• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bad sound kills good music, Hi-Fi & dylikt.

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Du har ju symbolerna på den.
+ till + för höger och - till - för höger.
Sen same same för vänster.

Såvida inte ditt diy har varit att vända på allt :p
Det förstår jag haha, men har aldrig sett denna typen av koppling innan. Har tidigare använt amps med den där fjädrade grejen man trycker upp medans man sticker in högtalarkabeln. Förstår inte riktigt hur jag ska göra här.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Javisst, val av högtalare är jätteviktigt, men kan du säga ärligt att du hört en hembioreciver leverera bra ljud i 2-kanal när vi pratar "normal" prisbild ?
Hade faktiskt varit riktigt intressant att låta en riktig hifi människa lyssna på ens anläggning och vara brutalt ärlig så man får lite feedback.
 

par

Patek
2-Faktor
Kör supra classic 2.5 endast tvinnat. Är inte heller där att jag tror jag hör skillnad på billiga och dyra kablar.

Kör bi-amp från min marantz sr5013 som är en 7.2 receiver. Har bara 5.1 hemma så utnyttjade möjligheten att använda alla kanaler just nu.

Har du terminerade eller kör du också tvinnat?

Kör både och, har terminernade på en och tvinnat på en. Båda Ply 3,4 och det är ju en rejäl skillnad i känslan när allt är ”färdigt” så att säga. Blir terminerade igen men satsar på Supra XL Annorum nu
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det förstår jag haha, men har aldrig sett denna typen av koppling innan. Har tidigare använt amps med den där fjädrade grejen man trycker upp medans man sticker in högtalarkabeln. Förstår inte riktigt hur jag ska göra här.
Hahaha ok :D

Om du kan skruva loss skruven helt hade jag böjd kabeln som ett U sen skruvat fast den. Hängde du med?
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Kör både och, har terminernade på en och tvinnat på en. Båda Ply 3,4 och det är ju en rejäl skillnad i känslan när allt är ”färdigt” så att säga. Blir terminerade igen men satsar på Supra XL Annorum nu
Mm jag hade nog också gärna haft terminerade egentligen. Men blev lite snål när jag såg va de tar för att göra de där åt en. Vad har du för längd på de terminerade? Kanske köper mer av ditt gamla bös :D
 

par

Patek
2-Faktor
Mm jag hade nog också gärna haft terminerade egentligen. Men blev lite snål när jag såg va de tar för att göra de där åt en. Vad har du för längd på de terminerade? Kanske köper mer av ditt gamla bös :D
Insåg att det lät konstigt, menade givetvis att jag har två olika lösningar för de två anläggningarna
Ska kolla, tror det är 2m
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hahaha ok :D

Om du kan skruva loss skruven helt hade jag böjd kabeln som ett U sen skruvat fast den. Hängde du med?
Egentligen hängde jag inte riktigt med där haha. Menar du så här?
1575317156832179600853453673842.jpg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Javisst, val av högtalare är jätteviktigt, men kan du säga ärligt att du hört en hembioreciver leverera bra ljud i 2-kanal när vi pratar "normal" prisbild ?
Får erkänna att det var rätt många år sedan jag hade en billig surroundreceiver, men jovars. Jag hade en Denon AVR-1910 som gjorde ett ganska bra jobb i stereo, hade också en Yamaha RX-V440 som var helt OK. Hade inte bytt ut den mot min gamla Pioneer SA-330, däremot hade jag en Pioneer A-717 Mk2 som jag tyvärr sålde pga flickvän.. grämer mig än idag.

Edit:
Trevligare med lite bilder:
a-717(1).jpeg
pioneer_sa-330.jpg
yamaha_rx-v440_550.jpg
denon_avr1910_in_silver_1558504508_1e603cbf0_progressive.jpeg
 

par

Patek
2-Faktor
Får erkänna att det var rätt många år sedan jag hade en billig surroundreceiver, men jovars. Jag hade en Denon AVR-1910 som gjorde ett ganska bra jobb i stereo, hade också en Yamaha RX-V440 som var helt OK. Hade inte bytt ut den mot min gamla Pioneer SA-330, däremot hade jag en Pioneer A-717 Mk2 som jag tyvärr sålde pga flickvän.. grämer mig än idag.

Edit:
Trevligare med lite bilder:
a-717(1).jpeg
pioneer_sa-330.jpg
yamaha_rx-v440_550.jpg
denon_avr1910_in_silver_1558504508_1e603cbf0_progressive.jpeg
Vad är att föredra, silver eller svart? :) Bred fråga
 

par

Patek
2-Faktor
Ska som jag skrivit tidigare uppgradera till ett par Olympic Nova. Var helt inställd på ett par 2or och har även provlyssnat och var väldigt nöjd. Nu försöker en kompis övertyga mig att gå på ett par 3or istället.
Skillnaden är att 3orna får ett extra 180mm(2 istället för 1) element och går ner till 35hz istället för 40hz. Jag tyckte inte det direkt saknades vid provlyssning men man vet ju aldrig vad man saknar:)

Mina gamla Venere 2.5 var också specade till 40hz och tyckte det var helt okej.
Så frågan, är det verkligen värt 25 000kr(okej får säkert lite rabatt) till?
Jag har inte möjlighet till Sub. Kan tycka att det extra elementet fyller ut kabinetten bättre rent estetiskt.

