Det är det som är flockimmunitet, att många haft smitta och utvecklat immunitet.Alla får ju vattkoppor? Immuniteten kommer då.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är det som är flockimmunitet, att många haft smitta och utvecklat immunitet.Alla får ju vattkoppor? Immuniteten kommer då.
Inte alla länders. England har liknande strategi som Sverige.Skulle jag också ha, men jag skulle i alla fall bli osäker om stadsepidemiologen har en annan uppfattning än alla andra länders stadsepidemiloger. Men alla är olika.
Med dom orden lämnar jag tråden, ta hand om varandra.
Vad säger KS epidemiologiska expertis om nedan inlägg från Annika Linde (fd statsepidemiolog) om smittans spridning och flockimmunitet:
-------------------------
"Vi måste fördröja infektionsspridningen för att klara sjukvården. Om 60% sjuknar och 1% blir svårt sjuka är det 60 000 människor som kan behöva sjukhusvård. Vi kan inte ta hand om dem på en gång. För många svårt sjuka på en gång är vad som drabbat t.ex. Kina och Italien. Om det inte vore för den enorma vårdbelastning 60 0000 svårt sjuka, infekterade patienter skulle utgöra borde det bästa vara att släppa infektionen lös. Då kan vi nog räkna med att vi får en ca 3 veckor toppspridning då skolstängning sker automatiskt, eftersom nästan alla barn sjuknar inom den perioden.
Om ca 60% av befolkningen smittats med ett virus med den smittsamhet som Corona och influensa har får man en flockimmunitet, som gör att spridningen upphör.
Vad jag beskrivit är i själva verket vår Folkhälsomyndighets strategi. Jag ser den som den bästa möjliga i ett ganska omöjligt läge!
Har du några som helst belägg för det du beskriver här? Varför skulle samhället sluta fungera? Det finns gott om indikationer på att de kända fallen i respektive land bara är toppen på isberget och att antalet smittade egengligen är tiofallt större men att de flesta inte behöver vård eller ens är särskilt sjuka.Sen del av KS epidemiologiska expertis har jag självklart en åsikt. Tillåt mig mansplaina;
Just nu har vi ingen fördröjning av smittspridningen. Antalet smittade fördubblas varje 2,5 dagar efter en exponentiell kurva. 1600 smittade på måndag, 6500 på fredag och så rullar det på. Att bara 60% av befolkningen skulle smittas är nog enbart ett önsketänkande. Storbritannien har ett tak på 80%, men sanningen är att ingen vet. När smittspridningen kulminerar lär ingenting fungera i samhället, allra minst sjukvården. Fördelen med detta är att peaken kommer mycket snabbt och blåser över lika fort. Även en extremt slö prepper borde klara sig med sina burkar Bullens & toapapper tills dess att samhället startar om. Det behöver inte vara Mad Max Fury Road speciellt länge.
Flockimmunitet är najs, förutsatt att man blir immun. I nuläget finns rapporter om återinfekterade och då viruset är nytt vet man inte någonting om hur länge en eventuell immunitet varar. Känns lite skakigt att låta en hel befolkning agera labbråttor, särskilt när man själv tillhör sagda befolkning. Sanningen är nog att Folkhälsomyndighetens "strategi" inte är någon strategi. Resursbristen begränsar deras handlingsutrymme. WHO vill testa, smittspåra, isolera, Tegnell vet att resurserna för detta är slut, men han låtsas att det är en del av hans plan. Alltså; Plan B: Låt skiten slå till som en atombomb och hoppas på positivt utfall i slutändan.
Har du några som helst belägg för det du beskriver här? Varför skulle samhället sluta fungera? Det finns gott om indikationer på att de kända fallen i respektive land bara är toppen på isberget och att antalet smittade egengligen är tiofallt större men att de flesta inte behöver vård eller ens är särskilt sjuka.
Den samhällsfunktion som är mest i riskzonen, är i så fall vården.
Läste inte det där inlägget så noga, reagerade mest på ditt inlägg och plockade inte upp på nån ironi direkt. Men det kan vara svårt och det är tidig morgon.Sitter och myser framför datorn med en kopp kaffe och kommenterade ett inlägg som inte hade ett enda styrkt påstående, så jag kände inte något behov av att göra heavy research själv. Detta stycke från inlägget beskriver förklarar saken bra nog tycker jag. "Om det inte vore för den enorma vårdbelastning 60 0000 svårt sjuka, infekterade patienter skulle utgöra borde det bästa vara att släppa infektionen lös. Då kan vi nog räkna med att vi får en ca 3 veckor toppspridning då skolstängning sker automatiskt, eftersom nästan alla barn sjuknar inom den perioden "
Så alla barn blir sjuka samtidigt så att skolorna måste stänga ner, men resten av samhället drabbas inte? "Bara" 60000 svårt sjuka?
Jag var inte speciellt ironisk, vad jag skrev är precis vad jag tycker. Vi har en sannolik ökningstakt på 2,5 vilket innebär att om vi slänger in de faktiska siffror vi har och börja gångra så har vi exponentiell ökning. Utan åtgärder accelerera antalet smittade snabbt.Läste inte det där inlägget så noga, reagerade mest på ditt inlägg och plockade inte upp på nån ironi direkt. Men det kan vara svårt och det är tidig morgon.
