Med tonvikt på dyligt kanske? Det låter, det syns inte och det tar ingen plats. Vad mer kan man önska sig?
Absolut, men tråden ska ju innehålla det också enligt rubriken
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Med tonvikt på dyligt kanske? Det låter, det syns inte och det tar ingen plats. Vad mer kan man önska sig?
Hi-Fi...
Definiera det
Om Sonos är Hi-Fi i ordets rätta mening är väl en tolkningsfråga. Frågar du en del så kan dom väl sträcka sig till att kalla det för stereoanläggning eller monoanläggning beroende på konfiguration.
Det finns många anläggningar som i så fall inte uppfyller detta som man inte kollektivt gör sig löjlig över (jag menar: förlöjliga) Jag tycker att det är hifi nog att platsa i denna tråd i vilket fall.Hi-Fi = High Fidelity. Målet är att efterlikna hur inspelningen lät i sin ursprungsform. Tveksamt om Sonos uppfyller detta.
Nu tycker jag du låter onödigt dryg, men jag kanske övertolkar någon underton i det du skriver.Med den definitionen så kvalar mer eller mindre inga inlägg i tråden in. Här är man mest intresserad av prylar, gärna dyrare, men som nödvändigtvis inte håller sig till definitionen.
Beviset på det är att ingen postar något alls om tex akustik, det som i kedjan oftast påverkar ljudet mest. Istället är det annat som diskuteras, mest subjektiva åsikter.
Är som att vara intresserad av bilsport/racing men endast diskutera färgen på bilen, eller om det finns baksäte i bilen eller inte. Men inget om väghållning eller prestanda i övrigt, gud förbjude objektiva varvtider. Det känns snabbt dock. Och det är inget fel med det alls.
Med den definitionen så kvalar mer eller mindre inga inlägg i tråden in. Här är man mest intresserad av prylar, gärna dyrare, men som nödvändigtvis inte håller sig till definitionen.
Beviset på det är att ingen postar något alls om tex akustik, det som i kedjan oftast påverkar ljudet mest. Istället är det annat som diskuteras, mest subjektiva åsikter.
Är som att vara intresserad av bilsport/racing men endast diskutera färgen på bilen, eller om det finns baksäte i bilen eller inte. Men inget om väghållning eller prestanda i övrigt, gud förbjude objektiva varvtider. Det känns snabbt dock. Och det är inget fel med det alls.
Det finns många anläggningar som i så fall inte uppfyller detta som man inte kollektivt gör sig löjlig över (jag menar: förlöjliga) Jag tycker att det är hifi nog att platsa i denna tråd i vilket fall.
Blir man glad av musiken eller berörs av den, är det bra nog för mig. Att det bara låter känns meningslöst, som jag upplever musik. D.v.s. det hänger mest på musikerns förmåga att skapa mening. Det är först då ljudanläggningen blir något allvarligt.
Själv äger jag inget från Sonos men tycker de låter helt OK. För mig är det också viktigare att jag gillar ljudet än att det "låter som artisten tänkte att det skulle låta". Det går ju inte att veta hur det det lät när inspelningen mastrades, jag kommer aldrig ha samma högtalare eller akustik.Nej, det är väl inte så mycket av det som står här som platsar in i något finare hi-fi forum. Dock finns det en del anläggningar som är riktigt fina. Sedan ska vi nog även ta upp det med att det mesta av musiken är söndermastrad redan från ”fabrik”.
Själv duger Sonos säker åt mig (har inte hört så mycket), men då är jag inte någon entusiast som letar efter ”ofärgat” ljud.
För att citera hövdingen från GÖK ”Det finns sammanhang jag varit fullt tillfreds med vita papp-Braun högtalare”Blir man glad av musiken eller berörs av den, är det bra nog för mig. Att det bara låter känns meningslöst, som jag upplever musik. D.v.s. det hänger mest på musikerns förmåga att skapa mening. Det är först då ljudanläggningen blir något allvarligt.
Ja, det var lite drygt men med glimten i ögat, ingen behöver känna sig förolämpad.Nu tycker jag du låter onödigt dryg, men jag kanske övertolkar någon underton i det du skriver.
Frågan kring akustik har varit uppe ett flertal gånger men vissa av oss här har har få möjligheter att göra så jättemycket åt akustiken.
Förändring av anläggningen ligger mer inom räckhåll, i alla fall för mig
Själv äger jag inget från Sonos men tycker de låter helt OK. För mig är det också viktigare att jag gillar ljudet än att det "låter som artisten tänkte att det skulle låta". Det går ju inte att veta hur det det lät när inspelningen mastrades, jag kommer aldrig ha samma högtalare eller akustik.
Likt @Scipio söker jag istället en ljudupplevelse som berör mig, och så försöker jag skita i resten. Men jag gillar ändå prylar
Nä, det är lugnt. Jag bara reagerade på tonen.Ja, det var lite drygt men med glimten i ögat, ingen behöver känna sig förolämpad.
