• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Såg expressens artikel om de olika tomtarna och hur de råder att man ska hantera Corona, var det inte Annika som rekommenderade att injicera c-vitamin också?

Ja hon rekommenderar c-vitamin injektioner. Hon får ju gärna sitta hemma i ett hörn och dricka silvervatten och pumpa i sig c-vitaminer och tro att det hjälper mot covid infektionen men det läskigaste är ju att hennes blint följande skara i tusentals lyssnar på vad hon spottar ur sig.

Matvaruhandlarna och grossisterna säger att det inte är några problem med leveranserna, varför blir då hyllorna tomma?. Tomma hyllor skapar ju en hamstringsvåg. :grumpy:
De flesta butiker har bara 1-2 leveranser om dagen, beroende på butikens storlek. De har inte hur stort lager som helst heller.

I en mindre stad jag befinner mig i nu är det fullt på alla hyllor. Var bara rusch förra helgen typ.

De flesta butiker har bara 1-2 leveranser om dagen, beroende på butikens storlek. De har inte hur stort lager som helst heller.

I en mindre stad jag befinner mig i nu är det fullt på alla hyllor. Var bara rusch förra helgen typ.
Så länge leveranserna fungerar fyll upp i hyllorna. Klarar inte fabrikanter, grossister, leverantörer detta skapas ett hamstrings samhälle. :grumpy:

Så länge leveranserna fungerar fyll upp i hyllorna. Klarar inte fabrikanter, grossister, leverantörer detta skapas ett hamstrings samhälle. :grumpy:

Det görs ju. I min lokala butik är det långt mer personal än vanligt som fyller hyllorna för fullt. Normal bemanning är inte dimensionerad för det här trycket på butikerna.

För att folk köper på sig för mycket och butikerna inte har dimensionerat för att hela Sveriges medelklass fått för sig att bunkra dasspapper och torrjäst. Butikerna där jag bor har det vart tomt på hyllorna tidigare men igår var det påfyllt som vanligt.
Butikscheferna uppgift idag är framförhållning och lös uppgiften.!

För att folk tror att domedagen är här och köper på sig så mycket det orkar.

Att det är en influensa är det ingen som egentligen fattar
Är hyllorna fulla uppstår ingen hamstring. Tomma hyllor genererar hamstring. Ingen vanlig influensa det här. Så länge leverantörerna orkar så tycker jag att handlarna ska ta sitt ansvar och inte skylla på annat. För många har domedagen redan varit här! :meh:

Är hyllorna fulla uppstår ingen hamstring. Tomma hyllor genererar hamstring. Ingen vanlig influensa det här. Så länge leverantörerna orkar så tycker jag att handlarna ska ta sitt ansvar och inte skylla på annat. För många har domedagen redan varit här! :meh:
hyllorna var proppfulla när hamstringen började

Jag var precis och handlade på Ica i Stockholms innerstad och det var välfyllt. Behövde faktiskt toapapper och det kunde jag köpa utan att tumult uppstod. Nöjde mig med en sexpack. :)

Vad jag hört så hade en leverantör 1,2milj plock i måndags istället för 200,000 som det är i vanliga fall. Dem tog in all bemanning dem fick tag i men hade behövt 10h längre dygn för att möta efterfrågan så tror inte det enbart är butikerna

Är ju egentligen inte helt dumt att folk köper på sig så de klarar 2 veckor. När de väl får Corona så slipper samhället ha dem springandes i lokala icabutiken tills de blir friska. Sverige och befolkningen har varit hopplöst oförberedda på en situation där man kan få matbrist. Att bygga upp ett nödlager för alla i sverige tar så klart tid och suger upp varor från den vanliga marknaden. Mest positivt om jag ska vara ärlig.

Tysk uppdatering en arbetsvecka efter alla butiker utöver mat/apotek stängt. "Ryktet på stan" säger att hela Tyskland kommer stänga ner likt Bayern nästa vecka så tjejen fick ett ryck och åkte till lokala matbutiken precis, stor som en medelstor ICA. Alla kunder behövde använda kundvagn, detta för att hålla de avstånd på 1.5m som är rekommenderat. "Allt" finns så man kan vara mätt men ens favoritost kanske inte finns kvar men "ost" finns. De enda som var helt utplockat utan alternativ var mjöl.
Jag har 5min promenad till min fotostudio där jag var idag och passerar en bensinstation på vägen och tänkte köpa lite vatten och en snickers. De har glasat in hela disken likt ett akvarium och man ger varorna genom ett hål så de kan scanna produkterna, stora klistermärken på golvet med 1.5m avstånd vid kön/kassan. En vän berättade om en matbutik där de provisoriskt har "gladpack" runt kassörskan. Det är vad som är sjukt just nu, känns som man är i en film. På min promenad mötte jag en familj med ett litet barn och utan att skämta gick de ut 3m på vägen (i stort sätt inga bilar ute) för att inte gå nära mig. Samtidigt kör man afterski i Sverige - lite annorlunda :)

//Martin

Eller så kan man offra en jungfru, stänka vigvatten på en runsten och gå baklänges runt en enbuske samtidigt som man rabblar första tre raderna ur Beatles Penny Lane, så blir man frisk från Corona, slipper generande skäggväxt och kommer vinna högsta Lottovinsten.....
Funkar precis lika bra som silver!!!
På hedersord....!!!!

Är ju egentligen inte helt dumt att folk köper på sig så de klarar 2 veckor. När de väl får Corona så slipper samhället ha dem springandes i lokala icabutiken tills de blir friska. Sverige och befolkningen har varit hopplöst oförberedda på en situation där man kan få matbrist. Att bygga upp ett nödlager för alla i sverige tar så klart tid och suger upp varor från den vanliga marknaden. Mest positivt om jag ska vara ärlig.
Precis!
Detta har ju MSB efterfrågat i ett antal år!!
Toppen att fler börjar vara förberedda!! Är det inte prepping den här tråden egentligen handlar om???
Tänk om krisen skulle ha kommit på riktigt för en månad sedan när Max 1% av Sveriges befolkning hade mat o toapapper hemma....!!!
Hade blivit katastrof!!!!

Precis!
Detta har ju MSB efterfrågat i ett antal år!!
Toppen att fler börjar vara förberedda!! Är det inte prepping den här tråden egentligen handlar om???
Tänk om krisen skulle ha kommit på riktigt för en månad sedan när Max 1% av Sveriges befolkning hade mat o toapapper hemma....!!!
Hade blivit katastrof!!!!
Men det är ju inte prepping när man börjar tolhamstra när ”krisen” redan är här. Det är ju precis tvärtom. Hade folk varit preppade hade de inte hamstrat. Att alla radhusfarsor kallar sig preppers nu när de köpte balvis med toapapper samtidigt som alla andra visar ju bara på att de just inte är preppers. Visst, det är väl bra att folk är preppade just nu men många har överdrivit å det grövsta och köpt toapapper för två års förbrukning och dessutom säkerligen missat massa annat som behövs så att de småhandlar varje dag som vanligt ändå.
Tror sedan inte en sekund på att det här innebär att folk nu kommer vara preppade i framtiden. När det här har blåst över kommer man använda upp sitt toapapper och äta upp eller slänga (mer troligt) all mat man köpt på sig. Sen är förberedelserna för en faktisk kris lika obefintliga som innan.

Men det är ju inte prepping när man börjar tolhamstra när ”krisen” redan är här. Det är ju precis tvärtom. Hade folk varit preppade hade de inte hamstrat. Att alla radhusfarsor kallar sig preppers nu när de köpte balvis med toapapper samtidigt som alla andra visar ju bara på att de just inte är preppers. Visst, det är väl bra att folk är preppade just nu men många har överdrivit å det grövsta och köpt toapapper för två års förbrukning och dessutom säkerligen missat massa annat som behövs så att de småhandlar varje dag som vanligt ändå.
Tror sedan inte en sekund på att det här innebär att folk nu kommer vara preppade i framtiden. När det här har blåst över kommer man använda upp sitt toapapper och äta upp eller slänga (mer troligt) all mat man köpt på sig. Sen är förberedelserna för en faktisk kris lika obefintliga som innan.
Mina enda prepp jag köpt hittills inför denna kommande shit storm är två pumpflarror alcogel och en pulsoximeter. Kan ärligt säga att inte en enda rulle toapapper inhandlats i år. Folks prioriteringar är helt uppåt väggarna.

Tillbaka
Topp