• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Basel 2017 the tråd >>>>>

Det mesta som diskuterats här i denna tråden har ju med personlig preferenser att göra, inte bara storleken på klockan. Vissa gillar TT, andra hatar det. Vissa gillar guld, andra gillar stål. En del tycker att dykarringen är för bred osv osv. Anser att storleken och hur klockan sitter på handleden är minst lika viktig som dessa faktorer, och när det rör klockor som presenteras på baselworld så är väl detta en ganska passande tråd tycker jag. Min två cent. :)
Att höra ett gäng personer med -16cm handleder kommentera varje klocka med, jag önskar den vore 38 eller mindre, kanske du finner berikande. Jag tycker inte det. Jag tycker t.o.m. det är helt ointressant. Dykring, material, design osv är kan givetvis vara personliga preferenser men kan också göra att man ser något man inte tidigare sett. Hur den skulle se ut på dig ger mig noll och inget.

Imorgon kommer det förhoppningsvis komma massa nya spännande släpp, när mässan öppnar portarna på riktigt :) Under tiden måste man ju reflektera lite över alla kunniga, insatta, intresserade klockentusiaster i denna tråd som dykt upp på 30 av hitintills 46 sidor som endast är fixerade vid, hur stor är den? Nä, jag önskar...
Utan att ta upp mina egna preferenser så måste jag säga att detta fenomen är något av det värsta kräkmedlet som finns att läsa om, andras uppfattning om vilka millimeter som är det perfekta. Och det handlar i 99,9% om vad just dom kan bära. Snälla, kan inte ni starta en helt egen avdelning och bara diskutera detta? Det ska ju för fan va roligt och lärorikt att läsa om och se dom nya släppen. Att diskutera detaljer, urverk eller design och material är ju något berikande. Vad han, hon ,hen, den har för personliga åsikter om storlek på den egna armen är så oerhört ointressant. Ja, jag kunde förstås ha skrivit av mig i "saker som irriterar er i vardagen" tråden, men nu gjorde jag det här, med förhoppning om en mer konstruktiv debatt gällande just klockor.
Pease and love jao!
De som gillar 36 mm är Klocksnacks egna nättroll. En jobbig och gapig minoritet som utanför detta forum är en obskyr liten subkultur i periferin som lajvar tidigt 60-tal med hatt och läderportfölj.

Imorgon kommer det förhoppningsvis komma massa nya spännande släpp, när mässan öppnar portarna på riktigt :) Under tiden måste man ju reflektera lite över alla kunniga, insatta, intresserade klockentusiaster i denna tråd som dykt upp på 30 av hitintills 46 sidor som endast är fixerade vid, hur stor är den? Nä, jag önskar...
Utan att ta upp mina egna preferenser så måste jag säga att detta fenomen är något av det värsta kräkmedlet som finns att läsa om, andras uppfattning om vilka millimeter som är det perfekta. Och det handlar i 99,9% om vad just dom kan bära. Snälla, kan inte ni starta en helt egen avdelning och bara diskutera detta? Det ska ju för fan va roligt och lärorikt att läsa om och se dom nya släppen. Att diskutera detaljer, urverk eller design och material är ju något berikande. Vad han, hon ,hen, den har för personliga åsikter om storlek på den egna armen är så oerhört ointressant. Ja, jag kunde förstås ha skrivit av mig i "saker som irriterar er i vardagen" tråden, men nu gjorde jag det här, med förhoppning om en mer konstruktiv debatt gällande just klockor.
Pease and love jao!
Storlekar går ju att separera från personliga preferenser också. Jag tycker tex det är märkligt att Rolex har storlekarna 34, 36, och 39 mm på OP, men väljer 36 och 41 på DJ. I mina ögon hade det varit naturligare att ha 39 där också, och eventuellt en 42. På samma sätt med Sub/SD/DSSD på 40, 43, 44. Varför inte 41,5 eller 42 istället för 43? Tudor har också konstiga storlekar - ja, det skriks nog efter BB36 i större än 36, men jag tror det skriks mer efter tex BB39 än BB41 där de senare kan köpa vanliga BB. Nomos har sin gigantiska Ahoi (40mm) och släpper nu en mindre version som backar hela vägen till 36mm.

Pease and love jao!
Hur tänkte du nu? Då ytterst få av KS medlemmar är på plats och kan klämma på klockorna är det väl omöjligt att föra en dialog baserat på annat än subjektiva uppfattningar!? Frågan är om det öht är möjligt att diskutera klockor baserat objektiva fakta, ens om klockorna ligger framför en i verkliga livet.

Pease and love jao!
Håller med dig. En annan sak som ofta glöms är att xx millimeter kan bära väldigt annorlunda från klocka till klocka. Det är inte enbart diametern som spelar in i hur en klocka bärs. Exempelvis äger jag en på +44mm som är bekvämare än en del på 40mm.

Screenshot_2017-03-22-21-16-37.png
Undrar var de fick sin inspiration från? Den där kan ju fan inte vara sann? Ser ut som franken.

Att höra ett gäng personer med -16cm handleder kommentera varje klocka med, jag önskar den vore 38 eller mindre, kanske du finner berikande. Jag tycker inte det. Jag tycker t.o.m. det är helt ointressant. Dykring, material, design osv är kan givetvis vara personliga preferenser men kan också göra att man ser något man inte tidigare sett. Hur den skulle se ut på dig ger mig noll och inget.
Fine... Du har dina skogshuggararmar, och 90% av alla klockor som släpps sitter som en keps på dig. Good for you! De där andra med sina taniga, utsvultna, kvistar till armar... varför ska du bry dig om dem. Sjukt störigt när man sitter på ett forum och måste läsa om saker som inte berör en själv...:rolleyes:

Håller med dig. En annan sak som ofta glöms är att xx millimeter kan bära väldigt annorlunda från klocka till klocka. Det är inte enbart diametern som spelar in i hur en klocka bärs. Exempelvis äger jag en på +44mm som är bekvämare än en del på 40mm.

