• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Fast Dac:en i datorn är i alla lägen kass. Oavsett om du kör integrerat eller med för -och slutsteg behö er du ha en ok dac. De behöver inte vara dyra
I @Nissenutz fall använder han ju DAC:en i sin Marantz receiver. Men jag håller inte med om att en DAC i datorn måste vara kass. Det finns ju bättre ljudkort även om de flesta kör med det som är inbyggt.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nja, du har ju en DAC i din hemmabioförstärkare och en bra DAC kan vara motiverat att skaffa även om du bara har ett 2-kanalssystem med integrerad förstärkare.
DAC:en (Digital-to-Analog Converter) sköter ju omvandlingen från digital signal (ettor och nollor) till analog och är ofta inbyggd i cd-spelare, TV-apparater och streamers av olika slag samt hemmabioförstärkare. Den kan också vara helt fristående med koaxiala, optiska, USB eller HDMI-ingångar och representerar då det sista steget innan förstärkning av signalen.
Man kan spendera nästan hur mycket pengar som helst på en DAC och kanske är det mest prisvärda alternativet att köpa en audiostreamer med inbyggd DAC. Gärna en som stödjer Spotify, Tidal och liknande tjänster direkt.
Har aldrig hajat varför de måste stödja streaming tjänster direkt. Är det för att jag då kör via telefon istället för min dator? Ingen jättevinsr för mig isåfall.
Hur är datorn kopplad till recivern? Alltså är den en 3.5mm sladd dvs?
Skrev det förra sidan tror jag. Hdmi från grafikkort till receivern. Mao marantz tar över ljudet och skickar vidare endast bild till TV.
Fast Dac:en i datorn är i alla lägen kass. Oavsett om du kör integrerat eller med för -och slutsteg behö er du ha en ok dac. De behöver inte vara dyra
Se nedan svar från @Pete11. Jag kör allt via min marantz sr5013 :)
I @Nissenutz fall använder han ju DAC:en i sin Marantz receiver. Men jag håller inte med om att en DAC i datorn måste vara kass. Det finns ju bättre ljudkort även om de flesta kör med det som är inbyggt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Har aldrig hajat varför de måste stödja streaming tjänster direkt. Är det för att jag då kör via telefon istället för min dator? Ingen jättevinsr för mig isåfall.

Skrev det förra sidan tror jag. Hdmi från grafikkort till receivern. Mao marantz tar över ljudet och skickar vidare endast bild till TV.

Se nedan svar från @Pete11. Jag kör allt via min marantz sr5013 :)
Vill du köra högre kvalitet från tex Tidal behöver din dator eller streamer stödja det.

Chromecast audio stödjer tex inte Tidal så jag kan inte får högre kvalitet än CD via den. Annars ma jag koppla dator direkt till DAC:en eller skaffa en streamer/streamer med DAC som fixar allt detta.
Just chromecast spelar ju själv upp strömmen, så där måste stödet finnas.
Själv överväger jag en streamer med stöd för Spotify, tidal etc.. Alternativt sätta upp en raspberry pi och koppla via USB.
 

Johanw

Cartier
Köpt en The amp från Scandyna. Ska bli roligt att se ljudkvalitet i den. Är antagligen klass D så förhoppningarna är satta även om D blivit mycket bättre med tiden.

840AA2AD-FF3C-410A-99DD-BD365720180A.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har nu läst på lite om vad en Dac är och vad den gör. Men just nu vet jag inte riktigt vad som är flaskhalsen i mitt system.

Får känslan av att den interna DAC som finns i min marantz sr5013 är rätt bra (AKM AK4458, 192kHz/32 Bit). En dyr extern är säker bättre men känns som det är ett av de dyrare sätten att få bättre ljud hemma just nu.


Möjligt att driva frontarna med ett externt stereoslutsteg via receivern skulle lyfta ljudet mer isåfall. Det är ju inte heller gratis visserligen.

Billigaste sättet att få bättre ljud skulle nog helt enkelt vara att en matta i vardagsrummet men det går inte pga husdjur utan hyfs.

Akustiska paneler vore smutt men då blir det nog krig med Sambon för hittar inga diskreta vita som kan smälta in hemma :D

Är nog lite låst till som jag har det nu. Tycker dock att de låter rätt bra så kanske ska prioritera lite annat i hemmet innan jag kommer tillbaka till att uppdatera ljudet ytterligare :)
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog omformulera det hela till annorlunda, nödvändigtvis inte bättre.

Har själv deltagit i blindtest på hobbynivå med DAC:ar när vi nivåmatchad output till +- 0,2 dB. Det som var mest intressant var att han som hade en DAC för runt 90 000 kr naturligtvis kunde urskilja sin "musikaliska, vältajmade" DAC när vi först lyssande öppet. "Hör ni hur musikalisk, snabb den är?" Men när vi körde blind och nivåmatchat mot en "skitDAC" för typ 500 spänn? Inte en chans att någon kunde urskilja något överhuvudtaget.

Att konstruera en DAC som är perfekt är idag inte ens i närheten av varken svårt eller dyrt. Inte ens jitterproblematiken som under många år tog upp som bekymmer ligger väl knappast på hörbara nivåer. Säger INTE att alla låter lika, men det är inte dyrt idag att göra det bra.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Har nu läst på lite om vad en Dac är och vad den gör. Men just nu vet jag inte riktigt vad som är flaskhalsen i mitt system.

Får känslan av att den interna DAC som finns i min marantz sr5013 är rätt bra (AKM AK4458, 192kHz/32 Bit). En dyr extern är säker bättre men känns som det är ett av de dyrare sätten att få bättre ljud hemma just nu.


Möjligt att driva frontarna med ett externt stereoslutsteg via receivern skulle lyfta ljudet mer isåfall. Det är ju inte heller gratis visserligen.

Billigaste sättet att få bättre ljud skulle nog helt enkelt vara att en matta i vardagsrummet men det går inte pga husdjur utan hyfs.

Akustiska paneler vore smutt men då blir det nog krig med Sambon för hittar inga diskreta vita som kan smälta in hemma :D

Är nog lite låst till som jag har det nu. Tycker dock att de låter rätt bra så kanske ska prioritera lite annat i hemmet innan jag kommer tillbaka till att uppdatera ljudet ytterligare :)
Passa på och njut lite :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog omformulera det hela till annorlunda, nödvändigtvis inte bättre.

Har själv deltagit i blindtest på hobbynivå med DAC:ar när vi nivåmatchad output till +- 0,2 dB. Det som var mest intressant var att han som hade en DAC för runt 90 000 kr naturligtvis kunde urskilja sin "musikaliska, vältajmade" DAC när vi först lyssande öppet. "Hör ni hur musikalisk, snabb den är?" Men när vi körde blind och nivåmatchat mot en "skitDAC" för typ 500 spänn? Inte en chans att någon kunde urskilja något överhuvudtaget.

Att konstruera en DAC som är perfekt är idag inte ens i närheten av varken svårt eller dyrt. Inte ens jitterproblematiken som under många år tog upp som bekymmer ligger väl knappast på hörbara nivåer. Säger INTE att alla låter lika, men det är inte dyrt idag att göra det bra.

Passa på och njut lite :)
Tack hörni! Jag slappnar av och njuter av det jag har för ett tag framöver :)

Bild på allt kommer när det är lite dagsljus ute. Har äntligen snajdat till TVbänken och väggfäst tvn.
 

mega

Rolex
Vore intressant hur stor skillnad det skulle vara med en Dac som stödjer mqa
Har bara kollat väldigt löst på MQA och är inte riktigt med på fördelarna.
Formatet verkar inte klara mer än dagens FLAC och är dessutom propietärt (FLAC är helt öppet)
Vissa menar på att det är ett sätt för musikindustrin att ha full kontroll på inte bara musiken, utan även DAC (Stereon).
Kolla under "Criticism" på MQA i Wikipedia.
Vore intressant att lyssna och jämföra.
 
  • Like
Reactions: par

Stefan S

Patek
2-Faktor
Har bara kollat väldigt löst på MQA och är inte riktigt med på fördelarna.
Formatet verkar inte klara mer än dagens FLAC och är dessutom propietärt (FLAC är helt öppet)
Vissa menar på att det är ett sätt för musikindustrin att ha full kontroll på inte bara musiken, utan även DAC (Stereon).
Kolla under "Criticism" på MQA i Wikipedia.
Vore intressant att lyssna och jämföra.
MQA är komprimerat vilket ger mindre bandbredd men det är en lossy komprimering så information går förlorad. Kritiken är som du säger också att det är ett sätt att ha full kontroll på egentligen hela kedjan från inspelning till avspelning och med licenskostnader till MQA i varje led, kostnader som i slutändan artisterna och vi konsumenter får betala. Nej, jämfört med FLAC finns ju på pappret inga andra fördelar annat än mindre bandbredd i överföringen och mindre lagringskostnader då filerna blir mindre. Tycker det finns rätt stora motsättningar i att komprimera ett högupplöst format.
https://en.wikipedia.org/wiki/Master_Quality_Authenticated
 

mega

Rolex
MQA är komprimerat vilket ger mindre bandbredd men det är en lossy komprimering så information går förlorad. Kritiken är som du säger också att det är ett sätt att ha full kontroll på egentligen hela kedjan från inspelning till avspelning och med licenskostnader till MQA i varje led, kostnader som i slutändan artisterna och vi konsumenter får betala. Nej, jämfört med FLAC finns ju på pappret inga andra fördelar annat än mindre bandbredd i överföringen och mindre lagringskostnader då filerna blir mindre. Tycker det finns rätt stora motsättningar i att komprimera ett högupplöst format.
https://en.wikipedia.org/wiki/Master_Quality_Authenticated
Man kan ju komprimera FLAC under transporten, vilket säkert alla gör, så det är nog ingenting unikt heller.
Vore verkligen trist om man gick tillbaka i kvalite (jmf. mp3, taskig Spotify etc), låser in slutanvändare samt dessutom får med sig alla entusiaster på grund av en hype.
Jag är verkligen skeptisk.
 

par

Patek
2-Faktor
Liten uppdatering av mina Nova 3:)
Blir bättre och bättre, testat lite med antimode till och från, jag har allmänt lite för dålig akustik.
Oavsett så mäter de stabilt ner till 30Hz(specad till 35Hz) innan de faller av. Imponerade faktiskt, det är oväntat stor skillnad mot de första 5-10 timmarna.
Kör med Tidal Master en hel del och gillar verkligen vad man får ut. Önskar bara jag kunde styra via mobilen istället...
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Liten uppdatering av mina Nova 3:)
Blir bättre och bättre, testat lite med antimode till och från, jag har allmänt lite för dålig akustik.
Oavsett så mäter de stabilt ner till 30Hz(specad till 35Hz) innan de faller av. Imponerade faktiskt, det är oväntat stor skillnad mot de första 5-10 timmarna.
Kör med Tidal Master en hel del och gillar verkligen vad man får ut. Önskar bara jag kunde styra via mobilen istället...
Tänkte att jag skulle fira att jag äntligen kommit upp till mäktiga 50 inlägg med att göra mitt första bidrag här! Musik och hifi har varit en hobby för mig betydligt längre än klockor och jag får återkomma senare och presentera vad jag spelar och vad jag spelar på :)
Nå - jag har inte koll på exakt hur din setup ser ut @par men om du vill styra Tidal från telefonen så finns det ett par olika sätt. Kör du direkt från en dator är nog det enklaste att köra med en programvara som Roon:
https://roonlabs.com/
som du sedan kan styra via en app på telefonen.
Själv har jag installerat Tidal på en dedikerad streamer som jag kan styra från mobilen/paddan - funkar utmärkt!
Jag valde en Auralic Aries Mini - men det finns ju en uppsjö med liknande funktionalitet.
Om jag missförstått vad det var du var ute efter så får du helt enkelt bortse ifrån detta.
God lyssning!
 

Oron

Panerai
SONOS:mad:
Fick just ett meddelande från Sonos om att mina 3-5 år gamla högtalare inte kommer att uppdateras efter Maj -20...………… Detta kommer alltså leda till att dom gradvis kommer att sluta fungera! Snacka om kort livslängd. BEDRÄGERI!
 

Tourbillon

Omega
2-Faktor
SONOS:mad:
Fick just ett meddelande från Sonos om att mina 3-5 år gamla högtalare inte kommer att uppdateras efter Maj -20...………… Detta kommer alltså leda till att dom gradvis kommer att sluta fungera! Snacka om kort livslängd. BEDRÄGERI!
Tveksamt om Sonos ska diskuteras i en HiFi-tråd... Men hur som helst, vilka av Sonos högtalare gäller det? Att uppdateringarna upphör betyder väl inte att de kommer att sluta fungera? Sonos Amp gen 1 har väl inte uppdaterats på en mängd år och min kompis har tre stycken som fortfarande funkar hur bra som helst.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
SONOS:mad:
Fick just ett meddelande från Sonos om att mina 3-5 år gamla högtalare inte kommer att uppdateras efter Maj -20...………… Detta kommer alltså leda till att dom gradvis kommer att sluta fungera! Snacka om kort livslängd. BEDRÄGERI!
Det är väl många prylar idag som byggs för att bara hålla i några få år. Vill man ha ljud som håller i flera decennier får man nog hålla sig till analogt och undvika det som är mjukvarustyrt, schweiziska klockor t. ex. De är ibland välljudande på sitt sätt.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
SONOS:mad:
Fick just ett meddelande från Sonos om att mina 3-5 år gamla högtalare inte kommer att uppdateras efter Maj -20...………… Detta kommer alltså leda till att dom gradvis kommer att sluta fungera! Snacka om kort livslängd. BEDRÄGERI!
Fick också det mailet (råkade radera det) men stod det verkligen att dem gradvis kommer att sluta fungera?! Tyckte mig bara läsa att de inte skulle uppdateras mer men att de ändå skulle fortsätta att fungera?
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Tveksamt om Sonos ska diskuteras i en HiFi-tråd... Men hur som helst, vilka av Sonos högtalare gäller det? Att uppdateringarna upphör betyder väl inte att de kommer att sluta fungera? Sonos Amp gen 1 har väl inte uppdaterats på en mängd år och min kompis har tre stycken som fortfarande funkar hur bra som helst.
Det kanske saknas en smiley här?
Sonos är visserligen inte audiofilutrustning men visst är det hi-fi. Det är grejer som låter bra, men enligt mig reflekterar inte priset man betalar ljudet man får, men det är en annan sak.
Jag tror också att grejerna kommer fortsätta funka i många år till och det är väl inte värre med Sonos än det är för wifi eller bluetooth-högtalare? Om en kommunikationsstandard går ur tiden så blir prylarna som använder den svårare att använda.. tänk på alla stereos med dockningsstationer för gamla iphone/ipodkontakten? Väljer man att köpa produkter som är rent proprietära och kräver stöd från en tillverkare så finns alltid risken att grejerna slutar vara användbara på längre sikt. Så är det bara.
 

Oron

Panerai
Fick också det mailet (råkade radera det) men stod det verkligen att dem gradvis kommer att sluta fungera?! Tyckte mig bara läsa att de inte skulle uppdateras mer men att de ändå skulle fortsätta att fungera?
EF979205-AB79-493F-8A6B-71F5A87FE246.png
”Övergripande funktionalitet”.... Känns som om det kommer bli ”övergripande ofunktionellt” på sikt?
 

Oron

Panerai
Det kanske saknas en smiley här?
Sonos är visserligen inte audiofilutrustning men visst är det hi-fi. Det är grejer som låter bra, men enligt mig reflekterar inte priset man betalar ljudet man får, men det är en annan sak.
Jag tror också att grejerna kommer fortsätta funka i många år till och det är väl inte värre med Sonos än det är för wifi eller bluetooth-högtalare? Om en kommunikationsstandard går ur tiden så blir prylarna som använder den svårare att använda.. tänk på alla stereos med dockningsstationer för gamla iphone/ipodkontakten? Väljer man att köpa produkter som är rent proprietära och kräver stöd från en tillverkare så finns alltid risken att grejerna slutar vara användbara på längre sikt. Så är det bara.
Ja, så är det nog. Det är väl bara att börja dra kabel:)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Det kanske saknas en smiley här?
Sonos är visserligen inte audiofilutrustning men visst är det hi-fi. Det är grejer som låter bra, men enligt mig reflekterar inte priset man betalar ljudet man får, men det är en annan sak.
Jag tror också att grejerna kommer fortsätta funka i många år till och det är väl inte värre med Sonos än det är för wifi eller bluetooth-högtalare? Om en kommunikationsstandard går ur tiden så blir prylarna som använder den svårare att använda.. tänk på alla stereos med dockningsstationer för gamla iphone/ipodkontakten? Väljer man att köpa produkter som är rent proprietära och kräver stöd från en tillverkare så finns alltid risken att grejerna slutar vara användbara på längre sikt. Så är det bara.

Hi-Fi...
Definiera det

Om Sonos är Hi-Fi i ordets rätta mening är väl en tolkningsfråga. Frågar du en del så kan dom väl sträcka sig till att kalla det för stereoanläggning eller monoanläggning beroende på konfiguration.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hi-Fi...
Definiera det

Om Sonos är Hi-Fi i ordets rätta mening är väl en tolkningsfråga. Frågar du en del så kan dom väl sträcka sig till att kalla det för stereoanläggning eller monoanläggning beroende på konfiguration.
Hi-Fi = High Fidelity. Målet är att efterlikna hur inspelningen lät i sin ursprungsform. Tveksamt om Sonos uppfyller detta.
 
Hi-Fi = High Fidelity. Målet är att efterlikna hur inspelningen lät i sin ursprungsform. Tveksamt om Sonos uppfyller detta.
Med den definitionen så kvalar mer eller mindre inga inlägg i tråden in. Här är man mest intresserad av prylar, gärna dyrare, men som nödvändigtvis inte håller sig till definitionen.

Beviset på det är att ingen postar något alls om tex akustik, det som i kedjan oftast påverkar ljudet mest. Istället är det annat som diskuteras, mest subjektiva åsikter.

Är som att vara intresserad av bilsport/racing men endast diskutera färgen på bilen, eller om det finns baksäte i bilen eller inte. Men inget om väghållning eller prestanda i övrigt, gud förbjude objektiva varvtider. Det känns snabbt dock. Och det är inget fel med det alls.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Lite som min uppfattning också. Men var går gränsen.
Jo precis knepigt det där. Nog mycket upp till den som betraktar det. Riktiga audiofiler med skitdyra MC-pickuper, påkostade skivspelare, högtalare , kablar o.s.v skulle säkerligen skratta åt det jag har. Men upplever man det själv som Hifi är det väl förmodligen det.
 
Topp