• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

lekingofkings

Omega
2-Faktor
Ok du hänger dig upp på att jag skriver 14% ist för 19%. Då vet vi.
Suck.
Nej. Du kommer fram till 14 eller 19% baserat på en studie där de enbart har bekräftade cases med till att nå den procenten. Studien inleds ju dessutom med ett flertal ytterligare fall som inte är bekräftade eftersom det inte fanns testutrustning. Du bortser dessutom helt från att det kan finnas ett mörkertal.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Suck.
Nej. Du kommer fram till 14 eller 19% baserat på en studie där de enbart har bekräftade cases med till att nå den procenten. Studien inleds ju dessutom med ett flertal ytterligare fall som inte är bekräftade eftersom det inte fanns testutrustning. Du bortser dessutom helt från att det kan finnas ett mörkertal.

Ok. Sorry om jag lät tvärsäker. Vi vet inte hela storyn än. Det är möjligt att siffrorna kommer revideras mer eller mindre kraftigt.
Men med de data man har kan man göra en ganska rättvis bedömning om hur allvarlig covid är och att den lamslår sjukvården på ett annat sätt än vad man varit med om tidigare.
 

zeke_varg

Omega
Livförsäkring, nån som jobbat på den? Är ju trots allt en risk, dock liten, att det skiter sig.

Jag har fixat en på mig själv men behöver safe upp för mig själv också via frugan. Borde väl gå bra o styra upp om vi inte har nåt symptom..

nån som kollat om pandemi är nämnt i finstilta hos nåt bolag?
 

n1tro

Panerai
Ni som INTE håller er hemma om dagarna - varför gör ni inte det? Mest nyfiken bara då jag själv respekterar detta till 100% och varit ensam ifrån alla. Handlar endast mat, går jag en PW på stan håller jag avstånd till alla jag möter. Är det mest jobbfrågan? Tog en PW runt Djurgården häromdagen. Folk låg och myste på cafeer 5cm ifrån varandra, tungan i ngn random persons mun etc. Vad händer? Vilka är ni? Finns ni på KS?
 

evki

Audemars
2-Faktor
Ni som INTE håller er hemma om dagarna - varför gör ni inte det? Mest nyfiken bara då jag själv respekterar detta till 100% och varit ensam ifrån alla. Handlar endast mat, går jag en PW på stan håller jag avstånd till alla jag möter. Är det mest jobbfrågan? Tog en PW runt Djurgården häromdagen. Folk låg och myste på cafeer 5cm ifrån varandra, tungan i ngn random persons mun etc. Vad händer? Vilka är ni? Finns ni på KS?

Har du kollat vad dessa människor hade för klockor? Lättare att identifiera KSare på så sätt.
 

mega

Rolex
Ni som INTE håller er hemma om dagarna - varför gör ni inte det? Mest nyfiken bara då jag själv respekterar detta till 100% och varit ensam ifrån alla. Handlar endast mat, går jag en PW på stan håller jag avstånd till alla jag möter. Är det mest jobbfrågan? Tog en PW runt Djurgården häromdagen. Folk låg och myste på cafeer 5cm ifrån varandra, tungan i ngn random persons mun etc. Vad händer? Vilka är ni? Finns ni på KS?
Gissar att tungorna var i kända personers munnar, typ partnerns, som man kanske ändå bor tillsammans med.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Livförsäkring, nån som jobbat på den? Är ju trots allt en risk, dock liten, att det skiter sig.

Jag har fixat en på mig själv men behöver safe upp för mig själv också via frugan. Borde väl gå bra o styra upp om vi inte har nåt symptom..

nån som kollat om pandemi är nämnt i finstilta hos nåt bolag?

Så här skriver LF iaf:

Coronaviruset omfattas av Smittsskyddslagen och därför gäller inte sjukvårdsförsäkringen, varken för privatpersoner eller företag.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag blandade ihop siffrorna från jama-publikationen igår. De som är allvarligt sjuka krävde intenssivvård, dvs runt 5% av ca 44k patienter och inte 14%. Ibland blir det bara tokigt att läsa på telefonen ist för på datorn.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ni som INTE håller er hemma om dagarna - varför gör ni inte det? Mest nyfiken bara då jag själv respekterar detta till 100% och varit ensam ifrån alla. Handlar endast mat, går jag en PW på stan håller jag avstånd till alla jag möter. Är det mest jobbfrågan? Tog en PW runt Djurgården häromdagen. Folk låg och myste på cafeer 5cm ifrån varandra, tungan i ngn random persons mun etc. Vad händer? Vilka är ni? Finns ni på KS?
Varför gnälla här? OM du ser folk som beter sig ocornamässigt så är det din plikt att gå fram och ge dem en hårtork och läsa lusen av dem.........på ca 1,5m avstånd gvs........medborgaruppfostran kallas det!!! Tror det kommer att uppskattas av de flesta.......
 
