• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Nja, nu pratar vi om att preppa eller inte preppa och om man då ska ta ett eget beslut eller till 100% tro på myndigheter?
Vet inte riktigt vad du vill säga?
Vet inte riktigt vad du menar? Jag menar att det inte att det är noll eller allting, utan att man ska ta sina beslut utifrån den forskning/erfarenhet som finns, istället för att förlita sig på det man tror är bäst!

Vet inte riktigt vad du menar? Jag menar att det inte att det är noll eller allting, utan att man ska ta sina beslut utifrån den forskning/erfarenhet som finns, istället för att förlita sig på det man tror är bäst!
I det här fallet gör det ju ingen större skillnad, antingen så har man lagt tid och pengar på att förbereda inför något som inte händer eller så står man oförberedd om det händer och får lösa det bäst man kan?
Så vad man baserar sitt beslut på är nog vilken av de två scenarierna man helst hamnar i :)

I det här fallet gör det ju ingen större skillnad, antingen så har man lagt tid och pengar på att förbereda inför något som inte händer eller så står man oförberedd om det händer och får lösa det bäst man kan?
Så vad man baserar sitt beslut på är nog vilken av de två scenarierna man helst hamnar i :)
Vad jag reagerade mest på är att du hävdade: "Är det något man alltid ska göra så är det att gå på magkänslan". Där har du faktiskt fel!:)

• Like
Reactions: bvb
Vad jag reagerade mest på är att du hävdade: "Är det något man alltid ska göra så är det att gå på magkänslan". Där har du faktiskt fel!:)
Jag förstår vad du menar, skillnad vad vi pratar om, i den här situationen tycker jag nog att magkänsla är ok, pratar vi om ska jag serva bilen eller inte när det behövs så är det inte magkänslan som styr :)
Att preppa för en eventuell karantän eller liknande påverkar ingen utomstående så om jag går på fakta, magkänsla eller låter katten bestämma är ju ganska ointressant?

Någon som funderat på att byta ut vattendunkarna mot någon form av reningsfilter?
Dom flesta bor inte speciellt långt ifrån någon form av sjö eller vattendrag med sötvatten.
Finns en uppsjö med "billiga" filter man kan använda för att rena mycket vatten på väldigt kort tid.
Lätt att bära med sig också.
Filtrena är så finmaksiga att dom silar bort bakterier. Dock behöver man komplettera med kolfilter om man skall ta bort dålig smak eller lukt (som är ofarligt).
Virus verkar inte gå att filtrera bort, men det kanske är helt ointressant?

Från amerikanska MSR (ca 1500:)
msr.jpg

Eller DeLuxe från schweiziska Katadyn (ca 3500:):
katadyn.jpg

Kan man lita på att de gör jobbet bra då? Annars är det ju väldigt smidigt.

Ingen som funderat på att göra eget vattenreningsfilter om nu apokalypsen kommer? Eller är hemmabyggt filter inte tillräckligt renande? :bag: Jag tänker på gamla petflaskerenaren med mossa, torv, kol, grus eller vilken ordning det nu var. :)

I mitt närområde är det 100% vänstermänniskor som bagatelliserar Coronaviruset samt kommer med nedlåtande kommentarer till de som förbereder sig. Är det likadant hos er, och isåfall varför?

Väldigt blandat, mest tröga medelålders män som alltid har rätt som gnäller, precis som vanligt :D
Typ de som inte kunde se något udda med den snabba spridningen i italien utan det är inget konstigt och nu inte heller tycker att sätta delar av ett land i karantän inte är så mycket att undra över .... det är ju bara en förkylning .....

Preppingtråd...inte politiksnack :heart:

Ingen politisk fråga, det är en intressant observation som är supertydlig och jag undrar verkligen hur det kan komma sig, om det är lokalt i vårt närområde eller ett rikstäckande problem?

Eller rättare sagt, varför preppar inte sossar, vart i deras ideologi uppstår konflikten med prepping?

Senast ändrad:
Ingen politisk fråga, det är en intressant observation som är supertydlig och jag undrar verkligen hur det kan komma sig, om det är lokalt i vårt närområde eller ett rikstäckande problem?

Eller rättare sagt, varför preppar inte sossar, vart i deras ideologi uppstår konflikten med prepping?
Det är alltid någon annans ansvar eller fel, du har väl hört vår statsminister? :)

Du tycker inte du drar lite väl långtgående slutsatser om ett fenomen utifrån ditt närområde, att det skulle finnas någon ideologisk dimension i valet att preppa eller inte? Känns mer som att du vill att det ska vara så och projicerar hur några du träffat är på resten av de du tycker röstar fel. För du har ju noll belägg för att det du säger skulle gälla någon större population. Jag kan till exempel informera dig att det sossigaste som finns, ABF, håller kurser i hur man preppar tillsammans i närområdet när man bor i stan.

Bunkrar kattmat också.
Vem vet hur karantänen utformar sig och hur bra logistik och sånt fungerar när paniken sprider sig.
Det var väl nåt postkontor som stängde ner efter att en anställd uppvisat symtom på kinesiska sjukan.
Nu känner jag att det mesta är covered. Kan låsa in mig i några veckor.
Hemmagym också så jag kan träna när jag vill. :)

IMG_20200309_153242.jpg

Du tycker inte du drar lite väl långtgående slutsatser om ett fenomen utifrån ditt närområde, att det skulle finnas någon ideologisk dimension i valet att preppa eller inte? Känns mer som att du vill att det ska vara så och projicerar hur några du träffat är på resten av de du tycker röstar fel. För du har ju noll belägg för att det du säger skulle gälla någon större population. Jag kan till exempel informera dig att det sossigaste som finns, ABF, håller kurser i hur man preppar tillsammans i närområdet när man bor i stan.

Det var nog mer med ett glimt i ögat. Jag har inga problem med sossar även om jag inte röster på dem.

Intressant att det hålls prepping kurser i deras regi!
Är det gratis?

Det var nog mer med ett glimt i ögat. Jag har inga problem med sossar även om jag inte röster på dem.

Intressant att det hålls prepping kurser i deras regi!
Är det gratis?

Jag ska inte svära på att kurserna är gratis, men det mesta hos ABF brukar vara det, och det som inte är det kostar inte många kronor. Lite av hela grejen med ABF :)

Rättelse: Det är ju såklart studiecirklar det handlar om, som alltid hos ABF.

Jag ska inte svära på att kurserna är gratis, men det mesta hos ABF brukar vara det, och det som inte är det kostar inte många kronor. Lite av hela grejen med ABF :)

Rättelse: Det är ju såklart studiecirklar det handlar om, som alltid hos ABF.

Bra grej. Undrar om de tar in proffs som vet vad de pratar om. Jag behöver gå på nån sån kurs. Det är en sak att lära sig om det online typ.

Bunkrar kattmat också.
Vem vet hur karantänen utformar sig och hur bra logistik och sånt fungerar när paniken sprider sig.
Det var väl nåt postkontor som stängde ner efter att en anställd uppvisat symtom på kinesiska sjukan.
Nu känner jag att det mesta är covered. Kan låsa in mig i några veckor.
Hemmagym också så jag kan träna när jag vill. :)

IMG_20200309_153242.jpg

Nu outar jag väl mig som vänstermänniska här, eftersom jag inte är särskilt panikslagen av mig. Men vettigaste preppingåtgärden hittills i tråden i coronatider är nog helt klart hemmagym, med bred marginal!

Gym känns som en smitthärd av rang, och då är jag inte ens särskilt jättenojjigt lagd.

Tillbaka
Topp