Undrar var de fick sin inspiration från? Den där kan ju fan inte vara sann? Ser ut som franken.
Franken är min tanke med.

Fine... Du har dina skogshuggararmar, och 90% av alla klockor som släpps sitter som en keps på dig. Good for you! De där andra med sina taniga, utsvultna, kvistar till armar... varför ska du bry dig om dem. Sjukt störigt när man sitter på ett forum och måste läsa om saker som inte berör en själv...:rolleyes:
Svart på vitt har faktiskt @BarbaBaba en konkret poäng. Tråden handlar om mässans nyheter och inte vad du eller någon annan har för preferenser gällande storlek, det tillför detsamma som roten av 0.

Passar på att lufta mina tankar också om det jag sett av Basel så här långt. Först och främst nya Sea-Dweller. Tycker Rolex gör en riktigt platt mässa i år och helt plötsligt försvann den sista nya modellen jag skulle kunna tänka mig att köpa(möjligen bortsett Platina-DD och Everrose-YM). Dock förstår jag(tror jag) hur de tänker avseende marknaden i övrigt där jag tror att många väljer bort SD till förmån för Sub på grund av att den kan upplevas som enbart dyrare utan att egentligen tillföra något estetiskt(det finns ju trots allt en stor målgrupp som främst ser till design och varumärke). Nu får man helt plötsligt en bredare line-up som jag tror kan motivera fler att betala mer för en SD samtidigt som man även kanske lockar en del som ser historieflirten som en tjusning. Kort och gott.

I övrigt: Omegas trio ser fantastisk ut. Hur lägger man vantarna på den(om ens möjligt för en vanlig samlare?)
Tudors Black Bay Steel ser lite småspännande ut. Återstår att prova(haft svår med vanliga 41 mm innan)

Svart på vitt har faktiskt @BarbaBaba en konkret poäng. Tråden handlar om mässans nyheter och inte vad du eller någon annan har för preferenser gällande storlek, det tillför detsamma som roten av 0.
Ok. Ta nya SD som exempel. Det är ok att gnälla på bubblan, men inte på diametern? Vad gäller storleken på de klockor som släpps så tycker jag att det är en indikation på vart trenden är på väg, och det tycker jag är intressant.

Rätt lamt hittills är min uppfattning. Gillar Retro omegorna mest men inget jag finner intressant nog att köpa.
Nya daytonas med guldtavla samt vidguld var dock sportigt läcker. PP släppte några godbitar i ivory som var snygga..

Hoppas toungt på GS leverar imorgon annars lite av ett antiklimax Basel17.

Måste ändå säga att det är kul att tag jobbar sig fram till andra bli intressant!

Jaeger och AP har haft bästa nyheterna i år. I mitt tycke.

Ok. Ta nya SD som exempel. Det är ok att gnälla på bubblan, men inte på diametern? Vad gäller storleken på de klockor som släpps så tycker jag att det är en indikation på vart trenden är på väg, och det tycker jag är intressant.
Vad påverkar bubblan hur klockan bärs? Tycker vi kan flytta tillbaka fokus till nyheterna istället, va?

Hur tänkte du nu? Då ytterst få av KS medlemmar är på plats och kan klämma på klockorna är det väl omöjligt att föra en dialog baserat på annat än subjektiva uppfattningar!? Frågan är om det öht är möjligt att diskutera klockor baserat objektiva fakta, ens om klockorna ligger framför en i verkliga livet.
Jag vet inte hur tydligt det kan bli, vad jag tänker om ämnet?

Som jag sa, utan att delge er mina egna preferenser...

Vi, KS, klocknördar, ett gäng entusiaster är faktiskt slutledet av det som presenteras på just Basel.

Hur skulle tråden (eller KS överlag) se ut om vi inte delade med oss av våra personliga reflektioner?

Jag vill påstå att en del som skrivs här är créme de la créme i tankesättet gällande hela klockscenen - någonting som jag verkligen uppskattar.

Senast ändrad:
Vi, KS, klocknördar, eller kalla oss... ett gäng entusiaster är faktiskt slutledet av det som presenteras på just Basel.

Hur skulle tråden (eller KS överlag) se ut om vi inte delade med oss av våra personliga reflektioner?

Jag själv skulle vilja påstå att en del som skrivs här är créme de la créme i tankesättet gällande hela klockscenen.
Definitivt! Dock tycker jag att åsikter om detaljer, urverk, tavlor, länkar, priser etc. är mer givande än "Nä för fan, aldrig att jag köper en SD på 43mm. Men hade den varit 42 så hade jag beställt en direkt!". :banghead:

Nja, inte riktigt.
Resan dit och rörelse påverkar trycket.
Så mäter man endast med lufttryck för 100 meter så är det om klockan är helt stillastående och under optimala omständigheter. Har du missat att Rolex har mätutrustning som tillverkats specifikt för dem av COMEX, och har fortfarande ett sammarbete?
Jag var med i en diskussion i någon tråd om hur en klocka skulle klara av att vara monterad längst fram på en u-båt/torped (kan ha varit jablas Victorinox-tråd). Någon gjorde beräkningen att det extra tryck som farten utgjorde inte spela roll i praktiken. Jag blev övertygad i alla fall...

För övrigt så tyckte jag att Rolex bästa släpp var månfas-Cellinin.

Tillbaka
Topp