• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

Jo egentligen bör man köpa och bara vara nöjd.

Kör du från mobilen då till dina sony WH1000XM3? Tänker med vilken codec det blir. För att få nytta av hifi på Tidal måste ju sändaren köra LDAC precis som lurarna kan ta emot.

Jag kommer ju köra från laptopen på jobbet och verkar inte som blåtand i normala fall fixar mer än aptx. Finns några usb blåtand sändare som klarar till aptx HD men inte så högt som LDAC som jag kan hitta iaf.

Då blir svagaste länken i kedjan källan som sänder blåtand i aptx HD som är

24-bit, up to 48kHz sampling rate
Och 576Kbits.

Men hifi i tidal är väl snarare 990Kbits så känns inte som man får ut max då?

Ja jag vet, övertänder antagligen :D
Kör LDAC så du kan slappna av :)
Låter riktigt bra med bt också. Och du kan använda kabel om du vill. Det har jag inte testat så jag helst undviker det.

Jag testar en ny maskin denna vecka:
IMG_20200214_172426.jpg

Ursäkta dålig mobilbild...
Technics SU-G30 integrerad förstärkare.
https://www.technics.com/se/produkter/grand-class-g30/natverksforstarkare-su-g30.html
https://hometheaterhifi.com/reviews...chnics-su-g30-network-audio-amplifier-review/

Mycket ny och intressant teknik i denna. Var lite orolig över de "svaga" 50w men det var absolut inga problem hemma hos mig.
Ska bli kul efter några dagars inspelning och tester att se vad jag tycker. Frågan är om det är värt att byta ut mitt Quad för/slutsteg?
Inget att bidra mer än att jag verkligen älskar dina Buchardt:)

Jag testar en ny maskin denna vecka:
IMG_20200214_172426.jpg

Ursäkta dålig mobilbild...
Technics SU-G30 integrerad förstärkare.
https://www.technics.com/se/produkter/grand-class-g30/natverksforstarkare-su-g30.html
https://hometheaterhifi.com/reviews...chnics-su-g30-network-audio-amplifier-review/

Mycket ny och intressant teknik i denna. Var lite orolig över de "svaga" 50w men det var absolut inga problem hemma hos mig.
Ska bli kul efter några dagars inspelning och tester att se vad jag tycker. Frågan är om det är värt att byta ut mitt Quad för/slutsteg?

Är det ett par danska högtalare som inte säljs via återförsäljare?

Kör LDAC så du kan slappna av :)
Låter riktigt bra med bt också. Och du kan använda kabel om du vill. Det har jag inte testat så jag helst undviker det.
Tydligen ska de inte låta någe vidare med kabel som passiva även via en ok Dac och förstärkare. All inbyggd magi gör tydligen att de låter bra.

Jag kommer ju inte få till ldac utan max aptx HD på jobbet. Streama tidal hifi från telefon lär tömma min surfpott lite väl kvickt :D

Men 576Kbits är ju klart bättre än 320 så känns ändå relevant att fortsätta med tidal hifi :)

Tydligen ska de inte låta någe vidare med kabel som passiva även via en ok Dac och förstärkare. All inbyggd magi gör tydligen att de låter bra.

Jag kommer ju inte få till ldac utan max aptx HD på jobbet. Streama tidal hifi från telefon lär tömma min surfpott lite väl kvickt :D

Men 576Kbits är ju klart bättre än 320 så känns ändå relevant att fortsätta med tidal hifi :)
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet; jag köpte en Huawei p30 pro :)
Testa dom. Du kommer inte bli missnöjd.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet; jag köpte en Huawei p30 pro :)
Testa dom. Du kommer inte bli missnöjd.
Ska hämta upp Sony wh1000xm3 påväg hem idag. Hittade för 2500kr.

Kollar fortfarande runt efter andra alternativ. Mest eftersom ANC inte är viktigt för mig samt att blåtand inte är ett krav, snarare bekvämlighet. Det som är viktigt dock är over ear och stängd lur.

Provlyssnade Sony lurarna hemma hos syrran i helgen. Låter helt Ok men skulle vilja ha ut lite mer. Plus att jag skulle vilja kunna spela lite högre. Saknar 10-15% på maxvolymen.

Undrar helt enkelt om jag skulle kunna spendera dessa 2500kr bättre på något annat alternativ. Har 30 dagars öppet köp dock så blir att testa dessa en längre tid och utvärdera.

@Nissenutz Tänk på att du har en volymknapp på hörlurarna, denna ska vara på max, du drar nerifrån och upp till det piper två gånger så är det på max volym.
Sedan kan det vara så att du har på begränsning i telefonen, denna måste också justeras.

@Nissenutz Tänk på att du har en volymknapp på hörlurarna, denna ska vara på max, du drar nerifrån och upp till det piper två gånger så är det på max volym.
Sedan kan det vara så att du har på begränsning i telefonen, denna måste också justeras.
Kommer köra dessa lurar primärt från min laptop på jobbet.

Tog faktiskt med den till syrran bara för att kunna testa lurarna ihop med min tänkta källa :p upplevde att volymknapparna på datorn styr lurarna för fullt och vise versa.

Saknade fortfarande de där sista min vill kunna vrida på när favoritlåten slumpas fram. Men men.

Nu måste jag hitta en usb-blåtandssändare som fixar aptx HD. Lättare sagt en gjort verkar det som, iaf från Sverige.

Kommer köra dessa lurar primärt från min laptop på jobbet.

Tog faktiskt med den till syrran bara för att kunna testa lurarna ihop med min tänkta källa :p upplevde att volymknapparna på datorn styr lurarna för fullt och vise versa.

Saknade fortfarande de där sista min vill kunna vrida på när favoritlåten slumpas fram. Men men.

Nu måste jag hitta en usb-blåtandssändare som fixar aptx HD. Lättare sagt en gjort verkar det som, iaf från Sverige.
Det gör de även på iPhone men kanske är en Android grej?

@Nissenutz Om du ska köra via Laptop, använd då Audioarvana som jag har tipsat om tidigare i tråden. Då går du förbi alla dåliga mixers och EQ som används av operativsystemen i datorer.

@Nissenutz Om du ska köra via Laptop, använd då Audioarvana som jag har tipsat om tidigare i tråden. Då går du förbi alla dåliga mixers och EQ som används av operativsystemen i datorer.
Hade varit något. Problemet med jobbdatorn är att det är företaget som leasar dessa och de är låsta till förbannelse. Kan inte ens ta bort vissa genvägar på skrivbordet :p

Det är samma för mig men det funkade bra ändå. Testa :)
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. IT brukar hålla med :)
I know. Allting är ofta en kompromiss. Har sökt alldeles för mycket på hörlurar på jobbet idag så har lust att bara blunda och nöja mig med Sony. Man kan googla hur mkt som helst men för 2500kr verkar det ju vara ett prisvärt alternativ iaf.

Så du säger att det programmet är värt 750kr alltså? Är det en licens man äger och kan ha på flera enheter eller är den bunden till en?

I know. Allting är ofta en kompromiss. Har sökt alldeles för mycket på hörlurar på jobbet idag så har lust att bara blunda och nöja mig med Sony. Man kan googla hur mkt som helst men för 2500kr verkar det ju vara ett prisvärt alternativ iaf.

Så du säger att det programmet är värt 750kr alltså? Är det en licens man äger och kan ha på flera enheter eller är den bunden till en?
Du har en trial på 30 dagar så det är bara att testa. Tror bara det finns till Mac däremot.
För mig var det värt full licens. Använder bara på en dator...

Du har en trial på 30 dagar så det är bara att testa. Tror bara det finns till Mac däremot.
För mig var det värt full licens. Använder bara på en dator...
Finns den bara till Mac är det kört. Men jag får kika lite på den.

Lyssnar i mina Sony lurar på jobbet nu och måste säga att de låter riktigt bra. Vet inte varför jag inte tyckte det vid tidigare test.
Körde via telefon hemma igår. Ldac och Tidal, vilket ös! :)

Nu är det via laptopen och jag vet inte vilket codec den kör nu. Inte LDAC iaf för jag hör att det inte riktigt är samma klarhet.

Märkte att ljudet förändras drastiskt beroende på mängden ANC man ställer in också. Har man den av helt får man klaraste ljudet. Så om det är tyst där man lyssnar har man den funktionen av där och då.

