• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

E

editime

Guest
Det handlar om vilka krav du har på grejerna. Sonos kan funka bra om du inte bryr dig så mycket om ljudkvalité. Däremot är det tråkigt att inte ha stereo, alltså front vänster + höger i vardagsrummet. Sen är deras mjukvara bra och enkel.

Köp hem via tex Elgiganten nu på black friday så kan du testa hemma och se vad du tycker. Är du missnöjd så kan du lämna tillbaka.

tack för input. Jag är musikintresserad men ingen ”ljudnörd” så jag tror att Sonos lever upp till mina önskemål. En schysst & smidig helhetslösning, bra pris & vad jag förstår bra ljud, men den saken har jag förstått är individuell.. :) lite minus att inte tv går o köra igenom playbase 5..
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tack för ett bra svar!

Jag har specat upp vad jag tänkt köpa & det borde ge en fingervisning av hur mycket jag är beredd att spendera ;) det är nog också tydligt att jag inte är någon ljudnörd, utan vill bara kunna njuta av musik i hela lyan på ett enkelt sätt :)
Såg precis att Playbase 5 inte går att köra via tvn? Hm.
Det var visst en djungel märker jag när jag undersöker lite mer.. :)
Nu har jag ingen aning om vad Sonos prylarna kostar och har ingen direkt ork att kolla upp det heller.

Jag borde dock ha förstått att du inte är så noga med ljudet, då det verkar vara några monoprodukter inblandade.

då tycker jag att du helt enkelt ska köpa det du listar upp då den landar exakt på den budgeten du önskar och så får du det du får.

tillgång till ljud är inga problem. Köp en förstärkare eller två...eller tre med Spotify connect eller airplay om du har iPhone. Sedan kan du köpa dig de högtalarna du vill. Gissar dock att du endast kan lyssna i ett rum åt gången.
Du kan nog köra Sonos amp, men jag vet som sagt inte vad du har för budget eller hur viktigt ljudet är för dig.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tjena!
Då vi flyttar in i ny bostad tänker vi investera i en helhetslösning med ljud i boendet.
Jag har snöat in på Sonos. Boendet är i två plan, 114 kvm.
Jag tänker såhär:

1 Sonos One i varje badrum
1 Sonos PlayBase 5 i vardagsrum/kök (öppen planlösning)
1 Sonos Move för att flytta till det rum man befinner sig i.

hur tänker ni andra? Är jag rätt eller fel på det? Feedback mottages tacksamt :)
Du har ju redan fått lite svar. Men iom att du står rätt fast vid att du ska ha sonos är det väl helt enkelt bara köpa och prova?

Fördelen med sonos är väl att de är väldigt små och iom det praktiska att lämna tillbaka om du inte blir nöjd :p

Det är inte alltid så men ofta betyder små högtalare smått ljud. Men vill du bara ha musik på många ställen samtidigt som bakgrundsmusik duger det nog.

Men som @ante_77 är inne på. Med en budget som vi inte behöver söka upp (face it, vi är alla lata) hade det varit enklare.

Jag som precis blivit lite nyfräst hade kört en mer rejäl setup i t.ex vardagsrum. Modern reciever och två schysta frontar. Jag skriver modern receiver för med dessa kan du koppla upp dig via Bluetooth och dessutom fungerar de ofta som hub för t.ex sonos eller heos beroende på vilken receiver du köper.

Min marantz sr5013 stödjer heos. Så rent praktiskt skulle jag kunna köra heos högtalare lite varstans och styra om ljudet ska komma från alla håll, bara heos eller bara frontar. Ja du hajar
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Du har ju redan fått lite svar. Men iom att du står rätt fast vid att du ska ha sonos är det väl helt enkelt bara köpa och prova?

Fördelen med sonos är väl att de är väldigt små och iom det praktiska att lämna tillbaka om du inte blir nöjd :p

Det är inte alltid så men ofta betyder små högtalare smått ljud. Men vill du bara ha musik på många ställen samtidigt som bakgrundsmusik duger det nog.

Men som @ante_77 är inne på. Med en budget som vi inte behöver söka upp (face it, vi är alla lata) hade det varit enklare.

Jag som precis blivit lite nyfräst hade kört en mer rejäl setup i t.ex vardagsrum. Modern reciever och två schysta frontar. Jag skriver modern receiver för med dessa kan du koppla upp dig via Bluetooth och dessutom fungerar de ofta som hub för t.ex sonos eller heos beroende på vilken receiver du köper.

Min marantz sr5013 stödjer heos. Så rent praktiskt skulle jag kunna köra heos högtalare lite varstans och styra om ljudet ska komma från alla håll, bara heos eller bara frontar. Ja du hajar

Ungefär så.
Duger det med mono och andra saker så kan man alltid köpa Naim Mu-So Qb och den vanliga. Dugliga som ”lounge” högtalare och rätt fina.
Själv har jag aldrig förstått mig på multiroom.

Finns ganska dugliga aktiva högtalare som man kan placera i köket och även sådana som fungerar i vilket vardagsrum som helst.
Sedan väljer man vilka högtalare man streamar till.
Naim har någon multiroomslösning och det finns ju Heos som du nämner.

