• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Stor dag idag när premiärnumret av ett första Internationellt entusiastmagasin för Maserati damp ner i brevlådan. Föredömligt förpackat i hårdpapp så man slipper skador i posthanteringen.
Då åkte tangentbordet åt sidan så nyfikenheten kunde stillas lite med en snabb genombläddring. 60 välmatade sidor med gott om fina artiklar och reportage, bl a om Kyalami som fanns med i en av mina poster om tips på udda entusiastfordon. Och förstås massor av vackra bilder. Magasinet är döpt efter Alfieri Maserati, en av de fyra bröderna Maserati som grundade märket.
Perfekt läsning i garaget ikväll, i slaskiga januari när premiärturen fortfarande är avlägsen.

D1D858D0-9661-47D4-9E4C-4205E585D680.jpeg


97FECA32-588D-4E66-9AFC-F9DF2AA72BBF.jpeg


F7FFD6F1-9F60-4D08-9915-4674072C573F.jpeg


46F22996-5435-47F3-8DA4-913C2B604C0F.jpeg


E27F1FCB-5651-46BA-AF71-9F68F37CFFE5.jpeg
 
En fråga, vad hade du använt i duschen?
Barntvål
Eller
Magiska-ämnen-på-flaska från butiken som är "tillför läder"?
Jag är inte täckfärgad så jag vet inte riktigt om det är så relevant. Men jag köper tvål avsedd för ändamålet, lika lite som jag använder "fel" medel i bilen så duschar jag inte i bilrengöringsmedel så att säga.
 
Vad spännande! Låter som du har en kul tid framför dig med ditt projekt. Skoj! 👍🏻😊
Kul att jag kunde vara behjälplig!. Jag förstår det där med att saker och ting lätt kan ”spåra ur” och det ena leder till det andra när man man ändå grejar är det lika bra att... 🤗

Ah, varvvilliga fyror har ju oxå sin plats i motorvärlden och är ju oxå en spännande väg. Men hur kommer den gå på låga varv när du glider runt lite på sommaren, dvs när du inte gasar så mkt? Kommer en sådan motor inte kännas ”obekväm” eller hur blir tomgången på en sådan pjäs egentligen?

Du får hålla oss uppdaterade framöver vad som händer och hur tankarna går. Spännande! Lycka till!
Lika bra att få det ur huvudet och göra det direkt, annars kommer jag ändå bara se besvikelsen över att jag inte tog tag i det. Sedan finns alltid andra bilar att ta delar ifrån som löst problemet på ett tillfredsställande.

Den kommer troligen kännas som en rätt vardaglig sugmotor under 3000-4000 varv, tomgången blir inte för farlig om man inte går på allt för aggressiva kammar med en SR20DET. Väljer man vägen med SR20VET så är både insugskam & avgaskam justerbara oberoende av varandra dessutom. Så man kan säga att det är enklare att hantera i vardagen en V8 i det avseendet, då den är rätt svag på låga varv. En fråga om att våga gasa.

Jag gör lite uppdateringar om pågående projekt just nu, detta är mer tankar på kommande troligen kring 2022.
-Men det stoppar mig inte att köpa delar redan nu iof. :)
 
Lika bra att få det ur huvudet och göra det direkt, annars kommer jag ändå bara se besvikelsen över att jag inte tog tag i det. Sedan finns alltid andra bilar att ta delar ifrån som löst problemet på ett tillfredsställande.

Den kommer troligen kännas som en rätt vardaglig sugmotor under 3000-4000 varv, tomgången blir inte för farlig om man inte går på allt för aggressiva kammar med en SR20DET. Väljer man vägen med SR20VET så är både insugskam & avgaskam justerbara oberoende av varandra dessutom. Så man kan säga att det är enklare att hantera i vardagen en V8 i det avseendet, då den är rätt svag på låga varv. En fråga om att våga gasa.

Jag gör lite uppdateringar om pågående projekt just nu, detta är mer tankar på kommande troligen kring 2022.
-Men det stoppar mig inte att köpa delar redan nu iof. :)
Ah, då är jag med. Med en sådan karaktär låter det ju som att det funkar alldeles förträffligt med de fyror du nämner. Då är det en smaksak då mellan LS3/fyra. Är blocken i dessa starka? Ur ekonomisk aspekt, hur ligger det till då? Hamnar du på ungefär samma budget på en sådan motor som en med LS3 block med valt innehåll? Hur ligger det till att få tag på delar om det behövs, lika lätt/svårt?
 
Ni som har lite koll på bilar med ljust skinn, specifikt BMW.

Hur känsligt är det för smuts och liknande? Jag har av hävd aldrig köpt en bil med ljust skinn, mest av rädsla för att förstöra färgen. Jag tänker på typ blå jeans, ungar som med lite smutsiga kläder och skor mm? Att det blir lite smuts går inte att komma ifrån i en familjebil (som detta skall vara), men går det att rädda upp med rekond osv eller är det kört?
Läs på on skinntyperna. De billigare som iaf förr hette Dakota är extremt lättrengjort då det är tjock plastlack på dem. Finast som sitter/satt i M-bilarna är Merino och den är faktiskt inte så tåligt. Tror tom BMW kallat den obelagd men stämmer inte på min iaf. Dock klart tunnare läder och slits klart snabbare.
 
Ah, då är jag med. Med en sådan karaktär låter det ju som att det funkar alldeles förträffligt med de fyror du nämner. Då är det en smaksak då mellan LS3/fyra. Är blocken i dessa starka? Ur ekonomisk aspekt, hur ligger det till då? Hamnar du på ungefär samma budget på en sådan motor som en med LS3 block med valt innehåll? Hur ligger det till att få tag på delar om det behövs, lika lätt/svårt?
Ur ekonomisk aspekt är det samma pengar, med avseende på effekt.

Blockmässigt så tål de lika mycket med avseende på vad du får ut för hästkrafter på veven. Vridmoment är det dock olika världar.

Delarna är lika lättgängliga, dock så har jag lättare tillgång till SR20 personligen men det beror mer på kontaktnät än något annat.
@Brage vad är anledningen till LS-motor låt säga kontra exv en Coyote. Är det storleken/vikten, vridet vid lägre varv (i standardutförande)?
Främst är det storleken, coyoten är 1 decimeter bredare, likaså ungefär 1 decimeter högre, vilket kan bli ett problem vid stängning av motorhuv samt vid framvagnbalken i mindre bilar. LS är rätt liten faktiskt, går i flesta motorutrymmen.
 
Läs på on skinntyperna. De billigare som iaf förr hette Dakota är extremt lättrengjort då det är tjock plastlack på dem. Finast som sitter/satt i M-bilarna är Merino och den är faktiskt inte så tåligt. Tror tom BMW kallat den obelagd men stämmer inte på min iaf. Dock klart tunnare läder och slits klart snabbare.
På exet jag kikade på står det:

Leder "dakota/elfenbein-weiss" - LCEW om man kikar på vin-koden.

Om jag tolkar dig rätt så är det någon belagd historia som sannolikt inte är så kinkig om man håller efter något.

Tack till övriga som hade åsikter om ljus skinninredning. Jag är nu lite mer upplyst och inte skiträdd att slå till om det faller mig på läppen. :)
 
På exet jag kikade på står det:

Leder "dakota/elfenbein-weiss" - LCEW om man kikar på vin-koden.

Om jag tolkar dig rätt så är det någon belagd historia som sannolikt inte är så kinkig om man håller efter något.

Tack till övriga som hade åsikter om ljus skinninredning. Jag är nu lite mer upplyst och inte skiträdd att slå till om det faller mig på läppen. :)
Låter helt klart som en av de tåligare skinnen då ja. Bör mao vara lugn om man tvättar av dem då och då.
 
Blivit sugen på en "rolig" cab för 200-250k, vad får man då?
Tänker mig 6-8cylindrig, helst v8, minimum 300hk?

