• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

En liten reflektion kring den så kallade Europeiskagemenskapen som EU erbjuder... Fri rörlighet... Nato... Tillsammans är vi starka osv. En hel del länder som bekänner färg nu. Norge stänger gränsen!! Välkommen till alla storköp på Svenska sidan gränsen så ni kan handla era billiga varor...

En liten reflektion kring den så kallade Europeiskagemenskapen som EU erbjuder... Fri rörlighet... Nato... Tillsammans är vi starka osv. En hel del länder som bekänner färg nu. Norge stänger gränsen!! Välkommen till alla storköp på Svenska sidan gränsen så ni kan handla era billiga varor...
I Norge har politikerna tagit över. Norrmän får inte längre bo i sina hytter om den inte ligger i samma kommun som de är skrivna i. Roligt för de som faktiskt har sin hytte som preppad tillflyktsort. I Troms måste alla resenärer som kommer söder om Dovrefjäll isoleras i 2 v vid ankomst. Samma sak gäller folk som reser till Sogn och Fjordane från sydligare fylken. Det är helt galet. Jämför detta med Sydkorea och hur de har hanterat denna kris, särskilt med tanke på att de har tidigare erfarenheter från MERS. Nej tack, jag föredrar en öppen approach till denna ”kris”!

Jag måste säga att jag är stolt över hur Sverige agerar i dessa svåra tider. Factfullness istället för politik. Blir jag sjuk vill jag inte få en behandling som majoriteten anser vara den bästa utan jag vill att läkare fattar beslut. Även om det innebär att läkare kan ha fel föredrar jag detta framför politiker som har fel.

Kan någon berätta för mig varför toapapper är så viktigt? Rent logiskt alltså.
Konserver och läkemedel kan jag förstå.
Men toapapper?? :D

Flockbeteende tack vare massmedial hysteri?
Psykologi? ”När folk bunkrar upp känner de att de får kontroll över viruset”.

Hjälp mig att se det ur ert/deras perspektiv.
2BDEBA8D-3FC4-48EB-885E-BB8F41C26903.jpeg

Ja, det var riktigt surt att Sverige inte kunde skicka andningsskydd till Italien när de bad om det, de hjälpte ju oss med brandflyg. Många länder borde dra lärdom av det här.:(
Jag undviker att lägga mig i diskussionen, särskilt om grejer jag inte vet faktan kring, men i fallet med brandflyget har du objektivt fel. De flyg som kom tillhör EU:s katatrofberedskaps-någonting (ingen aning om den exakta benämningen) och var/är stationerade i Italien. De kom hit och hjälpte till som en reaktion på en förfrågan om hjälp riktad till EU, inte på grund av landet Italiens välvilja.

Jag undviker att lägga mig i diskussionen, särskilt om grejer jag inte vet faktan kring, men i fallet med brandflyget har du objektivt fel. De flyg som kom tillhör EU:s katatrofberedskaps-någonting (ingen aning om den exakta benämningen) och var/är stationerade i Italien. De kom hit och hjälpte till som en reaktion på en förfrågan om hjälp riktad till EU, inte på grund av landet Italiens välvilja.
Ok, där erkänner jag i så fall att jag haft helt fel. :)Har trott det var landet Italien som skickade planen.

Bara tanken att kanske inte kunna vara ren om stjärten efter nummer två orsakar panik eftersom det hos invånarna i ett i-land sedan barnsben är så djupt inrotat att man till varje pris måste upprätthålla en god grundläggande hygien, speciellt i de privata kroppsdelarna.

Edit : En snabb inventering har gjorts här hemma och det enda jag har hoardat på allvar är nog kattmat (!). Saken är den att våra kissar äter enbart en sort och jag beställde därför megapacks från centrallagret i Tyskland. På den punkten går det inte att inte hoarda - tar kattmaten slut vägrar de äta och då svälter de hellre, vilket är förödande för en katt.

Man kan använda en bidé eller liknande också...

Det finns ju utmärkta masker som tyvärr inte är CE märkta och därför inte får användas utan tillstånd.

Viruset är väldigt litet, typ 0.08-0.15 µm, och jag vet inte hur många masker som faktiskt kan filtrera den partikelnivån.

Jag måste säga att jag är stolt över hur Sverige agerar i dessa svåra tider. Factfullness istället för politik. Blir jag sjuk vill jag inte få en behandling som majoriteten anser vara den bästa utan jag vill att läkare fattar beslut. Även om det innebär att läkare kan ha fel föredrar jag detta framför politiker som har fel.

Jag är ganska missnöjd... https://www.hd.se/2020-03-14/coronasmittade-vardades-utan-isolering-pa-lunds-lasarett

Jag syftade mer på hur staten agerar.
Att det kommer finnas brister i hur vården hanterar smittan är självklart - det är branschen med så oerhört många mänskliga fel att industrin skulle ha gått i konkurs med hälften.
Tycker även staten sköter det dåligt. Långsam på att reagera, ”avråder” resor, var väldigt slapp med resor i början av utbrottet etc. Hade kunnat gå att begränsa det mycket mer.

Detta tycker jag är intressant info om trycket på vården just nu. Sverige har enligt denna 2 personer i kritiskt tillstånd. Norge har 27.
B7125506-7382-43A1-B6DB-C64186DDAFCF.png
Sån här statistik är lite svårtolkad och kan vara missvisande.
Det hela beror ju på vilka människor som har blivit smittade. Är det en större grupp med äldre människor och har någon bakomliggande sjukdom kommer ju i princip samtliga behöver intensivvård. Kan vara så att fler äldre eller i någon annan riskgrupp blivit smittade i Norge än i Sverige tillexempel.

Det hela beror ju på vilka människor som har blivit smittade. Är det en större grupp med äldre människor och har någon bakomliggande sjukdom kommer ju i princip samtliga behöver intensivvård. Kan vara så att fler äldre eller i någon annan riskgrupp blivit smittade i Norge än i Sverige tillexempel.
Ja men det är ju precis det vi gör allt i vår makt att undvika att just riskgrupper smittas, och där verkar då Sverige ha lyckats bättre än Norge? Denna parameter torde ju vara den enda vi kan lita på nu då den bör vara exakt. Antal smittade är ju något helt annat och inte tillförlitligt.

Det mest intressanta är att kolla på smittspridningen över tid, typ: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

I dagsläget ser vi ingen minskning av den exponentiella ökningen, vilket tyder på att spridningen fortfarande är i full fart. Jämför du det med t.ex sydkorea så ser du tydligt hur deras kamp mot viruset verkar ha lönat sig: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-korea/

I Norge har politikerna tagit över. Norrmän får inte längre bo i sina hytter om den inte ligger i samma kommun som de är skrivna i. Roligt för de som faktiskt har sin hytte som preppad tillflyktsort. I Troms måste alla resenärer som kommer söder om Dovrefjäll isoleras i 2 v vid ankomst. Samma sak gäller folk som reser till Sogn och Fjordane från sydligare fylken. Det är helt galet. Jämför detta med Sydkorea och hur de har hanterat denna kris, särskilt med tanke på att de har tidigare erfarenheter från MERS. Nej tack, jag föredrar en öppen approach till denna ”kris”!
Ja, när politikerna får hantera taktpinnen blir det gärna som att ge beslutsrätten till flashback och lite kvällstidningsjournalister...
Danmarks agerande med stängda gränser till Skåne är ett exempel.

Jag tror tyvärr att Norges och Danmarks folkhälsomyndigheters agerande (precis som Sveriges) är en stor del av problematiken.
Hela situationen är okänt territorium och att då inte göra saker bara för att man inte har vetenskap som underbygger samt att myndigheten själv försöker balansera åtgärder mot andra samhällseffekter blir lätt för lite, för sent. Att man sedan haft fel I alla sina scenarion hur detta skulle utvecklats har inte heller hjälpt.

Detta har då fått politikerna att rycks taktpinnen ur handen på danska/norska fhm och visa "beslutsamhet".

Det står helt klart att enda vi kan och bör göra är att dämpa utvecklingen. De länder/politiker som tror att de kan få bort sjukdommen med kraftfulla åtgärder är helt fel ute, där ger jag fhm helt rätt!

Däremot missar fhm I det att försiktighetsprincipen borde användas i större utsträckning. Stäng hellre ned mer än för lite och utvärdera läget efter att tillräckligt lång tid gått för att effekten ska kunna utvärderas (skapa vetenskaplig evidens för åtgärderna). Sedan kan man sakta släppa på åtgärderna så att vården får lagom belastning över tid.

Senast ändrad:

Min tanke kommer orubbligt vara att i en demokrati ska frågor som empiriskt bevisat har potentialen att leda till död för stora delar av pensionärs-kollektivet fattas av regeringen, inte av experter (framförallt inte av sådana som hittills haft fel på varje punkt och strider med WHOs uppmaningar) och dessutom i Sverige står helt utan personligt tjänstemanna-ansvar. Med det sagt är det ju en fullkomlig självklarhet att regeringen fattar sina beslut med stöd av relevant expertis.

Tycker även staten sköter det dåligt. Långsam på att reagera, ”avråder” resor, var väldigt slapp med resor i början av utbrottet etc. Hade kunnat gå att begränsa det mycket mer.
Min gissning är att ”avrådan” är för att slippa notan för alla stödpaket som troligt resebolag kommer kräva för att klara att betala tillbaka samtliga bokade resor i Sverige under ev. förbud, så länge som möjligt.

Ja, när politikerna får hantera taktpinnen blir det gärna som att ge beslutsrätten till flashback och lite kvällstidningsjournalister...
Danmarks agerande med stängda gränser till Skåne är ett annat exempel.
Jag tror tyvärr att Norges och Danmarks folkhälsomyndigheters agerande (precis som Sveriges) är en stor del av problematiken.
Hela situationen är okänt territorium och att då inte göra saker bara för att man inte har vetenskap som underbygger samt att myndigheten själv försöker balansera åtgärder mot andra samhällseffekter blir lätt för lite, för sent. Att man sedan haft fel I alla si a scenarion hur detta skulle utvecklats har inte heller hjälpt. Detta har då fått politikerna att rycks taktpinnen ur handen på danska/norska fhm och visa "beslutsamhet".

Det står helt klart att enda vi kan och bör göra är att dämpa utvecklingen. De länder/politiker som tror att de kan få bort sjukdommen med kraftfulla åtgärder, där ger jag fhm helt rätt!

Däremot missar fhm I det att försiktighetsprincipen borde användas. Stäng hellre ned mer än för lite och utvärdera läget efter att tillräckligt lång tid gått för att effekten ska kunna utvärderas (skapa vetenskaplig evidens för åtgärderna). Sedan kan man sakta släppa på åtgärderna så att vården får lagom belastning över tid.
På vilket sätt är detta okänt territorium?

Norge är ju inte med i EU?

Intressant! Du menar att ALLA länder i hela världen skulle ha stängt sina gränser när de första rapporterna från Wuhan kom? Senare stängningar blir ju rätt meningslösa.

Sitter själv i Spanien just nu där de utlyst undantagstillstånd (nivå 1 av 3). Det mesta är stängt förutom nödvändiga saker som livsmedelsbutiker, apotek, djuraffärer och bensinstationer.

Man får bara ge sig ut för att jobba och/eller ta sig till öppna butiker samt sjukvård. Max en person per bil om man inte skjutsar någon som inte klarar sig själv.

Alla typer av fritidsaktiviteter på allmän plats är förbjudet. Cyklister har redan blivit bötfällda.

Angående hamstring så fylls butikshyllorna på dagligen och det är mig veterligen inte brist på något. Fattar inte varför folk hamstrar i Sverige?

Jag kan inte riktigt greppa hur dom som förespråkar stänga allt-linjen, domedagen är kommen, har tänkt sig att näringslivet ska överleva.

Sänka tröskeln för sjukskrivning, som borttagen karensdag gjort, lyfta iaf en del (helst hela tillfälligt) av sjuklöneansvaret från företagen och etablera kortaste rimliga karantärstid efter tillfrisknande så tror jag att få företagare kommer motarbeta smittbegränsningen.

Jag kan inte riktigt greppa hur dom som förespråkar stänga allt-linjen, domedagen är kommen, har tänkt sig att näringslivet ska överleva.

Sänka tröskeln för sjukskrivning, som borttagen karensdag gjort, lyfta iaf en del (helst hela tillfälligt) av sjuklöneansvaret från företagen och etablera kortaste rimliga karantärstid efter tillfrisknande så tror jag att få företagare kommer motarbeta smittbegränsningen.
Det kommer kosta betydligt mer om viruset får härja fritt.

Tillbaka
Topp