• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Scipio

Patek
2-Faktor
Under julhelgen har jag efter 10 år plockat in min gamla stereo från förrådet, en Technics klass A-förstärkare, skivspelare och stora basreflexhögtalare. Enda investeringen jag gjort under 30 år som jag haft den är ett ny eliptisk nål till skivspelaren för 2500 kr. Den andra anläggningen är Marantz DAC och en KI Pearl lite stereoförstärkare. Högtalarna är Focal av golvmodell. Helt olika anläggningar. En ny och en gammal. Den äldre kostade 11000 kr och den nya 120000 kr. Båda är bra anläggningar men Ingen når upp till audiofilnivå.

Mitt omdöme om de båda anläggningarna: för det första gäller uttrycket skit in skit ut även här. Lågupplöst ljud blir så platt och intetsägande, vad du än har för anläggning. Den nya anläggningen passar bättre till klassisk musik, tal. Den gamla klart bäst på 60/70-talsmusik. Skillnaden i engagemang är som natt och dag. En gammal lp-skiva pressad på 60/70-talet i den gamla anläggningen är ljuv. Helt plötsligt kan jag inte sitta still. Musiken lever och jag i den. Jag ställer mig frågan varför man ska lyssna till musik som inte griper tag i en, som det gör i en gammal anläggning där mycket är analogt. Under åren har jag köpt LP-skivor när jag varit ute och rest. Nu har jag lyssnat i båda anläggningarna med kasettband, streamingtjänster, CD, radio FM och LP. Jag har aldrig njutit så mycket av musik som nu, speciellt av det gamla via skivspelaren. Dr Hook t. ex. Ljuvligt! Ja, det är skillnad på ljudmedia och ja, det är skillnad på ljudanläggningar.

13A5ACF8-2DE8-4DB1-B5E4-351B92AF0CEE.jpeg
1FEF4472-5319-4A1F-92B9-2E0A110A9442.jpeg

AEE965F0-F48C-44BF-A8A7-1AEA6920D164.jpeg
D3227B05-95AA-460C-A46F-088E79D5E371.jpeg

25CF1357-C3AB-498B-952F-EC777A31A00C.jpeg
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fast Tidal kör ju med CD kvalité det är de som är det fina :) bekvämligheten är kvar, man har CD kvalité fast man slipper skivorna

Ja, på det sättet så är det ju inte sämre. Frågan är om det är värt pengarna (nåja, jag tror inte någon blir inkallad till Lyxfällan p.g.a ett Tidalkonto).
Själv väljer jag att hålla mig till Spotify då rum, anläggning och sönderkomprimerade mastringar står för problemet. Det kan inte Tidal rädda även om dom har några få utgåvor som är bra producerade
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Under julhelgen har jag efter 10 år plockat in min gamla stereo från förrådet, en Technics klass A-förstärkare, skivspelare och stora basreflexhögtalare. Enda investeringen jag gjort under 30 år som jag haft den är ett ny eliptisk nål till skivspelaren för 2500 kr. Den andra anläggningen är Marantz DAC och en KI Pearl lite stereoförstärkare. Högtalarna är Focal av golvmodell. Helt olika anläggningar. En ny och en gammal. Den äldre kostade 11000 kr och den nya 120000 kr. Båda är bra anläggningar men Ingen når upp till audiofilnivå.

Mitt omdöme om de båda anläggningarna: för det första gäller uttrycket skit in skit ut även här. Lågupplöst ljud blir så platt och intetsägande, vad du än har för anläggning. Den nya anläggningen passar bättre till klassisk musik, tal. Den gamla klart bäst på 60/70-talsmusik. Skillnaden i engagemang är som natt och dag. En gammal lp-skiva pressad på 60/70-talet i den gamla anläggningen är ljuv. Helt plötsligt kan jag inte sitta still. Musiken lever och jag i den. Jag ställer mig frågan varför man ska lyssna till musik som inte griper tag i en, som det gör i en gammal anläggning där mycket är analogt. Under åren har jag köpt LP-skivor när jag varit ute och rest. Nu har jag lyssnat i båda anläggningarna med kasettband, streamingtjänster, CD, radio FM och LP. Jag har aldrig njutit så mycket av musik som nu, speciellt av det gamla via skivspelaren. Dr Hook t. ex. Ljuvligt! Ja, det är skillnad på ljudmedia och ja, det är skillnad på ljudanläggningar.

