• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Passade på att fylla på förrådet i källaren idag. Har lyckats rotera bra, endast några paket havregryn och ett paket knäckebröd som möjligtvis får slängas. Sambon tycker att det är praktiskt att ha en egen liten "affär" i källaren så hon är ok med galenskaperna.
20200228_193845-01.jpeg

Episkt. Nästan som ica-hörnan. :)

Beställde nyss andningsmask med filter för luftburet shit P3 osv, och en medium medkit.
jag tänker, varför köper inte folk Walkie Talkies när/om 3-5gnätet slås ut? är jag dum i huvudet eller är inte det en bra grej att ha?
sen spritkök blir det också så småningom
Inte dum i huvudet. Mask med p3 tar överlägset mest dynga som far runt:)
3m.jpg

https://multimedia.3m.com/mws/media/409903O/respiratory-protection-against-biohazards.pdf

Beställde nyss andningsmask med filter för luftburet shit P3 osv, och en medium medkit.
jag tänker, varför köper inte folk Walkie Talkies när/om 3-5gnätet slås ut? är jag dum i huvudet eller är inte det en bra grej att ha?
sen spritkök blir det också så småningom

Nej, det är nog en bra grej att ha. Men jag skulle köpa jaktradio istället för walkie talkie.

Apropå Coronavirus,
Dödligheten verkar vara runt 2% och mest drabba äldre över 80 år samt människor med försämrat immunförsvar, lugnproblem, cancer etc.
Jag kan tycka att dom flesta friska människor nojjar alldeles i onödan. Samtidigt känns det som om det är väldigt allvarligt, en helt ny sjukdom, hela städer sätts i karäntan, sjukhus byggs i rekordfart (Kina), man scannar resenärer på flygplatser, förbjuder stora folksamlingar osv.
Många osäkerhetsfaktorer och folk är allmänt väldigt oroliga. Känns som om det behövs väldigt lite mer för att det skall börja bli aningens otrevlig stämning.
Tänkte på det för några dagar sedan, när vi var på sportlov och åt frukost ganska nära en stor asiatisk familj, som pratade något asiatiskt språk.
Många barn hade dom, som for omkring som barn gör. Tankarna far runt, var kommer dom ifrån? Har dom varit här länge? Hostar dom?
Jag märkte hur starkt "överlevnadsinstinkten" tog över, på nolltid dessutom.
Vad är era tankar om Corona?

Apropå Coronavirus,
Dödligheten verkar vara runt 2% och mest drabba äldre över 80 år samt människor med försämrat immunförsvar, lugnproblem, cancer etc.
Jag kan tycka att dom flesta friska människor nojjar alldeles i onödan. Samtidigt känns det som om det är väldigt allvarligt, en helt ny sjukdom, hela städer sätts i karäntan, sjukhus byggs i rekordfart (Kina), man scannar resenärer på flygplatser, förbjuder stora folksamlingar osv.
Många osäkerhetsfaktorer och folk är allmänt väldigt oroliga. Känns som om det behövs väldigt lite mer för att det skall börja bli aningens otrevlig stämning.
Tänkte på det för några dagar sedan, när vi var på sportlov och åt frukost ganska nära en stor asiatisk familj, som pratade något asiatiskt språk.
Många barn hade dom, som for omkring som barn gör. Tankarna far runt, var kommer dom ifrån? Har dom varit här länge? Hostar dom?

Ute och kör lastbil men återkommer i ämnet. Har många tankar :)

Apropå Coronavirus,

Kluven. Att Corona ligger på låg dödlighet idag beror på bra sjukvård. Vid ett större utbrott nås maxkapaciteten snabbt inom sjukvården och dödligheten sticker uppåt inom alla grupper och det scenariot oroar mig.

Just nu i Sverige känns det dock lugnt rent riskmässigt. Kommer dock att undvika onödiga utevistelser bland folk ett tag tills man ser hur det artar sig. För att minimera risken ytterligare skippar jag och tjejen kollektivtrafik framöver och tar bilen till jobbet, samt handlar endast en gång/vecka. Känns som rimlig nivå av anpassningar på individnivå att ligga på i nuläget. Jag är sedan länge manisk handtvättare, så där blir det business as usual:)

Avseende Corona (Covid-19), verkar dödligheten ligga på ca 2%-2,5%, vs "vanlig" säsongsinfluensa som ligger på ca 0,5%.
Betydligt fler smittade av säsongsinfluensa, och de som drabbas värst av Covid-19 har hittills varit äldre som är nedsatta sedan tidigare samt multisjuka.
Tycker nog också att massmedia förmedlar en något onyanserad bild av smittan, inte så att det inte är allvarligt när ett nytt virus kommer, men jag kan sakna att det inte relateras till, t e x säsongsinfluensa som jämförelse. På så sätt kan det vara enklare att ta till sig de siffror som publiceras om antal smittade o s v.