Varför gnälla här? OM du ser folk som beter sig ocornamässigt så är det din plikt att gå fram och ge dem en hårtork och läsa lusen av dem.........på ca 1,5m avstånd gvs........medborgaruppfostran kallas det!!! Tror det kommer att uppskattas av de flesta.......
Så snart vädret tillåter och uteserveringarna är i gång tänker jag också gå ut och stödköpa öl och mat från mina favvoställen, min tunga kommer att befinna sig i min mun alt min flickväns.:)
 

n1tro

Panerai
Varför gnälla här? OM du ser folk som beter sig ocornamässigt så är det din plikt att gå fram och ge dem en hårtork och läsa lusen av dem.........på ca 1,5m avstånd gvs........medborgaruppfostran kallas det!!! Tror det kommer att uppskattas av de flesta.......
Inte i Sthlm, för på 1.5ms avstånd står man ivägen för folks drömmar!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ni som INTE håller er hemma om dagarna - varför gör ni inte det? Mest nyfiken bara då jag själv respekterar detta till 100% och varit ensam ifrån alla. Handlar endast mat, går jag en PW på stan håller jag avstånd till alla jag möter. Är det mest jobbfrågan? Tog en PW runt Djurgården häromdagen. Folk låg och myste på cafeer 5cm ifrån varandra, tungan i ngn random persons mun etc. Vad händer? Vilka är ni? Finns ni på KS?

Jag ser ingen anledning till att sluta göra saker.
Jag tänker givetvis till, åker inte till Leos Lekland med grabben eller liknande.
Men varför skulle jag inte vara utomhus? Varför skulle jag inte åka till jobbet?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ni som INTE håller er hemma om dagarna - varför gör ni inte det? Mest nyfiken bara då jag själv respekterar detta till 100% och varit ensam ifrån alla. Handlar endast mat, går jag en PW på stan håller jag avstånd till alla jag möter. Är det mest jobbfrågan? Tog en PW runt Djurgården häromdagen. Folk låg och myste på cafeer 5cm ifrån varandra, tungan i ngn random persons mun etc. Vad händer? Vilka är ni? Finns ni på KS?
Vi finns garanterat på KS och det rör sig troligtvis om folk som kan tänka själva och inte behöver få sitt liv dikterat av myndigheterna för att det ska fungera.,

Jag lever precis som vanligt men tvättar händerna ett par gånger om dagen, använder handsprit och håller lite avstånd till främlingar.
Problemet är folk som går runt och hostar, nyser och snyter sig. Ni kan hålla er hemma!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Lite aktuella siffror från Svenska intensivvårdsregistret publicerat i Expressen:

Medianåldern hos de som hittills intensivvårdats i Sverige är 64 år, enligt de senaste siffrorna från Svenska intensivvårdsregistret.

144 patienter har hittills skrivits in på en intensivvårdsavdelning i landet. 28,5 procent av dem hade en underliggande sjukdom som diabetes, och 27,8 procent hade någon form av kronisk hjärt-lungsjukdom, 22,2 procent hade hypertoni (högt blodtryck), 4,9 procent hade kronisk lever-njursjukdom. Total andel patienter med riskfaktor*: 74,3 procent.


*Någon riskfaktor innefattar: barn med flerfunktionshinder, hypertoni, ålder över 65 år, graviditet, kronisk hjärt-lungsjukdom, kronisk lever-njursjukdom, nedsatt immunförsvar, diabetes, fetma, neuromuskulär sjukdom.

144 personer motsvarar 0.00144% av Sveriges befolkning, eller 0.0144 promille. Helt otroligt att det blivit sån panik och hysteri.
 
Senast ändrad:

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Lite aktuella siffror från Svenska intensivvårdsregistret publicerat i Expressen:

Medianåldern hos de som hittills intensivvårdats i Sverige är 64 år, enligt de senaste siffrorna från Svenska intensivvårdsregistret.

