• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ibland vill man kanske inte spela genom högtalare utan genom hörlurar. Min förstärkare, Marantz PM6003 erbjuder så klart hörlursutgång, men när jag kopplar in lurar spelar den både genom högtalarna och hörlurarna, detta kanske är enkelt, men vet ni hur man "mute:ar" högtalarna så man bara får ut ljudet via hörlurarna?
Du bör ha knappar eller ett vred för att välja vilka högtalare som ska gå, typ A och B.
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hmm, inga på själva förstärkaren. Hittar inte heller på fjärrkontrollen... får gå igenom manualen.
:)
72636287-CB8B-42B3-B281-797CA09109EB.jpeg
Edit: såg att detta var 6006 men bör vara liknande på 03. Inte helt säker dock :)
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Ibland vill man kanske inte spela genom högtalare utan genom hörlurar. Min förstärkare, Marantz PM6003 erbjuder så klart hörlursutgång, men när jag kopplar in lurar spelar den både genom högtalarna och hörlurarna, detta kanske är enkelt, men vet ni hur man "mute:ar" högtalarna så man bara får ut ljudet via hörlurarna?
Du bör bara behöva trycka "av" speakers A+B om det finns knappar för det?

Edit: såg att ni redan hade svarat.
 

Calvin

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej!
I dessa tider av social distansering är det skönt att njuta av god musik i hemmets lugna vrå... Såhär ser det ut hos mig.
Lördag förmiddag framför vinylhyllan:
CAL01109.jpg

En skiva väljs ut (Vesper av Sara Parkman) och spåren läses av Benz Micro Wood SL:
CAL01100.jpg

Som sitter monterad på en Kuzma Stabi S med en Kuzma Stogi S tonarm:
CAL01105.jpg

Vidare går signalen via ett Trigon Advance RIAA med batteridrift till ett Trigon Dialog försteg:
CAL01092.jpg

För att slutligen landa i mitt senaste tillskott - de fantastiska :) Kii Three högtalarna:
CAL01098.jpg
CAL01099.jpg

Klart slut & ha en fantastisk lördag!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hej!
I dessa tider av social distansering är det skönt att njuta av god musik i hemmets lugna vrå... Såhär ser det ut hos mig.
Lördag förmiddag framför vinylhyllan:
CAL01109.jpg

En skiva väljs ut (Vesper av Sara Parkman) och spåren läses av Benz Micro Wood SL:
CAL01100.jpg

Som sitter monterad på en Kuzma Stabi S med en Kuzma Stogi S tonarm:
CAL01105.jpg

Vidare går signalen via ett Trigon Advance RIAA med batteridrift till ett Trigon Dialog försteg:
CAL01092.jpg

För att slutligen landa i mitt senaste tillskott - de fantastiska :) Kii Three högtalarna:
CAL01098.jpg
CAL01099.jpg

Klart slut & ha en fantastisk lördag!
Bra med en hylla för suddgummit på pickupen . :D

Mycket mysig anläggning!
 

Niclas

Omega
Någon som kan rekommendera en verkstad som kan byta ut kondensatorerna i ett slutsteg?
Gärna i NVSkåne men kan köra en bit om någon vet en fena som gör ett bra jobb till vettigt pris.
(vill ha rekommendationer, inte en lista med Googlade serviceställen)
Gäller ett Audionet-steg modell större.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
I dessa tider av social distansering är det skönt att njuta av god musik i hemmets lugna vrå... Såhär ser det ut hos mig.
Lördag förmiddag framför vinylhyllan:
CAL01109.jpg

En skiva väljs ut (Vesper av Sara Parkman) och spåren läses av Benz Micro Wood SL:
CAL01100.jpg

Som sitter monterad på en Kuzma Stabi S med en Kuzma Stogi S tonarm:
CAL01105.jpg

Vidare går signalen via ett Trigon Advance RIAA med batteridrift till ett Trigon Dialog försteg:
CAL01092.jpg

För att slutligen landa i mitt senaste tillskott - de fantastiska :) Kii Three högtalarna:
CAL01098.jpg
CAL01099.jpg

Klart slut & ha en fantastisk lördag!
Inga dåliga grejer där inte. :)
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Finns mycket snake-oil i audiofilsvängen :)

Hehe, jo tack, jag har sett mycket sånt tidigare. Men det här var nytt och kanske det fräckaste jag stött på. Inte ett ord om vad det faktiskt är man får. Liknar mer kristaller som stärker ens aura än stenplattorna man ska ha för att höja upp strömkablarna från golvet för att minimera magnetfälten eller vad de nu säljs som.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hehe, jo tack, jag har sett mycket sånt tidigare. Men det här var nytt och kanske det fräckaste jag stött på. Inte ett ord om vad det faktiskt är man får. Liknar mer kristaller som stärker ens aura än stenplattorna man ska ha för att höja upp strömkablarna från golvet för att minimera magnetfälten eller vad de nu säljs som.
Luddigt vad denna gör, ja. Men hittat info att den skall ta bort statisk elektricitet från skivan genom att på något sätt jorda den. Vidare sökning ger att detta ändå är ett ickeproblem då materialet i en CD-skiva, polykarbonat inte verkar kunna bli statiskt uppladdat. Vinyl kan ju det, drar till sig damm och kan för vissa orsaka knäppningar, smärre smällar under avspelning. Men att strömkablar avger elektromagnetiska fält är inget påhitt för det gör dom. Man gör klokt i att t ex separera signalkablar och strömkablar, inte ha dom i samma kabelkanaler etc. Tror att det är det som är tanken bakom dylika produkter. Att strömkabeln i sig ligger på golvet är givetvis inte ett problem.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Luddigt vad denna gör, ja. Men hittat info att den skall ta bort statisk elektricitet från skivan genom att på något sätt jorda den. Vidare sökning ger att detta ändå är ett ickeproblem då materialet i en CD-skiva, polykarbonat inte verkar kunna bli statiskt uppladdat. Vinyl kan ju det, drar till sig damm och kan för vissa orsaka knäppningar, smärre smällar under avspelning. Men att strömkablar avger elektromagnetiska fält är inget påhitt för det gör dom. Man gör klokt i att t ex separera signalkablar och strömkablar, inte ha dom i samma kabelkanaler etc. Tror att det är det som är tanken bakom dylika produkter. Att strömkabeln i sig ligger på golvet är givetvis inte ett problem.
De där med signalkablar och strömkabel kan jag också bekräfta sen man hade rykande färskt körkort och skulle dra billjud. Man drog allting på samma sida av bilen till skuffen och fick ganska kvickt ett brummande ljud.