Avseende Corona (Covid-19), verkar dödligheten ligga på ca 2%-2,5%, vs "vanlig" säsongsinfluensa som ligger på ca 0,5%.
Betydligt fler smittade av säsongsinfluensa, och de som drabbas värst av Covid-19 har hittills varit äldre som är nedsatta sedan tidigare samt multisjuka.
Tycker nog också att massmedia förmedlar en något onyanserad bild av smittan, inte så att det inte är allvarligt när ett nytt virus kommer, men jag kan sakna att det inte relateras till, t e x säsongsinfluensa som jämförelse. På så sätt kan det vara enklare att ta till sig de siffror som publiceras om antal smittade o s v.

Huruvida säsongsinfluensan smittar fler är omöjligt att säga innan utbrottet är över. Vi får helt enkelt vänta på facit här.

Apropå Coronavirus,
Corona smakar piss

Det folk nojjar över är inte hur dödligt det där, eller vilken åldersgrupp det drabbar. Det är hur smittsamt det är, se bild. Personligen litar jag inte en sekund på svetsarn och informationen från vår regering. Jag litar heller inte på infon från AB utan förutsätter (fullt förståeligt dessutom) att det är ännu värre än vad som sägs.

Vår sjukvård klarar nästan inte av vår vardag,
det är inte konstigt att folk är uppjagade med dessa variabler i bakhuvudet.

AE186C17-FE05-42E9-80C5-04EA48F02287.png

F3FB21C3-7835-4657-9238-08B5ADB6147B.png

18% räknas idag som serious or critical och det är innan sjukvården är totalt överbelastad och havererad runt om. Dödligheten är långt mycket högre än 2-3% när tiden får gå.

Apropå Coronavirus,

Medias påverkan är riktigt påfrestande. Dödligheten är väldigt låg (kanske mindre än 2-3% då många fall kanske går orapporterade). Men ändå... Media påverkar. Jag undviker asiater i grupp speciellt om de ser ut som turister och i synnerhet om de pratar kinesiska. Som om det var ebola det handlade om och inte en lite kryddad influensa som det faktiskt är. Hjärtat säger en sak och hjärnan en annan.
Jag är också rädd för att butikerna ska tömmas på livsnödvändigheter även om jag också bidrar till den. Idag köpte vi in en trave konserver och andra grejer. Man fantiserar om det värsta. Om kina viruset sprids okontrollerat kommer folk att hamstra på riktigt. Redan nu är ju handspriten slut nästan överallt.
Vem är det som säger att man kan beställa mat online då? Inte säkert att infrastruktur och servicetjänster fungerar som de ska om generellt "utegångsförbud" rekommenderas och alla häckar inomhus inkl postens personal.
(Virrigt inlägg på telefonen)

Det folk nojjar över är inte hur dödligt det där, eller vilken åldersgrupp det drabbar. Det är hur smittsamt det är, se bild. Personligen litar jag inte en sekund på svetsarn och informationen från vår regering. Jag litar heller inte på infon från AB utan förutsätter (fullt förståeligt dessutom) att det är ännu värre än vad som sägs.

Vår sjukvård klarar nästan inte av vår vardag,
det är inte konstigt att folk är uppjagade med dessa variabler i bakhuvudet.

AE186C17-FE05-42E9-80C5-04EA48F02287.png

Sjukvården har gått på knäna i decennier. Bryter en epidemi ut här vill man ogärna tänka på konsekvenserna. Beredskapen är i princip noll. Tror det var nån infektionsklinik i gbg som påstod att de var väl förberedda och de hade minsann 60 sängplatser.

Sjukvården har gått på knäna i decennier. Bryter en epidemi ut här vill man ogärna tänka på konsekvenserna. Beredskapen är i princip noll. Tror det var nån infektionsklinik i gbg som påstod att de var väl förberedda och de hade minsann 60 sängplatser.

