• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Nu kan jag inget om sånt här, men om man kommer på ett vaccin men viruset muterar, borde man inte ha ett försprång mot att inte ha ett vaccin alls?

Jag vet inte om försprånget är något positivt om viruset muterar. Den som är immun är ju öppen för den nya smittan ändå ju?
Corona viruset verkar vara ganska stabil, än så länge finns det två varianter. Men sånt kan ju ändras och är inte skrivet i sten.
Jag tror att forskarna är ense om att en kombination av vaccin och antivirala medel är bäst.

Post corona kommer jag att minnas många saker med vånda men kanske ett av de starkaste minnen är nog otippat de tomma dasspapperhyllorna.

Häromdagen såg det ut så här ;

IMG_20200319_084842.jpg

Handlar inte om egna beslut och vara vuxen, utan om att skydda den äldre generationen och plana ut kurvan. Många idioter som inte förstått det.
Ja, idioterna ventilerar sin hysteri på sociala medier mm och skriker om stängda gränser och isolering av alla istället för det enklaste: isolera riskgrupperna. Tragiskt!

Ja, idioterna ventilerar sin hysteri på sociala medier mm och skriker om stängda gränser och isolering av alla istället för det enklaste: isolera riskgrupperna. Tragiskt!
Från avstånd så känns det som att snabba, enkla och tillgängliga tester samt att effektivt kunna isolera riskgruppen hade varit bra verktyg.

Och här hemma har vi hemmamammor vars eftermiddagar består av en flaska chardonnay och som tror på essentiella oljor och allt vad de kan läka. Vi har alla våra specialiteter. Det är inte att de äter dessa djur som är problemet, de har andra problem med hygien på marknadsplatser och annat. 1,4 miljarder människor, inte svårt att fatta att de testar allt som skulle kunna gå att käka.

Tycker vi ska chilla lite med högafflarna mot folket och istället rikta dem mot kinesiska myndigheterna som är det egentliga hotet.
Jag har gjort reflektionen fler gånger, men visst är det märkligt att Kineserna, med världens största befolkning (1,39 miljarder) verkar äta allt som rör sig, medans Indier som är näst störst (1,36 miljarder) äter vegetariskt till största del?

Jag har gjort reflektionen fler gånger, men visst är det märkligt att Kineserna, med världens största befolkning (1,39 miljarder) verkar äta allt som rör sig, medans Indier som är näst störst (1,36 miljarder) äter vegetariskt till största del?
Det är intressant, och definitivt värt att titta på. Finns säkert någon som kan berätta med ren fakta varför det har blivit så. Jag vet dock inte.

De största idioterna är de som fortsätter med lunchbufféer, afterski, jobba med lätt förkylning och ”lever precis som vanligt”.
Håller med.
Tycker det är sjukt(pun intended) att man inte skäms när man går runt och hostar i dagsläget. "det är bara en vaanlig hosta!"

Ska bli intressant att se hur många som kommer insjukna efter afterski-festerna. Synd bara att många kanske tar tåg och smittar andra.

De största idioterna är de som fortsätter med lunchbufféer, afterski, jobba med lätt förkylning och ”lever precis som vanligt”.
Tyvärr har vi ju själva skapat en kultur av att gå till jobbet även om vi är lite krassliga eller sjuka. Sänkta sjukersättningar och karensdagar tillsammans med någon löjlig matchokultur, den egna plånboken och att verka "duktig", gör att hänsyn till andra är sekundärt. När jag var i Japan diskuterade jag användandet av munskydd med en kompis som bor där. Jag trodde det var till största del av hänsyn till andra som man bär munskydd när man är krasslig. "Det är en stor del av det", men han trodde att det uppstått just på grund av deras företagskultur. När chefen hörde att man var sjuk sa han åt dig att komma till jobbet ändå, fast med ett munskydd så ingen blir smittad, det är inte mer ansträngande att vara med "familjen" på jobbet än med familjen hemma... Det man kan hoppas på efter denna covid-period är att folk stannar hemma när dom är sjuka även fortsättningsvis (eller använder munskydd på jobbet och ute bland folk).

Håller med.
Tycker det är sjukt(pun intended) att man inte skäms när man går runt och hostar i dagsläget. "det är bara en vaanlig hosta!"

Ska bli intressant att se hur många som kommer insjukna efter afterski-festerna. Synd bara att många kanske tar tåg och smittar andra.
Det borde varit skambelagt även innan. Jag har alltid varit på mina barn om att hosta eller nysa i armvecket när dom är ute ibland folk.

Jag pratade med en Italienare igår som berättade att han trodde spridningen till stor del beror på deras samhällssystem. Det samma gäller i Spanien. Inte ovanligt att mor eller farföräldrarna bor i samma hus, mer regel än undantag att barnen är hos mormor/farmor efter förskolan/skolan medans föräldrarna har långa arbetsdagar. Den äldre befolkningen har dessutom en helt annan syn på motion och hälsa än vad vi har i Sverige. Svårt att få folk att se det egna beteendets inverkan, lättare att bara gapa STÄNG ALLT!

Självklart skall man inte jobba när man uppvisar förkylningssymptom. Afterski eller nattklubbsbesök är väl heller ingen höjdare.

Men att ”leva som vanligt” anser jag vara sunt och ett måste för att inte allt skall kollapsa.

Jag syftar då på alla hotell, restauranger, cafeer och många andra verksamheter som riskerar att gå i konkurs.

Vi pratar varsel av anställda vilket kan vara lika förödande som en medicinsk konsekvens.

Vi pratar företag som försvinner och därmed stora skatteintäkter. Är inte heller deras levebröd viktigt?

Det pratas om privilegiet att folk går ut och konsumerar enligt tidigare. Men jag anser att det är minst lika själviskt att sitta hemma och peka finger och se på hur allt rasar.

Hade du varit krögare eller hotellägare så hade det varit annat ljud i skällan kan jag lova.

Jag är fullt medveten om sjukvårdens belastning och smittans konsekvenser för alla riskgrupper.

Men jag får helt enkelt undvika att träffa mormor nu på ett tag och blir jag sjuk så får jag kurera mig i hemmet utan att panikslagen ringa 1177 eller storma in till akuten.
Det är mitt egen ansvar.

Men likväl så bryr jag mig om alla dessa verksamheter och anställda som riskerar att gå under om vi alla skall låsa in oss.

Jag vill påstå att det är ett privilegie att sitta säkert där hemma med alla förnödenheter, utan risk att gå under ekonomiskt och kalla alla andra för idioter.

Självklart skall man inte jobba när man uppvisar förkylningssymptom. Afterski eller nattklubbsbesök är väl heller ingen höjdare.

Men att ”leva som vanligt” anser jag vara sunt och ett måste för att inte allt skall kollapsa.

Jag syftar då på alla hotell, restauranger, cafeer och många andra verksamheter som riskerar att gå i konkurs.

Vi pratar varsel av anställda vilket kan vara lika förödande som en medicinsk konsekvens.

Vi pratar företag som försvinner och därmed stora skatteintäkter. Är inte heller deras levebröd viktigt?

Det pratas om privilegiet att folk går ut och konsumerar enligt tidigare. Men jag anser att det är minst lika själviskt att sitta hemma och peka finger och se på hur allt rasar.

Hade du varit krögare eller hotellägare så hade det varit annat ljud i skällan kan jag lova.

Jag är fullt medveten om sjukvårdens belastning och smittans konsekvenser för alla riskgrupper.

Men jag får helt enkelt undvika att träffa mormor nu på ett tag och blir jag sjuk så får jag kurera mig i hemmet utan att panikslagen ringa 1177 eller storma in till akuten.
Det är mitt egen ansvar.

Men likväl så bryr jag mig om alla dessa verksamheter och anställda som riskerar att gå under om vi alla skall låsa in oss.

Jag vill påstå att det är ett privilegie att sitta säkert där hemma med alla förnödenheter, utan risk att gå under ekonomiskt och kalla alla andra för idioter.
Jag håller med dig i det mesta, men det stålbad som kommer drabba restauranger som inte själv visar någon förståelse tycker jag är rätt befogad. Många som vägrar att ändra sitt buffékoncept eller rucka på att ta bort smörbunken till förmån till engångsförpackningar. Stor eloge till dem som erbjuder takeaway, kommer ut till bilen med maten osv, riktiga hjältar och det kommer kommas ihåg.

Det är mitt egen ansvar.

Medan vi väntar på facit kan du räkna på hur många kronor ett liv är värt.

Apropå riskgrupper. Finns det verkligen bara en studie gjord på cirka 80pers i Kina för att undersöka mortalitet hos rökare vs icke-rökare?

Tillbaka
Topp