. Du får gärna återkomma när du kört dem en 50-100 timmar.

• Like
Reactions: par
Kul!
Ja, julen ställer till det för en. Speciellt om man har barn och bättre hälft hemma hela tiden. :)
Egentligen märkligt att de inte går djupare med tanke på storleken, men bas är ju inte allt. Dessutom är de så jäkla snygga. Du får gärna återkomma när du kört dem en 50-100 timmar.
Kört 10-20 timmar till nu, det öppnar upp sig mer o mer helt klart:)

Köpte nytt i samma veva som högtalarna,
Kör Rotels Rc-1572 som försteg, rb-1582 mkII som slutsteg. Hade en D-klassad förstärkare innan men tyckte ljudet blev lite hårt. Man tappade lite musikalitet.
Som högtalarkablar kör jag Supra XL Annorum som jag köpte nu.
Gött! Rotel är bra och prisvärda grejer.

Hej, jag fundera på en ny förstärkare som kommer att användas för främst vinyl men även streaming av något slag. Det skadar inte heller om det finns möjlighet att koppla till tv men är dock ingen hemmabiofantast på det sättet.
Det alternativ jag tittat på längst är NAD C338 https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/nad-c338-stereoforstarkare-med-streaming/
dock dök nu denna Onkyo upp i lite reviews där den verkar slå NAD:en i och med HDMI etc. https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-8270-natverksreceiver-med-hdmi-svart.html den är även billigare, även om leveranstiden potentiellt är otroligt lång, har inte hittat någon som har den i lager.

Så, har ni några tips, råd eller andra alternativ i samma prisklass?

Senast ändrad:
Hej, jag fundera på en ny förstärkare som kommer att användas för främst vinyl men även streaming av något slag. Det skadar inte heller om det finns möjlighet att koppla till tv men är dock ingen hemmabiofantast på det sättet.
Det alternativ jag tittat på längst är NAD C338 https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/nad-c338-stereoforstarkare-med-streaming/
dock dök nu denna Onyko upp i lite reviews där den verkar slå NAD:en i och med HDMI etc. https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/onkyo-tx-8270-natverksreceiver-med-hdmi-svart.html den är även billigare, även om leveranstiden potentiellt är otroligt lång, har inte hittat någon som har den i lager.

Så, har ni några tips, råd eller andra alternativ i samma prisklass?
Jag vart inte imponerad av C338 vid provlyssning. Kändes klen och inte öppen

Innan jag lägger ut till allmän beskådan och försäljning tänkte jag kolla om någon på forumet behöver en mycket (MYCKET!) strömstark 2-kanal förstärkare?
En HK-990. Googla för mer info. Den gör underverk för riktigt tröga högtalare. Skicka DM om intresse finns. Tänker lägga ut till försäljning om. någon vecka annars.
DSC_0426.jpg
DSC_0428.jpg

Innan jag lägger ut till allmän beskådan och försäljning tänkte jag kolla om någon på forumet behöver en mycket (MYCKET!) strömstark 2-kanal förstärkare?
En HK-990. Googla för mer info. Den gör underverk för riktigt tröga högtalare. Skicka DM om intresse finns. Tänker lägga ut till försäljning om. någon vecka annars.
DSC_0426.jpg
DSC_0428.jpg
Vad typiskt. Jag letade efter en sån innan jag skaffade mina grejer och nu är det definitivt köpstopp för mig. Men jag gillar den :)

Kört med min AT440MLb pickup i 3 år nu, så en ny nål behöver sättas dit. Beställt en VMN40ML med Microline nål från hemnabio butiken. Älskar Microline, det gräver fram varenda detalj på skivorna och eliminerar Inner Groove Distortion helt och hållet.

Screenshot_20200107-101411_Chrome.jpg

Tillbaka
Topp