Yes och det är en av orsakerna till varför folk nojjar rejält. Samt att så många är i ett kritiskt läge, och jag tror att även om man med sjukvård klarar av att rädda en del så vill absolut ingen riskera att hamna i ett kritiskt läge och där är risken typ 1/5, 1/6 vilket är riktigt dåliga odds. Lägg till att det smittar snabbt och aggressivt så in åt helvette. Jag lider verkligen med stadsborna i detta läge, man är extremt mycket mer utsatt i stadsmiljö än på glesbygds pga folktätheten.

Man kan ju lägga till det faktumet att sjukdomen är helt ny och människor helt saknar immunförsvar.
Fy fasen för en snabb smittospridning, typ 10-20-30% eller mer av befolkningen som ligger sjuka ungefär samtidigt,
även då sjukvårdspersonal.
Tror jag tar en tripp till affären ikväll och handlar lite mer konserver :)

Kluven. Att Corona ligger på låg dödlighet idag beror på bra sjukvård. Vid ett större utbrott nås maxkapaciteten snabbt inom sjukvården och dödligheten sticker uppåt inom alla grupper och det scenariot oroar mig.

Just nu i Sverige känns det dock lugnt rent riskmässigt. Kommer dock att undvika onödiga utevistelser bland folk ett tag tills man ser hur det artar sig. För att minimera risken ytterligare skippar jag och tjejen kollektivtrafik framöver och tar bilen till jobbet, samt handlar endast en gång/vecka. Känns som rimlig nivå av anpassningar på individnivå att ligga på i nuläget. Jag är sedan länge manisk handtvättare, så där blir det business as usual:)
Bra tips att bara handla en gång i veckan.
Antagligen är det här utbrottet ganska bra för miljön, då väldigt många undviker flyget (och transporterna runtomkring).

Oron är inte viruset i sig Utan hur snabbt det sprider sig. Samt att hur dåligt förberedd världen är på att hantera pandemier.

Med tanke på den konstant ökande och mer trångbodda befolkningen kommer vi få se fler pandemier framöver. Troligen mer frekventa också. Vad gör vi när det kommer ett virus lika aggresivt som Corona men där dödligheten är 20-30% istället?
Känner inget behov av att bunkra upp för att klara av just Corona men för framtida pandemier, absolut.

Oron är inte viruset i sig Utan hur snabbt det sprider sig. Samt att hur dåligt förberedd världen är på att hantera pandemier.

Med tanke på den konstant ökande och mer trångbodda befolkningen kommer vi få se fler pandemier framöver. Troligen mer frekventa också. Vad gör vi när det kommer ett virus lika aggresivt som Corona men där dödligheten är 20-30% istället?
Känner inget behov av att bunkra upp för att klara av just Corona men för framtida pandemier, absolut.

Mycket information visar på att dödligheten kan vara mycket hög utan intensivvård, när våra vårdplatser blir fyllda står vi utan intensivvård och dödligheten stiger.

En sak som slog mig när jag läste ditt inlägg, nu har jag absolut noll belägg för mitt påstående man kan det inte vara så att vanlig influensa har en dödlighet på 0,5% för att vi har ett fungerande vaccinationsprogram för riskgrupper? Hade dödligheten varit större om så inte är fallet?

Känns som att Corona är som en influensa som vi inte har vaccin mot, vanliga friska människor behöver nog inte oroa sig.

En sak som slog mig när jag läste ditt inlägg, nu har jag absolut noll belägg för mitt påstående man kan det inte vara så att vanlig influensa har en dödlighet på 0,5% för att vi har ett fungerande vaccinationsprogram för riskgrupper? Hade dödligheten varit större om så inte är fallet?

Känns som att Corona är som en influensa som vi inte har vaccin mot, vanliga friska människor behöver nog inte oroa sig.
Ja, så kan det säkert vara, och hade vi inte haft fungerande vaccin, hade säkert dödligheten bland riskgrupper varit betydligt större.

Har aldrig preppat och är inte rädd för att dö av influensan, men jag och frugan har bestämt att om det brakar loss ordentligt om en vecka eller två så ska vi klara av att ”försörja” oss och barnen instängda i huset i 2-3 veckor förutsätt att det finns el och vatten, tror det är en rimlig nivå att förbereda sig på utifrån att man egentligen inte vet något alls om hur det kommer sprida sig och vad det innebär? Att investera några tusen i mat osv är ju ingen stor grej ....

Tillbaka
Topp