Frågeställningen är egentligen från början ganska svår att svara på.
 

phyx

Omega
Jag köpte ett HK 7.1 system med en stor jävla subwoofer. Under en fest med jävligt hög musik började samtliga högtalare att spraka. Det började låta fördjävligt. Dock låter det helt normalt vid lägre volym. Antar att det är bara att slänga? Subben tänkte jag behålla då den klarade sig. Tänkte använda den med två stycken Bowers & Wilkins DM601 S3. Nu till frågan. Hittade B&W DM601 S3 för 2000kr, beg. Är det ett bra pris?

Mvh!

Ingen? :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ok. Tror inte jag får köpa högtalare i större variant. Jag lyckades övertala min sambo för denna storleken istället för en soundbar, om du förstår läget :p
Om du inte får köpa större hade jag lagt någon tusenlapp extra för att åtminstone få så bra ljud som möjligt ur en liten högtalare :) har tyvärr inte mer konkreta tips då jag inte är så kunnig. Bara nyfrälst.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
https://www.brl.se/sv/artiklar/klipsch-rp-504c-centerhogtalare-svart.html
Blev så sugen på att uppgradera när man läser här, så blev ett köp av ny center idag. Funderar på att köpa nya frontar också, han skulle ge ett bra pris tills i eftermiddag när jag hämtar centern.
Trevligt! @Makkanxd länkade ju något paket med liknande center på förra sidan. Men hoppas du får en bra deal på frontarna också.

Just frontar och center får ju gärna matcha i ljudbild :) märker att mina frontar är inspelade iom att de har 1,5år på nacken medan centern är ny. Centern låter vassare medan frontarna har en varmare ton.

Så jag får kika mycket film med Morgan Freeman så centern får jobba :p
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ganska tyst här.. Vad kör ni för streamingtjänster? Vad streamar ni via alt vad kör ni för Dac:ar?
Kör ingen streaming alls. Eller ja jo lite youtube då och då men inte om jag aktivt vill lyssna musik. Då vill jag komma åt minst FLAC kvalitet. Framförallt sen jag fick hem dina gamla Venere 2.5

Skulle säkerligen må väldigt bra av ett dedikerat stereoslutsteg kopplat mot receivern. Men måste hålla lite på uppgraderingarna nu och njuta av hur det låter för tillfället :)

Flinar fortfarande när jag går förbi dom i vardagsrummet för att de är så jävla snygga :cigar:
 
  • Like
Reactions: par

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ganska tyst här.. Vad kör ni för streamingtjänster? Vad streamar ni via alt vad kör ni för Dac:ar?
Streamar primärt Spotify via Chromecast audio och en Quad Artera Play som DAC.
Lite sugen på att testa Tidal för att se om det är någon förbättring, ljudmässigt och gränssnittsmässigt men har inte haft tid.
Är också sugen på att testa nån annan DAC, speciellt Denafrips Ares som jag hört en del gott om.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Streamar primärt Spotify via Chromecast audio och en Quad Artera Play som DAC.
Lite sugen på att testa Tidal för att se om det är någon förbättring, ljudmässigt och gränssnittsmässigt men har inte haft tid.
Är också sugen på att testa nån annan DAC, speciellt Denafrips Ares som jag hört en del gott om.
Är Quaden bra? Sneglat lite på den och köra två monoblock till. Trevligt koncept ändå
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Är Quaden bra? Sneglat lite på den och köra två monoblock till. Trevligt koncept ändå
Jag tycker den är riktigt trevlig. Du har säkert koll på specifikationerna så jag behöver inte dra dem. Smidigt format, solid byggkvalitet och funktionalitet.
Phonosteg hade varit nice, men man kan inte få allt. Får köpa en separat box bara.
Kan inte avgöra hur mycket själva försteget styr ljudupplevelsen i detta fall, men jag känner att DAC:en är bra. Musikalisk. Fann mig själv bara lyssna i lugn och ro trots barnkaos runtom.. och det är väl ett bra betyg tänker jag :)
 

par

Patek
2-Faktor
Jag tycker den är riktigt trevlig. Du har säkert koll på specifikationerna så jag behöver inte dra dem. Smidigt format, solid byggkvalitet och funktionalitet.
Phonosteg hade varit nice, men man kan inte få allt. Får köpa en separat box bara.
Kan inte avgöra hur mycket själva försteget styr ljudupplevelsen i detta fall, men jag känner att DAC:en är bra. Musikalisk. Fann mig själv bara lyssna i lugn och ro trots barnkaos runtom.. och det är väl ett bra betyg tänker jag :)
Okej vad kör du för slutsteg till? Är ju trevligt att kombinera cd o dac i ett liksom
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Inskaffat ett par beolab 8000 mk2. Kör dessa med rca och in i tvn med hjälp av en 3.5 adapter. Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta en simpel DAC som har streamingsfunktion. Gärna under 2000. Köpte en Argon BT3, fick den inte att fungera med tv (via optisk) och bluetooth fungerade sporadiskt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Inskaffat ett par beolab 8000 mk2. Kör dessa med rca och in i tvn med hjälp av en 3.5 adapter. Jag skulle vilja ha hjälp med att hitta en simpel DAC som har streamingsfunktion. Gärna under 2000. Köpte en Argon BT3, fick den inte att fungera med tv (via optisk) och bluetooth fungerade sporadiskt.
Komplettera med en chromecast audio och en toslinkkabel så kan du ju använda DACen och streama. Kosta typ 400 spänn plus 1-200 för toslinken.

Vad skickar du in i TVn?
 
Topp