• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Finns ju såklart alltid en eller två prepper/domedags-personlighet som är extra orolig inom poliskåren också som överallt men i det stora hela är min uppfattning att man likt kollegor inom sjukvården tycker att oron och paniken är kraftigt oproportionerlig till de faktiska effekterna av viruset (av det man sett hittills). Oron och paniken är det som dödar både människor och ekonomi.

Jag uppfattar också det (med risk för att klappa en själv på axeln lite grann) att man överlag är lite mindre orolig av sig i tider som denna om man jobbar inom "samhällsbäraryrken".

Ja ni blåljuspersonal har nog (måste ha) en annan inställning till samhällskriser än gemene man. Ballar ni ur är ju allt förlorat. Tack för att ni, samhällets stöttepelare, håller huvuden kalla.

Finns ju såklart alltid en eller två prepper/domedags-personlighet som är extra orolig inom poliskåren också som överallt men i det stora hela är min uppfattning att man likt kollegor inom sjukvården tycker att oron och paniken är kraftigt oproportionerlig till de faktiska effekterna av viruset (av det man sett hittills). Oron och paniken är det som dödar både människor och ekonomi.

Jag uppfattar också det (med risk för att klappa en själv på axeln lite grann) att man överlag är lite mindre orolig av sig i tider som denna om man jobbar inom "samhällsbäraryrken".
Har hört likadant från några som jobbat inom vården och har hanterat bland annat de tidigaste Corona-patienterna. Viruset och symtomen i sig är inte så farliga. De flesta får väldigt milda symtom. Men däremot paniken och hur alla hanterar det skapar problem.

Exempelvis genom, som någon påpekade ovan, stänga gränsen. Just häri ligger problemet. Jag är är av åsikten att WHO måste sköta detta då de sitter på den största kompetensen och sedan är det upp till varje land att bara lyda order. Då slipper vi politiska beslut som inte leder till något, vi slipper jämföra insatser med våra grannländer och vi slipper att en expert i ett land vill köra på inga tester & flockimmunitet medan en expert i ett annat land vill testa & begränsa till varje pris.
Fast det du beskriver är ju inte korrekt. Åtminstone Danmarks beslut att stänga gränsen var ett politiskt beslut, inte ett grundat på vetenskaplig grund. FHM har inte flockimmunitet som strategi eller att skippa tester.

Det vet jag inget om, jag bara vet att det inte är en uttalad strategi utan en oundviklig bieffekt.
Ja, det kan jag hålla med om. Den uttalade strategin är som bekant att stoppa smittan, men man kan inte bara se vad folk säger, man måste även se vad de gör. Vad är planen för att bryta den uppåtgående kurvan?

Kan någon berätta för mig varför toapapper är så viktigt? Rent logiskt alltså.
Konserver och läkemedel kan jag förstå.
Men toapapper?? :D

Flockbeteende tack vare massmedial hysteri?
Psykologi? ”När folk bunkrar upp känner de att de får kontroll över viruset”.

Hjälp mig att se det ur ert/deras perspektiv.

Senast ändrad:
Exempelvis genom, som någon påpekade ovan, stänga gränsen. Just häri ligger problemet. Jag är är av åsikten att WHO måste sköta detta då de sitter på den största kompetensen och sedan är det upp till varje land att bara lyda order. Då slipper vi politiska beslut som inte leder till något, vi slipper jämföra insatser med våra grannländer och vi slipper att en expert i ett land vill köra på inga tester & flockimmunitet medan en expert i ett annat land vill testa & begränsa till varje pris.

Det finns över 200 länder på jorden, där alla är i helt olika faser, med olika resurser och förutsättningar. Tror du det blir bra att lägga exakt samma krav på alla dem?

Hjälp mig att se det ut ert/deras perspektiv.
FOMO.

Fear of missing out. Räcker med att några få börjar...

Det finns över 200 länder på jorden, där alla är i helt olika faser, med olika resurser och förutsättningar. Tror du det blir bra att lägga exakt samma krav på alla dem?
Jag skulle definitivt vilja se en global plan och mer stöttning länder emellan. Just nu verkar alla bara vilja stänga in sig. För mycket panik och politik.

Hjälp mig att se det ut ert/deras perspektiv.
Antagligen för att det är jävligt jobbigt om det tar slut hemma. Det är en vara utan bäst före datum och som du ändå kommer använda upp?

Jag kan ärligt säga att vi la till 2 paket extra förra handlingen.

Min syster skulle köpa blöjor åt sin dotter på 2år. Helt slut, så ja de får det lite stökigt hemma nu.

Antagligen för att det är jävligt jobbigt om det tar slut hemma. Det är en vara utan bäst före datum och som du ändå kommer använda upp?

Min syster skulle köpa blöjor åt sin dotter på 2år. Helt slut, så ja de får det lite stökigt hemma nu.
Ja men folk i usa köper hem pallar med toapapper. Plural.

Ligger i vår natur att agera när faran kommer runt hörnet. När man då börjar agera skapar det trygghet hos folk trots att det inte alltid har någon inverkan. Jag tror också på att det är psykologi, min take på det är att människor som hordar till överdrift är människor med kontrollbehov

Blöjor kan man väl förstå också.
Säger inte att toapapper är onödigt.
Men det verkar vara det viktigaste i hela världen... och det förstår jag inte :)

Bara tanken att kanske inte kunna vara ren om stjärten efter nummer två orsakar panik eftersom det hos invånarna i ett i-land sedan barnsben är så djupt inrotat att man till varje pris måste upprätthålla en god grundläggande hygien, speciellt i de privata kroppsdelarna.

Edit : En snabb inventering har gjorts här hemma och det enda jag har hoardat på allvar är nog kattmat (!). Saken är den att våra kissar äter enbart en sort och jag beställde därför megapacks från centrallagret i Tyskland. På den punkten går det inte att inte hoarda - tar kattmaten slut vägrar de äta och då svälter de hellre, vilket är förödande för en katt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp