• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Ibland kan det vara bra att ha huvudvärkstabletter och dylikt
20180911_201626.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Släckte precis en brand i köksfläkten i grannvillan och luktar apa från topp till tå. :dead:

Har ni inte brandsläckare hemma så se till att skaffa det, gärna flera. Mycket effektivt när brandolyckan är framme. Fick byta in min använda med brandmännen på plats :)
 

Hellebring

Cartier
Släckte precis en brand i köksfläkten i grannvillan och luktar apa från topp till tå. :dead:

Har ni inte brandsläckare hemma så se till att skaffa det, gärna flera. Mycket effektivt när brandolyckan är framme. Fick byta in min använda med brandmännen på plats :)
Jag skaffade en först när jag insåg att jag har udda hobbies med maskiner som kan skapa värme och glöd. Borde skaffat innan och har hjälpt vänner till beslutet att skaffa. Varken jag eller någon jag känner har tursamt nog behövt använda dem än men känns bra att de finns om det någon gång skulle behövas.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag skaffade en först när jag insåg att jag har udda hobbies med maskiner som kan skapa värme och glöd. Borde skaffat innan och har hjälpt vänner till beslutet att skaffa. Varken jag eller någon jag känner har tursamt nog behövt använda dem än men känns bra att de finns om det någon gång skulle behövas.
Komplettera gärna också med en eller ett par brandfiltar.
 

Reverso

Panerai
Med risk för att få foliehattstämpel :D

Anser själv att det är viktigt att vara förberedd på oförutsedda händelser, på en rimlig nivå. Det må vara längre strömavbrott, värmen i huset som lägger ner, ekonomisk kollaps, klimatförändringar eller rent av att krig bryter ut.

Tror och hoppas att inget av dessa saker kommer att ske men vill vara förberedd med iallafall lite mat, vatten och värme utifall det händer och på så sätt få ett lite bättre utgångsläge.

Fyll gärna på med er syn på ämnet!

Preppar ni? Isåfall hur?

Själv har jag under några år samlat på mig lite mat, vattendunkar, fotogenvärmare och lite diverse prylar.
20180709_123754-01.jpeg
20180709_123805-01.jpeg

Jag har aldrig ens tänkt tanken. Men jag är imponerad av ditt hamstrande för en stundande apokalyps. : )
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hmm ska kolla upp det. Behöver veta hur de används då också.. är det för att lägga över och kväva då?
Yes, bra till att kväva mindre bränder som inte är utom kontroll. Googla, använda brandfilt.
I kläder, en ljusstake har vält omkull, bränder på plana ytor som t.ex på en spis.... Skum och/eller pulversläckare är också helt nödvändigt att också ha hemma men har man turen att snabbt vara på med en brandfilt kan man i alla fall slippa sanera efter en tömd pulversläckare.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Apropå påbudet att koka vattnet i Östersund idag så tar jag och filtrerar lite vatten med Sawyerfiltret istället och häller på min kvarn ;)
Edit: E.Coli-varning, vilket filtret klarar
Edit2: Att koka blir ju bättre bulklösning, men filtret är nice att ha på jobbet och innan man hunnit koka :)
IMG_20181017_223531.jpg
 
Senast ändrad:

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
REA
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...MI3ebimPLP3wIVh8CyCh0YdwfQEAQYASABEgKfB_D_BwE
En fotogenvärmare kan vara bra att ha nu i stormtider. Har en själv sedan några år, inte använt än men skall vara mycket prisvärd.
Smäller det till så är den inte dum att ha. Synd bara att fotogen kostar så mycket numera. Minns fortfarande min mormor och morfars Varmvind som gick på fotogen. Men på 50-60-talet var det bränslet både riktigt billigt och tillgängligt i minsta handelsbod.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Txistorra

Omega
Smäller det till så är den inte dum att ha. Synd bara att fotogen kostar så mycket numera. Minns fortfarande min mormor och morfars Varmvind som gick på fotogen. Men på 50-60-talet var det bränslet både riktigt billigt och tillgängligt i minsta handelsbod.
Hur länge räcker en liter fotogen för att elda tex den där värmaren?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Hur länge räcker en liter fotogen för att elda tex den där värmaren?
Minns inte... På den tiden var jag inte riktigt betrodd att sköta en sån. Det känns som om de där gamla pjäserna drog rätt mycket. Vi använde den relativt sparsamt, mest för att enkelt och snabbt kunna värma upp "salen" / finrummet, som nästan alltid stod ouppvärmd vintertid tills det var fest eller nån annan släktsamankomst. Alltså inget man använde för daglig mysvärme.
 

Txistorra

Omega
Minns inte... På den tiden var jag inte riktigt betrodd att sköta en sån. Det känns som om de där gamla pjäserna drog rätt mycket. Vi använde den relativt sparsamt, mest för att enkelt och snabbt kunna värma upp "salen" / finrummet, som nästan alltid stod ouppvärmd vintertid tills det var fest eller nån annan släktsamankomst. Alltså inget man använde för daglig mysvärme.
Okok förstår, minns att mormor och morfar hade något liknande när vi var i skärgården, vill som du minnas att den drog jäkligt mycket bränsle
 

Frodda

Omega
Har testat den förr, men från ex insjö men du testar det i skarpt läge!
Funkade bra förutsätter jag? Har par stycken =)

Apropå påbudet att koka vattnet i Östersund idag så tar jag och filtrerar lite vatten med Sawyerfiltret istället och häller på min kvarn ;)
Edit: E.Coli-varning, vilket filtret klarar
Edit2: Att koka blir ju bättre bulklösning, men filtret är nice att ha på jobbet och innan man hunnit koka :)
IMG_20181017_223531.jpg
 
2,2 kW
På julas sida står de 0,24l/h
Brinntid 20-25h. Rymmer 5,4l
Så gissningsvis ca 4h på en liter fotogen. :)
Jag har en fotogenvärmare och vad jag kan säga är att den dricker en del. Funkar att köra upp värmen i ett rum ett tag men det blir svårt att ha den som primär värmekälla en vinter om du bor i lägenhet eller motsvarande. Bättre att sätta upp ett tält inne, ha -35 sovsäckar och värmeljushållare för tältbruk och låta detta vara den primära strategin för svensk vinter. Sedan kan man lägga till fotogenvärmare och en lite vedkamin med en massa meter kaminrör. Då kan man elda det mesta + kräma på de dagar det behövs:)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
På Jula sa en i personalen att den drar ca en liter i timman på full effekt. Lät inte helt säker men men. Jag hade tänkt testa ute i Roslagen under strömavbrottet men Vattenfall hann precis före:)


2,2 kW
På julas sida står de 0,24l/h
Brinntid 20-25h. Rymmer 5,4l
Så gissningsvis ca 4h på en liter fotogen. :)
 
Topp