Exakt, viruset fuckar upp din syresättning och det är här min lilla oximeter kommer in.
Lite omständigt att förklara hur jag resonerar men...
Först måste man hålla koll på syrenivåerna i kroppen så att man vet när det börjar se illa ut. Då är din lilla oximeter för under 500 spänn oumbärlig. Kolla in denna video från sisådär 19:30 minuter in in där en patient pratar om Corona, syrenivåerna i kroppen, respirator och lungstretch. Den förklarar bra vikten av att syresätta blodet hela tiden.
I och med att jag fridyker så kan jag både lungstretch och diverse knep för att syresätta kroppen snabbt, sannolikt bättre än snubben på filmen. Ta ett stort andetag och andas ut långsamt mot motstånd genom läppar eller stämband för att höja CO2 nivån och överlämningen av syre till celler samt öppnar mer fina blodkärl. Finns även studier som visar att de som har långsam syresättning, vanligtvis efter milt lungödem efter djupdyk återhämtar sig snabbare med hookbreath (Googla den
).
I och med att jag också apparatdyker så har jag en stageflarra med 70% syrgas hemma om jag verkligen skulle behöva toppa upp. Skulle råda alla med nitroxcert att ha en flarra med den högsta mängd syre ditt kort tillåter hemma, jag tror inte dykcentran har något emot att hyra ut flarror och sälja gas i dagens läge.
Räcker det här för att rädda livet på mig i riktigt skarpt läge? Tveksamt, men oddsen är troligtvis bättre än utan några förberedelser och det är bra nog. Jag har även erfarenhet av att klara en lunginflammation hemma (visste inte om den) så det behöver inte vara en dödsdom.