• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

mega

Rolex
Tog lite data från https://www.worldometers.info/coronavirus/ och slängde ihop denna lite fort.. Tolka grafen som ni vill

upload_2020-3-25_18-9-13.png
X-axeln är dagar?
 

n1tro

Panerai
Jag ser ingen anledning till att sluta göra saker.
Jag tänker givetvis till, åker inte till Leos Lekland med grabben eller liknande.
Men varför skulle jag inte vara utomhus? Varför skulle jag inte åka till jobbet?
Ta en titt i Europa så förstår du varför jag är orolig för vårt land. Med det, blir detta mitt sista inlägg i denna tråd. God kväll.
 

demondave

Rolex
Det är så man bygger ett immunförsvar från helvetet:D

Har aldrig slickat handtag (iaf inte i vuxen ålder..) Men jobbade några år med fängslande resor, åkte från fängelse till fängelse. Som dopade dagis, första halvåret var jag fan sjuk hela tiden, sen blev jag ALDRIG sjuk. Höll i sig några år efter jobbyte, nu är superkraften försvunnen.
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Har aldrig slickat handtag (iaf inte i vuxen ålder..) Men jobbade några år med fängslande resor, åkte från fängelse till fängelse. Som dopade dagis, första halvåret var jag fan sjuk hela tiden, sen blev jag ALDRIG sjuk. Höll i sig några år efter jobbyte, nu är superkraften försvunnen.
Sen jag började jobba i butik och mött åtskilliga människor har jag nog byggt upp ett ordentligt förvar, ytterst sällan jag blir sjuk men när jag väl blir det då brukar febern ligga runt 40 ett par dagar, bara att hoppas det håller i sig
 
När jag är ute bland folk spritar jag händerna så fort jag kommer till bilen eller tvättar händerna när jag kommer till jobbet eller hem.
Så här gjorde WHO i Wuhan för att undvika smittan. Bra artikel rakt igenom för övrigt.

"What did you do to protect yourself?
A heap of hand-sanitizer. We wore masks, because it was government policy. We didn’t meet patients or contacts of patients or go into hospital dirty zones.
And we were socially distant. We sat one per row on the bus. We ate meals in our hotel rooms or else one person per table. In conference rooms, we sat one per table and used microphones or shouted at each other.
That’s why I’m so hoarse. But I was tested, and I know I don’t have Covid."

https://www.nytimes.com/2020/03/04/health/coronavirus-china-aylward.html
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kina skickar massvis med maskar och medicinsk utrustning, samt sjukvårdspersonal till utvalda länder.
Donerar 20 miljoner usd till WHO.
Givetvis med en eller flera politiska agendor i botten.

https://www.theguardian.com/world/2...tself-as-a-leader-in-tackling-the-coronavirus

Men Sverige? Noll leveranser från regimen än så länge såvitt jag vet. Relationen mellan Sverige och Kina är ju inte varit så bra.
Volvos ägare Geely skickade 5000 maskar och handskar.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Kina skickar massvis med maskar och medicinsk utrustning, samt sjukvårdspersonal till utvalda länder.
Donerar 20 miljoner usd till WHO.
Givetvis med en eller flera politiska agendor i botten.

https://www.theguardian.com/world/2...tself-as-a-leader-in-tackling-the-coronavirus

Men Sverige? Noll leveranser från regimen än så länge såvitt jag vet. Relationen mellan Sverige och Kina är ju inte varit så bra.
Volvos ägare Geely skickade 5000 maskar och handskar.
Kinas regering är ett gäng töntar (läs despoter).
 

PerS

Omega
Kina skickar massvis med maskar och medicinsk utrustning, samt sjukvårdspersonal till utvalda länder.
Donerar 20 miljoner usd till WHO.
Givetvis med en eller flera politiska agendor i botten.

https://www.theguardian.com/world/2...tself-as-a-leader-in-tackling-the-coronavirus

Men Sverige? Noll leveranser från regimen än så länge såvitt jag vet. Relationen mellan Sverige och Kina är ju inte varit så bra.
Volvos ägare Geely skickade 5000 maskar och handskar.
Kina försöker ta över USAs roll som världsledare, och med Trump som försöker köpa ensamrätt till vaccin så är det nog ganska enkelt för dem. Att de inte skickar något till Sverige har nog mest att göra med att vi är ett litet skitland med fungerande sjukvård.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Häpp, visar sig att jag är kollega med en av de första som tog Corona från Italien till Sverige :bag:
Han jobbade hemifrån direkt från ankomst och satt hemma i lägenheten så han bör dock inte tagit den vidare. Hans upplevelse var ungefär som obehandlad pollenallergi i två veckor. Hans son fick ännu mindre besvär.
 
Häpp, visar sig att jag är kollega med en av de första som tog Corona från Italien till Sverige :bag:
Han jobbade hemifrån direkt från ankomst och satt hemma i lägenheten så han bör dock inte tagit den vidare. Hans upplevelse var ungefär som obehandlad pollenallergi i två veckor. Hans son fick ännu mindre besvär.
Det är exakt den versionen av corona jag vill ha:)
 
Till alla som tvivlar och inte tar det på allvar, sätt er ner, håll käften och lyssna.
Som boende i München kan jag meddela precis vad Sverige borde göra. Argumentet att Sverige inte kan göra det är skitsnack, tyskland har åtta gånger befolkningen och har skrämt vettet ur sin befolkning för att hålla dem trygga, de kallade in armén redan när första personen bekräftades infekterad eftersom de förutspådde vad som skulle ske, efter vad som skett i Italien.

