• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Håller med dig om att psyket bryter före kroppen.
Appropå vatten och tvätta så har du rätt, att tvätta händerna tvål och vatten i 30 sekunder är det bästa man kan göra. Handdesinfektion som många hamstrat hjälper inte ett skit mot virus. Köp vanlig handtvål istället, billigare och effektivare. Tydligen bryter tvålen ned virusets membran på något sätt som inte handdesinfektion kan göra.(jag är ingen biolog)
Har läst att både tvål och vatten och handdesinfektion ska hjälpa. De bryter ned viruset båda två, men på olika sätt.

Jag kan säkert ha fel här, borde ändra mitt inlägg så jag inte ger ut fel information.

Har läst att både tvål och vatten och handdesinfektion ska hjälpa. De bryter ned viruset båda två, men på olika sätt.

Det stämmer säkert, jag kan vara missinformerad här och saknar källor. Ändrade det jag skrev.
Många virus slås inte ut av handsprit, så du hade delvis rätt. Covid-19 slås däremot ut av sprit.

8B89FE4B-D15E-4942-9E3A-EB4E1456EEC2.png

passar rätt så bra nu

Åter igen, källa på att tvål och vatten ”bryter ned virus”? Det svaret gav åtminstone inga poäng på nationella provet i år 9, NO för något år sedan...

Åter igen, källa på att tvål och vatten ”bryter ned virus”? Det svaret gav åtminstone inga poäng på nationella provet i år 9, NO för något år sedan...
Ska medge att jag inte varit särskilt källkritisk till detta, men denna bild är vad jag sett. Jag kan så klart ha fel.
ETAY5SMXgAEuq06.jpg

vi har haft det bra alldeles för länge, när det ser lite mörkare ut så kommer våran ovana fram och vi börjar visa våra dåliga sidor. Killen framför mig på apoteket köpte säkert 10 förpackningar paracetamol igår kväll.

Detta med toa papper är bara löjligt, vet inte om expressen eller Aftonbladet har lurat alla i någon av deras plus artiklar att Covid 19 gör så att du skiter ut lungorna, dessutom kaskadskiter!!!! Vad är det för fel att tvätta sig med vanligt vatten? 100 gånger mer hygieniskt en att kleta runt avföring med papper.

Ge oss alla styrka att behålla sinnet i dessa tider, klara av Corona det gör kroppen.
Det enda ”dåliga sidan” snubben i kön visade var hans ekonomiska sida. Att köpa dom till fullpris på apotek istället för att beställt på apotea för 10kr/paket.

Toapappret har blivit en symbol för vissa kretsar att förvilla och förminska, inget nyss eller konstigt. Det är ju det som syns mest i ica-kön att man handlar för ett par veckor och dessutom en humoristisk produkt generell (bajs du vet).

Ja dom kroppen klarar säkert Corona, åtminstone om den är under 60-65.

Ska medge att jag inte varit särskilt källkritisk till detta, men denna bild är vad jag sett. Jag kan så klart ha fel.
ETAY5SMXgAEuq06.jpg
Ok, varifrån kommer den illustrationen då?
Mycket möjligt att jag har fel här men en vanlig missuppfattning är att tvål dödar ”basilusker” när det istället handlar om att man sköljer bort skiten.

Ok, varifrån kommer den illustrationen då?
Mycket möjligt att jag har fel här men en vanlig missuppfattning är att tvål dödar ”basilusker” när det istället handlar om att man sköljer bort skiten.
Får titta igenom historiken.... ;) Återkommer om jag hittar. Det var några dagar sedan.

I min kvartersbutik i staaan var det tomt på hyllan med ekologisk öl.

31F87076-6DD4-448E-816A-E48B4B1FC335.jpeg

Det bästa är att jag fick de sista.

BCA22FD7-2B92-40C4-83B7-3C3A2D083B44.jpeg

Tar mitt toapapper slut får jag väl klippa sönder mina lexingtonhanddukar. ;)

Sorry, drygar mig bara lite. Lider med @Norrlänningen . Tycker ändå att jag som bor i Stockholms innerstad borde befinna mig i en värre riskzon än i Norrland där inte lika många har varit i italienska alperna. Krya på er och hoppas att vi andra håller oss skapligt friska.

Pratade med en smittskyddsforskare idag som sa att detta virus är mycket mer smittsamt än tidigare pandemier. Han var förvånad över myndigheternas slapphet, även om han inte kunde säga det officiellt.

I min kvartersbutik i staaan var det tomt på hyllan med ekologisk öl.

31F87076-6DD4-448E-816A-E48B4B1FC335.jpeg

Det bästa är att jag fick de sista.

BCA22FD7-2B92-40C4-83B7-3C3A2D083B44.jpeg

Tar mitt toapapper slut får jag väl klippa sönder mina lexingtonhanddukar. ;)

Sorry, drygar mig bara lite. Lider med @Norrlänningen . Tycker ändå att jag som bor i Stockholms innerstad borde befinna mig i en värre riskzon än i Norrland där inte lika många har varit i italienska alperna. Krya på er och hoppas att vi andra håller oss skapligt friska.

Pratade med en smittskyddsforskare idag som sa att detta virus är mycket mer smittsamt än tidigare pandemier. Han var förvånad över myndigheternas slapphet, även om han inte kunde säga det officiellt.
Är norrlänningen från Norrland eller sitter han i en trollfabrik i St Petersburg och jobbar på att sprida panik i Sverige???
Ingen aning??? Men den mest sansade rösten här är han inte i alla fall.....
Tiden får väl visa om hans uppmaningar att hamstra är de rätta eller ej. Oavsett vilket så lär ju dasspappersförsäljningen gå ner till noll närmsta halvåret när vi alla sitter med travar av papper hemma!!!
(Tror jag ska logga ut nu för nu blir man väl stenad till döds...!!!)
Lycka till allihop så hörs vi/ni som överlevt denna apokalyps efter sommaren.....

Tillbaka
Topp