• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Har man läst i media att "det är bara som en influensa" och stör sig lite på det, kan det vara kul att veta att man skrivit liknande saker förr.:)

spanska.jpg
Hahaha! "...remain perfectly quiet..." :D

Just beträffande Corona så kanske det är värt att bunkra mat för att slippa röra sig bland folk om det skulle bli så. Men den är ju inte på något sätt bekräftat vattenburen, så att hamstra vatten och reningsfilter för detta virus känns överdrivet.

Jag är (just nu) mest sur över vi ”vanliga människor” (tm) inte kan handla ett paket ris för att alla vita medelålders mellanchefer helt plötsligt kom på att det här med ”prepping” var ju kul att äntligen få börja med.

Just beträffande Corona så kanske det är värt att bunkra mat för att slippa röra sig bland folk om det skulle bli så. Men den är ju inte på något sätt bekräftat vattenburen, så att hamstra vatten och reningsfilter för detta virus känns överdrivet.

Jag är (just nu) mest sur över vi ”vanliga människor” (tm) inte kan handla ett paket ris för att alla vita medelålders mellanchefer helt plötsligt kom på att det här med ”prepping” var ju kul att äntligen få börja med.
Fast det är ju bra att folk börjar ta ansvar för sig själva och sina nära och kära .

Hade varit orimligt om detta var en Corona tråd helt klart. Bra tillfälle för folk att få upp ögonen för prepping däremot.

Det är väl om man ska vara noggrann inte ens misstänkt att smitta genom dricksvatten.

Ett område där WHO och Folkhälsomyndigheten skiljer sig dock är huruvida det kan smitta via ytor. Det förändrar iofs inte mycket annat än att det är extra viktigt att komma ihåg handhygienen samt disciplin med att inte nudda ansiktet. Och det kan uppenbarligen vara nog så svårt även om man är stadsepidemiolog :)

Screenshot_20200304_163707.jpg

Tvättar gärna ur nya dunkar och kokar dessutom gärna vattnet innan för att minimera bakteriebildning. Inte många gånger per år som prosessen behöver upprepas så kan vara värt att lägga lite energi på det.
3052B2BA-0193-4139-9431-3BADA5A91A2F.jpeg

Låter du vattnet svalna helt innan du häller i dunken? Varmt vatten kanske gör att otrevliga mikroplaster fälls ut.

Och vet du (eller nån) hur länge dunken kan stå om man inte använder klorin och kemikalier? Handlar det om månader? Tycker det är lite olika bud. En del hävdar att vattnet är ok i ett halvår.

Låter du vattnet svalna helt innan du häller i dunken? Varmt vatten kanske gör att otrevliga mikroplaster fälls ut.

Och vet du (eller nån) hur länge dunken kan stå om man inte använder klorin och kemikalier? Handlar det om månader? Tycker det är lite olika bud. En del hävdar att vattnet är ok i ett halvår.
Jag har använt vatten jag hällt upp direkt ur kran utan att göra rent dunken efter 1 år utan problem. Nuvarande har legat i dunk över ett år. Är inte orolig. Har man egen brunn kan det vara mer skit i vattnet.

Ja det låter jag svalna. Halvår kör jag på. Tror det smakar mer eller mindre plast beroende på kvalite på dunken möjligen men gammalt blir det inte. Låt det stå mörkt och svalt. Ingen expert inom detta men det är vad jag läst mig till

Det är väl om man ska vara noggrann inte ens misstänkt att smitta genom dricksvatten.

Ett område där WHO och Folkhälsomyndigheten skiljer sig dock är huruvida det kan smitta via ytor. Det förändrar iofs inte mycket annat än att det är extra viktigt att komma ihåg handhygienen samt disciplin med att inte nudda ansiktet. Och det kan uppenbarligen vara nog så svårt även om man är stadsepidemiolog :)

Screenshot_20200304_163707.jpg

Jaså är det myndighetens officiella ställningstagande? Tyckte mig ha läst ett viruset kan överleva i flera dagar på handtag mm.

Jag har använt vatten jag hällt upp direkt ur kran utan att göra rent dunken efter 1 år utan problem. Nuvarande har legat i dunk över ett år. Är inte orolig. Har man egen brunn kan det vara mer skit i vattnet.

Jag kanske nojar I onödan. Det är ju inte så att lokavatten på flaska exempelvis är sterilt. Ja jag kör nog på den metoden också. En del kommuner har ju haft problem med dåligt vatten men här är det ok än så länge.

Ja det låter jag svalna. Halvår kör jag på. Tror det smakar mer eller mindre plast beroende på kvalite på dunken möjligen men gammalt blir det inte. Låt det stå mörkt och svalt. Ingen expert inom detta men det är vad jag läst mig till

Hm. Imponerande ändå.
Jag orkar nog inte koka upp typ 50 liter och vänta på att det ska svalna.
Jag har beställt reningstabletter så det får bli en mindre dos i dunkarna istället.

Jaså är det myndighetens officiella ställningstagande? Tyckte mig ha läst ett viruset kan överleva i flera dagar på handtag mm.

Från Folkhälsomyndighetens sida. Om jag inte minns fel var formuleringen mer definitiv tidigare. Ska se om jag kan hitta det.

"Smittan sprids i nära kontakter mellan människor, idag finns inget som talar för smitta via olika föremål."

Från Folkhälsomyndighetens sida. Om jag inte minns fel var formuleringen mer definitiv tidigare. Ska se om jag kan hitta det.

"Smittan sprids i nära kontakter mellan människor, idag finns inget som talar för smitta via olika föremål."

Fast just folkhälsomyndigheten fick väl en del kritik för att de underrapporterar. Bra att de inte vill skapa kaos i onödan men jag litar inte 100% på dem.

Fast det är ju bra att folk börjar ta ansvar för sig själva och sina nära och kära .

Hade varit orimligt om detta var en Corona tråd helt klart. Bra tillfälle för folk att få upp ögonen för prepping däremot.

Problemet när gemene man får kollektiv panik utan att veta varför är att folk som har råd bunkrar ris i storpack till ve och förbannelse, och de som behöver köpa storpack för att fixa billig middag till barnen blir utan.

Eller fullt friska köper mediciner så att de som är sjuka inte får tag på några.

Fast just folkhälsomyndigheten fick väl en del kritik för att de underrapporterar. Bra att de inte vill skapa kaos i onödan men jag litar inte 100% på dem.

Jo visst är det så, men det är ju den myndighet i Sverige som är ansvarig för officiella informationen. Säger inte att jag påstår att det är så...pekade bara ut att det tyvärr finns en skillnad på WHO:s rekommendationer och våra här hemma.

Bra åtminstone att man nu har börjat testa bredare, dvs svår lunginflammation där man inte vet bakomliggande orsak. Nu är det verkligen spekulationer, man jag gissar att om man skulle testa även nyligen avlidna i lunginflammation där man hittills inte har misstänkt Corona så finns det en överhängande risk att man får tillbaka positiva provsvar och att man då kan dra slutsatsen att det har cirkulerat i samhället längre än vad man har trott fram till nu. Som i Washington State där åtminstone två personer som avled för så långt tillbaka som för en vecka sedan i efterhand har testats positivt.

Problemet när gemene man får kollektiv panik utan att veta varför är att folk som har råd bunkrar ris i storpack till ve och förbannelse, och de som behöver köpa storpack för att fixa billig middag till barnen blir utan.

Eller fullt friska köper mediciner så att de som är sjuka inte får tag på några.

Eller att sjukvårdspersonal blir utan rätt skyddsutrustning.

Ja det där med avmaskningsmedel har man hört talas om. Tror nog många läkare har bunkrat upp sitt hem med penicillin också. Men ris beställer väl snart butikschefen hem mer utav fr vi hoppas

Alltså är det olika "panik"-områden? Varit i säkert 7-8 olika mataffärer denna veckan och alla hyllor är fulla till bristningsgränsen? Även all den vanliga medicinen vid kassan fanns det allt av. Är det ni stockholmtunnebanehostande människor som går loss? Läste precis om subway condoms :) av Columbia University epidemiologist W. Ian Lipkin. Though not a germaphobe by nature, he’d been converted by the job. At 9 a.m., he set out for work wearing a pair of light-brown gloves. “I call them subway condoms,”

https://www.newyorker.com/magazine/...39888&esrc=Auto_Subs&mbid=&utm_term=TNY_Daily

Alltså är det olika "panik"-områden? Varit i säkert 7-8 olika mataffärer denna veckan och alla hyllor är fulla till bristningsgränsen? Även all den vanliga medicinen vid kassan fanns det allt av. Är det ni stockholmtunnebanehostande människor som går loss? Läste precis om subway condoms :) av Columbia University epidemiologist W. Ian Lipkin. Though not a germaphobe by nature, he’d been converted by the job. At 9 a.m., he set out for work wearing a pair of light-brown gloves. “I call them subway condoms,”

https://www.newyorker.com/magazine/...39888&esrc=Auto_Subs&mbid=&utm_term=TNY_Daily

Jag tycker inte att det finns något som talar för att matproduktionen skulle ta så mycket stryk så att vi behöver oroa oss. Det är rimligt att ha mat och annat hemma för ca två veckor i händelse av frivillig hemkarantän, men mer än så är inte nödvändigt i nuläget.

Du kommer inte kunna få bättre rekommendationer än så här:

https://www.civil.se/tips-rad/vatten/

Alltså är det olika "panik"-områden? Varit i säkert 7-8 olika mataffärer denna veckan och alla hyllor är fulla till bristningsgränsen? Även all den vanliga medicinen vid kassan fanns det allt av. Är det ni stockholmtunnebanehostande människor som går loss?

Ja, precis så tror jag att det är. "Paniken" är absolut störst i välmående stockholmsförorter där man har råd att spontanköpa mat för ett par tusen för att man har läst för mycket Aftonbladet och skrämt upp varandra på lunchrasten.

Tja... trodde inte att jag skulle skriva här men ett par rejäla konjagare kan göra sitt till...

Det mesta i den här tråden går in under sunt förnuft om man bor och har sin vardag på landsbygden. Här kallas det inte prepping, survivalism eller ens självförsörjning. Det behövs inget namn på något självklart. Om det är miltals till närmaste butik och ännu längre till något som kan betecknas som en stad och service får man laga efter läge.

Jag skriver inte för att racka ned på något, någon eller själva tråden. Det är bra om folk som inte har foliehatt, zombieapokalypsdrömmar, dystopisk och/eller paranoid världsbild normaliserar att det kan vara klokt att ha viss förberedelse inför oplanerade/oväntade händelser. Det är normalt i större delen av världen. Att ta ett personligt ansvar och inte helt förlita sig på att någon annan ska lösa ens problem borde vara sunt - inte skumt. Och då behöver man inte kalla det något.

Är det något man alltid ska göra så är det att gå på magkänslan och just nu räcker det att se sig om i världen för att förstå att nej, Sverige har inte det här under kontroll och då får man se till att förbereda utifrån vad man tror kommer hända?
Att då ”light preppa” med mat osv är ju varken ett stort jobb eller speciellt kostsamt :)

Känns som att Folkhälsomyndigheten misslyckats med konststycket att vara förtroendeingivande gentemot allmänheten faktiskt.

Undrar ens om det sitter vårdutbildade personer där? Väldigt märkligt att de är så liberala när de ändå har tillgång till all information om vad som sker i världen och vad andra myndigheter kommit fram till / eller misstänker.

Tillbaka
Topp