Här råder totalt utegångsförbud med följande undantag: Att gå till matbutik eller Apotek, och då är det vakter som står utanför och ser till att endast ett visst antal vistas i butiken samtidigt och att hålla avstånd. Kontantbetalning undanbedes starkt.
Ska man till doktorn och har symptom eller misstänkta symptom måste detta föranmälas så de kan förbereda en specifik sal för detta.
Läkarstudenter med två eller mindre år kvar har tagits in att hjälpa på sjukhusen, folk som jobbat i restauranger etc har erbjudits att temporära jobb inom logistik och dagligvaruhandel.
Att umgås inom två meter med någon man inte bor i samma hushåll som är straffbart med rejäla böter. Då snackar vi tusentals euro, inte några hundralappar.
Det är skåpbilar med högtalare som åker omkring i stan med meddelanden om att för vår egen säkerhet hålla sig i våra hem om inte absolut nödvändigt.

Det är allvar, det kommer bli värre innan det blir bättre. Dödstalet stiger exponentiellt varje dag, Sverige ligger bara efter tidsmässigt i kurvan jämfört med resten av Europa.

Lyssna på reglerna, håll er undan från folk, tvätta händerna så in i helvete ofta, var gärna 2-3 meter från andra man inte bor med, jobba hemifrån om möjligt.

Kan Tyskland implementera detta på kort tid kan Sverige.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Till alla som tvivlar och inte tar det på allvar, sätt er ner, håll käften och lyssna.
Som boende i München kan jag meddela precis vad Sverige borde göra. Argumentet att Sverige inte kan göra det är skitsnack, tyskland har åtta gånger befolkningen och har skrämt vettet ur sin befolkning för att hålla dem trygga, de kallade in armén redan när första personen bekräftades infekterad eftersom de förutspådde vad som skulle ske, efter vad som skett i Italien.

Här råder totalt utegångsförbud med följande undantag: Att gå till matbutik eller Apotek, och då är det vakter som står utanför och ser till att endast ett visst antal vistas i butiken samtidigt och att hålla avstånd. Kontantbetalning undanbedes starkt.
Ska man till doktorn och har symptom eller misstänkta symptom måste detta föranmälas så de kan förbereda en specifik sal för detta.
Läkarstudenter med två eller mindre år kvar har tagits in att hjälpa på sjukhusen, folk som jobbat i restauranger etc har erbjudits att temporära jobb inom logistik och dagligvaruhandel.
Att umgås inom två meter med någon man inte bor i samma hushåll som är straffbart med rejäla böter. Då snackar vi tusentals euro, inte några hundralappar.
Det är skåpbilar med högtalare som åker omkring i stan med meddelanden om att för vår egen säkerhet hålla sig i våra hem om inte absolut nödvändigt.

Det är allvar, det kommer bli värre innan det blir bättre. Dödstalet stiger exponentiellt varje dag, Sverige ligger bara efter tidsmässigt i kurvan jämfört med resten av Europa.

Lyssna på reglerna, håll er undan från folk, tvätta händerna så in i helvete ofta, var gärna 2-3 meter från andra man inte bor med, jobba hemifrån om möjligt.

Kan Tyskland implementera detta på kort tid kan Sverige.
...och ändå har de inte mindre smittspridning än vad vi har. Så det är nån annan som ska sitta ned och tänka lite.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det dör betydligt färre i Tyskland än andra länder.
Nu tänker du väl väldigt bakvänt i jämförelsen med Sverige? Om Tyskland testar fler så hamnar det i nämnaren, dvs det trycker ner siffran, inte tvärtom. Dvs i jämförelsen är Sveriges siffror bättre än de verkar eftersom vi testar enbart de som hamnar på sjukhus. Ingen dör hemma av Covid utan att testas vad jag vet.
 
Nu tänker du väl väldigt bakvänt i jämförelsen med Sverige? Om Tyskland testar fler så hamnar det i nämnaren, dvs det trycker ner siffran, inte tvärtom. Dvs i jämförelsen är Sveriges siffror bättre än de verkar eftersom vi testar enbart de som hamnar på sjukhus. Ingen dör hemma av Covid utan att testas vad jag vet.
304 döda på Tysklands 82 miljoner inv. är bra siffror.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Lite snedvridet det med. Får nog ställa upp respektive lands riskgrupper istället för samtliga invånare. Men även det nog för generaliserande.
Matten är verkligen inte enkel. Hälsokostnaden för arbetslöshet är inte heller oväsentlig. Just därför är svepande uttalanden "VI BEHÖVER HÅRDARE TAG!!!" från personer som inte vet ett dugg så irriterande...
 

Bonumm

Panerai
Tycker Sverige verkar ha en vettig inställning. Hur ska de övriga länderna som kör med isolering göra för att uppnå immunitet hos populationen? När de släpper på karantän så kommer de ju att bli smittade igen. De kan ju inte vänta på ett vaccin som kan ta ett år.
 
Topp