• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Undrar ens om det sitter vårdutbildade personer där? Väldigt märkligt att de är så liberala när de ändå har tillgång till all information om vad som sker i världen och vad andra myndigheter kommit fram till / eller misstänker.

Nä, det är såklart bara politiskt lojala socialdemokrater på alla viktiga poster. Inte som att statsepidemiologen både är medicine och filosofie doktor.

Det kan hända. Folk brukar misslyckas med källkritik.

Jag anser att Folkhälsomyndigheten inte tar tillräcklig höjd för ett worst case scenario. Gör dom det har dom misslyckats gravt med att kommunicera det till allmänheten.

Den artikel du länkat till är inte från en epidemolog (dock läkare), men det blir ju lite vajsing när media skriver hela tiden medan WHO (som borde klassas som en relevant källa för de flesta) är rätt lugna. Jag fattar att radhusfarsor är glada över att få bunkra toapapper men det får ju vara någon jävla måtta.

Den artikel du länkat till är inte från en epidemolog (dock läkare), men det blir ju lite vajsing när media skriver hela tiden medan WHO (som borde klassas som en relevant källa för de flesta) är rätt lugna. Jag fattar att radhusfarsor är glada över att få bunkra toapapper men det får ju vara någon jävla måtta.
Jag har inte länkat någon artikel. Jag är själv inte speciellt orolig. Tycker det verkar som att WHO jobbar ganska intensivt med den här "snuvan" ändå.

Vad är det som är så hemskt med att radhusfarsor vill vara förberedda för exempelvis en eventuell karantän?

Jag har inte länkat någon artikel. Jag är själv inte speciellt orolig. Tycker det verkar som att WHO jobbar ganska intensivt med den här "snuvan" ändå.

Vad är det som är så hemskt med att radhusfarsor vill vara förberedda för exempelvis en eventuell karantän?

Sorry helt rätt, var från ett inlägg du citerade - my bad.

Det blir ett problem när radhusfarsorna går fullkomligt bananas och jobbar på att skrämma resten av befolkningen när basen är ”fakta”.

Vad som händer är det absolut ingen som vet, det kanske dör ut på en månad kanske dör några procent av världens befolkning som vid spanska sjukan?
Att INTE investera i toapapper och mat för några veckor för att kunna hålla sig inomhus om det behövs är väl bara dumt?
Survival of the fittest som Darwin skrev :)
(Och ja, jag var inblandad i arbetet runt svininfluensan genom en statlig arbetsgrupp och Sverige hade noll koll då och de verkar enligt min info inte ha lärt sig mycket sedan dess)

Senast ändrad:
Sorry helt rätt, var från ett inlägg du citerade - my bad.

Det blir ett problem när radhusfarsorna går fullkomligt bananas och jobbar på att skrämma resten av befolkningen när basen är ”fakta”.
Har du FAKTA om worst case scenario vad gäller ett eventuellt pandemiskt muterat virus?

Det har inte jag så jag ser som vanligt till att vara lite förberedd.

Har du FAKTA om worst case scenario vad gäller ett eventuellt pandemiskt muterat virus?

Det har inte jag så jag ser som vanligt till att vara lite förberedd.

Har du mer info än vi andra? Oavsett eventuell pandemi, influensa. Varken mer eller mindre, fritt fram att horda toalettpapper och vatten tillsammans med övriga radhuskrigare men sluta skräm resten av befolkningen, tack.

Nyfiken fråga, om det går så långt att samhället i stort sett kollapsar, att det på riktigt blir ”var man för sig själv”. Vad ska man utan vapen med 500kg ris till när man vet att väldigt många hungriga personer, med mer eller mindre tunga vapen, kmr för att ta ens ris?

Av det jag läst om prepping (vilket endast är denna tråd) får Jag bilden av att det mest handlar om hur man ska klara 2 veckor utan el eller kanske 1 vecka i skogen, vilket eg varenda opreppad men i grunden frisk människa skulle klara. Känns som att denna prepping mest handlar om att kunna leva så bekvämt som möjligt under ett längre strömavbrott?

Men, om det verkligen kukar ur, klarar sig så många andra än de beväpnade och galna?

Inte meningen att vara pain, säkert har jag missuppfattad ordet prepping. Jag har fått känslan av att det främst handlar om prepping för ”domedagen”, för sin överlevnad.

Har du mer info än vi andra? Oavsett eventuell pandemi, influensa. Varken mer eller mindre, fritt fram att horda toalettpapper och vatten tillsammans med övriga radhuskrigare men sluta skräm resten av befolkningen, tack.
Storbritannien tar höjd rejält, deras worst case är 80% av befolkningen. Vad sa Folkhälso/SMB? 10000-15000 pers som värst? Vad blir det, 1-2%? Lite skillnad där.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8064677/Boris-Johnson-vows-stop-combat-Coronavirus.html

Senast ändrad:
... När jag ser hur agiterade alla McGyvers blir av att bara diskutera prepping över nätet blir jag ännu mer säker.
Prepping is dead.

En konstig iakttagelse från min lilla del av världen är att på mitt kontor är det radhusfarsorna som är kolugna och singeltjejerna som är borderline panik över corona. Hårddraget såklart men så är stämningen vilket verkar gå tvärt emot intrycket i denna tråd.

Med det sagt så undrar jag såklart över vilket livsmedel som har mest kalorier per krona och längst hållbarhet efter öppnad förpackning? Kan det vara jordnötssmör?

Den här tråden är kanonroligt fredagsnöje.
Prepping är allvarliga grejer:bookworm::)
e5f5c98d748e5d0a5847dddbd0163539af18da38.jpg

qh3Um8U.png

En konstig iakttagelse från min lilla del av världen är att på mitt kontor är det radhusfarsorna som är kolugna och singeltjejerna som är borderline panik över corona. Hårddraget såklart men så är stämningen vilket verkar gå tvärt emot intrycket i denna tråd.

Skulle tro att radhusfarsorna är nöjda att äntligen ha fått en anledning att fylla på alla förråd utan att riskera skäll för att man överdriver :)

Har aldrig påstått att det är ett officiellt uttalande. Storbritanniens motsvarighet till folkhälsomyndigheten leds av en Chief Medical Officer, professor Chris Whitty. Han säger 80% som tak, så därifrån kommer siffran.
https://www.manchestereveningnews.co.uk/news/uk-news/coronavirus-risk-how-long-deaths-17853125

Du påvisar exakt det jag försöker komma fram till, han säger att 80% kan smittas men att det högst troligtvis kommer vara klart lägre än så samt att smittan är ofarlig för den större majoriteten av befolkningen.

Med det sagt så undrar jag såklart över vilket livsmedel som har mest kalorier per krona och längst hållbarhet efter öppnad förpackning? Kan det vara jordnötssmör?
På mitt jobb är vi totalt överarbetade så där VILL vi få Covid så vi får va hemma ett par veckor.

Du påvisar exakt det jag försöker komma fram till, han säger att 80% kan smittas men att det högst troligtvis kommer vara klart lägre än så samt att smittan är ofarlig för den större majoriteten av befolkningen.
Yes, exakt. Siffran blir sannolikt väldigt mycket lägre än 80%. Det är dock bättre att ligga lite för högt än lite för lågt i det här läget när man planerar. Om inte annat kan man hjälpa grannländer med avlastning.

Någon som funderat på att byta ut vattendunkarna mot någon form av reningsfilter?
Dom flesta bor inte speciellt långt ifrån någon form av sjö eller vattendrag med sötvatten.
Finns en uppsjö med "billiga" filter man kan använda för att rena mycket vatten på väldigt kort tid.
Lätt att bära med sig också.
Filtrena är så finmaksiga att dom silar bort bakterier. Dock behöver man komplettera med kolfilter om man skall ta bort dålig smak eller lukt (som är ofarligt).
Virus verkar inte gå att filtrera bort, men det kanske är helt ointressant?

Från amerikanska MSR (ca 1500:)
msr.jpg

Eller DeLuxe från schweiziska Katadyn (ca 3500:):
katadyn.jpg

Agerar/preppar ni utifrån en myndighets rekommendationer eller egna instinkter?
En mer relevant fråga än man först kan tro. :)
Är det något man alltid ska göra så är det att gå på magkänslan och just nu räcker det att se sig om i världen för att förstå att nej, Sverige har inte det här under kontroll och då får man se till att förbereda utifrån vad man tror kommer hända?
Att då ”light preppa” med mat osv är ju varken ett stort jobb eller speciellt kostsamt :)
Egna instinkter och magkänsla is the way to go förstås! Det är i vanlig ordning dessa känslor som alltid har byggt världen! Fuck vetenskapen! Eller?

Senast ändrad:
Egna instinkter och magkänsla is the way to go förstås! Det är i vanlig ordning dessa känslor som alltid har byggt världen! Eller?
Nja, nu pratar vi om att preppa eller inte preppa och om man då ska ta ett eget beslut eller till 100% tro på myndigheter?
Vet inte riktigt vad du vill säga?

Tillbaka
Topp