Med vettigare avskärmade kablar kanske det går men jag drog om signalkablarna till andra sidan så försvann det.

Till hemmabion hemma går allting i samma kabelkanal. Ström till högtalare samt signal till subben. Inga störningar där men köpte också en bättre kabel än de billigaste pga detta och inget brummande. (15m supra för 700kr för den som undrar)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
De där med signalkablar och strömkabel kan jag också bekräfta sen man hade rykande färskt körkort och skulle dra billjud. Man drog allting på samma sida av bilen till skuffen och fick ganska kvickt ett brummande ljud.

Med vettigare avskärmade kablar kanske det går men jag drog om signalkablarna till andra sidan så försvann det.

Till hemmabion hemma går allting i samma kabelkanal. Ström till högtalare samt signal till subben. Inga störningar där men köpte också en bättre kabel än de billigaste pga detta och inget brummande. (15m supra för 700kr för den som undrar)
Man skall ändå vara lite öppen för att det kan inverka negativt på ljudet även om man inte upplever några störningar. Men det är ju bara att testa om man hör någon skillnad. Kör man balanserat så är det betydligt mindre känsligt för störningar.
 

Niclas

Omega
Liknar mer kristaller som stärker ens aura än stenplattorna man ska ha för att höja upp strömkablarna från golvet för att minimera magnetfälten eller vad de nu säljs som.
Som alla tweaks, funkar bättre ibland, sämre en annan gång, beroende på omständigheterna.
Jag har aldrig använt kabellifters men kommer ihåg att jag riggade en anläggning på Munchen-mässan en gång och fick inte till ljudet alls.
Det visade sig att nålfiltsmattan laddade upp högtalarkablarna så mycket att det störde. Tror jag löste det med att ställa upp några cd-fodral öppnade som kablarna kunde ligga över.
Hemma ligger dem fint på parketten men visst, det är mycket möjligt att det blivit bättre med någon form av upphängning.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Som alla tweaks, funkar bättre ibland, sämre en annan gång, beroende på omständigheterna.
Jag har aldrig använt kabellifters men kommer ihåg att jag riggade en anläggning på Munchen-mässan en gång och fick inte till ljudet alls.
Det visade sig att nålfiltsmattan laddade upp högtalarkablarna så mycket att det störde. Tror jag löste det med att ställa upp några cd-fodral öppnade som kablarna kunde ligga över.
Hemma ligger dem fint på parketten men visst, det är mycket möjligt att det blivit bättre med någon form av upphängning.

Lite skillnad på en praktisk (men kanske ful) lösning med cd-fodral och dessa för 15000kr styck :) https://www.hifiexperience.se/produ...alarkablar-terminerade/ansuz-darkz-cable-lift
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Går det att utnyttja till sitt befintliga konto?

Hur kräset är det med family kontot? Vet att min far och min systers sambo skulle vilja testa detta men tyckte det var lite dyrt.
Gissar att det inte går att utnyttja sitt befintliga konto. Är väl som Netflix mfls gratismånad? Man får avsluta kontot och skapa en annan användare för att komma runt det men dom kan väl ändå hålla koll på IP-adresser? Har inte sökt info så har ingen mer. Att testa är ju inte dyrt, gratismånad har dom haft hela tiden också.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Gissar att det inte går att utnyttja sitt befintliga konto. Är väl som Netflix mfls gratismånad? Man får avsluta kontot och skapa en annan användare. Har inte sökt info så har ingen mer.
Provade att välja family hifi. Klickade vidare med min mail och lösen på Tidal. Kom enda fram till godkänn med PayPal sen när jag tryckte godkänt blev sidan helt vit.

Provar senare igen.
 

Veratio

Cartier
Kanske blir lynchad i denna tråden men är det någon som har eller lyssnat på en Beosound Stage?

Har en sedan december.

Bytte ut mitt Sonos system mot den. Bättre ljudmässigt enligt mina öron - för musik.

Surroundfusket fungerar ganska bra. Basen är ok.

Snygg och lätt att installera. Rätt billig.

Rekommenderas! Är ingen hifinörd, så du vet! Men hör om det låter bra.
 
Tack! Får bli en sån till TVn, återkommer med betyg efter inköp.

Har en sedan december.

Bytte ut mitt Sonos system mot den. Bättre ljudmässigt enligt mina öron - för musik.

Surroundfusket fungerar ganska bra. Basen är ok.

Snygg och lätt att installera. Rätt billig.

Rekommenderas! Är ingen hifinörd, så du vet! Men hör om det låter bra.
 
Topp