Dock så vet jag inte om mina lurar tog laddning som de ska. Den röda lampan var svår att få att lysa när jag kopplade in laddsladden. Fick prova ett par gånger innan den höll sig belyst. Kommer nog ta tillbaka detta ex till butiken och få byta till ett annat par.

@Nissenutz Mitt förslag är att du kör Tidal på telefonen och skickar till hörlurarna. Jag tycker aldrig att det har funkat speciellt bra när man kopplar hörlurar via BT till en PC. Roligt att du tycker det blir bättre desto mindre NC du har, jag tycker tvärt om :)

@Nissenutz Mitt förslag är att du kör Tidal på telefonen och skickar till hörlurarna. Jag tycker aldrig att det har funkat speciellt bra när man kopplar hörlurar via BT till en PC. Roligt att du tycker det blir bättre desto mindre NC du har, jag tycker tvärt om :)
What!? Diskanten blir ju jättedov och basen får fnatt om man lyssnar högt med max ANC :p

Via telefon är absolut bäst kvalité. Klarar mig normalt med mitt abonnemang på 5gb surf men ska man streama Tidal hifi hela dagarna kommer jag behöva öka till obegränsat med ökning på 450kr i månaden.

Och det tycker jag är lite för saftigt. Har inte lyckats få jobbdatorn att dela wifi heller då den som sagt är superlåst.

What!? Diskanten blir ju jättedov och basen får fnatt om man lyssnar högt med max ANC :p

Via telefon är absolut bäst kvalité. Klarar mig normalt med mitt abonnemang på 5gb surf men ska man streama Tidal hifi hela dagarna kommer jag behöva öka till obegränsat med ökning på 450kr i månaden.

Och det tycker jag är lite för saftigt. Har inte lyckats få jobbdatorn att dela wifi heller då den som sagt är superlåst.
Du får ju ladda ner allt och köra offline-läge i bästa kvalite, då blir det ju gratis :)
Jag lyssnar via LDAC, det kanske gör skillnad... Men jag lyssnar också mycket på elektronisk musik och då märker man inte så mycket sådant.

Du får ju ladda ner allt och köra offline-läge i bästa kvalite, då blir det ju gratis :)
Jag lyssnar via LDAC, det kanske gör skillnad... Men jag lyssnar också mycket på elektronisk musik och då märker man inte så mycket sådant.
Såklart. Är fasen inte så bevandrad med musiktjänster än men detta ska jag göra.

Nä på elektronisk musik blir det inte lika märkbart kan jag tänka.

Men visst ska den röda lampan lysa hela tiden som lurarna laddar?

Den röda lampan lyser till lurarna är fulladdade (kan vara så att den lyser grönt när den är klar men jag tror inte det).
Testa en annan kabel/laddare för att se om det är samma "problem".

Den röda lampan lyser till lurarna är fulladdade (kan vara så att den lyser grönt när den är klar men jag tror inte det).
Testa en annan kabel/laddare för att se om det är samma "problem".
Testade både med mobilsladd och medföljande, same same. Lampan lyser i typ några sekunder. Laddade den knappt en timma igår och appen säger 100% batteri vilket inte heller låter korrekt.

Denna var ju ett "fyndex" i nyskick så fick ett bättre pris (såg oanvända ut). Men iom att de garantera att funktion och allt ska vara check kommer de nog bara byta ut dessa mot ett nytt par.

Var igår på Hi-Fi klubben och fick möjligheten att lyssna på ett par Argon Audio Forte A5.
Shit pommes vilket ljud för 4 898:-
Det som var intressant är att de är Trådlös högtalare med Bluetooth.

"FORTE A5 är ett häftigt, aktivt högtalarpar för dig som vill ha äkta hifi-ljud för all din musik utan extra apparater eller besvärlig hantering. Du får Bluetooth, skivspelaringång och mycket annat gott. Elegant lackerad finish i svart eller vitt."

FORTE A5 är ett elegant och ytterst välspelande trådlöst aktivt högtalarpar från Argon Audio. Här får du stort och realistiskt hifi-ljud från två separata högtalare, och därmed en ljudupplevelse som ingen ensam trådlös högtalare eller TV-soundbar någonsin kommer i närheten av. När du samtidigt får väldig smidig hantering, läcker design, Bluetooth och en rad andra smarta möjligheter (inklusive direkt anslutning för skivspelare), så har du faktiskt en riktig smart lösning som räcker för de allra flesta musikbehov.