Tysk eller jänke (BMW,Merca,Audi,Corvette,Camaro typ)

Några spontana tips?
 
Blivit sugen på en "rolig" cab för 200-250k, vad får man då?
Tänker mig 6-8cylindrig, helst v8, minimum 300hk?

Tysk eller jänke (BMW,Merca,Audi,Corvette,Camaro typ)

Några spontana tips?
335, Audi S5, Mercedes CLK500 tittade jag på när jag gjorde precis det där köpet nyss. Hade begränsningen att jag ville ha 4-sits. Det blev en 335 till slut.
Jänk - trivs inte tillräckligt bra i skinnväst och träskor för att det skulle bli aktuellt ;)
 
Blivit sugen på en "rolig" cab för 200-250k, vad får man då?
Tänker mig 6-8cylindrig, helst v8, minimum 300hk?

Tysk eller jänke (BMW,Merca,Audi,Corvette,Camaro typ)

Några spontana tips?
Misstänker att du är ute efter någorlunda modern bil så kanske en SL500 i någon form? Du preciserar inte önskemålen särskilt väl utöver motorn, så det kanske är för få säten. Jag är ju italofreak och inte expert på dessa tyskar, men SL har väl i princip alltid varit fina bilar. Lycka till med bilvalet!

Antingen ”nästan nya”
3C5B4178-EA0B-4694-B1F8-458FDF7A7E32.jpeg

61C24501-6006-449B-9D23-D334AC4BE046.jpeg


eller den fina 90-talskarossen R129 signerad den legendariske Bruno Sacco
2510E5F2-C7D7-408E-8D85-B5A37B3189AA.jpeg

0B723224-2582-4BE8-B02C-526607DF2361.jpeg

 
Misstänker att du är ute efter någorlunda modern bil så kanske en SL500 i någon form? Du preciserar inte önskemålen särskilt väl utöver motorn, så det kanske är för få säten. Jag är ju italofreak och inte expert på dessa tyskar, men SL har väl i princip alltid varit fina bilar. Lycka till med bilvalet!

Antingen ”nästan nya”
3C5B4178-EA0B-4694-B1F8-458FDF7A7E32.jpeg

61C24501-6006-449B-9D23-D334AC4BE046.jpeg


eller den fina 90-talskarossen R129 signerad den legendariske Bruno Sacco
2510E5F2-C7D7-408E-8D85-B5A37B3189AA.jpeg

0B723224-2582-4BE8-B02C-526607DF2361.jpeg


R129:an alla dagar i veckan
 
Ni som har lite koll på bilar med ljust skinn, specifikt BMW.

Hur känsligt är det för smuts och liknande? Jag har av hävd aldrig köpt en bil med ljust skinn, mest av rädsla för att förstöra färgen. Jag tänker på typ blå jeans, ungar som med lite smutsiga kläder och skor mm? Att det blir lite smuts går inte att komma ifrån i en familjebil (som detta skall vara), men går det att rädda upp med rekond osv eller är det kört?
Vi har egentligen inte märkt av någon känslighet alls med skinnet i vår F26:a dottern är ju bara 1,5 men kan ändå kladda en del och so far so god, bara att torka utan.

Gällande försäkring så var vår första offert från BMW original riktigt saftig, 30K+ på helåret. Landade på ca 14k vi annat försäkringsbolag där vi våra övriga försäkringar. Vi kör en 35D men utanför storstad, antar att du redan kollat runt hos olika bolag, men om inte så kan det absolut värt att göra det.
 
Blivit sugen på en "rolig" cab för 200-250k, vad får man då?
Tänker mig 6-8cylindrig, helst v8, minimum 300hk?

Tysk eller jänke (BMW,Merca,Audi,Corvette,Camaro typ)

Några spontana tips?
Jag har en BMW 135i cab 2012, matchar alla dina kriterier ovan och dessutom bäst av allt - man kan sätta dit ett 118i emblem bak och ingen kommer att se skillnaden.
 
Tillbaka
Topp