• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Jag har en bekant som jobbar som infektions läkare och litar nog mer på honom än på alla självutnämnda ”experter”
Har hört liknande av människor inom vården. Symtomen är i de flesta fall väldigt milda, inget att oroa sig över om man är en ung, frisk människa utom riskgrupperna. Sen är det en annan sak att det är så sjukt smittsamt.

Informationssamhället idag är helt annorlunda än för 10 år sedan idag, så helt klart har det en stor påverkan hur vi beter oss.

Lockdown är en sak endast. Ett utspel av politiker för att verka starka och göra befolkningen till mötes. Den åtgärden ska endast ta till när det börja gå helt åt skogen. Precis som utegångsförbud. ”Slösa” inte på dessa åtgärder innan de verkligen behövs.
Vad är det du menar inte är nödvändigt?

Vi har ett virus som är 2x mer smittsamt och 40x dödligare än säsongsinfluensan som sprids över hela världen. Vi har av tidigare pandemier tydliga modeller som förutser vad som kommer hända vid de olika scenarion, och att sätta folk i hemmakarantän är i särklass det bästa sättet att minska smittspridningen.

Jag tror inte du begriper vart gränsen går mellan "allt är under kontroll" till "det börjar gå helt åt skogen".

Vi har ett virus som är 2x mer smittsamt och 40x dödligare än säsongsinfluensan som sprids över hela världen. Vi har av tidigare pandemier tydliga modeller som förutser vad som kommer hända vid de olika scenarion, och att sätta folk i hemmakarantän är i särklass det bästa sättet att minska smittspridningen.

Jag tror inte du begriper vart gränsen går mellan "allt är under kontroll" till "det börjar gå helt åt skogen".
40 gånger dödligare? Nu tog du i så du sprack :rolleyes:

40x??

Corona har ju bara härjat i någon månad, dödligheten är än så länge omöjlig att beräkna. Mörkertalet av antalet sjuka är antagligen väldigt stort. Man räknar ju med att över 50% inte uppvisar symptom alls.

krävs betydligt mer data och längre mätperiod för att fastställa den exakta mortaliteten.

Under perioden som 13 000 dött av Corona har ungefär 10x fler dött av den vanliga influensan.

Kan ni förklara för mig varför jästen är slutsåld i hela min kommun samt närliggande kommuner? Helt obegripligt. Är alla preppers hemma och bakar för fulla muggar?
Bra fråga. Vi har ju följande scenario. Vi bor i Sverige och ett lungvirus drabbar landet. Vad är största risken?

A: Att du svälter ihjäl
B: Ditt rövhål korkar igen och du sprängs
C: Du dör av lunginflammation

Tror du på A bunkrar du mat, tror du på B köper du toapapper. Varför man skulle bunkra jäst har jag absolut ingen aning om:confused:

Har hört liknande av människor inom vården. Symtomen är i de flesta fall väldigt milda, inget att oroa sig över om man är en ung, frisk människa utom riskgrupperna. Sen är det en annan sak att det är så sjukt smittsamt.

Informationssamhället idag är helt annorlunda än för 10 år sedan idag, så helt klart har det en stor påverkan hur vi beter oss.
Smittskyddsläkare själva säger att det faktiskt inte är så jävla smittsamt som det påstås

Smittskyddsläkare själva säger att det faktiskt inte är så jävla smittsamt som det påstås
Ett stort problem är att folk inte tvättar händerna tillräckligt. Krävs ändå att man får det på händerna, tar sig i ansiktet eller liknande för att bli sjuk. Gör man det ordentligt är risken ganska liten såvida man inte har en smittad person i sin närhet, släkting eller kollega tex.

Kan ni förklara för mig varför jästen är slutsåld i hela min kommun samt närliggande kommuner? Helt obegripligt. Är alla preppers hemma och bakar för fulla muggar?
Tror faktiskt att det kan vara så enkelt att folk är hemma och vill ha något att göra. Baka bullar med barnen osv. I vanliga fall bakar folk väldigt lite och jästen har kort hållbarhet så butikerna har små lager. Plötsligt får många för sig att baka och då tar det slut snabbt. Samma förklaring gäller dock inte dasspapper.. hoppas jag..

40 gånger dödligare? Nu tog du i så du sprack :rolleyes:

40x??

Corona har ju bara härjat i någon månad, dödligheten är än så länge omöjlig att beräkna. Mörkertalet av antalet sjuka är antagligen väldigt stort. Man räknar ju med att över 50% inte uppvisar symptom alls.

krävs betydligt mer data och längre mätperiod för att fastställa den exakta mortaliteten.

Under perioden som 13 000 dött av Corona har ungefär 10x fler dött av den vanliga influensan.

Corona har en beräknad dödlighet på omkring 4% idag, siffran kan givetvis komma att ändras båda upp och ner. Influensa har en dödlighet på omkring 0.1%.

Lite snabb matematik visar att 4 faktiskt är 40 gånger större än 0.1.

Corona har en beräknad dödlighet på omkring 4% idag, siffran kan givetvis komma att ändras båda upp och ner. Influensa har en dödlighet på omkring 0.1%.

Lite snabb matematik visar att 4 faktiskt är 40 gånger större än 0.1.
Fast det är svårt att veta med mörkertal och kass testning. Även att räkna döda är osäkert, men det är nog det bästa vi har i dagsläget.

Fast det är svårt att veta med mörkertal och kass testning. Även att räkna döda är osäkert, men det är nog det bästa vi har i dagsläget.
Man kan titta på de länder där testning införts brett över hela befolkningen för att få en bättre bild.

Sydkorea, 3%: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/
Kina, 4%: https://www.worldometers.info/coronavirus/country/china/

Tittar vi på tidigare coronavirus-utbrott är det rimligare att estimera ett par procent, än någonstans kring 0.1% (likt influensa). Det är naivt, och direkt allmänfarligt, att tro detta är en vanlig förkylning som sprids.

Man kan titta på de länder där testning införts brett över hela befolkningen för att få en bättre bild.

Tittar vi på tidigare coronavirus-utbrott är det rimligare att estimera ett par procent, än någonstans kring 0.1% (likt influensa). Det är naivt, och direkt allmänfarligt, att tro detta är en vanlig förkylning som sprids.
Kan du ta och lyssna på experterna när de säger att exempelvis svininfluensan var bra mycket farligare än detta, för majoriteten av oss kommer detta på sin höjd upplevas som en mildare influensa, detta fastslaget av experter och läkare

Kan du ta och lyssna på experterna när de säger att exempelvis svininfluensan var bra mycket farligare än detta, för majoriteten av oss kommer detta på sin höjd upplevas som en mildare influensa, detta fastslaget av experter och läkare
Länka dina källor är du snäll. Jag har sett precis motsatsen nämligen. Influensa är ett mildare virus än coronafamiljen.

Det är inte bara att dividera antalet döda med antalet konstaterade. Kolla den logaritmiska skalan i länken, orimligt att de skulle ha full kontroll över nya smittade.

Den svenska empirin indikerar snarare under en procent

Det är inte bara att dividera antalet döda med antalet konstaterade. Kolla den logaritmiska skalan i länken, orimligt att de skulle ha full kontroll över nya smittade.

Den svenska empirin indikerar snarare under en procent
Det var därför jag länkade till två länder som har utfört testning på en stor majoritet av invånarna, där antalet smittfall planat ut (vilket du ser på kurvorna du nämnde).

Jag tänkte snarast länkar från hyfsat trovärdiga källor om att det är mindre smittsamt än vanlig influensa, samt har lägre dödlighet. Det jag hittills sett pekar nämligen på motsatsen. Så var inte blyg, fram med forskningen bara:)
Men han är läkare så han har nog mer koll på läget än vad du har, jag litar mer på läkare och experter än självutnämnda professorer

Ja han sammanfattar det hela rätt bra
Tveksamt.
Lite intressant information i sammanhanget:
45978A52-8A43-4190-8E94-4CCAED6A6F37.jpeg

En tredjedel av de som intensivvårdas tillhör ingen riskgrupp. Att uppmana folk att åka på skidresor för att dra på sig smittan är fantastiskt korkat utifrån den information som finns att tillgå i dagsläget.

Man kan alltid diskutera hur stor dödligheten är och om den är större eller mindre än olika influensor etc. Vad som är uppenbart är att när man ser den belastning som sjukvården utsätts för i tex Italien så inser man att det är ett allvarligt läge. WHO har varit tydliga med att alla länder måste testa brett, smittspåra och isolera smittade (dvs Suppress). Det görs i Sydkorea, Singapore och Taiwan som klarar att hålla ned antalet smittade. Strategin att låta folk långsamt bli smittade och hoppas på flockimmunitet döms ut i rapporten från Imperial Collage och fick UK att byta strategi.
( https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf)
Vi vet att även coronavirus muterar och ju fler smittade desto fler möjligheter till nya varianter som begränsar nyttan med flockimmunitet. Smittspårning är lätt att göra om man gör som Sydkorea och utnyttjar tekniska möjligheter. Vi behöver inte begränsa smittspårning till metoder från 50 talet. Tyvärr påverkar det integriteten men tror tyvärr vi måste betala det priset. Vi borde kunna "kopiera" Sydkorea och begränsa antalet smittade och hålla igång samhället utan att vården kollapsar.

Jag bifogar ett par videor ni kan titta på:

Jag tror inte på en anekdotisk artikel från en bitter professor, utan lyssnar på de epidemiologer och WHO som alla gått ut och varnat för allvaret i rådande situation.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp