• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

EF979205-AB79-493F-8A6B-71F5A87FE246.png
”Övergripande funktionalitet”.... Känns som om det kommer bli ”övergripande ofunktionellt” på sikt?

Läste precis detta ang. funktionalitet
https://blog.sonos.com/en/a-letter-from-our-ceo/

Tycker Sonos kvalar in i Hi-Fi om man som jag använder deras connect till min anläggning för att få enhetligt ljud i alla rum? Eller tycker vi att allt som transporterats trådlöst är Lo-Fi?

Vet att jag har tipsat om det innan, men för er som kör ljud via mac (vet inte om det funkar med PC men kör ni PC så rekommenderar jag er att köpa en begagnad Mac Mini på Blocket för typ 2000:- och installerar programmet på den och kör den via TVn) så måste ni testa Audirvarna:
https://audirvana.com
Skärmavbild 2020-01-25 kl. 14.24.16.png

Fritt test och det gör enorm skillnad för ljudet. Det finns massor med tester och information på hemsidan och google så kolla där. Jag orkar inte med någon diskussion utan bara testa så får du se om du gillar det. Hos mig var det som natt och dag så jag köpte en livstid licens för 800:-
Sen styr jag all lokal musik + Tidal via min Ipad. Klockren uppgradering enligt mig,

Vet att jag har tipsat om det innan, men för er som kör ljud via mac (vet inte om det funkar med PC) så måste ni testa Audirvarna:
https://audirvana.com
Skärmavbild 2020-01-25 kl. 14.24.16.png

Fritt test och det gör enorm skillnad för ljudet. Det finns massor med tester och information på hemsidan och google så kolla där. Jag orkar inte med någon diskussion utan bara testa så får du se om du gillar det. Hos mig var det som natt och dag så jag köpte en livstid licens för 800:-
Sen styr jag all lokal musik + Tidal via min Ipad. Klockren uppgradering enligt mig,
Intressant. Du streamar Tidal på din mac och kör ut ljudet i datorhögtalarna? Varför styra från ipad? Är det inte omständigt?

Intressant. Du streamar Tidal på din mac och kör ut ljudet i datorhögtalarna? Varför styra från ipad? Är det inte omständigt?
Nej, jag kör min Mac mini->USB->DAC, bild via TVn via HDMI om jag behöver, annars styr jag den med Ipaden så slipper jag använda tangentbord/mus från soffan.

Allt.

Men det handlar om tid, pengar och prioriteringar. Man kan börja med att läsa lite om ämnet, jag rekommenderar Floyd E Tooles "Sound Reproduction". Och vill man ha en aptitretare så kanske man kan lägga en timme på ett bra informativt klipp "Floyd Toole - Sound reproduction – art and science/opinions and facts"

Man kan göra ganska mycket med vanliga möbler, främst lämplligt monterade/placerade bokhyllor och mattor.

Har man kommit upp lite i nivå på utrustning skulle jag säga att rumsakustiken är nästa steg för att få bättre ljud. Att byta utrustning är enligt mig att gå i sidled där ny utrustning ev ger förändring, men om det är bättre är svårt att säga, snarare bara annorlunda. Hur många gör ABX-test vid köp liksom.

Med vänlig hälsning,
Nykter audiofil och rumsakustiker

Många missar att HiFi = High Fidelity, dvs man försöker återskapa originalet så nära som möjligt. Finns jättedyr analog utrustning som vissa ”audiofiler” älskar men som färgar ljudet massor. Det gör också att det därför inte är HiFi.

Många missar att HiFi = High Fidelity, dvs man försöker återskapa originalet så nära som möjligt. Finns jättedyr analog utrustning som vissa ”audiofiler” älskar men som färgar ljudet massor. Det gör också att det därför inte är HiFi.

Ja, en ”fin” rörhäck färgar ganska duktigt, t.ex. Att man tycker att det låter bra betyder ju inte att det är ofärgat

Bygger om mitt vardagsrum och tänker att jag tekniken äntligen har gett mig chansen att slippa två jättefula stora högtalare i varsitt hörn (med tillhörande sladdar förstås!).
Numera prioriterar jag ett helt OK ljud med sladdlös (eller nästan sladdlös) lösning samt att högtalarna ska vara en del av inredningen. Det innebär att jag framöver ska satsa på högtalare som ska gå att direkt spela från dator (och mobilttelefon) via Bluetooth, och dessutom vara snygga!
Är det någon här som har erfarenhet av mitt första alternativ, Bang & Olufsen M5?
bang-olufsen-beoplay-m5.front.variety.1576684641045.jpg

Ovanstående ligger på i runda slängar 5000kr. En helt rimlig summa för lite ljud i en lägenhet.
Ännu snyggare är ju B&O:s Beosound Shape. Men då slungar vi oss iväg rätt rejält när det gäller prislappen. Börjar om jag förstått det hela rätt på 40 000 kr för sex enheter (8 enheter på bilden). Men satans vad snyggt det är! Någon som sitter på en sådan anläggning och kan övertala mig om att det är värt pengarna?
orvzmeag11411.jpg

Bygger om mitt vardagsrum och tänker att jag tekniken äntligen har gett mig chansen att slippa två jättefula stora högtalare i varsitt hörn (med tillhörande sladdar förstås!).
Numera prioriterar jag ett helt OK ljud med sladdlös (eller nästan sladdlös) lösning samt att högtalarna ska vara en del av inredningen. Det innebär att jag framöver ska satsa på högtalare som ska gå att direkt spela från dator (och mobilttelefon) via Bluetooth, och dessutom vara snygga!
Är det någon här som har erfarenhet av mitt första alternativ, Bang & Olufsen M5?
bang-olufsen-beoplay-m5.front.variety.1576684641045.jpg

Ovanstående ligger på i runda slängar 5000kr. En helt rimlig summa för lite ljud i en lägenhet.
Ännu snyggare är ju B&O:s Beosound Shape. Men då slungar vi oss iväg rätt rejält när det gäller prislappen. Börjar om jag förstått det hela rätt på 40 000 kr för sex enheter (8 enheter på bilden). Men satans vad snyggt det är! Någon som sitter på en sådan anläggning och kan övertala mig om att det är värt pengarna?
orvzmeag11411.jpg
Även fast jag älskar Bang Olufsen och verkligen tycker sonos är sjukt tråkigt skulle jag titta på Sonos istället för B&O multiroom system. Tyvärr upplever jag Sonos mycket smidigare och mer användarvänligt, ljudet något bättre i B&O men prislappen långt högre. Kan tilläggas att jag bara lyssnat på B&O i butik.

Beosound Shape är något helt annat, troligen mer design än ljud. Såklart ljudmässigt inte bäst i klassen för pengarna de kostar. Har dock lyssnat på dem i butik och det låter riktigt bra, men då är jag ingen audiofil heller. Har du råd, köp! Coolare ljudsystem är svårt att hitta. Går ju dessutom att skräddarsy för just ditt rum/boende men kostar förmodligen skjortan!

Även fast jag älskar Bang Olufsen och verkligen tycker sonos är sjukt tråkigt skulle jag titta på Sonos istället för B&O multiroom system. Tyvärr upplever jag Sonos mycket smidigare och mer användarvänligt, ljudet något bättre i B&O men prislappen långt högre. Kan tilläggas att jag bara lyssnat på B&O i butik.
Beosound Shape är något helt annat, troligen mer design än ljud. Såklart ljudmässigt inte bäst i klassen för pengarna de kostar. Har dock lyssnat på dem i butik och det låter riktigt bra, men då är jag ingen audiofil heller. Har du råd, köp! Coolare ljudsystem är svårt att hitta. Går ju dessutom att skräddarsy för just ditt rum/boende men kostar förmodligen skjortan!
Tack för svar. Hade tänk mig att använda en (1) B&O M5 i vardagsrummet och köra den via bluetooth från dator och mobiltelefon. Borde funka utan problem? Jag är beredd att betala extra för designen (tycker den är så snygg som en högtalare kan vara!), men det låter ju som att bättre ljud är en pluspost också.
För Beosound Shape är det nog som du säger, mer design än ljud för pengarna. Men väldigt vass design. Kul att du lyssnat och tycker att de låter bra. Får helt enkelt fundera vidare om det är värt pengarna.

Tack för svar. Hade tänk mig att använda en (1) B&O M5 i vardagsrummet och köra den via bluetooth från dator och mobiltelefon. Borde funka utan problem? Jag är beredd att betala extra för designen (tycker den är så snygg som en högtalare kan vara!), men det låter ju som att bättre ljud är en pluspost också.
För Beosound Shape är det nog som du säger, mer design än ljud. Men väldigt vass design. Kul att du lyssnat och tycker att de låter bra. Får helt enkelt fundera vidare om det är värt pengarna.
Du borde helt enkelt gå till butik och provlyssna, även fast det inte riktigt återspeglar ljudet i ditt vardagsrum sen men du får iallafall en uppfattning.
En M5 är ju ingenting mot Shape som är ett komplett högtalarsystem, lite som att jämföra äpplen och päron. Självklart går det att använda en M5 som bluetooth högtalare men då finns det nog bättre högtalare för pengarna. Trodde du skulle ha ett multiroom system (typ som Sonos vanligen används) och alltså använda flera högtalare och eventuellt i flera rum!

Du borde helt enkelt gå till butik och provlyssna, även fast det inte riktigt återspeglar ljudet i ditt vardagsrum sen men du får iallafall en uppfattning.
En M5 är ju ingenting mot Shape som är ett komplett högtalarsystem, lite som att jämföra äpplen och päron. Självklart går det att använda en M5 som bluetooth högtalare men då finns det nog bättre högtalare för pengarna. Trodde du skulle ha ett multiroom system (typ som Sonos vanligen används) och alltså använda flera högtalare och eventuellt i flera rum!
Återigen, tack för att du tar dig tid att svara. Tyvärr bor jag i en liten stad som inte ger mig möjligheten att gå in och provlyssna.
Jag förstår att Beousound Shape är en helt annan grej (och framförallt ett helt annat pris!). Designmässigt är det verkligen ett drömsystem!
Förstår att jag nog var lite luddig i min fråga.:sorry: Vad jag främst är ute efter är en ljudkälla enbart i vardagsrummet. Jag spelar en hel del musik men det finns sällan ett behov av att spela riktigt högt. Jag är inte heller en audiofil, utan nöjer mig med att det låter helt OK (vilka låtar jag spelar är viktigare än ljudet kan man säga). Jag är helt införstådd med att det finns bättre högtalare ljudmässigt för pengarna än M5:an. Men den är den snyggaste högtalaren (ja, förutom Shape så klart!) jag hittat än så länge, och design är en område som jag prioriterar högt. Eftersom jag tänker att denna typ av högtalare ska vara med mig under 5-10 år så är det oväsentligt om priset är 1000 eller 9000.
Men du verkar ha erfarenhet av B&O M5 (?) så då ställer jag följande fråga: återger den ljud på ett acceptabelt sätt?

Jag kollade in B&O Shape på deras hemsida och det är helt klart ett intressant koncept, men kanske mer för kontor/konferens på flashiga företag eller för hemmabruk i de rum du inte finlyssnar. De har slutna lådor och en 5 1/4" LF/MF-högtalare så lågfrekvensen lär man få komplettera med n+1 subwoofers. Ljudet är säkert helt OK då det brukar bli så när man kombinerar massor av högtalare, eventuella fel per enhet försvinner liksom i "medelvärdes-ljudbilden".

Beoplay M5 ser väldigt bra ut avseende specifikationerna.

OBS: jag har inte provlyssnat dessa, eller Sonos heller för den delen.

Jag kollade in B&O Shape på deras hemsida och det är helt klart ett intressant koncept, men kanske mer för kontor/konferens på flashiga företag eller för hemmabruk i de rum du inte finlyssnar. De har slutna lådor och en 5 1/4" LF/MF-högtalare så lågfrekvensen lär man få komplettera med n+1 subwoofers. Ljudet är säkert helt OK då det brukar bli så när man kombinerar massor av högtalare, eventuella fel per enhet försvinner liksom i "medelvärdes-ljudbilden".

Beoplay M5 ser väldigt bra ut avseende specifikationerna.

OBS: jag har inte provlyssnat dessa, eller Sonos heller för den delen.
Formation Wedge https://www.hifiklubben.se/streamin...mation-wedge-tradlos-hogtalare-med-bluetooth/
aMoetH7UMov4n6vyPqJqDR-480-80.jpg
Wedge 1.jpg

Missat notiser från denna tråd. Vilket hetsk stämning det var ett tag. Bjuder på en bild framåt i mitt rum med katastrofalt dålig akustik
IMG_20200118_124823.jpg

Finns det några diskreta ljudabsorbenter? Tänkte om man skulle ha någonting bakom högtalarna. Det är nog ändå godkänt av Sambon.

Men du verkar ha erfarenhet av B&O M5 (?) så då ställer jag följande fråga: återger den ljud på ett acceptabelt sätt?

Helt ok, svårt dock när det är en högtalare så får man aldrig bra stereo tycker jag utan det blir ju mest ljud från ett ställe.
Vi sålde våran vi haft ett par år nyss, bytte till en Urban Ears Rålis för 1190:- . Tycker den låter lika bra faktiskt. Sambon ville ha något enklare utan en massa komplikationer som strular (för det gjorde den), ibland så kunde man inte ansluta utan fick starta om, ibland fungerade den fint ett tag för att sedan startas om.

Tillbaka
Topp