Den inbyggda förstärkaren levererar imponerande råstyrka med hela 2 x 80 watt, och de nyutvecklade elementen är av en kvalitet som gör både musik och TV-ljud till en sann fröjd för örat. Elementen är omgivna av en exklusiv trimring i äkta aluminium, och det eleganta och robusta mattlackerade utförandet bidrar till att bekräfta att det här är en äkta kvalitetsprodukt. Fronten i tyg som medföljer fästs på högtalaren med magneter så att du inte ska se några fula hål om du föredrar att använda högtalaren utan frontskydd.

Otroliga högtalare i den prisklassen. Har ni inte lyssnat så kliv in på närmsta Hi-Fi klubb och be om ett demo!
argfortea5wh_1.jpg

Hyfsat estetiska rena och finns i vitt eller svart.

Tjena,

Tänkte fråga lite om hjälp. Jag tänkte försöka få användning för mina föräldrars gamla skivspelare, men vet inte riktigt vad som behövs till/är värt att lägga pengar på. Blir förmodligen att använda mammas gamla "Technics SL-200K" som fungerar, då pappas "B&O Beogram 4002" inte gör det och det var väldigt dyrt att få den lagad.
Som jag förstår det behövs en RIAA, en förstärkare och högtalare? Någon som har lite tips? :)

Var igår på Hi-Fi klubben och fick möjligheten att lyssna på ett par Argon Audio Forte A5.
Shit pommes vilket ljud för 4 898:-
Det som var intressant är att de är Trådlös högtalare med Bluetooth.

"FORTE A5 är ett häftigt, aktivt högtalarpar för dig som vill ha äkta hifi-ljud för all din musik utan extra apparater eller besvärlig hantering. Du får Bluetooth, skivspelaringång och mycket annat gott. Elegant lackerad finish i svart eller vitt."

FORTE A5 är ett elegant och ytterst välspelande trådlöst aktivt högtalarpar från Argon Audio. Här får du stort och realistiskt hifi-ljud från två separata högtalare, och därmed en ljudupplevelse som ingen ensam trådlös högtalare eller TV-soundbar någonsin kommer i närheten av. När du samtidigt får väldig smidig hantering, läcker design, Bluetooth och en rad andra smarta möjligheter (inklusive direkt anslutning för skivspelare), så har du faktiskt en riktig smart lösning som räcker för de allra flesta musikbehov.

Den inbyggda förstärkaren levererar imponerande råstyrka med hela 2 x 80 watt, och de nyutvecklade elementen är av en kvalitet som gör både musik och TV-ljud till en sann fröjd för örat. Elementen är omgivna av en exklusiv trimring i äkta aluminium, och det eleganta och robusta mattlackerade utförandet bidrar till att bekräfta att det här är en äkta kvalitetsprodukt. Fronten i tyg som medföljer fästs på högtalaren med magneter så att du inte ska se några fula hål om du föredrar att använda högtalaren utan frontskydd.

Otroliga högtalare i den prisklassen. Har ni inte lyssnat så kliv in på närmsta Hi-Fi klubb och be om ett demo!
argfortea5wh_1.jpg

Hyfsat estetiska rena och finns i vitt eller svart.
Synd på BT. Man vill ju ha via wifi.

Tjena,

Tänkte fråga lite om hjälp. Jag tänkte försöka få användning för mina föräldrars gamla skivspelare, men vet inte riktigt vad som behövs till/är värt att lägga pengar på. Blir förmodligen att använda mammas gamla "Technics SL-200K" som fungerar, då pappas "B&O Beogram 4002" inte gör det och det var väldigt dyrt att få den lagad.
Som jag förstår det behövs en RIAA, en förstärkare och högtalare? Någon som har lite tips? :)
"FORTE A5 är ett häftigt, aktivt högtalarpar för dig som vill ha äkta hifi-ljud för all din musik utan extra apparater eller besvärlig hantering. Du får Bluetooth, skivspelaringång och mycket annat gott.”

bara plugga in och kör.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp