• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Menar du att inte alla redan har mat för två veckor???:nailbiting: :)
ladda-ner-broschyren.jpg
Tror jag arkiverade den där någonstans .....

Hur gör ni för att hålla vattnet fräscht/rent/utan tillväxt av bakterier? (eller lagrar ni det inte tillräckligt länge för att det ska va ett problem o hur diskar ni dunkarna?)

Jag har beställt vattenreningstabletter. Dyrt som attan. En del kör med några droppar klorin i vattnet tror jag?
Men givetvis måste man skölja av dunkarna mellan bruken och innan första användning skulle jag tro.

Hur gör ni för att hålla vattnet fräscht/rent/utan tillväxt av bakterier? (eller lagrar ni det inte tillräckligt länge för att det ska va ett problem o hur diskar ni dunkarna?)

Jäklar vad det gissas i den här tråden nu - det här är allvarliga grejer. Vet man inte - gissa inte och lär ut fel till andra. Dricka klorin? Herrejösses.

Man brukar rekommendera att rotera vattnet var 6e till 12e månad om det står kallt och mörkt.

Men det håller längre än så. Typ 1,5 år ska inte vara något problem.

Senast ändrad:
Hittade ett förra veckan i vårt närområde i Alnarp. Var skyltat, så jag tittade efter. Bakom en olåst dörr. Så visst finns det.

Du verkar vara well set:

471150B7-DAB6-4B43-A233-9DDA01B59F96.jpeg

:)

...kanske för att CCCP hade som taktik att göra Skåne till en självlysande parkeringsplats om det blivit skymningsläge när det begav sig.

Detta är inte ens tänkt som prepping utan ett billigare sätt att få i sig protein på än att köpa proteinbars på macken varje dag. Samtidigt är det inte dumt att ha en rätt god proteinkälla till hands i preppersyfte om det skulle behövas.

20200302_161453-01.jpeg

Har även en del vitaminer och vassle/casein-pulver till hands.

Detta är inte ens tänkt som prepping utan ett billigare sätt att få i sig protein på än att köpa proteinbars på macken varje dag. Samtidigt är det inte dumt att ha en rätt god proteinkälla till hands i preppersyfte om det skulle behövas.

20200302_161453-01.jpeg

Har även en del vitaminer och vassle/casein-pulver till hands.

Bra stuff. Lite störigt att bäst-före är rätt kort på dessa bars.
Proteinpulver är bra att hamstra. Whey-100 innehåller dessutom mkt låg andel fett så inget som kan härskna.
Vill ju inte förlora gainz bara för att det är apokalyps. :-D

Handlade lite ris, pasta, bönor idag. Noterade att alla ”goda” konserver i mitt ordinarie storvaruhus var helt slut.
På macken var alla stora dunkar med t-röd slut, och på Jula var all t-röd och alla vattendunkar slut.

Handlade lite ris, pasta, bönor idag. Noterade att alla ”goda” konserver i mitt ordinarie storvaruhus var helt slut.
På macken var alla stora dunkar med t-röd slut, och på Jula var all t-röd och alla vattendunkar slut.

Bra business för dagligvaruhandeln! :)
Soldatens ärtsoppa är nästan slut märkte jag sist.
Min fru tyckte att en veckas matransoner räckte så jag fick inte hamstra som jag ville.
När jag visade @LongCon 's välfyllda hyllor för inspiration blev hon bara storögd. :-D
Hjärtat säger vattendunkar x 10 men hjärnan säger hur stor är risken att vi får slut på vatten i kranen.

Bra stuff. Lite störigt att bäst-före är rätt kort på dessa bars.
Proteinpulver är bra att hamstra. Whey-100 innehåller dessutom mkt låg andel fett så inget som kan härskna.
Vill ju inte förlora gainz bara för att det är apokalyps. :-D
Hehe, några gainz vill jag absolut inte förlora ;).
Käkar själv ett par bars per dag så räcker inte så länge. Räknar med att dom går att äta något år efter bäst före om det skulle behövas.

Bra tips. Ska kolla in den. Den är alltså legit? Låter nästan för bra för att vara sant. 380,000 liters filtrering utan prestandatapp.
Mja, vem vet hur länge de håller egentligen. Men vid normalt bruk så bör den räcka länge.
Du lär tappa bort den eller liknande innan filtret slutar fungera. Här i Sverige har vi ändå såpass rent vatten.

Jag tror inte heller att Corona är någon fara just för mig och min familj men det finns mycket annat att preppa sig för

Tillbaka
Topp