13A5ACF8-2DE8-4DB1-B5E4-351B92AF0CEE.jpeg
1FEF4472-5319-4A1F-92B9-2E0A110A9442.jpeg

AEE965F0-F48C-44BF-A8A7-1AEA6920D164.jpeg
D3227B05-95AA-460C-A46F-088E79D5E371.jpeg

25CF1357-C3AB-498B-952F-EC777A31A00C.jpeg


Du har inte kopplat vinylsvarven till din nya anläggning?
Prova med det. Du kanske behöver ett vettigt riaa steg. Men det kan det vara värt i fall du gillar ljudet
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja, på det sättet så är det ju inte sämre. Frågan är om det är värt pengarna (nåja, jag tror inte någon blir inkallad till Lyxfällan p.g.a ett Tidalkonto).
Själv väljer jag att hålla mig till Spotify då rum, anläggning och sönderkomprimerade mastringar står för problemet. Det kan inte Tidal rädda även om dom har några få utgåvor som är bra producerade
Du vet säkert att kinesiska staten gått in som delägare i Spotify? För mig gör det skillnad.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du har inte kopplat vinylsvarven till din nya anläggning?
Prova med det. Du kanske behöver ett vettigt riaa steg. Men det kan det vara värt i fall du gillar ljudet
Nu förstår jag hur du menar. Just nu har jag skivspelaren kopplad till den gamla anläggningen. Det sitter riaa-steg i båda förstärkarna så möjligheten finns, men Focalhögtalarna är för strikta för att ge spelglädje åt musik som skapade för mycket bas.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Nu förstår jag hur du menar. Just nu har jag skivspelaren kopplad till den gamla anläggningen. Det sitter riaa-steg i båda förstärkarna så möjligheten finns, men Focalhögtalarna är för strikta för att ge spelglädje åt musik som skapade för mycket bas.

Då är det helt klart ett felköp om du frågar mig.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Då är det helt klart ett felköp om du frågar mig.
Nej, det är inget felköp men det är två helt olika produkter som har olika syften och kapacitet. Man måste lyssna för att förstå att en anläggning kan inte göra allt jobb. Man måste välja. Nuförtiden är det kvinnan i familjen som väljer inredning eller ensamhushållet som har det trångt. Då blir det inga stora högtalare, något som är en förutsättning för de ljudvågor som en bas skapar. Diskant och mellanregister är enklare.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Nej, det är inget felköp men det är två helt olika produkter som har olika syften och kapacitet. Man måste lyssna för att förstå att en anläggning kan inte göra allt jobb. Man måste välja. Nuförtiden är det kvinnan i familjen som väljer inredning eller ensamhushållet som har det trångt. Då blir det inga stora högtalare, något som är en förutsättning för de ljudvågor som en bas skapar. Diskant och mellanregister är enklare.

Två anläggningar är alltså enklare att få in i ett hem än en ”vettig” anläggning?
Ser jag på min egna situation så är det nog knepigt att få in en anläggning.
Själv har jag aldrig gillat Focal, utan att ha hör allt från dom, men jag gissar att dom är tämligen lika i karaktären.
För min egen del så måste jag minimalisera allt och valet har fallit på Naim och Neat, vilket förövrigt är en fin kombo. Jag hade kunnat byta Naim mot Rega, men då blir det några lådor till, vilket jag inte vill.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Under julhelgen har jag efter 10 år plockat in min gamla stereo från förrådet, en Technics klass A-förstärkare, skivspelare och stora basreflexhögtalare. Enda investeringen jag gjort under 30 år som jag haft den är ett ny eliptisk nål till skivspelaren för 2500 kr. Den andra anläggningen är Marantz DAC och en KI Pearl lite stereoförstärkare. Högtalarna är Focal av golvmodell. Helt olika anläggningar. En ny och en gammal. Den äldre kostade 11000 kr och den nya 120000 kr. Båda är bra anläggningar men Ingen når upp till audiofilnivå.

Mitt omdöme om de båda anläggningarna: för det första gäller uttrycket skit in skit ut även här. Lågupplöst ljud blir så platt och intetsägande, vad du än har för anläggning. Den nya anläggningen passar bättre till klassisk musik, tal. Den gamla klart bäst på 60/70-talsmusik. Skillnaden i engagemang är som natt och dag. En gammal lp-skiva pressad på 60/70-talet i den gamla anläggningen är ljuv. Helt plötsligt kan jag inte sitta still. Musiken lever och jag i den. Jag ställer mig frågan varför man ska lyssna till musik som inte griper tag i en, som det gör i en gammal anläggning där mycket är analogt. Under åren har jag köpt LP-skivor när jag varit ute och rest. Nu har jag lyssnat i båda anläggningarna med kasettband, streamingtjänster, CD, radio FM och LP. Jag har aldrig njutit så mycket av musik som nu, speciellt av det gamla via skivspelaren. Dr Hook t. ex. Ljuvligt! Ja, det är skillnad på ljudmedia och ja, det är skillnad på ljudanläggningar.

13A5ACF8-2DE8-4DB1-B5E4-351B92AF0CEE.jpeg
1FEF4472-5319-4A1F-92B9-2E0A110A9442.jpeg

AEE965F0-F48C-44BF-A8A7-1AEA6920D164.jpeg
D3227B05-95AA-460C-A46F-088E79D5E371.jpeg

25CF1357-C3AB-498B-952F-EC777A31A00C.jpeg
Vilka underbart snygga Technics högtalare :) jovisst är det något alldeles extra med analogt ljud. Är nog mycket psykologiskt också att man har musiken i ett stort och ordentligt fysiskt medium. Men en välmixad LP på en bra anläggning får en nästan att tro att det är livemusik som spelas i ens rum.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Två anläggningar är alltså enklare att få in i ett hem än en ”vettig” anläggning?
Ser jag på min egna situation så är det nog knepigt att få in en anläggning.
Själv har jag aldrig gillat Focal, utan att ha hör allt från dom, men jag gissar att dom är tämligen lika i karaktären.
För min egen del så måste jag minimalisera allt och valet har fallit på Naim och Neat, vilket förövrigt är en fin kombo. Jag hade kunnat byta Naim mot Rega, men då blir det några lådor till, vilket jag inte vill.
Naim ska vara bra. Tror t.o.m. att jag lyssnat någon gång i Linköping. Focal är det inte många som slår i mellan och diskanten. Berylliumdiskanten är krispigt klar. Den kommer mer till sin rätt vid lite finare inspelningar, oftast klassisk musik. Jag skulle nog uttrycka det som att det är två vettiga anläggningar, men att de är bra på olika saker. Ska man köpa nytt idag som klarar vad dessa två ger i sin bredd, då kosta det för mycket.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilka underbart snygga Technics högtalare :) jovisst är det något alldeles extra med analogt ljud. Är nog mycket psykologiskt också att man har musiken i ett stort och ordentligt fysiskt medium. Men en välmixad LP på en bra anläggning får en nästan att tro att det är livemusik som spelas i ens rum.
Högtalarna är slitna efter hårda fester på 80-talet, men ljudmässigt håller de än. Lite är nog psykologiskt. Lite nostalgiskt också tror jag, men det är stor skillnad på ljud också. Ja, de gamla analoga LP-inspelningarna är ett stycke musikhistoria. Inte det kliniskt tråkiga som finns mycket av idag. Det märks när musiker lirar ihop på riktigt. Då svänger det. Det är inte en person som sitter framför datorn hemma. Det ger aldrig det liv som autentisk musik ger. Så nära det autentiska man nu kan komma.
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Focalhögtalarna är för strikta för att ge spelglädje åt musik som skapade för mycket bas.
Musikalitet kan ju vara smaksak men det kan givetvis även bero på elektroniken du kombinerar med högtalarna. Kanske tex behövs en varmare elektronik om högtalarna är väldigt ”analytiska”. Alternativt kanske inte förstärkaren som inte klarar högtalarna men Focal brukar ha rätt hög känslighet?
 

par

Patek
2-Faktor
Fick några nya i min lista nu, tack :)

När jag lyssnade på Dua Lipa - homesick så kom jag in på en i master kvalité på Tidal. Lyssnar just nu i jobblurarna men klarheten är rätt grym.

Så ni som har Tidal sök på 'Dua Lipa deluxe' och välj albumet i master kvalité.
Lyssna på:
New rules
Thinking 'bout you
IDGAF
Homesick

Säg vad ni tycker :)
Vore intressant hur stor skillnad det skulle vara med en Dac som stödjer mqa
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Musikalitet kan ju vara smaksak men det kan givetvis även bero på elektroniken du kombinerar med högtalarna. Kanske tex behövs en varmare elektronik om högtalarna är väldigt ”analytiska”. Alternativt kanske inte förstärkaren som inte klarar högtalarna men Focal brukar ha rätt hög känslighet?
Tack för tipsen. Jag har bara använt dem mot Marantz hittills, men jag ska prova att köra dem mot Technics.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Bara tänkte högt, generellt får ju Focal väldig fina betyg. De är erkänt bra elementtillverkare osv
Jag tackar för att du tänker högt för det här är en stor fråga för mig. Jag förlorade glädjen i att spela musik när jag bytte ut den gamla Technics mot det nya. Från början köpte jag fem Focalhögtalare och en Marantz 7.1-förstärkare + en subwoofer för hemmabio. Sen köpte jag till stereoförstärkaren för att musiken inte blev tillräckligt bra via 7.1-förstärkaren. Det blev bättre med stereoförstärkaren men jag slutade lyssna på ”gammal” musik. Jag trodde inte det var sant hur bra och levande musik kan låta när jag satte på lp-skivor i den gamla Technics. Visst är det psykologiskt med nostalgitrippen, men det är ett annat liv i musiken, ett liv jag blir glad av. Det måste vara det viktigaste. Jag tvivlar inte på att Focalhögtalarna är bra, men de når aldrig ner till de bastoner som större element som sitter i Technics har. Ska man ha motsvarande storlek på baselement i en focal kostar det riktigt mycket pengar. Ja ja, du fick igång mig i kväll. Jag ska laborera lite.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag var inne på Reference Audio på Götgatan i Stockholm för någon vecka sedan. De hade en del bra begagnat, bl a en dac från Naim.
Förstår det som att en Dac är mest för när man kör försteg och sen stereoslutsteg.