E308A634-71E2-4274-A92D-6ACB2DAADED0.jpeg
B7F8B991-C1FE-44D1-B178-B3464D43F392.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Ska som jag skrivit tidigare uppgradera till ett par Olympic Nova. Var helt inställd på ett par 2or och har även provlyssnat och var väldigt nöjd. Nu försöker en kompis övertyga mig att gå på ett par 3or istället.
Skillnaden är att 3orna får ett extra 180mm(2 istället för 1) element och går ner till 35hz istället för 40hz. Jag tyckte inte det direkt saknades vid provlyssning men man vet ju aldrig vad man saknar:)

Mina gamla Venere 2.5 var också specade till 40hz och tyckte det var helt okej.
Så frågan, är det verkligen värt 25 000kr(okej får säkert lite rabatt) till?
Jag har inte möjlighet till Sub. Kan tycka att det extra elementet fyller ut kabinetten bättre rent estetiskt.

E308A634-71E2-4274-A92D-6ACB2DAADED0.jpeg
B7F8B991-C1FE-44D1-B178-B3464D43F392.jpeg
Nja. Jag skulle inte ens överväga det utan att ha provlyssnat ordentligt. Det går inte att avgöra på ren spec om en modell är bättre än en annan, det är ju ljudupplevelsen som är viktigast.

Vad har din kompis för argument för att du skall gå upp till den dyrare modellen?

Vad skall du driva dem med? Har du redan köpt elektroniken?
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Någon här som kör Magnepan? Lite sugen på deras "nya" budgetmodell LRS.
Fula som få IMO men skulle vara kul att prova på ribbonhögtalare.
719maggie.side.jpg
 
Senast ändrad:

Niclas

Omega
Jag har inte möjlighet till Sub.
E308A634-71E2-4274-A92D-6ACB2DAADED0.jpeg
B7F8B991-C1FE-44D1-B178-B3464D43F392.jpeg

Varför inte ? Är det estetiskt nej till sub eller utgångsmässigt?
Om sistnämnda så är det fördelaktigt med en (två) högnivåkopplad sub oavsett högtalarstorlek.
En kompis hade en REL till VR8 ( typ 150kg monsterhögtalare ) och den levererade en annan dimension.
 

par

Patek
2-Faktor
Varför inte ? Är det estetiskt nej till sub eller utgångsmässigt?
Om sistnämnda så är det fördelaktigt med en (två) högnivåkopplad sub oavsett högtalarstorlek.
En kompis hade en REL till VR8 ( typ 150kg monsterhögtalare ) och den levererade en annan dimension.
Estetiskt nej till sub, har ingen riktig plats för den utan att det blir konstigt
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vad är att föredra, silver eller svart? :) Bred fråga
Jag hade köpt en svart AV reciever om de fanns kvar i fjolårets modell. Nu fanns bara silver så blev silver.

Nu är mina grejer undangömda i TV-bänk men tycker ändå att det såg nättare ut med silver. Så tror nog jag föredrar det nu faktiskt :)
IMG_20191120_004815.jpg

Ska som jag skrivit tidigare uppgradera till ett par Olympic Nova. Var helt inställd på ett par 2or och har även provlyssnat och var väldigt nöjd. Nu försöker en kompis övertyga mig att gå på ett par 3or istället.
Skillnaden är att 3orna får ett extra 180mm(2 istället för 1) element och går ner till 35hz istället för 40hz. Jag tyckte inte det direkt saknades vid provlyssning men man vet ju aldrig vad man saknar:)

Mina gamla Venere 2.5 var också specade till 40hz och tyckte det var helt okej.
Så frågan, är det verkligen värt 25 000kr(okej får säkert lite rabatt) till?
Jag har inte möjlighet till Sub. Kan tycka att det extra elementet fyller ut kabinetten bättre rent estetiskt.

E308A634-71E2-4274-A92D-6ACB2DAADED0.jpeg
B7F8B991-C1FE-44D1-B178-B3464D43F392.jpeg
Snyggare med fler element men om de inte gör mkt för ljudet för dig känns det kanske lite bortkastat?

Jag provade igår att lyssna lite mer på 'numera' mina Venere 2.5

Jag lutade mig framåt från där jag normalt har huvudet för att se om jag gillade ljudet bättre. Det var som att ljudbilden blev mycket bredare.

