• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Nu är jag inte särskilt apokalyptiskt lagd, men om det kommer en atombombzombieutomjordingsframtid så är jag 100% säker på att konserverad sauerkraut ligger långt långt ner på listan över mumsiga konserver. Var hittar du ens det?

Sauerkraut är ju smaskigt! Tror det var på Lidl :)

Om vi pratar sauerkraut. Reuben Sandwich. Kör den så kommer ni alltid ha SK hemma hädanefter..
IMG_20180630_160102878.jpg

Som många andra var inte på så är vatten viktigast. Kan rekommendera kolfilter både till kranen(som enkelt går att montera på en dunk/tunna) och typ en kanna/tillbringare. Då kan man hälla över vattnet liter åt gången och filtrera. Efter det är det basvaror: mjöl, salt, olja. Jag tänker dock lite längre än 2,3 dygn. Annars överlever man på konserver eller vad som några dagar/veckor. Jordnötssmör är gott och håller sig länge, bra protein och energikälla.

Men du vet att du inte måste ha ammunition i skåp va? Det där ser mest krångligt ut.

Han har minst ett skåp till vapnen, sedan vet jag inte om denna som finns på bilden finns det klubb/förening han är medlen i eller hemma. :)

Vi har en vapen valvet sedan 3 skåp utanför med lite ammunition (då alla har inte tillträde till vapen valvet). :D
Sedan hemma så har man skåp med dom vapen man har lisens/behörighet för, där brukar man lägga in ammunition med då det är klassat för 12 st pistol/Ak4/Ak5 om man har plats ;)

//Simon

Han har minst ett skåp till vapnen, sedan vet jag inte om denna som finns på bilden finns det klubb/förening han är medlen i eller hemma. :)

Vi har en vapen valvet sedan 3 skåp utanför med lite ammunition (då alla har inte tillträde till vapen valvet). :D
Sedan hemma så har man skåp med dom vapen man har lisens/behörighet för, där brukar man lägga in ammunition med då det är klassat för 12 st pistol/Ak4/Ak5 om man har plats ;)

//Simon

Oj vad du svamlar.

Vad tillför dit inlägg i denna tråden ? Inget :D

Sök på skjutbanan i Grimsta så får du klarhet vem som äger den, samt vilka klubbar som är aktiva på denna i dagens läge ;)

//Simon

Äh. Du fortsätter med ditt larv. Min erfarenhet är att den som pratar mest om sånt här ofta vet minst. Och att dessutom börja prata om någon annans vapeninnehav är direkt oansvarigt. Jag hade blivit skitförbannad.

Och med hänsyn taget till trådens ämne tillför vi nog ungefär lika mycket.

Äh. Du fortsätter med ditt larv. Min erfarenhet är att den som pratar mest om sånt här ofta vet minst. Och att dessutom börja prata om någon annans vapeninnehav är direkt oansvarigt. Jag hade blivit skitförbannad.

Och med hänsyn taget till trådens ämne tillför vi nog ungefär lika mycket.

Nu tycker jag du ska lugna ner dej med textningen på nätet.

Ansvar om någon annans vapeninnehav det som jag nämner är att den som la upp en bild på ett skåp med ammunition i skåpet bör ha ett till för vapnen.
Dom som har tillstånd för att förvara vapen hemma, det ansvaret att förvara vapnen samt ammunition enligt föreskrifter ligger på dom.

Om du blir förbannad om detta så Är du olämplig att inneha vapenlisens. :rolleyes:
Sedan din erfarenhet behåll den för dej själv.
Du känner inte mej.

Men du kan komma till den skjutbanan i Grimsta så kan jag/vi låsa upp ett skåp med måltavlor.
Sedan kan vi fixa till en vapen inspektion hemma hos dej med 2 inspektörer. :cigar:

//Simon

Nu tycker jag du ska lugna ner dej med textningen på nätet.

Ansvar om någon annans vapeninnehav det som jag nämner är att den som la upp en bild på ett skåp med ammunition i skåpet bör ha ett till för vapnen.
Dom som har tillstånd för att förvara vapen hemma, det ansvaret att förvara vapnen samt ammunition enligt föreskrifter ligger på dom.

Om du blir förbannad om detta så Är du olämplig att inneha vapenlisens. :rolleyes:
Sedan din erfarenhet behåll den för dej själv.
Du känner inte mej.

Men du kan komma till den skjutbanan i Grimsta så kan jag/vi låsa upp ett skåp med måltavlor.
Sedan kan vi fixa till en vapen inspektion hemma hos dej med 2 inspektörer. :cigar:

//Simon

Som sagt. Det är de små hundarna som skäller mest. Puss på dig.

Regelverket föreskrivet minst ss3492 skåp för vapen. Normal ”jaktgarderob” är enkelt att förvara i ett godkänt skåp. Ammo ska förvaras betryggande och inlåst. Mängden ammo som är lagligt att förvara är inte detaljreglerat men ”rimlig” mängd anses vara ca 20kg ”aktiva” komponenter, dvs krut o tändhattar. Det är ganska mycket mer ammo än de flesta har plats för hemma. När det gäller krut för att ladda själv regleras det av MSB. Personligen är jag noga med säkerhet och förvarar ammo, vapen och där så är möjligt även vital del i olika godkända vapenskåp. Den som vill stjäla något ”komplett” kommer behöva ”jobba” för det. Hagel går åt, en ”lerduvedag” kan det gå åt 100-200 plugg. Sparar man 50-70 öre/plugg på rea/volymrabatt så köper jag några lådor. Rätt vanligt med bra pris på 1000 pack. Inga konstigheter. Har man jaktvapen ska man träna mycket på bana. Man ska inte ”träna” på djuren. I ”skogen” gäller bara bara säkra skott.

Vapenskåp behöver inte vara dyrt. SS3492 är en vanlig klassning på många säkerhetsskåp som används på kontor. Fick ett stort skåp mot avhämtning. Så kolla ”bortskänkes mot avhämtning” på blocket och andra annonsforum. Lås in era grejer och tänk på säkerheten.

Tanken slog mig att det finns mängder av vatten sommartid i alla båtar som är sjösatta. Vår egen lilla segelbåt har säkert ca 150 liter dricksvatten i tanken.

Bra tråd, blev inspirerad och köpte ett mindre förråd som ska räcka åtminstone en vecka. Har tänkt på det länge, men tråden fick mig att göra slag i saken. Köpt vatten, mineralvatten, konserver, olja, mjöl, socker och jordnötssmör. Försökt fokusera på energitäta livsmedel, bara en liter olja och en påse mjöl ger nästan tillräckligt med energi som räcker en vecka för en person.

Bra tråd, blev inspirerad och köpte ett mindre förråd som ska räcka åtminstone en vecka. Har tänkt på det länge, men tråden fick mig att göra slag i saken. Köpt vatten, mineralvatten, konserver, olja, mjöl, socker och jordnötssmör. Försökt fokusera på energitäta livsmedel, bara en liter olja och en påse mjöl ger nästan tillräckligt med energi som räcker en vecka för en person.
Hur ska du äta mjölet

Tillbaka
Topp