Kan en DAC ge mig någon fördel då?

Har som sagt min PC kopplad till min 7.2 reciever (marantz sr5013). Och var i kedjan kopplar jag isåfall in den? Börjar blir trångt i tvbänken
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tackar för att du tänker högt för det här är en stor fråga för mig. Jag förlorade glädjen i att spela musik när jag bytte ut den gamla Technics mot det nya. Från början köpte jag fem Focalhögtalare och en Marantz 7.1-förstärkare + en subwoofer för hemmabio. Sen köpte jag till stereoförstärkaren för att musiken inte blev tillräckligt bra via 7.1-förstärkaren. Det blev bättre med stereoförstärkaren men jag slutade lyssna på ”gammal” musik. Jag trodde inte det var sant hur bra och levande musik kan låta när jag satte på lp-skivor i den gamla Technics. Visst är det psykologiskt med nostalgitrippen, men det är ett annat liv i musiken, ett liv jag blir glad av. Det måste vara det viktigaste. Jag tvivlar inte på att Focalhögtalarna är bra, men de når aldrig ner till de bastoner som större element som sitter i Technics har. Ska man ha motsvarande storlek på baselement i en focal kostar det riktigt mycket pengar. Ja ja, du fick igång mig i kväll. Jag ska laborera lite.
Ja, laborera lite. Det kan ju vara så att du skall ha andra högtalare som passar din smak bättre. Dina Technics är kanske mer rätt för dig. Kanske hela det systemet är mer rätt för dig än ditt Marantz+Focalsystem är. Eller så kanske ett byte av förstärkare skulle göra något, en rörförstärkare kanske?
Huvudsaken är att musiken du gillar att lyssna på, låter bra på anläggningen. Annars är det ju ingen mening. :)

Man kan söka lite inspiration från Steve Guttenberg på tuben:
Jag håller väl inte med om allt han säger, men han har en skön inställning till den här audifil-grejen och anser att det är viktigare att det låter bra än att det låter "rätt".
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Förstår det som att en Dac är mest för när man kör försteg och sen stereoslutsteg.

Kan en DAC ge mig någon fördel då?

Har som sagt min PC kopplad till min 7.2 reciever (marantz sr5013). Och var i kedjan kopplar jag isåfall in den? Börjar blir trångt i tvbänken
Nja, du har ju en DAC i din hemmabioförstärkare och en bra DAC kan vara motiverat att skaffa även om du bara har ett 2-kanalssystem med integrerad förstärkare.
DAC:en (Digital-to-Analog Converter) sköter ju omvandlingen från digital signal (ettor och nollor) till analog och är ofta inbyggd i cd-spelare, TV-apparater och streamers av olika slag samt hemmabioförstärkare. Den kan också vara helt fristående med koaxiala, optiska, USB eller HDMI-ingångar och representerar då det sista steget innan förstärkning av signalen.
Man kan spendera nästan hur mycket pengar som helst på en DAC och kanske är det mest prisvärda alternativet att köpa en audiostreamer med inbyggd DAC. Gärna en som stödjer Spotify, Tidal och liknande tjänster direkt.
 

par

Patek
2-Faktor
Förstår det som att en Dac är mest för när man kör försteg och sen stereoslutsteg.

Kan en DAC ge mig någon fördel då?

Har som sagt min PC kopplad till min 7.2 reciever (marantz sr5013). Och var i kedjan kopplar jag isåfall in den? Börjar blir trångt i tvbänken
Hur är datorn kopplad till recivern? Alltså är den en 3.5mm sladd dvs?
 

Lyfali

Cartier
Måste säga att jag blev extremt glad över att se dessa technics talare. fy fan vilket skick de ser ut att vara i rent kosmetiskt på bilden!
 
D

Deleted member 26382

Guest
Förstår det som att en Dac är mest för när man kör försteg och sen stereoslutsteg.

Kan en DAC ge mig någon fördel då?

Har som sagt min PC kopplad till min 7.2 reciever (marantz sr5013). Och var i kedjan kopplar jag isåfall in den? Börjar blir trångt i tvbänken


Fast Dac:en i datorn är i alla lägen kass. Oavsett om du kör integrerat eller med för -och slutsteg behö er du ha en ok dac. De behöver inte vara dyra
 
Topp