• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Jag håller med dig i det mesta, men det stålbad som kommer drabba restauranger som inte själv visar någon förståelse tycker jag är rätt befogad. Många som vägrar att ändra sitt buffékoncept eller rucka på att ta bort smörbunken till förmån till engångsförpackningar. Stor eloge till dem som erbjuder takeaway, kommer ut till bilen med maten osv, riktiga hjältar och det kommer kommas ihåg.

Självklart skall alla vidta alla förebyggande åtgärder för att minska spridningen och take away/utkörning osv. är väl bra alternativ.

Medan vi väntar på facit kan du räkna på hur många kronor ett liv är värt.

Många av de som drabbas så hårt att de måste sätta livet till har hittills varit en riskgrupp där man likväl hade kunnat dö av en kraftig lunginflammation orsakad av en vanlig influensa.
Det ligger dessutom oftast underliggande sjukdomar som orsak till den allvarliga situationen för dessa individer.

Vore det inte bättre att dessa riskgrupper hålls isolerade i karantän och med ekonomiskt stöd av staten än att ca. 95% spärras in, som hade haft lindriga symptom?

Liv tas ifrån oss varje dag. Det är ett faktum.
Men att ta ifrån folk dess levebröd i form av anställningar och dess egna företag har också en påverkan på livet. Det är en grund och en trygghet för att de skall kunna fortsätta sina liv.

Utan den tryggheten så leds folk in i missbruk, depression, kriminalitet och även självmord.
Det är statistiskt bevisat.

Självklart skall alla vidta alla förebyggande åtgärder för att minska spridningen och take away/utkörning osv. är väl bra alternativ.

Många av de som drabbas så hårt att de måste sätta livet till har hittills varit en riskgrupp där man likväl hade kunnat dö av en kraftig lunginflammation orsakad av en vanlig influensa.
Det ligger dessutom oftast underliggande sjukdomar som orsak till den allvarliga situationen för dessa individer.

Vore det inte bättre att dessa riskgrupper hålls isolerade i karantän och med ekonomiskt stöd av staten än att ca. 95% spärras in, som hade haft lindriga symptom?

Liv tas ifrån oss varje dag. Det är ett faktum.
Men att ta ifrån folk dess levebröd i form av anställningar och dess egna företag har också en påverkan på livet. Det är en grund och en trygghet för att de skall kunna fortsätta sina liv.

Utan den tryggheten så leds folk in i missbruk, depression, kriminalitet och även självmord.
Det är statistiskt bevisat.
kr/år i livet

Du får gärna utveckla din kommentar.
Menar du att man skall ställa år kvar i livet och dess bidragande faktor mot samhällsnyttan av de som har fler år kvar i livet?

Din initiala kommentar verkade syfta till att man aldrig kan prissätta en annan människas liv.
Medans jag menade att man möjligen riskerar att köpa en minoritets liv till priset av en majoritets liv.

Du får gärna utveckla din kommentar.
Menar du att man skall ställa år kvar i livet och dess bidragande faktor mot samhällsnyttan av de som har fler år kvar i livet?

Din initiala kommentar verkade syfta till att man aldrig kan prissätta en annan människas liv.
Medans jag menade att man möjligen riskerar att köpa en minoritets liv med priset av en majoritets liv.
Du tyckte företagandet var viktigare än riskgruppens liv om vi ska förenkla och överdriva det? Då tycker jag bara du ska börja med det grundläggande för det resonemanget, hur mycket är ett liv (eller år levda) värt i kronor?

Jag har verkligen inget facit men tycker att de som anser att det är självklart att fortsätta umgås med främlingar i grupp idag ska fundera på riskerna. Framförallt förstå vilka man utsätter för ökad risk.

Har gjort det. Att självmord och dödsfall relaterat till alkohol ökar under djupa lågkonjunkturer finns det statistik på. Men du kanske vet att isolera riskgrupper och låta övriga friska hålla uppe ekonomin skördar färre liv än att låta landet kollapsa ekonomiskt?
Om du hade läst ovan ser du att jag inte påstår någon om totalt +/- liv.

Om du hade läst ovan ser du att jag inte påstår någon om totalt +/- liv.
Varför då prata om kostnad för ett liv?

Edit: Tror inte någon vill att liv ska spillas, det jag vill få fram är att det är extremt svårt att veta hur man minimerar spillandet av liv.

Du tyckte företagandet var viktigare än riskgruppens liv om vi ska förenkla och överdriva det? Då tycker jag bara du ska börja med det grundläggande för det resonemanget, hur mycket är ett liv (eller år levda) värt i kronor?

Jag har verkligen inget facit men tycker att de som anser att det är självklart att fortsätta umgås med främlingar i grupp idag ska fundera på riskerna. Framförallt förstå vilka man utsätter för ökad risk.

Ok, då förstår jag vart du ville komma, och där kan jag hålla med dig.
Man skall inte förakta de som har slitit hårt i sina liv för att ta oss dit vi är idag.
Något som tyvärr sker dagligen i vår äldreomsorg.

Men det var inte dit jag ville komma.
Jag menade på att man möjligen dragit på för stora växlar i ett försök att utesluta ett scenario som likväl hade varit oundvikligt.
Och att de konsekvenser kan kosta mer än de smakar.
Kort och gott: man har vidtagit större åtgärder än vad som varit nödvändigt.

Det är inget facit då vi inte vet utfallet om vi inte vidtagit de åtgärder som gjorts.
Men vi kan påverka vilka åtgärder vi själva väljer att ta kommande framtid.
Och då menar jag på att vi bör fundera på vilka konsekvenser en långtgående karantän kan ha på övriga, som står utanför riskgrupperna.

This! Hur svårt ska det vara? Tydligen jävligt svårt eftersom vissa idioter tycker att after ski i grupper om 499 personer är en bra ide under pågående pandemi.

En passande meme

Screenshot_20200321-073317.jpg

Genom vad man säger om vår värst drabbade del, Stockholm. Sedan har vi ju tyvärr ingen bra tillgänglig data men att påstå att smittan är avtagande tror jag inte någon insatt tror? Skulle dock ha kunnat lagt in ett frågetecken i inlägget du citerade.
https://c19.se
Stockholm är i princip öde enligt SVT nu på förmiddagen så frågan är hur folk då blir smittade?
Butiker mm har stängt på många ställen.

Bara att hoppas på det bästa. Stockholm är ju dock inte så nedstängt som mycket annat.
De flesta arbetsplatser har instruerat folk att jobba hemifrån, redan långt innan FHMs råd om det nu i veckan. Skulle säga att flertalet har satt sig i självkaratän (typ alla i min bekantskapskrets). Sen om man jämför Norden med exempelvis Sydeuropa (Italien, Spanien och Frankrike) så är vi vana att jobba hemifrån. Sydeuropéer har fortsatt stationära datorer och har allt fnyst åt att jobba hemifrån.

Tillbaka
Topp