• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Den här artikeln var rätt bra, des som inte fattar vitsen med att hålla sig hemma , tänka smart och köra social distansering borde i allafall fatta efter att ha sett animeringen.
https://www.expressen.se/nyheter/bilden-visar-hur-snabbt-corona-kan-spridas-/
Men hur ska man kunna smitta andra om man inte visar några symptom, inte nyser eller hostar och håller bra avstånd? Hur ska man bli smittad om man sköter handhygienen och håller avstånd?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Men hur ska man kunna smitta andra om man inte visar några symptom, inte nyser eller hostar och håller bra avstånd? Hur ska man bli smittad om man sköter handhygienen och håller avstånd?
Du kan inte styra folks beteende varenda sekund men om man får så många som möjligt att hålla sig ifrån varandra minskar risken. Kollade du artikeln? Det är rätt stor skillnad på 14 personer och 59.000 personer på 10 smittillfällen.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du kan inte styra folks beteende varenda sekund men om man får så många som möjligt att hålla sig ifrån varandra minskar risken. Kollade du artikeln? Det är rätt stor skillnad på 14 personer och 59.000 personer på 10 smittillfällen.
Nej, det kan man så klart inte men vad tycker du att vi ska göra mer i Sverige än det som görs i dagsläget?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nej, det kan man så klart inte men vad tycker du att vi ska göra mer i Sverige än det som görs i dagsläget?
Nej det gör jag egentligen inte. Men jag förstår de åtgärder som har tagits eftersom folk just inte kan tänka själva (eller komma ihåg). Panikåtgärder utan medicinsk enligt dansk modell exempelvis för att visa "handlingsktaft" är förkastliga.
 

demondave

Rolex
Nej det gör jag egentligen inte. Men jag förstår de åtgärder som har tagits eftersom folk just inte kan tänka själva (eller komma ihåg). Panikåtgärder utan medicinsk enligt dansk modell exempelvis för att visa "handlingsktaft" är förkastliga.

Lex Norge. Vissa kommuner har inför 14 dagars karantän om du varit utanför KOMMUNEN. Det lär ju vara hållbart på sikt..
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Men hur ska man kunna smitta andra om man inte visar några symptom, inte nyser eller hostar och håller bra avstånd? Hur ska man bli smittad om man sköter handhygienen och håller avstånd?
Du utsöndrar viruspartiklar i avföring och saliv. Dessa överförs till andra människor via kontaktsmitta och tar sig in i mun, ner i magen eller in igenom slemhinnor som t ex ögon när du tar dig själv i ansiktet. Vidare så är "symtom" en glidande skala. Många människor har rinnande näsa, nyser eller hostar utan att anse sig sjuka, t ex KOL-patienter eller allergiker. Risken att bli smittad om man håller avstånd och god hygien är ju ändå lägre, men ingenting är 100%.

Intressant nog har man sett en dos-respons-kurva, så att bli nyst i ansiktet av en nästintill döende smittad, är sannolikt farligare än att få lite virus av en asymptomatisk.
 

Johanw

Cartier
Känslan i media har absolut varit att vi befinner oss i en medicinsk kris. När en extrem ökning väl kommer, vilket tegnell pratar om som dag 0 om jag förstått det, finns risken att man inte i förväg hunnit utöka kapacitet hos sjukvården. i sådant fall hade nog Sveriges situation liknat Italiens. Nu verkar "vi" ju ha gjort mycket saker rätt vilket då ger sjukvården större möjligheter att vara förberedda när dag 0 väl är här. detta har innefattat fältsjukhus, upphandling av utrustning osv. från dag 0 förväntas sedan en kraftig ökning under ca 87dgr som jag förstod det och det är då sjukvården kommer prövas till, om inte över, bristningsgräns.

Varsågod. Här var vi med och hjälpte till. En ny avdelning på 48 timmar.

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-25/ny-infektionsavdelning-pa-sus-skapades-pa-rekordtid
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Till alla som tror på full scale breakdown så kan jag göra er lite stressade. Det börjar bli brist på guldtackor nu i Sverige, särskilt apokalypsfavoriten bryttackor.
Har jagat åt en kund nu på morgonen.
Off topic, men att köpa guld i nuläget känns väl inte supersmart ekonomiskt? Priset går väl upp när aktieindex går ner? Eller har jag förstått fel?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Off topic, men att köpa guld i nuläget känns väl inte supersmart ekonomiskt? Priset går väl upp när aktieindex går ner? Eller har jag förstått fel?

Den regeln gäller tyvärr inte idag. Guldpriserna kan dippa rätt hårt när börsen går ner, precis som räntefonder kan rasa och införa sälj/köp-stopp. Alla regler som var funktionella verkar satta ur spel iom covid-19.
 
Du utsöndrar viruspartiklar i avföring och saliv. Dessa överförs till andra människor via kontaktsmitta och tar sig in i mun, ner i magen eller in igenom slemhinnor som t ex ögon när du tar dig själv i ansiktet. Vidare så är "symtom" en glidande skala. Många människor har rinnande näsa, nyser eller hostar utan att anse sig sjuka, t ex KOL-patienter eller allergiker. Risken att bli smittad om man håller avstånd och god hygien är ju ändå lägre, men ingenting är 100%.

Intressant nog har man sett en dos-respons-kurva, så att bli nyst i ansiktet av en nästintill döende smittad, är sannolikt farligare än att få lite virus av en asymptomatisk.
Du glömde nämna droppsmitta, men vad jag tror är ännu viktigare att ha i åtanke är att viruset kan leva flera dagar på diverse ytor. Även om du håller avstånd och gör allt enligt konstens alla regler, så kan du fortfarande bli smittad genom att ta på en yta med virus på och sedan klia dig i ögat.
 

POO

Panerai
Du glömde nämna droppsmitta, men vad jag tror är ännu viktigare att ha i åtanke är att viruset kan leva flera dagar på diverse ytor. Även om du håller avstånd och gör allt enligt konstens alla regler, så kan du fortfarande bli smittad genom att ta på en yta med virus på och sedan klia dig i ögat.

Handhygien är ju det som det manglas på mest om. Så går man på den niten har man inte gjort något efter några regler.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Du glömde nämna droppsmitta, men vad jag tror är ännu viktigare att ha i åtanke är att viruset kan leva flera dagar på diverse ytor. Även om du håller avstånd och gör allt enligt konstens alla regler, så kan du fortfarande bli smittad genom att ta på en yta med virus på och sedan klia dig i ögat.
Kan man inte hålla styr på händerna så kanske det är bäst att gå i frivillig karantän.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Off topic, men att köpa guld i nuläget känns väl inte supersmart ekonomiskt? Priset går väl upp när aktieindex går ner? Eller har jag förstått fel?

Den regeln gäller tyvärr inte idag. Guldpriserna kan dippa rätt hårt när börsen går ner, precis som räntefonder kan rasa och införa sälj/köp-stopp. Alla regler som var funktionella verkar satta ur spel iom covid-19.

Det har varit ”ur spel” länge nu, det gamla sambandet börs/guld.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Tog lite data från https://www.worldometers.info/coronavirus/ och slängde ihop denna lite fort.. Tolka grafen som ni vill

upload_2020-3-25_18-9-13.png
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nu börjar det bli körigt i huvudstaden. 18 döda senaste dygnet i Stockholm. 58 döda totalt i Sverige (Edit. Totalt, inte senaste dygnet)... :(
 
Topp