• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Har en svingammal utombordare, tvåtakt, ca 36 hk. Om bensinen (oljeblandad) inte används på en säsong så märker man en tydlig skillnad i kraften, eller avsaknad av kraft.
Två år utan att användas och den går knappt att starta pga gammal soppa, eller så startar den och går knappt på tomgång och dör vid gaspådrag.
Kör Aspen, jag rekommenderar alltid det då 2t ska stå över vintern. Har hjälpt många mopedister...

Hörde eller läste något om att folk dör för fort för att viruset ska kunna sprida sig "effektivt"
Någon som har koll på dom bitarna och kan kommentera?
Nix, mycket dåligt med säker info nu. En brittisk expert säger att det sprider sig snabbt och att den man den 4 februari kan räkna med 190000+ smittade
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.01.23.20018549v1.full.pdf

Och den här sjuksköterskan säger, om filmen är äkta, tydligen att 90000 redan är smittade.
https://twitter.com/HkrevInfo/status/1220799824217300992

Håll i nu mot fake news nu gubbar så ni inte gör något tossigt. Time will tell hur spridningen kommer se ut. En sak är säker.......gamla traditioner med att käka knasiga djur kan ju i värsta fall decimera planeten kraftigt....

Jag tror att nya virus medvetet planteras av läkemedelsindustrin för att starta mindre epidemi och kunna sälja botemedel i stora volymer...

Om och när Ryssen kommer så omfamnar du han med vidöppna armar... det är bara Ryssen som kan rädda dig. Ryssen är inte det största hotet, Reinfeldt och Röven har båda öppnat sina hjärtan och resultatet och dess utveckling ser vi varje dag... hotet är mycket närmare än du tror, i din trappuppgång, på gatan, i området...
Håll god ton med dina närmaste grannar, var trevlig, men håll de liiite på avstånd, visa inte hur mycket du har och håll låg profil...
Hälsning från en med erfarenhet från Jugge-kriget :pompus:
A7BA9887-E300-4B7B-975E-AF80E98071E2.jpeg

EC77B0F6-A0D5-4C22-B292-7B212144ED68.jpeg

Senast ändrad:
Jag tror att nya virus medvetet planteras av läkemedelsindustrin för att starta mindre epidemi och kunna sälja botemedel i stora volymer...

Om och när Ryssen kommer så omfamnar du han med vidöppna armar... det är bara Ryssen som kan rädda dig. Ryssen är inte det största hotet, Reinfeldt och Röven har båda öppnat sina hjärtan och resultatet och dess utveckling ser vi varje dag... hotet är mycket närmare än du tror, i din trappuppgång, på gatan, i området...
Håll god ton med dina närmaste grannar, var trevlig, men håll de liiite på avstånd, visa inte hur mycket du har och håll låg profil...
Hälsning från en med erfarenhet från Jugge-kriget :pompus:
A7BA9887-E300-4B7B-975E-AF80E98071E2.jpeg

EC77B0F6-A0D5-4C22-B292-7B212144ED68.jpeg
Ordning och reda. Men blir det inte enformigt med samma måltider så många dagar på raken?
Förstår att det är tänkt för nödsitutation, men jag skulle nog ändå klämma in lite ravioli, soppor och divere frystorkat bland konserverna, kanske 50% till, för att få variationen.

Ordning och reda. Men blir det inte enformigt med samma måltider så många dagar på raken?
Förstår att det är tänkt för nödsitutation, men jag skulle nog ändå klämma in lite ravioli, soppor och divere frystorkat bland konserverna, kanske 50% till, för att få variationen.

O ja... allt förknippat med pasta + massa knäckebröd ligger i överskåpet ovanpå diskbänken och spisen... sen finns det ett toalettskåp med en stor första hjälpen låda, flerförpackningar tvålar, tandkrämer, tandborstar och försvarets hudsalvor... ;)

O ja... allt förknippat med pasta + massa knäckebröd ligger i överskåpet ovanpå diskbänken och spisen... sen finns det ett toalettskåp med en stor första hjälpen låda, flerförpackningar tvålar, tandkrämer, tandborstar och försvarets hudsalvor... ;)

Hygien kanske många inte tänker på men att kunna borsta tänderna och tvätta sig ren åtminstone med tvättlappar gör nog underverk för ens välbefinnande mitt under en kris.

Hygien kanske många inte tänker på men att kunna borsta tänderna och tvätta sig ren åtminstone med tvättlappar gör nog underverk för ens välbefinnande mitt under en kris.

...och nåt av det viktigaste:
Hundpåsar !!! - tänk dig, flera dagar utan ström: inget vatten = du kan inte spola i toaletten... skita måste man och det gör man i en hundpåse ;););)

Senast ändrad:
Bra grejer, F1:an är mycket trevlig. Bra storlek. Det enda jag saknar på den är en större parerstång.

Kan förstå ditt tänk med A1, eller S1, ur ett prepping-perspektiv. Till ’vardags’ är de dock för bitiga för mig och F1 är perfekt.

Kan hålla med om parerstången. PRO löser ju dock det problemet.

Kan förstå ditt tänk med A1, eller S1, ur ett prepping-perspektiv. Till ’vardags’ är de dock för bitiga för mig och F1 är perfekt.

Kan hålla med om parerstången. PRO löser ju dock det problemet.
S1 är min absoluta favoritkniv just nu. Sitter så perfekt i handen och klarar nog det mesta. Haha nej till vardags är en S1 eller A1 definitivt "overkill". F1 är ju då som du säger perfekt :)

Passade på att fylla på förrådet i källaren idag. Har lyckats rotera bra, endast några paket havregryn och ett paket knäckebröd som möjligtvis får slängas. Sambon tycker att det är praktiskt att ha en egen liten "affär" i källaren så hon är ok med galenskaperna.
20200228_193845-01.jpeg

Passade på att fylla på förrådet i källaren idag. Har lyckats rotera bra, endast några paket havregryn och ett paket knäckebröd som möjligtvis får slängas. Sambon tycker att det är praktiskt att ha en egen liten "affär" i källaren så hon är ok med galenskaperna.
20200228_193845-01.jpeg
Mycket bra. Köpte hem ett par liter vatten till hemma här. Har dock inte i närheten av din storlek på förrådet.

Mycket bra. Köpte hem ett par liter vatten till hemma här. Har dock inte i närheten av din storlek på förrådet.
Något är bättre än inget. Mitt förråd har blivit lite av ett förlängt skafferi som det plockas en del av i vardagen. När utrymmet och möjligheten finns har jag svårt att hålla mig ifrån att fylla på mer och mer. Har man mycket bunkrat klarar man sig länge om det behövs eller så klarar sig fler vid ett kortare scenario.

Nu i virustider tyckte jag att det var bra att fylla på lite utifall man vill stanna hemma ett tag. Är inte orolig av mig när det gäller något men kan ju vara bra att ha.

Något är bättre än inget. Mitt förråd har blivit lite av ett förlängt skafferi som det plockas en del av i vardagen. När utrymmet och möjligheten finns har jag svårt att hålla mig ifrån att fylla på mer och mer. Har man mycket bunkrat klarar man sig länge om det behövs eller så klarar sig fler vid ett kortare scenario.

Nu i virustider tyckte jag att det var bra att fylla på lite utifall man vill stanna hemma ett tag. Är inte orolig av mig när det gäller något men kan ju vara bra att ha.

Du har inte bunkrat godis också för moralen? Klokt att rotera, lätt att glömma bort och så står man där med gamla saker när det blir skarpt läge :)

Du har inte bunkrat godis också för moralen? Klokt att rotera, lätt att glömma bort och så står man där med gamla saker när det blir skarpt läge :)
Självklart har jag bunkrat godis. Tyvärr har det mesta gått åt :D. Måste fylla på faktiskt.

Har även en del alkoholhaltiga drycker, saft och torkad frukt som är bra för moralen. Finns också ett välfyllt vanligt skafferi med käk och en massa proteinpulver och multivitaminer i ett annat skåp. Frysboxen är nästan tom så den måste fyllas men sparar plats inför bärsäsongen med.

Självklart har jag bunkrat godis. Tyvärr har det mesta gått åt :D. Måste fylla på faktiskt.

Har även en del alkoholhaltiga drycker, saft och torkad frukt som är bra för moralen. Finns också ett välfyllt vanligt skafferi med käk och en massa proteinpulver och multivitaminer i ett annat skåp. Frysboxen är nästan tom så den måste fyllas men sparar plats inför bärsäsongen med.

Det ser stabilt ut hur som helst :)

Appropå att bunkra upp så var det intervju med en ung svensk tjej som bodde i Milano och som handlade om att folk börjat fylla sina skafferier. Hon berättade att även hon hade gjort det och nu hade hon ”mat så att det räcker hela helgen” :D

Det ser stabilt ut hur som helst :)

Appropå att bunkra upp så var det intervju med en ung svensk tjej som bodde i Milano och som handlade om att folk börjat fylla sina skafferier. Hon berättade att även hon hade gjort det och nu hade hon ”mat så att det räcker hela helgen” :D
Ja, blir det riktigt illa med virus och karantän klarar vi oss några helger iallafall :).

Fällkniven gör fantastiska knivar! För egen del känner jag att det är bra att komplettera med Moraknivar för några hundringar. Bra verktyg man dessutom "vågar använda" =)

@Clark Kent
Tack för påminnelsen om godis igår! Var nyss och köpte en jäkla massa snask. Köpte även en massa frysvaror, som köttbullar och dylikt samt bröd till frysboxen. En bal toalettpapper och några munskydd (bara FFP2, FFP3 är bättre) slank med också :).

@Clark Kent
Tack för påminnelsen om godis igår! Var nyss och köpte en jäkla massa snask. Köpte även en massa frysvaror, som köttbullar och dylikt samt bröd till frysboxen. En bal toalettpapper och några munskydd (bara FFP2, FFP3 är bättre) slank med också :).

Imponerande ändå att fortfarande hitta munskydd ute i handeln. Jag kör med halvmask och partikelfilter :)

Skärmavbild 2020-02-29 kl. 15.18.34.png

Lite extra vatten i PET har man ju hemma men ska bunkra upp med lite vattendunkar och vattenreningstabletter. Och konservburkar, torrmat mm. Coronavirusets ev framfart kommer säkert att orsaka panik och folk kommer att rensa butikernas hyllor. Bara. För. Att. Det ser man ju bara på föräldrar som hamstrar maskmedel, medel mot löss mm. Slut hos apoteken.
Åtminstone en vecka vill jag kunna klara mig.

Tillbaka
Topp