Nej man bör inte spekulera. Det är en avsevärd skillnad på Tegnell och dig, och mig och för den delen resten av Sveriges befolkning. Tegnell är inte någon envåldshärskare, hans beslut fattas baserat på underlag som tas fram av myndigheten, som i sin tur består av kompetenta läkare som använder ledande forskning i området för att bygga underlag till beslut. Därtill har folkhälsomyndigheten tillgång till helt andra uppgifter än gemene man och sitter på en betydligt större kunskap och empirisk data än resterande befolkning, inte minst genom nära samarbete med WHO som har varit på plats i Wuhan sedan januari.Vad som händer när större delen av en befolkning insjuknar samtidigt vet nog ingen, men man kan spekulera. Spekulera kan man även när det gäller immunitet.
Tegnell vet nämligen inte själv hur immunitet för corona funkar.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-inget-stort-morkertal-av-smittade-i-sverige/
Jag var inte speciellt ironisk, vad jag skrev är precis vad jag tycker. Vi har en sannolik ökningstakt på 2,5 vilket innebär att om vi slänger in de faktiska siffror vi har och börja gångra så har vi exponentiell ökning. Utan åtgärder accelerera antalet smittade snabbt.
"COVID-19 epidemic doubling time by Chinese province was increasing from January 20 through February 9, 2020. Yet, the harmonic mean doubling time was relatively short, ranging from 1.4 (Hunan, 95% CI, 1.2-2.0) to 3.0 (Xinjiang, 95% CI, 2.0-4.9) days, with an estimate of 2.5 days (95% CI, 2.4-2.7) for Hubei."
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.05.20020750v4.full.pdf
Vad som händer när större delen av en befolkning insjuknar samtidigt vet nog ingen, men man kan spekulera. Spekulera kan man även när det gäller immunitet.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/anders-tegnell-inget-stort-morkertal-av-smittade-i-sverige/
Ingen vet ju, men vissa har bättre kunskaper, erfarenhet och informationskällor än andra.Jag var inte speciellt ironisk, vad jag skrev är precis vad jag tycker. Vi har en sannolik ökningstakt på 2,5 vilket innebär att om vi slänger in de faktiska siffror vi har och börja gångra så har vi exponentiell ökning. Utan åtgärder accelerera antalet smittade snabbt.
"COVID-19 epidemic doubling time by Chinese province was increasing from January 20 through February 9, 2020. Yet, the harmonic mean doubling time was relatively short, ranging from 1.4 (Hunan, 95% CI, 1.2-2.0) to 3.0 (Xinjiang, 95% CI, 2.0-4.9) days, with an estimate of 2.5 days (95% CI, 2.4-2.7) for Hubei."
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.05.20020750v4.full.pdf
Vad som händer när större delen av en befolkning insjuknar samtidigt vet nog ingen, men man kan spekulera. Spekulera kan man även när det gäller immunitet.
Testen är slut
https://www.expressen.se/nyheter/brist-pa-tester-for-nya-viruset-extraordinart/
Nej man bör inte spekulera. Det är en avsevärd skillnad på Tegnell och dig, och mig och för den delen resten av Sveriges befolkning. Tegnell är inte någon envåldshärskare, hans beslut fattas baserat på underlag som tas fram av myndigheten, som i sin tur består av kompetenta läkare som använder ledande forskning i området för att bygga underlag till beslut. Därtill har folkhälsomyndigheten tillgång till helt andra uppgifter än gemene man och sitter på en betydligt större kunskap och empirisk data än resterande befolkning, inte minst genom nära samarbete med WHO som har varit på plats i Wuhan sedan januari.
Mycket bra skrivet!
Befolkning i panik (många här sitter i panik och skriver av sig allt möjligt skit, påverkade av sin omgivning) utgår nästan alltid ifrån att våra ledare och beslutsfattare vill oss illa, att de är inkompetenta etc. Informationssamhället med notis-overload idag är den stora boven kombinerat med att folk alltid tycker sig veta bättre än de som faktiskt sitter på sina poster av en god anledning (framförallt i Sverige där korruption och nepotism är minimal jämfört med andra länder).
Tror ni som jämt kritiserar Tegnell t ex (kolla upp vad en statsepidemiolog är och vad det krävs för utbildning och bakgrund till att börja med!) att det är ett gäng inkompetenta idioter som sitter och bestämmer?
Jag skulle då inte vilja vara någon form av beslutsfattare i dagsläget. Föreställ er antal vakna timmar per dygn alla dessa människor har nu utan sömn och vila, konstant bombarderade av frågor, kritik, presskonferenser, otaliga möten, omvärldsbevakning etc. Och så ska de ta rätt beslut för att tillfredsställa alla människors olika åsikter och syn på det som sker just nu.