144 patienter har hittills skrivits in på en intensivvårdsavdelning i landet. 28,5 procent av dem hade en underliggande sjukdom som diabetes, och 27,8 procent hade någon form av kronisk hjärt-lungsjukdom, 22,2 procent hade hypertoni (högt blodtryck), 4,9 procent hade kronisk lever-njursjukdom. Total andel patienter med riskfaktor: 74,3 procent

144 personer motsvarar 0.00144% av Sveriges befolkning, eller 0.0144 promille. Helt otroligt att det blivit sån panik och hysteri.
Anger källan hur många som skrivits ut av de 144 personerna eller är alla kvar? Alla som skrivs in lär väl inte dö så förr eller senare får man väl lämna intensiven.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Lite aktuella siffror från Svenska intensivvårdsregistret publicerat i Expressen:

Medianåldern hos de som hittills intensivvårdats i Sverige är 64 år, enligt de senaste siffrorna från Svenska intensivvårdsregistret.

144 patienter har hittills skrivits in på en intensivvårdsavdelning i landet. 28,5 procent av dem hade en underliggande sjukdom som diabetes, och 27,8 procent hade någon form av kronisk hjärt-lungsjukdom, 22,2 procent hade hypertoni (högt blodtryck), 4,9 procent hade kronisk lever-njursjukdom. Total andel patienter med riskfaktor: 74,3 procent

144 personer motsvarar 0.00144% av Sveriges befolkning, eller 0.0144 promille. Helt otroligt att det blivit sån panik och hysteri.
Som jag förstått "hysterin" är den främst riktad mot risken för en extrem exponentiell ökning, vilket vi inte har (ännu), och att en sådan ska lamslå sjukvården, likt italien/spanien. Även Tegnell är ju tydlig med att nuläget är fullt hanterbart på någorlunda kort sikt. Så att peka på nuläget och säga att allt är lugnt är inte den skarpaste argumentationslinje jag sett.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Anger källan hur många som skrivits ut av de 144 personerna eller är alla kvar? Alla som skrivs in lär väl inte dö så förr eller senare får man väl lämna intensiven.
Nej, tyvärr inte.

Vi har inte aktuella/fullständiga uppgifter om eventuella utskrivningar eller eventuella avlidna då det är fördröjning av dessa uppgifter från vårdgivarna. Om en patient lämnat intensivvården så ingår den fortfarande i siffran.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nej, tyvärr inte.

Vi har inte aktuella/fullständiga uppgifter om eventuella utskrivningar eller eventuella avlidna då det är fördröjning av dessa uppgifter från vårdgivarna. Om en patient lämnat intensivvården så ingår den fortfarande i siffran.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Då är ju statistiken tämligen meningslös då den varken beskriver förändringar över tid eller en nulägesbild.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Som jag förstått "hysterin" är den främst riktad mot risken för en extrem exponentiell ökning, vilket vi inte har (ännu), och att en sådan ska lamslå sjukvården, likt italien/spanien. Även Tegnell är ju tydlig med att nuläget är fullt hanterbart på någorlunda kort sikt. Så att peka på nuläget och säga att allt är lugnt är inte den skarpaste argumentationslinje jag sett.
Men du kanske kan hålla med om att nivån i media varit att vi står inför något som vi inte klarar av och att fältsjukhus, militär sjukvårdspersonal är ett måste?

Jag tycker myndigheterna i Sverige skött detta bra men att de ofta får tona ner medias krigsrubriker.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Men du kanske kan hålla med om att nivån i media varit att vi står inför något som vi inte klarar av och att fältsjukhus, militär sjukvårdspersonal är ett måste?

Jag tycker myndigheterna i Sverige skött detta bra men att de ofta får tona ner medias krigsrubriker.
Känslan i media har absolut varit att vi befinner oss i en medicinsk kris. När en extrem ökning väl kommer, vilket tegnell pratar om som dag 0 om jag förstått det, finns risken att man inte i förväg hunnit utöka kapacitet hos sjukvården. i sådant fall hade nog Sveriges situation liknat Italiens. Nu verkar "vi" ju ha gjort mycket saker rätt vilket då ger sjukvården större möjligheter att vara förberedda när dag 0 väl är här. detta har innefattat fältsjukhus, upphandling av utrustning osv. från dag 0 förväntas sedan en kraftig ökning under ca 87dgr som jag förstod det och det är då sjukvården kommer prövas till, om inte över, bristningsgräns.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Lämnar nu denna tråd tills vidare då jag känner att varken mina inlägg eller den generella diskussionen i tråden bidrar särskilt mycket. all information finns lättillgänglig. återkommer nog när tråden handlar om prepping igen. det var mer intressant läsning. Må väl!
 
Topp