Det är klart att du kan göra något åt akustiken, men du är säkert mer intresserad av inredning, eller kanske vad din eventuella medboende tycker om den Det är dock ett val som du gör. Det är ok, jag är precis likadan. Men jag sitter inte och lurar mig själv att ett byta av en fullt fungerande förstärkare till en annan med lite mer "musikalisk" framtoning är annat än att lura mig själv jämfört med att faktiskt göra enkla grepp akustiskt eller att byta ut högtalarna. Det är fortfarande som att byta till ett annat avgassystem som låter mer men inte gör bilen snabbare. Typ. Ja, det gör mig mycket gladare, men inte fasiken är har det med bilsport att göra. Du fattar analogin.
Bra ljud är väldigt mycket objektiv vetenskap, men det är inte många som vill prata om det på det sättet.
Att det låter bra?Med tonvikt på dyligt kanske? Det låter, det syns inte och det tar ingen plats. Vad mer kan man önska sig?
Det är det absolut viktigaste. Så tänker jag, medveten om att beslut fattas på olika premisser.Att det låter bra?
Är det inte så att HI-FI kan se ut lite hur som helst, det är framförandet av musiken som är det absolut viktigaste, det får gå ut över det estetiska.
Det dom flesta har hemma (Sonos, Bose etc) är väl egentligen lifestyle stereo som skall passa in i inredningen och vara väldigt enkla att styra, musiken kommer i andra eller tredje hand.
Älskar Naim. Det företaget prioriterar inte utseende före musik, dom är både musikaliska och snygga, och hifi.Ja, det finns de högtalare som är ”lifestyle” och dit hör nog Sonos, om du frågar mig. Bose hör absolut till denna genre utan tvekan.
Jag sitter med ett par Neat Iota och en Naim UnitiQute, vilket man får säga är gränsland mellan lifestyle och hi-fi. Det som gör, gör dom suveränt, det saknas dock lite i botten.
Lifestyle och Hifi är ingen motsättning i sig, det måste inte se ut som McIntosh för att låta bra Linn har släppt dessa trådlösa högtalare som skall låta ruskigt bra. Prislappen en helt annan än Sonos förstås, 36900:- för en och 68100:- för två.Är det inte så att HI-FI kan se ut lite hur som helst, det är framförandet av musiken som är det absolut viktigaste, det får gå ut över det estetiska.
Det dom flesta har hemma (Sonos, Bose etc) är väl egentligen lifestyle stereo som skall passa in i inredningen och vara väldigt enkla att styra, musiken kommer i andra eller tredje hand.
Älskar Naim. Det företaget prioriterar inte utseende före musik, dom är både musikaliska och snygga, och hifi.
Lifestyle och Hifi är ingen motsättning i sig, det måste inte se ut som McIntosh för att låta bra Linn har släppt dessa trådlösa högtalare som skall låta ruskigt bra. Prislappen en helt annan än Sonos förstås, 36900:- för en och 68100:- för två.
https://www.techradar.com/reviews/linn-series-3-wireless-speaker-review
En jäkla massa pengar såklart men här skall man ha klart för sig att högtalaren innehåller allt man behöver, inga fler dedikerade dyra burkar alltså. Bara ett Wifi-nät där man har en NAS med sin musik på eller anslutning till internet och Tidal. Inget är ju framtidskompatibelt i all evighet men såna här tillverkare har ju historiskt ett helt annat tänk än Sonos vad gäller livslängd och att supporta sina äldre produkter.Det kan nog säkert vara bra. Britterna brukar veta vad dom gör.
En jäkla massa pengar såklart men här skall man ha klart för sig att högtalaren innehåller allt man behöver, inga fler dedikerade dyra burkar alltså. Bara ett Wifi-nät där man har en NAS med sin musik på eller anslutning till internet och Tidal. Inget är ju framtidskompatibelt i all evighet men såna här tillverkare har ju historiskt ett helt annat tänk än Sonos vad gäller livslängd och att supporta sina äldre produkter.
Lifestyle och Hifi är ingen motsättning i sig, det måste inte se ut som McIntosh för att låta bra Linn har släppt dessa trådlösa högtalare som skall låta ruskigt bra. Prislappen en helt annan än Sonos förstås, 36900:- för en och 68100:- för två.
https://www.techradar.com/reviews/linn-series-3-wireless-speaker-review
grymt trevliga! Ni som testat Linn, är det värt priset?
Har lyssnat på Linn, dock inte dessa.
Är helt ok, men det är en djungel i sig tycker jag med deras ”system”
Jag är inte rätt person att beskriva detta då jag är novis på området. Men en snabb Googling på "hifi room acoustics" gav en del träffar.Kan ingen skriva om akustikens betydelse för ett bra ljud? Vad kan man själv göra hemma?
Jag har lite Linn själv. Jämförde mycket när det begav sig och jag hittade ingenting i samma prisklass som lät mer musikaliskt.grymt trevliga! Ni som testat Linn, är det värt priset?
Dom har tre nivåer på elektronik och högtalare, Majik (insteg), Akurate (mittemellan) och Klimax (bästa).Har lyssnat på Linn, dock inte dessa.
Är helt ok, men det är en djungel i sig tycker jag med deras ”system”
Allt.Kan ingen skriva om akustikens betydelse för ett bra ljud? Vad kan man själv göra hemma?