Jag minskade då min toe in på högtalarna från att vara perfekt riktade mot mig till att spela lite mer rakt ut. Ljudet blev bredare men märkte också att sång började komma mer från vänster istället för fint centrerat i mitten.

Fram igen och justera tillbaka vänster högtalare något. Vips så hade jag en bredare ljudbild och sången var centrerad igen :)

Mätte även avståndet från vägg till framsida högtalare. 45cm nu men ska smyga ut dom lite när inte sambon tittar på :p de står ganska brett isär för att inte se lustigt ut med TV-bänk. Men enligt Sonus faber ska de stå inom 2.5m vilket de gör med 10cm marginal.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Har ett par gamla H.H Scott 176BL högtalare från tidigt 80 tal som har använts flitigt och som jag har varit nöjd med. Men kände det är dags med nått nytt på högtalarfronten, så blev ett par Dynavoice Challenger M-65 EX v. 4. Dessa är rejäla pjäser på 27 kg vardera och har fått väldigt bra kritik och de bör vara hemkomna någon gång nästa vecka.
577332 (1).jpg

Screenshot_20191205-145320_Chrome.jpg
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Spanade också på de där, finns de i europa än?
Hörde med flera i Sverige (Akkellis bl.a) och de sa att de finns hos generalagent och kan beställas därifrån. Gick att få hem på 1-2 dagar. Rek pris 10.900:-.
Klart sugen, men då behöver jag nytt slutsteg också. Ska tydligen kräva minst 200w för att låta bra (enligt olika recensenter). Sneglat på XTZ Edge A2-300 för det.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hörde med flera i Sverige (Akkellis bl.a) och de sa att de finns hos generalagent och kan beställas därifrån. Gick att få hem på 1-2 dagar. Rek pris 10.900:-.
Klart sugen, men då behöver jag nytt slutsteg också. Ska tydligen kräva minst 200w för att låta bra (enligt olika recensenter). Sneglat på XTZ Edge A2-300 för det.

Aha intressant, det får jag kolla upp!

Steg har jag, laddar till köks stereon :)
IMG_20191205_182857.jpg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ska vi ta och nämna några favoritlåtar som vi spelar när man verkligen vill njuta av sin Hifi anläggning?

För att nämna några av mina:
Muse - madness
Allan Taylor - Colour to the moon
Nils Lofgren - Keith don't go
Toto - Rosanna
ZZ top - Pincushion
Dire Straits - Money for nothing (mest för introt)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ska vi ta och nämna några favoritlåtar som vi spelar när man verkligen vill njuta av sin Hifi anläggning?

För att nämna några av mina:
Muse - madness
Allan Taylor - Colour to the moon
Nils Lofgren - Keith don't go
Toto - Rosanna
ZZ top - Pincushion
Dire Straits - Money for nothing (mest för introt)

Finns mycket ”testmusik”
Gillar att lyssna på Agnes Obel - The Curse
Brad Paisley - Letter To Me.

Annars är jag en Metal gubbe, men Cellon till Agnes Obel och lite Countryröst till Brad Paisley kan vara roligt att lyssna på.

Ah! Höll på att glömma Rush - Tom Sawyer och hör och häpna Gentle Giant.
 

par

Patek
2-Faktor
Ska vi ta och nämna några favoritlåtar som vi spelar när man verkligen vill njuta av sin Hifi anläggning?

För att nämna några av mina:
Muse - madness
Allan Taylor - Colour to the moon
Nils Lofgren - Keith don't go
Toto - Rosanna
ZZ top - Pincushion
Dire Straits - Money for nothing (mest för introt)
Bra, Color of the moon är ju o andra sidan en riktig demo-låt för hifihandlare:)

Min lite spontana lista
Dire straits - Tunnel of love
Dire straits- On every street
Mark Knopfler- What it is
Ricky Lee Jones- We belong together (väldigt dynamisk)
Någon Johnny Cash
Hansson & Karlsson - Triplets
Hansson & Karlsson - Tax free
Bach Cello Suite no. 1
Någon Wagner
Jan Johansson - Vallåt från Jämtland
Någon Sofie Zelmani är väll klassiskt(lite demovarning kanske:))
Radiohead- Karma Police
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Ska vi ta och nämna några favoritlåtar som vi spelar när man verkligen vill njuta av sin Hifi anläggning?

För att nämna några av mina:
Muse - madness
Allan Taylor - Colour to the moon
Nils Lofgren - Keith don't go
Toto - Rosanna
ZZ top - Pincushion
Dire Straits - Money for nothing (mest för introt)

Bra låtar! Några andra personliga favoriter:
Eva Cassidy - Songbird
Neil Halstead - Hi-Lo and In Between
Luka Bloom - Exploring the Blue
Sarah McLachlan - Angel
John Mayer - In the Blood
Roger Waters - Amused to Death
 
Topp