Uppmanar alla i min omgivning att tagga ner en bra bit, minska på nyhetskonsumtionen en aning och göra det man kan dvs hålla god hygien (som alltid) och följa de råd och direktiv som kommer. Mer kan vi gemene man inte göra ändå just nu.
Mycket bra skrivet!
Befolkning i panik (många här sitter i panik och skriver av sig allt möjligt skit, påverkade av sin omgivning) utgår nästan alltid ifrån att våra ledare och beslutsfattare vill oss illa, att de är inkompetenta etc. Informationssamhället med notis-overload idag är den stora boven kombinerat med att folk alltid tycker sig veta bättre än de som faktiskt sitter på sina poster av en god anledning (framförallt i Sverige där korruption och nepotism är minimal jämfört med andra länder).
Tror ni som jämt kritiserar Tegnell t ex (kolla upp vad en statsepidemiolog är och vad det krävs för utbildning och bakgrund till att börja med!) att det är ett gäng inkompetenta idioter som sitter och bestämmer?
Jag skulle då inte vilja vara någon form av beslutsfattare i dagsläget. Föreställ er antal vakna timmar per dygn alla dessa människor har nu utan sömn och vila, konstant bombarderade av frågor, kritik, presskonferenser, otaliga möten, omvärldsbevakning etc. Och så ska de ta rätt beslut för att tillfredsställa alla människors olika åsikter och syn på det som sker just nu.
Uppmanar alla i min omgivning att tagga ner en bra bit, minska på nyhetskonsumtionen en aning och göra det man kan dvs hålla god hygien (som alltid) och följa de råd och direktiv som kommer. Mer kan vi gemene man inte göra ändå just nu.
.....
Av ren nyfikenhet, hur agerar dina kollegor förresten?
Jag ska erkänna att det är svårt att behålla en balanserad syn på allt som har med Corona att göra. Allt ifrån att undvika läsa medias besserwisser ledare till hur mycket varor är lagom att ha hemma.
Huruvida Tegnell och fhm hade rätt eller fel får vi facit i hand förr eller senare när allt är över.
Men du belyser en viktig punkt, att inte låta sig dränkas av Info flödet. En sak är ju klar : infodemin kan potentiellt skada samhället mer än epidemin.
Yes, förhoppningsvis. Ser även att saken börjar diskuteras på allvar nu, vilket är bra. Fram med all fakta på bordet.Ingen vet ju, men vissa har bättre kunskaper, erfarenhet och informationskällor än andra.
Det här är så viktigt. Det är ju helt sjukt att både här, och på internet generellt, så finns så många personer som INTE VET ETT SKIT men ändå klarar av att analysera bristerna i Tegnells och andra myndigheters agerande. Skäms och håll truten ska ni göra.Mycket bra skrivet!
Håller med dig. Vill man uppdatera sig, bör man anförtro politiskt obunden internationell expertis. Förslagsvis WHO.Jag ska erkänna att det är svårt att behålla en balanserad syn på allt som har med Corona att göra. Allt ifrån att undvika läsa medias besserwisser ledare till hur mycket varor är lagom att ha hemma.
Huruvida Tegnell och fhm hade rätt eller fel får vi facit i hand förr eller senare när allt är över.
Men du belyser en viktig punkt, att inte låta sig dränkas av Info flödet. En sak är ju klar : infodemin kan potentiellt skada samhället mer än epidemin.
Jag tror hans kompetens ser ut ungefär som personer på motsvarande befattning i exempelvis Norge och Danmark. Deras agerande ser dock helt annorlunda ut.Tror ni som jämt kritiserar Tegnell t ex (kolla upp vad en statsepidemiolog är och vad det krävs för utbildning och bakgrund till att börja med!) att det är ett gäng inkompetenta idioter som sitter och bestämmer?
.
Du menar att exempelvis den danska modellen - medicinskt meningslösa panikåtgärder för att visa ”handlingskraft” - är bättre?Jag tror hans kompetens ser ut ungefär som personer på motsvarande befattning i exempelvis Norge och Danmark. Deras agerande ser dock helt annorlunda ut.
Nix, stänga gränsen och annat trams är helt meningslöst.Du menar att exempelvis den danska modellen - medicinskt meningslösa panikåtgärder för att visa ”handlingskraft” - är bättre?
På vilket sätt är Danmarks och Norges agerande 'helt annorlunda' ?Jag tror hans kompetens ser ut ungefär som personer på motsvarande befattning i exempelvis Norge och Danmark. Deras agerande ser dock helt annorlunda ut.
Haha yes! Älskar surströmming.
Ifall ni preppers saknar några konserver så har COOP rea på surströmming
Exempelvis genom, som någon påpekade ovan, stänga gränsen. Just häri ligger problemet. Jag är är av åsikten att WHO måste sköta detta då de sitter på den största kompetensen och sedan är det upp till varje land att bara lyda order. Då slipper vi politiska beslut som inte leder till något, vi slipper jämföra insatser med våra grannländer och vi slipper att en expert i ett land vill köra på inga tester & flockimmunitet medan en expert i ett annat land vill testa & begränsa till varje pris.På vilket sätt är Danmarks och Norges agerande 'helt annorlunda' ?