• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Min har ca 6000:- i leasingavgift. Någonstans där? Blir väl ca 370-390'.

Gärna macan men de är för dyra än så länge.
 
Min har ca 6000:- i leasingavgift. Någonstans där? Blir väl ca 370-390'.

Gärna macan men de är för dyra än så länge.

Lite lurigt. Köra "premium" och snåla med utrustning eller köra "billigt" med massa lull-lull!?!? :)

En Mazda CX-5 AWD med 2,2 diesel 175HK och all utrustning man kan tänka sig ligger väl runt 360k. Fullmatad Subaru Outback runt 375k.
 
Mercedes GLC. Ser otroligt feta ut på vägen.

Intressant! Den var fin, men är nog för dyr med lite utrustning.

Jaguar XE? Vet inte om den finns med 4x4 dock... Annars har den fått väldigt, väldigt fin kritik.

Jagga, jag är 27. Funkar det verkligen? Kvalitén på dem?

Lite lurigt. Köra "premium" och snåla med utrustning eller köra "billigt" med massa lull-lull!?!? :)

En Mazda CX-5 AWD med 2,2 diesel 175HK och all utrustning man kan tänka sig ligger väl runt 360k. Fullmatad Subaru Outback runt 375k.

Känns som att jag är mer en premium kille. Har själv funderat i banorna ny 3 serie, A4 eller xc 60.

Nya C-klass eller A4
Båda har höjt ribban rejält i klassen

C klass ser för tam ut IMO. A4 lockar men aldrig kört Audi, är de nice alltså?
 
Jagga, jag är 27. Funkar det verkligen? Kvalitén på dem?
Kvalitet såsom "hållbarhet" är samma som vilken bil i klassen som helst. Det var länge sedan Jaguar hade sådana problem. Jag hade själv en XE på långresa för någon månad sedan och jag gillade att köra den rejält. Dock var "min" snikutrustad så invändigt såg den inte så kul ut. En jaguar ska inte ha tygklädsel osv.
C klass ser för tam ut IMO. A4 lockar men aldrig kört Audi, är de nice alltså?
Den ska vara bättre än F30 enligt motorjournalisterna iaf.
 
Personligen tycker jag att Audi gör de tråkigaste bilarna som finns i mellan-premiumsegmentet. För mig fullkomligt ofattbart att man kan välja Audi över något motsvarande från BMW och Merca tex. Så sjukt tråkiga och oinspirerande, även att köra (de som jag har kört). Motorn så långt fram det går. Framtunga och understyrning som följd. Visst, en bruksbil måste inte vara sportbilsrolig men det är det som är skillnaden mellan BMW och Audi i mina ögon - en BMW är nästan alltid mer inspirerande att köra - i synnerhet om man jämför förra generationens BMW och Audi. Dagens är väl mer lika.

De har onekligen blivit bättre dock, vissa är riktigt snygga nuförtiden, tex nya A6an och A4an och de har blivit mycket välarbetade inredningsmässigt. Skulle inte förvåna mig om nya A4an kommer slå 3-serien på det mesta faktiskt - åtminstone vad gäller komfort, utrymme etc. Visserligen nyare modell, men ändå.

Inget illa menat alla Audiförare. Jag låter hård men ta det inte för allvarligt... :)
 
Fan vad jag kan gå igång mot Audi. Har försökt hålla det inom mig men kunde inte längre när frågan kom upp... Bra bilar dock. Onekligen! Riktigt bra! Feeelååååååt!
 
Personligen tycker jag att Audi gör de tråkigaste bilarna som finns i mellan-premiumsegmentet. För mig fullkomligt ofattbart att man kan välja Audi över något motsvarande från BMW och Merca tex. Så sjukt tråkiga och oinspirerande, även att köra (de som jag har kört). Motorn så långt fram det går. Framtunga och understyrning som följd. Visst, en bruksbil måste inte vara sportbilsrolig men det är det som är skillnaden mellan BMW och Audi i mina ögon - en BMW är nästan alltid mer inspirerande att köra - i synnerhet om man jämför förra generationens BMW och Audi. Dagens är väl mer lika.

De har onekligen blivit bättre dock, vissa är riktigt snygga nuförtiden, tex nya A6an och A4an och de har blivit mycket välarbetade inredningsmässigt. Skulle inte förvåna mig om nya A4an kommer slå 3-serien på det mesta faktiskt - åtminstone vad gäller komfort, utrymme etc. Visserligen nyare modell, men ändå.

Inget illa menat alla Audiförare. Jag låter hård men ta det inte för allvarligt... :)
Låter som det var 15 år sedan du testade en Audi sist

Senaste versionen av A6 är exempelvis inte ett dugg tråkigare att köra än F10/F11. Snarare tvärtom.
 
Låter som det var 15 år sedan du testade en Audi sist

Senaste versionen av A6 är exempelvis inte ett dugg tråkigare att köra än F10/F11. Snarare tvärtom.
För femton år sedan var jag tre bast. :nailbiting: Körde en modern A4a från 2011 för ett par dagar sedan. Kvalitetsmässigt i inredningen är de fina, absolut, men i feedback till föraren kändes den helt död och mycket mer syntetisk än de moderna 3-serier jag har kört (både E91 och F30).
 
Jagga, jag är 27. Funkar det verkligen? Kvalitén på dem?

Kvalitén är nog helt ok, jag har haft både äldre och nyare modeller och de har fungerat helt felfritt. Möjligen någon liten småbugg någon gång men de är nog i klass med BMW / MB, strax bakom Lexus.

XE känns väldigt fräsch och sportig tycker jag, så det funkar nog! Den sägs ju ha väldigt fint chassi, körglädjen är nog lite vassare än flera av konkurenterna.

Jag hade nog köpt just en XE om jag skulle köpa en bil i den storleken, men visst har det lite att göra med fåfängan också, det är lite kul att de är mer ovanliga än A4/320/S60.
 
Jag tror man får bensin+automat för 329.

Jag har svårt att se detta klipp utan att bli sugen;
Hmmmm... Intressant. Jagga, man kanske ska beställa en sådan bara för att när man sitter i gungstolen: Jaguar? Joförfan hade farfar när han var 30 bast vettu :)

Visst fan...hur är det med Co värdet? :bag:
 
Jag körde Audi, Bmw och Mercedes dagligen i mitt förra jobb. Alla bilarna har sin charm men vid dagens slut vart det närmast alltid MB jag åkte hem i. Alla har bilar som är fina. Nya A6an är ju otroligt skön att åka i, likaså 5-serien och E-klass. Allt beror ju lite på hur man kör bilen men överlag är nog alla de tre med mindre motorer väldigt jämlika. Audi står dock (ursäkta ordvalet) jävligt långt ner på listan om jag skulle välja någon av dom själv. SÅ sjukt mycket strul vi hade med Audi bilarna har satt sina spår och hur f-n kan man ta bort närmast alla knappar och bara ha ett scroll hjul? Gamla a4, q5 a3 är likt dessa och jag får bara inte ihop hur dom tänkt då detta gör bilarna bra svåra att fatta för en 50-60+are som inte gillar teknik. Verkar dock som om dom lärt sig om detta i nya a4an.

Ska dock medge att vi hade problem med MB och Bmw men de problemen var för det mesta att motorerna pajade inom 0-100 mil eller att dom brann upp (en F11) så inte så mycket "småstrul" som är sjukt irriterande och som verkstaden kan skylla på ditt och datt. Brann bilen upp eller en kolv tittade ut ur blocket var det aldrig snack om saken, hämtad på motorvägen tio minuter efter bilen kördes ut ur hallen eller taxi hem på deras bekostnad. Dock var det lagom kul att få diffras på en 328 med låsta bakhjul i 110...
 
@Ejnork & @Chuck om ni båda är i begrepet att beställa tjänstebil och har möjligheten att prova andra märken är det inte bar kul att "hora runt" lite? Jag skulle absolut kunna tänka mig att köra Jagga i tre år även om jag gillar Bmw eller Mb mer. Det är ju inte så att Jagga gör skitbilar (likt Dachia) så nog överlever man tre år. Då är ju A6ans jövla sätt att stänga av motorn så fort man öppnade dörren mycket värre när man flänger in och ut ur bilen för att öppna grindar/garagedörrar...
 
@Ejnork & @Chuck om ni båda är i begrepet att beställa tjänstebil och har valet att prova andra märken är det inte bar kul att "hora runt" lite? Jag skulle absolut kunna tänka mig att köra Jagga i tre år även om jag gillar Bmw eller Mb mer. Det är ju inte så att Jagga gör skitbilar (likt Dachia) så nog överlever man tre år. Då är ju A6ans jövla sätt att stänga av motorn så fort man öppnade dörren mycket värre när man flänger in och ut ur bilen för att öppna grindar/garagedörrar...

Inne på det faktiskt just att testa lite av varje. Beräknar att ha minst 10 nya bilar till innan käppen åker fram så tanken har slagit mig, såg nu att jaggan inte finns i kombi vilket jag kommer behöva minst 5-6 år till, sen blir det sedan för hela slanten!

Trots att jag håller med dig om Audi (tjänstekärrorna då, standard tråk vita/svarta dieslar) så måste jag avverka en A6 bara för att :)
 
Inne på det faktiskt just att testa lite av varje. Beräknar att ha minst 10 nya bilar till innan käppen åker fram så tanken har slagit mig, såg nu att jaggan inte finns i kombi vilket jag kommer behöva minst 5-6 år till, sen blir det sedan för hela slanten!

Trots att jag håller med dig om Audi (tjänstekärrorna då, standard tråk vita/svarta dieslar) så måste jag avverka en A6 bara för att :)

Missförstå mig inte, A6 gillar jag. MEN, en FWD audi är ju som att svära i kyrkan. Måste vara Quattro och då är man vell uppe på en 3.0 tdi så det raslar iväg. Sen har ju Bmw kombi, Audi Kombi, MB kombi, och jagga har ju haft kombi förr så det lär ju komma. Men har man kört e klass kombi lär man bli besviken på utrymmet i de andra. den är ju ta mig tusan enorm i skuffen!

När väl käppen kommer fram då har man ju tid på sig att komma i och ur bilen så antingen kör man klassisk sportbil då (typ Bmw 1m) eller så får man köra nått nytt svävande i sittriktig höjd... ;)
 
Senast ändrad:
@Ejnork & @Chuck om ni båda är i begrepet att beställa tjänstebil och har möjligheten att prova andra märken är det inte bar kul att "hora runt" lite? Jag skulle absolut kunna tänka mig att köra Jagga i tre år även om jag gillar Bmw eller Mb mer. Det är ju inte så att Jagga gör skitbilar (likt Dachia) så nog överlever man tre år. Då är ju A6ans jövla sätt att stänga av motorn så fort man öppnade dörren mycket värre när man flänger in och ut ur bilen för att öppna grindar/garagedörrar...

A6, E-klass och 5 serie är för stora för mig, åker nästan alltid ensam och har inga barn. Kollat lite på MB GLC nu, den verkar ju cool, frågan är bara om även den är för stor. Leta parkering i Stockholm med en 3-serie är jobbigt så det räcker.

Har haft siktet inställt på A4, men tycker egentligen att Audi är jäkligt trista.
 
Om man blir erbjuden tjänstebil utan "Bruttolöneavstående". Vad innebär det?

Idag har jag tjänstebil enligt punkt 1A. Vilket är att jag får stå för förmånsvärdet. Är ovannämnda "bruttolöneavstående" enligt samma princip?

Update: Google är en fantastisk uppfinning! Lyckades hitta svar på min egen gåta! :rolleyes:
Om jag tolkar det hela rätt så menar man med "bruttolöneavstående" bruttolöneavdrag. Vilket innebär att utan detta bruttolöneavstående så blir det på vanligt sätt. :)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp